Leuke familie...
woensdag 6 februari 2019 om 12:45
Situatie: ik, zus a ouder dan ik, zus b ouder dan ik en moeder. Zus a wenst geen contact meer met mij en zus b. Jarenlange emotionele chantage en manipulatie in de familie.
Belt vorige week zus b mij op met de vraag of ik de mail van zus a heb gehad. Dus ik zeg nee want ik heb haar geblokkeerd omdat er altijd rare mails komen met verwijten, als ze wat wil dan belt ze me maar. Zegt zus b: moeder gaat verhuizen. En we hebben van zus a een mail gekregen met die boodschap en dat zij (zus a laat weten) x te gaan doend met verhuizen en dat wij y moeten doen.
Dus ik denk leuke manier van communiceren....
Bel ik moeder op en feliciteer haar. Vraagt ze of ik ga meehelpen verhuizen. Dus ik zeg nee. Vraagt ze verschrikt waarom niet? Dus ik zeg nou er wordt hier nooit op een normale manier gecommuniceerd en ik ben daar klaar mee. Dit is mijn signaal. Moeder boos. Zegt moeder dat ze van de mail niks wist. Waarop ik heb gezegd: dat kan maar zelfs toen ik je gisteren aan de lijn heb gehad heb je er niks over gezegd......
Zus b ook boos op mij want dan staat zij er alleen voor, en ik zeg nee: dat is verantwoordelijkheid moeder. Had ze maar eerder moeten bedenken wat er bij een verhuizing komt kijken.
Nu zijn moeder zus a en zus b ruzie met elkaar aan het maken en moeder wil mij tijdelijk niet zien.
Nu is mijn voornemen om niet te willen helpen misschien wat kinderlijk maar ik vond een signaal weleens nodig.
Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Belt vorige week zus b mij op met de vraag of ik de mail van zus a heb gehad. Dus ik zeg nee want ik heb haar geblokkeerd omdat er altijd rare mails komen met verwijten, als ze wat wil dan belt ze me maar. Zegt zus b: moeder gaat verhuizen. En we hebben van zus a een mail gekregen met die boodschap en dat zij (zus a laat weten) x te gaan doend met verhuizen en dat wij y moeten doen.
Dus ik denk leuke manier van communiceren....
Bel ik moeder op en feliciteer haar. Vraagt ze of ik ga meehelpen verhuizen. Dus ik zeg nee. Vraagt ze verschrikt waarom niet? Dus ik zeg nou er wordt hier nooit op een normale manier gecommuniceerd en ik ben daar klaar mee. Dit is mijn signaal. Moeder boos. Zegt moeder dat ze van de mail niks wist. Waarop ik heb gezegd: dat kan maar zelfs toen ik je gisteren aan de lijn heb gehad heb je er niks over gezegd......
Zus b ook boos op mij want dan staat zij er alleen voor, en ik zeg nee: dat is verantwoordelijkheid moeder. Had ze maar eerder moeten bedenken wat er bij een verhuizing komt kijken.
Nu zijn moeder zus a en zus b ruzie met elkaar aan het maken en moeder wil mij tijdelijk niet zien.
Nu is mijn voornemen om niet te willen helpen misschien wat kinderlijk maar ik vond een signaal weleens nodig.
Hoe kijken jullie daar tegenaan?
woensdag 6 februari 2019 om 13:22
herkenbaar...Westerpaviljoen schreef: ↑06-02-2019 13:1472, rollator, anorexia nervosa, lichte schizofrenie, dwangstoornis en stemmen in haar hoofd.
alleen heb ik geen kutzus (ik zal dus de kutzus wel zijn)
woensdag 6 februari 2019 om 13:23
Enorm is een understatement. Ik denk niet dat ze t moedwillig heeft gedaan maar ze heeft onze jeugd compleet verneukt.fairy1 schreef: ↑06-02-2019 13:20Dat kan aardig beperkend zijn in het dagelijks leven, haar manier van communiceren ga je niet meer veranderen denk ik. Wel de manier hoe jij er mee omgaat en dat lijkt me best lastig. Weet niet hoe lang ze een dwangstoornis en stemmen heeft, zal waarschijnlijk 'vroeger' een enorme impact op jullie als kinderen hebben gehad.
woensdag 6 februari 2019 om 13:24
en je zussen dus ook heWesterpaviljoen schreef: ↑06-02-2019 13:23Enorm is een understatement. Ik denk niet dat ze t moedwillig heeft gedaan maar ze heeft onze jeugd compleet verneukt.
jullie zijn alle 3 slachtoffer
dat jouw zus nu de rol van kutzus heeft, komt ook door je moeder
woensdag 6 februari 2019 om 13:26
Als je er achter was gekomen dat die mail verstuurd was en ze het daarna (/daarom) snel aan jou had verteld, was je dan blijer geweest?Westerpaviljoen schreef: ↑06-02-2019 13:19Daar kan ik best een beetje inkomen maar ze had me in die 36 uur ook nog een keer aan de telefoon gehad de avond ervoor!
