Lief zijn voor jezelf...Hoe en wat???

24-03-2010 19:48 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik vind het soms nog erg lastig om lief te zijn tegen mezelf...

Hoe zorgen jullie dat jullie lief zijn voor jullie zelf en wat doe je dan? Ga je shoppen, boek lezen enz enz...

Ik ben vooral erg streng voor mezelf maar daar werk ik aan...

Ik zou graag tips willen..Want iets wat normaal zou moeten zijn is het helaas voor mij niet...

Liefs MMR
Ik stop met piekeren en ik ben op zoek naar iemand die een deel van de huishouding overneemt van ons.
Huis en tuin gezellig maken en lekker genieten van de goede dingen des levens.
Ik heb het financieel niet zo breed, dus ik verwen mezelf soms met kleine (goedkope) dingetjes. Af en toe koop ik de Flow en dan kan ik een hele avond zitten lezen. Of ik 'gun' mezelf een nieuw bloesje in de opruiming ofzo.

Vorige week bedacht ik dat ik van mezelf (was in oktober jarig, ben single) helemaal geen verjaardagskado gekregen had, dus heb ik een 10-knippen-kaart voor de zonnebank gekocht. Dat vind ik echt een luxe verwennerij.
It's not you, it's me. No wait. It's you. It's totally you...
Welk tijdschrift vind je leuk? koop het

Welke snoepjes vind je lekker? eet een hele zak. En misschien daarna nog één.

Welke films vind je mooi? huur ze en bekijk ze lekker in je eentje.

Enzovoort! Voel je niet schuldig als je voor simpele dingen kiest waarin je voor jezelf kiest. Je hoeft aan niemand, echt niemand, verantwoording af te leggen.
Ahhh, kijk, hier komt mijn lijstjes-maak-neiging van pas. Ik ben beiden voor mezelf: zowel streng als lief, dus het kan.

Op welk gebied wil je lief zijn voor jezelf? En waaraan merk je dat je dat nog niet bent?

Het belangrijkst is dat je leert te luisteren (en als je dat al kan, gewoon luistert) naar wat je lichaam en geest aangeven. Naar waar je eigenlijk op dat moment het blijst (?! Wat is een blijst? Waarom kent mijn spellingscontrole dat?) van wordt. Hier zijn natuurlijk trucjes voor om je dit wat makkelijker te maken, want als je dat niet goed hebt geleerd, kan het knap lastig zijn!

Tips:

1) Bedenk: wat geeft jou energie? Waar word je blij van? Dit kan van alles zijn. Maak er eens een lijstje van en kijk hoeveel van dit soort dingen je kunt toepassen in je dagelijks leven. Bijvoorbeeld: ik weet van mezelf dat ik beter functioneer als ik ook buiten ben geweest op een dag. Dus besloot ik vandaag om naar school te wandelen en daar aan het werk te gaan, i.p.v. thuis. Aan het eind van de dag voel ik me beter.

2) Plan elke week een avond vrij waarin je 'lief bent voor jezelf'. De invulling van de dag kun je laten verschillen. In het begin zal dit lastig zijn en verval je mogelijk in gewoontes die eigenlijk helemaal nog niet zo lief zijn (b.v. de hele avond achter je computer hangen zonder dat je iets uitvoert en ervan geniet) maar de kans is groot dat je je gaat verheugen op de invulling van die avond. Je hoeft niet perse alleen te zijn, als jij liever iets gaat drinken met iemand of naar de film gaat is dat ook prima.

3) Ik ga nog even nadenken en afwachten wat je antwoorden zijn op mijn eerste vragen...

Oh, en waar las ik dat nou toch laatst? Begin elke dag (b.v. op je werk of als je op school voor het eerst pauze hebt) met de vraag: "Waar heb ik vandaag behoefte aan?" en beantwoordt die met iets dat realistisch en prettig is. Bijvoorbeeld: ik heb behoefte aan een wandeling buiten, want het is zo mooi weer. Of: ik heb behoefte aan de cadeaubon uitgeven die ik nog heb. Etc. Noem maar iets, maakt niet uit wat. En ruim daar tijd voor in in je agenda. Meestal zijn die dingen makkelijk te realiseren en kosten ze relatief weinig tijd, terwijl ze een groot verschil maken. En alle dingen die normaal op je lijstje staan (wasknijpers kopen, de kledingkast opruimen, etc.) kunnen best een dagje wachten.

Oh en nu ik toch bezig ben: ik merk dat de activiteit eigenlijk niet zo veel uitmaakt en dat het veel meer een 'state of mind' is. Ik kan heel lief voor mezelf zijn door mijn kledingkast uit te ruimen, terwijl ik een ander moment heel lief voor mezelf ben omdat ik mag uitslapen, terwijl ik nog weer een ander moment heel lief voor mezelf ben omdat ik me op tijd uit bed schop en zo zorg dat ik een ritme hou (waardoor ik beter slaap en me gezonder voel). Het verschilt namelijk waar ik behoefte aan heb, en jij zal ook weer hele andere behoeftes hebben dan ik.

Zo. Inmiddels heeft er vast iemand iets soortgelijks gezegd, maar dan met minder woorden... maar daar ga ik me niet druk om maken. En dat vind ik dan weer heel lief van mezelf.
Achterlijk dure maar o zo lekkere chocolaatjes, bloemen voor mezelf kopen, een glaasje wijn met toastje en boek. Verder ook zonnebank, scrubben, nagels lakken en lekker geurtje dragen.

Soms heel soms doe ik een uitgave die echt achterlijk is, bijv. mijn Fred tas. Maar God wat geniet ik daarvan
Oh ja inderdaad ook nog series! In mijn eentje de hele reeks gooische vrouwen gekeken.
Ik ga nu lief zijn door eerst even thee te drinken en dan op jullie te reageren... hihi
En een belangrijk onderdeel van lief zijn voor jezelf is ook: stilstaan bij hoe je over jezelf oordeelt, en op welk gebied je daarmee kan stoppen.

Want als jij eerst twee uur gaat uitslapen, ik noem maar wat, en vervolgens de rest van de dag gaat balen over dat je dat hebt gedaan... heb je eerst 'de rest van de dag' verspild, omdat je chagrijnig bent... en ook nog die twee uur, omdat je er niet van genoten hebt en je er een slecht gevoel over hebt!

En dit geldt voor alles. Voorbeeldje: ik had de afgelopen week veel (sociale en andere) afspraken. Veel te veel. Ik baalde van mezelf, want ik had er geen zin in, was moe, en uiteindelijk ben ik ook ziek geworden omdat ik gewoon te weinig rust hebt genomen. Goed, dat gebeurt. Wat voor mij heel erg hielp, was van tevoren tegen mezelf zeggen: "Goed, ik heb dat gedaan en waarschijnlijk was het dom. Maar het is gebeurd, ik ga het nu doen en voor de volgende keer weet ik dat." En dat scheelt -veel- negatieve energie!
Ik ben dus helemaal niet streng voor mezelf.

Wat dus inhoudt:

-dat ik niet werk, omdat man bergen verdient.

-dat ik doe waar ik zin in heb. bv kapper, schoonheidsspec. boekje lezen, winkelen.

-heb zelf een poets 1x per week. Aangeschaft toen ik nog parttime werkte, maar nooit meer afgezegd.

Heerlijk. Het kan me werkelijk geen bal schelen wat andere mensen ervan vinden. Ik leef alsof elke dag mijn laatste is.

Mijn man vind het prima. Die ziet mij zelfs het liefste zo.

Toen ik werkte vond hij het zo'n gedoe, dan moest hij ook eens eerder ophouden met werken, om de kinderen op te vangen.

Hij maakt liever de uren en dat ik alles thuis regel. Prima.

Kinderen zijn de hele dag naar school en ik doe waar ik zin in heb.

Je hebt maar een leven, geniet en doe waar je zin in hebt.
Tja, ik haal juist heel erg veel voldoening uit mijn werk. Morgen en vrijdag werk ik thuis, da's lief en streng tegelijk. Lief omdat ik niet zo'n takke-end hoef te rijden en streng omdat ik uit mezelf ongelooflijk ongediciplineerd ben.

Als ik niet zou werken zou ik eigenlijk daarom echt strenger voor mijzelf moeten zijn dan dat nu het geval is denk ik.

Ik heb echt targets enzo nodig om te voorkomen dat ik een uitgeblust weekdier wordt. Ik bedoel dus niet dat mensen dat worden als ze niet werken, maar ik denk dat ik het wel zou worden (fucking disclaimers hiero).
quote:Vl43inder schreef op 24 maart 2010 @ 20:28:

Tja, ik haal juist heel erg veel voldoening uit mijn werk.