Ik snap ook wel dat je je gekwetst voelt dat ze het niet aan jou verteld heeft. Met haar eigen problematiek en de wetenschap van die mail, en hoe dat bij jou zal vallen, èn het feit dat je het niet met haar keuze eens bent, kan ik me ergens wel voorstellen dat ze niet de goede woorden vond. Of het gewoon niet durfde op dat moment, of het (laf en onhandig, maar heeft iedereen wel eens denk ik) uitstelgedrag.
Misschien kan je voor jezelf bedenken wat nu de boventoon heeft: ben je gekwetst omdat je moeder je verhuisplannen niet met je gedeeld heeft; of omdat ze (misschien wel weer?) geen goede rol pakt in jouw vete met je zus, of irritatie naar zus A.. En dan kijken wat je wil doen. Want als ik het goed begrijp had je best willen helpen verhuizen als ze het eerst aan jou gevraagd had, en daarna die mail pas gekomen was.
woensdag 6 februari 2019 om 13:29
Ja dan had ik met alle liefde alles gedaan.elein schreef: ↑06-02-2019 13:26Als je er achter was gekomen dat die mail verstuurd was en ze het daarna (/daarom) snel aan jou had verteld, was je dan blijer geweest?
Ik snap ook wel dat je je gekwetst voelt dat ze het niet aan jou verteld heeft. Met haar eigen problematiek en de wetenschap van die mail, en hoe dat bij jou zal vallen, èn het feit dat je het niet met haar keuze eens bent, kan ik me ergens wel voorstellen dat ze niet de goede woorden vond. Of het gewoon niet durfde op dat moment, of het (laf en onhandig, maar heeft iedereen wel eens denk ik) uitstelgedrag.
Misschien kan je voor jezelf bedenken wat nu de boventoon heeft: ben je gekwetst omdat je moeder je verhuisplannen niet met je gedeeld heeft; of omdat ze (misschien wel weer?) geen goede rol pakt in jouw vete met je zus, of irritatie naar zus A.. En dan kijken wat je wil doen. Want als ik het goed begrijp had je best willen helpen verhuizen als ze het eerst aan jou gevraagd had, en daarna die mail pas gekomen was.
woensdag 6 februari 2019 om 13:30
Westerpaviljoen schreef: ↑06-02-2019 13:13Daar heb je een punt correctie: ik heb gezegd nee want dan had je me maar mij zelf op de hoogte moeten stellen.
Ik vind dit van jou ook nogal een kort-door-de-bocht manier van communiceren.
Zijn je principes belangrijker dan de band met je moeder?
woensdag 6 februari 2019 om 13:32
woensdag 6 februari 2019 om 13:32
Ze heeft stoornissen, maar ze moet met jou communiceren zoals jij wil, en niet anders! Want zo ben jij en zo wil jij het nu eenmaalWesterpaviljoen schreef: ↑06-02-2019 13:23Enorm is een understatement. Ik denk niet dat ze t moedwillig heeft gedaan maar ze heeft onze jeugd compleet verneukt.
woensdag 6 februari 2019 om 13:34
Ik begrijp je aversie tegen de rare communicatie maar gezien de toestand van je moeder zou ik adviseren om in overleg met je moeder te doen wat jij wilt en kunt doen mbt de verhuizing.Westerpaviljoen schreef: ↑06-02-2019 13:1472, rollator, anorexia nervosa, lichte schizofrenie, dwangstoornis en stemmen in haar hoofd.
De verhouding met je zus zou ik hierbuiten laten.
woensdag 6 februari 2019 om 13:36
Maar juist een moeder als die van TO (mijne is vergelijkbaar) kan dat gewoon niet. je verwachtingen bijstellen, is enige wat werkt
(en dat doet gvd pijn)
woensdag 6 februari 2019 om 13:37
Het punt is dat dit soort situaties zich continu voordoen en dan sta ik voor een voldongen feit. Nu kan ik wel erin meegaan en helpen verhuizen maar volg ik weer die achterlijke communicatie en de orders van zus a en daar heb ik geen zin in.
Het enige wat ik vraag van haar is: “ hoi ik heb een huis toegewezen gekregen” daarna was ik echt wel in actie gekomen.