Same here. Ik ben lief voor mezelf als ik na 8 uur werken braaf het pand verlaat, als ik mijn laptop op het werk laat liggen, als ik mijn geplande ATV dag ook daadwerkelijk opneem en als ik een examen van mijn HBO opleiding uitstel zodat ik net wat meer tijd voor mezelf heb

*Overweegt een topic te openen over workaholisme*
Dubbel
[quote]Fiorah schreef op 24 maart 2010 @ 20:03:

Ahhh, kijk, hier komt mijn lijstjes-maak-neiging van pas. Ik ben beiden voor mezelf: zowel streng als lief, dus het kan. Dat is mooi, hihi

Op welk gebied wil je lief zijn voor jezelf? En waaraan merk je dat je dat nog niet bent? Ik wil minder streng zijn voor mezelf...Je moet dit dat zus zo enz. Je moet alles perfect doen en je moet iets nuttigs doen (dit gaat sinds ik klaar ben met school wel makkelijker, ben nu werkloos met invalcontract en op zoek naar vast werk) Ook zou ik mezelf vaker moet verwennen, lichamelijk zeg maar, maskertje op (zoals nu) bodylotion smeren (doe ik straks) ontspannen e.d. Ik heb erg veel moeite met echt ontspannen. Ik ben bv erg gespannen nu in mijn schouders, dit wil ik gewoon niet meer, moet een afspraak maken met een sportmasseur zodat het los komt en daarna zorgen dat het los blijft, me dus niet zo druk maken en meer genieten. ik geniet te weinig, maar maak me (te) druk over de dingen die moeten en/of gaan gebeuren. Soms nodig maar niet altijd, het komt toch wel goed ook al weet ik niet precies wat ik ga doen..Heb veel duidelijkheid nodig voor mezelf (adhd) en ben een controlfreak

Het belangrijkst is dat je leert te luisteren (en als je dat al kan, gewoon luistert) naar wat je lichaam en geest aangeven. Naar waar je eigenlijk op dat moment het blijst (?! Wat is een blijst? Waarom kent mijn spellingscontrole dat?) van wordt. Hier zijn natuurlijk trucjes voor om je dit wat makkelijker te maken, want als je dat niet goed hebt geleerd, kan het knap lastig zijn!

Ik moet idd leren meer naar mezelf te luisteren, wat voel ik (en het ook uiten naar vriendlief) wat wil ik, wat zijn mijn behoeftes e.d) Ik word het gelukkigst als ik samen met mijn vriend ben maar ja dat kan niet he..Woon ook nog niet samen...En moet zelf ook echt gelukkig zijn met mezelf...Ik doe mijn best...Ik moet van alles ipv mag....Ik heb nu dit motto voor mezelf: 'Ik mag er zijn, ik ben uniek en ik ben goed zoals ik ben en daarom is het logisch dat ik lief ben voor mezelf....ipv te denken dat ik lief moet zijn en dit en dat moet...Ik moet van het moeten af...In ontspanning leven..Mijn onzekerheid loslaten..Ik mag er zijn..klaar...Ook al ben ik niet geaccepteerd vroeger op school en gepest...Ik mag er aan denken, maar het moet me niet mee beheersen, verdrietig blijven maken...ja even nu nog, omdat ik de verwerking zit en misschien blijft het pijnlijk, maar na bij wijze van 5 min is het goed om te denken, maar ik mag er zijn dus de dingen die ze zeiden vroeger is een leugen...Op die manier moet mag!! ik dus ook liever zijn

Tips:

1) Bedenk: wat geeft jou energie? Waar word je blij van? Dit kan van alles zijn. Maak er eens een lijstje van en kijk hoeveel van dit soort dingen je kunt toepassen in je dagelijks leven.

1): idd ook buiten komen...lezen...in mijn dagboek schrijven....dingen met vriendinnen doen en/of mijn vriend...sporten....muziek luisteren....goede programma's....Ik zal eens een lijstje gaan maken....

Bijvoorbeeld: ik weet van mezelf dat ik beter functioneer als ik ook buiten ben geweest op een dag. Dus besloot ik vandaag om naar school te wandelen en daar aan het werk te gaan, i.p.v. thuis. Aan het eind van de dag voel ik me beter. Dat is maar goed ook Zal het idd proberen ook toe te passen.

2) Plan elke week een avond vrij waarin je 'lief bent voor jezelf'. De invulling van de dag kun je laten verschillen. In het begin zal dit lastig zijn en verval je mogelijk in gewoontes die eigenlijk helemaal nog niet zo lief zijn (b.v. de hele avond achter je computer hangen zonder dat je iets uitvoert en ervan geniet) maar de kans is groot dat je je gaat verheugen op de invulling van die avond. Je hoeft niet perse alleen te zijn, als jij liever iets gaat drinken met iemand of naar de film gaat is dat ook prima.

Zo ben ik nu het nog kan ivm geen vast werk op 5 maart alleen naar het strand geweest...Ik ga dan zo weer even in plannen...Ik vond het echt heerlijk...Zeker nu het mooier weer wordt....Maar een avondje is natuurlijk ook heel goed en belangrijk...

3) Ik ga nog even nadenken en afwachten wat je antwoorden zijn op mijn eerste vragen... Heb je nog wat bedacht en 'kan je wat' met mijn antwoorden

Oh, en waar las ik dat nou toch laatst? Begin elke dag (b.v. op je werk of als je op school voor het eerst pauze hebt) met de vraag: "Waar heb ik vandaag behoefte aan?" en beantwoordt die met iets dat realistisch en prettig is. Bijvoorbeeld: ik heb behoefte aan een wandeling buiten, want het is zo mooi weer. Of: ik heb behoefte aan de cadeaubon uitgeven die ik nog heb. Etc. Noem maar iets, maakt niet uit wat. En ruim daar tijd voor in in je agenda. Meestal zijn die dingen makkelijk te realiseren en kosten ze relatief weinig tijd, terwijl ze een groot verschil maken. En alle dingen die normaal op je lijstje staan (wasknijpers kopen, de kledingkast opruimen, etc.) kunnen best een dagje wachten.

Je hebt helemaal gelijk!! Het is zeker belangrijk!!

Oh en nu ik toch bezig ben: ik merk dat de activiteit eigenlijk niet zo veel uitmaakt en dat het veel meer een 'state of mind' is. Ik kan heel lief voor mezelf zijn door mijn kledingkast uit te ruimen, terwijl ik een ander moment heel lief voor mezelf ben omdat ik mag uitslapen, terwijl ik nog weer een ander moment heel lief voor mezelf ben omdat ik me op tijd uit bed schop en zo zorg dat ik een ritme hou (waardoor ik beter slaap en me gezonder voel). Het verschilt namelijk waar ik behoefte aan heb, en jij zal ook weer hele andere behoeftes hebben dan ik.

Het is idd een 'state of mind'..Het moet eigen worden en vertrouwt en normaal...

Zo. Inmiddels heeft er vast iemand iets soortgelijks gezegd, maar dan met minder woorden... maar daar ga ik me niet druk om maken. En dat vind ik dan weer heel lief van mezelf.

Ik vond het erg duidelijk en helder...Bedankt!![/quote]
Tv uit, computer uit, kaarsjes aan, wierookje aan, een goeie film in de dvd speler, en daarna uitgebreid tutteren/badderen en vroeg naar bed zodat ik de volgende morgen ook heerlijk fris ben en nog extra lang kan nagenieten van het relax gevoel!

Belangrijk: geen tv, geen computer meer aan, echt alleen dat sfeertje.

Ook fijn:

Op een vrije dag niks doen wat indrukken van 'de wereld'geeft, zoals tv, krant of radio.

Uitgebreid en op 't gemakske ontbijten met veel vers fruit, en luxe broodjes, en daarna een heerlijke bos- of strandwandeling.

Voor mij is lief zijn voor mezelf dus de wereld even buitensluiten, en echt alleen me-time.
anoniem_101752 wijzigde dit bericht op 24-03-2010 20:47
Reden: spelvautje
% gewijzigd
quote:Fiorah schreef op 24 maart 2010 @ 20:08:

En een belangrijk onderdeel van lief zijn voor jezelf is ook: stilstaan bij hoe je over jezelf oordeelt, en op welk gebied je daarmee kan stoppen. Ik denk vaak te negatief en geniet van de momenten dat ik denk goh wat ben ik toch leuk en ook nog een een knap wijf

Want als jij eerst twee uur gaat uitslapen, ik noem maar wat, en vervolgens de rest van de dag gaat balen over dat je dat hebt gedaan... heb je eerst 'de rest van de dag' verspild, omdat je chagrijnig bent... en ook nog die twee uur, omdat je er niet van genoten hebt en je er een slecht gevoel over hebt!

En dit geldt voor alles. Voorbeeldje: ik had de afgelopen week veel (sociale en andere) afspraken. Veel te veel. Ik baalde van mezelf, want ik had er geen zin in, was moe, en uiteindelijk ben ik ook ziek geworden omdat ik gewoon te weinig rust hebt genomen. Goed, dat gebeurt. Wat voor mij heel erg hielp, was van tevoren tegen mezelf zeggen: "Goed, ik heb dat gedaan en waarschijnlijk was het dom. Maar het is gebeurd, ik ga het nu doen en voor de volgende keer weet ik dat." En dat scheelt -veel- negatieve energie!