Achteraf bleek: ze heeft het huis niet eens gezien en ze weet niet hoe hoog de huur is terwijl ze een uitkering heeft. Ja doei.
woensdag 6 februari 2019 om 13:37
Dit is ook mijn advies. Sterkte, lijkt me vreselijk om zo op te moeten groeien, het heeft duidelijk zijn sporen nagelaten.REDHOTHEAD schreef: ↑06-02-2019 13:34Ik begrijp je aversie tegen de rare communicatie maar gezien de toestand van je moeder zou ik adviseren om in overleg met je moeder te doen wat jij wilt en kunt doen mbt de verhuizing.
De verhouding met je zus zou ik hierbuiten laten.
woensdag 6 februari 2019 om 13:38
Dan zou ik dit gewoon met liefde doen, want nu laat je de maildrift van zus A eigenlijk in de weg staan van jouw relatie met je moeder.
Als het zo gegaan is: moeder aanvaard huis - moeder spreekt A - A mailt - moeder spreekt jou, dan was er op het moment dat je moeder jou sprak al geen enkele goede manier meer om het aan jou te vertellen. Dan was het toch al 'besmet' geweest door die mail . Misschien dat een moeder die goed stevig in haar schoenen staat dat goed had kunnen doen, maar dat is helaas niet het geval (maar daar mag je best van balen uiteraard).
woensdag 6 februari 2019 om 13:41
Misschien had ze dat zelf ook (te laat) door, en was ze bang voor jouw reactie.Westerpaviljoen schreef: ↑06-02-2019 13:37Achteraf bleek: ze heeft het huis niet eens gezien en ze weet niet hoe hoog de huur is terwijl ze een uitkering heeft. Ja doei.
Ik snap je reactie overigens wel. Is je moeder nog in staat om dit soort beslissingen zelf te nemen? Kan je daar met zus B over praten, of zijn er nog andere familieleden om jullie heen?
woensdag 6 februari 2019 om 13:42
Wie heeft dan besloten dat het huis dat ze toegewezen heeft gekregen, gaat nemen? Je moeder zelf?Westerpaviljoen schreef: ↑06-02-2019 13:37Het punt is dat dit soort situaties zich continu voordoen en dan sta ik voor een voldongen feit. Nu kan ik wel erin meegaan en helpen verhuizen maar volg ik weer die achterlijke communicatie en de orders van zus a en daar heb ik geen zin in.
Het enige wat ik vraag van haar is: “ hoi ik heb een huis toegewezen gekregen” daarna was ik echt wel in actie gekomen.
Achteraf bleek: ze heeft het huis niet eens gezien en ze weet niet hoe hoog de huur is terwijl ze een uitkering heeft. Ja doei.
woensdag 6 februari 2019 om 13:52
Ben je hier niet eigenlijk ook een beetje boos over....? Dat je moeder wel luistert naar zus A, jou niet informeert, maar dat je wel mag komen opdraven voor de verhuizing als alles al in kannen en kruiken is?Westerpaviljoen schreef: ↑06-02-2019 13:45Moeder? Zus a? Beide?
Huis is op 20 meter afstand van zus a.
woensdag 6 februari 2019 om 13:53
Dat heeft ze wel gedaan. Maar zoon zegt dat ze naar een aanleunwoning moet, en niet dit appartementredbulletje schreef: ↑06-02-2019 13:14Verhuizen doe je toch niet van het ene op 't andere moment? Daar was ze blijkbaar al tijden mee bezig en ze verdomt het om er met haar zoon over te praten. Dan gaat er toch iets structureel mis.
Klinkt als 'n flinke disfunctional family waar je beter afstand van kunt nemen.
anoniem_381282 wijzigde dit bericht op 06-02-2019 13:53
0.22% gewijzigd
woensdag 6 februari 2019 om 13:53
Ik snap je reactie wel. Je moet een keer ergens een grens trekken en dat heb je gedaan. Zus B laat zichzelf voor het karretje van zus A en moeder spannen, dat valt jou niet te verwijten. Je kunt ook afspreken met zus B dat jullie na de verhuizing tijd maken om alles in te ruimen en op de plek te zetten. Dan kan zus A de verhuizing zelf regelen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
woensdag 6 februari 2019 om 13:54
Ja ook. Maar heb ook excuses daar voor aangeboden en gezegd dat ze moet gaan wonen waar zij wil want het is uiteindelijk haar leven.meisje1980 schreef: ↑06-02-2019 13:52Ben je hier niet eigenlijk ook een beetje boos over....? Dat je moeder wel luistert naar zus A, jou niet informeert, maar dat je wel mag komen opdraven voor de verhuizing als alles al in kannen en kruiken is?