Herkenbaar. Ik heb de neiging om dan boos te worden :-S

Zo nu is het tijd om mijn masker er af te wassen hihi
quote:Greenleaf schreef op 24 maart 2010 @ 20:46:

Tv uit, computer uit, kaarsjes aan, wierookje aan, een goeie film in de dvd speler, en daarna uitgebreid tutteren/badderen en vroeg naar bed zodat ik de volgende morgen ook heerlijk fris ben en nog extra lang kan nagenieten van het relax gevoel!

Belangrijk: geen tv, geen computer meer aan, echt alleen dat sfeertje.

Ook fijn:

Op een vrije dag niks doen wat indrukken van 'de wereld'geeft, zoals tv, krant of radio.

Uitgebreid en op 't gemakske ontbijten met veel vers fruit, en luxe broodjes, en daarna een heerlijke bos- of strandwandeling.

Voor mij is lief zijn voor mezelf dus de wereld even buitensluiten, en echt alleen me-time.

Moet ik ook vaker doen...Woon dan nog wel thuis maar er zijn zat momenten dat ik alleen ben...of ik creer die sfeer in mijn slaapkamer...

Maar idd ff geen tv ed
Nou, TV werkt voor mij ook wel hoor. Een of ander romantisch (kostuum)drama op, thee koekjes, etc.

Als TV al niet 'mag' ben ik dan lief voor mezelf??
Ik vind het juist heerlijk mezelf verwennen met 'n dvd-serie op de bank. Liefst nog met wat te knabbelen en wijn erbij, maar doordat ik vaak té lief voor mezelf ben geweest, moet ik de effecten daarvan er eerst weer afsporten, haha! Sporten is trouwens ook lief zijn voor jezelf, want je gaat er beter uit zien en voelt je fitter.
Lief zijn voor je zelf kan op veel manieren. Bijvoorbeeld jezelf een complimentje geven (kan op uiterlijk gebied zijn, of als je iets goed hebt geregeld of wat dan ook). Wees voor jezelf zoals je voor je beste vriendin bent.

Je kunt jezelf verwennen met luisteren naar mooie muziek, leuke dingen doen zoals naar de film, uit eten. Lekker ontspannen zoals een dagje sauna, fijne boswandeling of lekker met een tijdschrift op de bank. Goed voor je lichaam zorgen zoals gezond eten, sporten.

Het valt me op dat je heel vaak het woord moeten gebruikt. Gebruik dit minder en vervang het door 'ik wil ....'.

Dat geeft veel meer een gevoel van controle.
Ik gebruik idd te veel moet Brunetta...Daar mag ik idd op letten en het vervangen voor 'ik wil...' of iets wat daar op lijkt....
Lekker in een warm ontspannend bad met een tijdschrift.

Lekker op de bank onder een plaid met een goed boek en wat knabbels en thee.

Kijken naar een leuke film met wat lekkers.

Mezelf trakteren op iets wat ik héél erg lekker vind en het dan langzaam opeten.

Een lekkere lange 'leegmakende' wandeling maken door de natuur en dan een lekkere lange warme douche, en daarna in pyama voor de haard met wat lekkers.

Oh genoeg dus!
quote:Villahollandia schreef op 24 maart 2010 @ 20:20:

Ik ben dus helemaal niet streng voor mezelf.

Wat dus inhoudt:

-dat ik niet werk, omdat man bergen verdient.

-dat ik doe waar ik zin in heb. bv kapper, schoonheidsspec. boekje lezen, winkelen.

-heb zelf een poets 1x per week. Aangeschaft toen ik nog parttime werkte, maar nooit meer afgezegd.

Heerlijk. Het kan me werkelijk geen bal schelen wat andere mensen ervan vinden. Ik leef alsof elke dag mijn laatste is.

Mijn man vind het prima. Die ziet mij zelfs het liefste zo.

Toen ik werkte vond hij het zo'n gedoe, dan moest hij ook eens eerder ophouden met werken, om de kinderen op te vangen.

Hij maakt liever de uren en dat ik alles thuis regel. Prima.

Kinderen zijn de hele dag naar school en ik doe waar ik zin in heb.

Je hebt maar een leven, geniet en doe waar je zin in hebt.Verveel je je niet te pletter Of heb je vriendinnen die dezelfde dagindeling hebben als jij? Ik zou me zoooo nutteloos voelen..
Heel soms doe ik mezelf iets cadeau. Een dvd of een bosje bloemen. Maar ook lekkere dingen.

Ik heb mezelf laatst een reisje New York cadeau gedaan, haha!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven