Liever geen contact met schoonvader
maandag 27 juli 2020 om 10:46
In het begin toen mijn vriend en ik net samen waren mocht ik mijn schoonvader wel, maar nu begin ik me steeds meer aan die man te irriteren.
Mijn vriend en ik willen in september een lang weekend naar de Ardennen, schoonvader is er tegen omdat mijn schoonzus dan geen vakantie meer heeft.
Het zit namelijk zo dat mijn schoonmoeder niet alleen thuis durft te zijn en mijn schoonzus die in de zorg werkt is altijd "oppas" wanneer mijn vriend en ik op vakantie zijn en mijn schoonvader boodschappen gaat halen, dan komt ze dus langs om bij haar moeder te zitten. Mijn vriend woont 1 straat verderop dus mocht er iets gebeuren dan is hij altijd in de buurt om naar zijn ouders te gaan (komt overigens bijna nooit voor dat ze hem bellen).
Mijn vriend geeft ook duidelijk aan dat hij gewoon weg gaat met mij en dat mijn schoonvader maar een andere oppas moet zoeken, of gewoon voor meerdere dagen de boodschappen moet doen zodat hij 4 dagen lang het huis niet uit hoeft en zelf op zijn vrouw kan passen.
Mijn schoonvader is het daar dus niet mee eens want hij wil niet dagen van te voren al moeten bepalen wat ze de komende dagen gaan eten.
Nu heeft mijn schoonvader onderdelen voor zijn schutting nodig en gezien hij geen auto heeft vraagt hij telkens of ik met hem mee wil naar de Bauhaus waar ik dus helemaal geen zin in heb.
Ook word ik helemaal gek van zijn onzinnige praat, bijna alles wat hij uitkraamt is grote onzin en hij staat erop dat hij gelijk krijgt. Van zijn vrouw krijgt hij altijd gelijk, die heeft nergens een weerwoord op, die knikt gewoon ja en zegt verder niks.
Nu belt die me om de haverklap om te zeuren dat ik met hem mee MOET naar de bouwmarkt omdat hij anders die onderdelen niet kan halen.
Het liefst zou ik gewoon het contact met hem verbreken, maar aan de andere kant is mijn schoonmoeder wel een aardig mens en zou ik haar dan ook nooit meer zien.
Wat zouden jullie doen?
Mijn vriend en ik willen in september een lang weekend naar de Ardennen, schoonvader is er tegen omdat mijn schoonzus dan geen vakantie meer heeft.
Het zit namelijk zo dat mijn schoonmoeder niet alleen thuis durft te zijn en mijn schoonzus die in de zorg werkt is altijd "oppas" wanneer mijn vriend en ik op vakantie zijn en mijn schoonvader boodschappen gaat halen, dan komt ze dus langs om bij haar moeder te zitten. Mijn vriend woont 1 straat verderop dus mocht er iets gebeuren dan is hij altijd in de buurt om naar zijn ouders te gaan (komt overigens bijna nooit voor dat ze hem bellen).
Mijn vriend geeft ook duidelijk aan dat hij gewoon weg gaat met mij en dat mijn schoonvader maar een andere oppas moet zoeken, of gewoon voor meerdere dagen de boodschappen moet doen zodat hij 4 dagen lang het huis niet uit hoeft en zelf op zijn vrouw kan passen.
Mijn schoonvader is het daar dus niet mee eens want hij wil niet dagen van te voren al moeten bepalen wat ze de komende dagen gaan eten.
Nu heeft mijn schoonvader onderdelen voor zijn schutting nodig en gezien hij geen auto heeft vraagt hij telkens of ik met hem mee wil naar de Bauhaus waar ik dus helemaal geen zin in heb.
Ook word ik helemaal gek van zijn onzinnige praat, bijna alles wat hij uitkraamt is grote onzin en hij staat erop dat hij gelijk krijgt. Van zijn vrouw krijgt hij altijd gelijk, die heeft nergens een weerwoord op, die knikt gewoon ja en zegt verder niks.
Nu belt die me om de haverklap om te zeuren dat ik met hem mee MOET naar de bouwmarkt omdat hij anders die onderdelen niet kan halen.
Het liefst zou ik gewoon het contact met hem verbreken, maar aan de andere kant is mijn schoonmoeder wel een aardig mens en zou ik haar dan ook nooit meer zien.
Wat zouden jullie doen?
maandag 27 juli 2020 om 11:08
Dat wil mijn schoonvader dus niet want die is tegen internet shoppen. Hij wil alles uit een normale winkel hebben.Luci_Morgenster schreef: ↑27-07-2020 11:07Dan doet zoon dat voor hem, ik neem aan dat je vriend wel weet hoe internet werkt, gaan ze dat samen even bestellen.
maandag 27 juli 2020 om 11:10
Als ze minder begaafd zijn, kan dat natuurlijk voor hen een stuk lastiger zijn dan voor je oma van 80. Niet iedereen is meegegroeid met de moderne middelen.
Ik denk dat het tijd is voor een gesprek van jouw schoonouders, je vriend en z'n (goede) zus met eventueel een maatschappelijk werker. Want je schoonvader heeft geen probleem, zolang één van jullie inspringt, maar dat kan niet altijd. En dat moeten ze inzien. Door steeds alleen maar te weigeren, op dat moment, stel je tijdelijke grenzen.
Later is nu
maandag 27 juli 2020 om 11:10
Die familie is grotendeels uit elkaar gevallen, mijn vriend zijn oudste zus heeft al 8 jaar niets meer van zich laten horen. Zij is ook lichtelijk beperkt maar wel een hoger IQ dan haar ouders en werd ook helemaal gek van ze op een gegeven moment dat ze het contact verbroken heeft.makreel schreef: ↑27-07-2020 11:06Helemaal geen contact gaat niet lukken denk ik. Het is niet alleen je schoonvader, maar je hele schoonfamilie die een eh... bijzondere dynamiek hebben met elkaar.
Trek je daaruit terug en laat je vriend het opknappen. Als je hem kunt helpen, dan doe je dat - bijvoorbeeld door professionele hulp in te schakelen.
Verder is er met de rest van de familie (neven en nichten en broers en zussen van mijn schoonouders + mijn schoonvader zijn 95jarige vader) al wel 25 jaar geen contact meer.
nadiaah79 wijzigde dit bericht op 27-07-2020 11:11
11.55% gewijzigd

maandag 27 juli 2020 om 11:11
Contact verbreken vind ik een veel te rigoureuze maatregel, dat staat niet in verhouding. Natuurlijk kan het zijn dat je schoonvader jullie dan niet meer in zijn huis wil, dan zij het zo en kunnen jullie (mits haar akkoord) schoonmoeder een namiddag naar jullie halen om een gezellige namiddag te hebben.
Je niet laten manipuleren door je schoonpa. Het feit dat je schoonmoeder zo gehandicapt is (zonder dat ze mindervalide is), ligt mede aan jouw schoonvader. Hij pampert haar.
Als je iets nodig hebt pa, wat je niet zelf in huis kan halen, helpen we je graag. Maar wel op het moment dat het ons OOK uitkomt.
Ivm boodschappen: dan laat je iets thuis bezorgen, als je niet van te voren wil bepalen wat je gaat eten pa.
Neen, wij gaan op vakantie en blijven niet naar jouw/jullie pijpen dansen.
Maar voor noodgevallen kan je ALTIJD op ons rekenen, pa.
Je niet laten manipuleren door je schoonpa. Het feit dat je schoonmoeder zo gehandicapt is (zonder dat ze mindervalide is), ligt mede aan jouw schoonvader. Hij pampert haar.
Als je iets nodig hebt pa, wat je niet zelf in huis kan halen, helpen we je graag. Maar wel op het moment dat het ons OOK uitkomt.
Ivm boodschappen: dan laat je iets thuis bezorgen, als je niet van te voren wil bepalen wat je gaat eten pa.
anoniem_653cd36ee8f8d wijzigde dit bericht op 27-07-2020 11:12
0.24% gewijzigd
maandag 27 juli 2020 om 11:12
Schoonmoeder ophalen kan niet, die durft het huis niet uit. Mijn vriend woont vlakbij en dat vind ze al eng, mijn huis is 15km verderop en dan zou ze met de auto moeten maar ze durft niet in een auto.mammezel schreef: ↑27-07-2020 11:11Contact verbreken vind ik een veel te rigoureuze maatregel, dat staat niet in verhouding. Natuurlijk kan het zijn dat je schoonvader jullie niet meer in zijn huis wil, dan zij het zo en kunnen jullie (mits haar akkoord) schoonmoeder een namiddag naar jullie halen om een gezellige namiddag te hebben.
maandag 27 juli 2020 om 11:13
En ik denk dat TO niet aanwezig moet zijn bij dat gesprek. Gewoon niet.Dreamer schreef: ↑27-07-2020 11:10Als ze minder begaafd zijn, kan dat natuurlijk voor hen een stuk lastiger zijn dan voor je oma van 80. Niet iedereen is meegegroeid met de moderne middelen.
Ik denk dat het tijd is voor een gesprek van jouw schoonouders, je vriend en z'n (goede) zus met eventueel een maatschappelijk werker. Want je schoonvader heeft geen probleem, zolang één van jullie inspringt, maar dat kan niet altijd. En dat moeten ze inzien. Door steeds alleen maar te weigeren, op dat moment, stel je tijdelijke grenzen.
Het is heel fijn als je leuke schoonfamilie hebt en je kunt een beetje meedraaien in zo'n familie, maar als het zo'n verknipt zooitje is als dit, denk ik dat het verstandiger is om je daar zoveel mogelijk buiten te houden.
Wat eten we vanavond?
maandag 27 juli 2020 om 11:14
makreel schreef: ↑27-07-2020 11:13En ik denk dat TO niet aanwezig moet zijn bij dat gesprek. Gewoon niet.
Het is heel fijn als je leuke schoonfamilie hebt en je kunt een beetje meedraaien in zo'n familie, maar als het zo'n verknipt zooitje is als dit, denk ik dat het verstandiger is om je daar zoveel mogelijk buiten te houden.
K heb haar er ook niet bij genoemd.
Later is nu
Oh jullie wonen niet samen?
Dat maakt het een stuk makkelijker!
Wat eten we vanavond?

maandag 27 juli 2020 om 11:16
Zal allemaal. Maar het is vooral je vriend zijn probleem. Maak het niet jouw probleem.Nadiaah79 schreef: ↑27-07-2020 11:10Die familie is grotendeels uit elkaar gevallen, mijn vriend zijn oudste zus heeft al 8 jaar niets meer van zich laten horen. Zij is ook lichtelijk beperkt maar wel een hoger IQ dan haar ouders en werd ook helemaal gek van ze op een gegeven moment dat ze het contact verbroken heeft.
Verder is er met de rest van de familie (neven en nichten en broers en zussen van mijn schoonouders + mijn schoonvader zijn 95jarige vader) al wel 25 jaar geen contact meer.
Schoonpa kan aan zijn eigen zoon dingen vragen, die zegt ja of nee, of bedenkt een alternatief. Poot stijfhouden en dan draai die bij. Dus wel online bestellen samen. Of hij heeft geen onderdelen. Zijn keus. En zoon kan dat dan prima aangeven, dat is je eigen keus.
Jullie mogen met een WMOtaxi maar dat kost geld of schoonma durft niet ( welke van de 2 is het btw TO?) dus gaan jullie niet. Dan kom je dus nergens.
Wij zijn al een tijd samen en voorheen gingen we met regelmaat een weekend weg, maar schoonmoeder haar angst voor alleen thuis te zijn was er toen nog niet.Dreamer schreef: ↑27-07-2020 11:14Verder is het de vraag in hoeverre je vriend wat wil veranderen, als hij dit met 39 jaar ook in stand houdt. Zijn jullie nog maar kort bij elkaar en wordt het nu ineens een probleem voor hem om zn ouders te helpen? Heb jij er zin in om hier nog 20 jaar mee door te moeten?
Dus je schoonvader komt op zn fiets 15 km naar jou toe om een sms te lezen? Wow
Later is nu

maandag 27 juli 2020 om 11:17
maandag 27 juli 2020 om 11:17
Heeft ze ook, de man van het GGZ die 1x was geweest zei dat ze nogal "kinderlijk" over komt en nogal in zichzelf gekeerd is en dat daar aan gewerkt moet worden, maar ze wil niet en mijn schoonvader vindt dat dus allemaal best in plaats van met haar in gesprek te gaan over de noodzaak van hulp.
maandag 27 juli 2020 om 11:19
Ik doe niks meer voor hem zolang hij zelf geen oplossingen zoekt, mijn vriend doet ook niks meer. Ze hebben gewoon professionele hulp nodig, dat kunnen wij niet bieden.milena1 schreef: ↑27-07-2020 11:17TO, je reageert op elke suggestie met de reactie die je schoonvader zou geven en waarom alles allemaal NIET kan. Maar zie je ook je eigen rol hierin? Het is toch niet zo dat hij 'spring' zegt en jij met 2 voetjes de lucht in gaat? Wat wil je zelf? Handel daar dan ook naar!
Nadiaah79 schreef: ↑27-07-2020 11:17Heeft ze ook, de man van het GGZ die 1x was geweest zei dat ze nogal "kinderlijk" over komt en nogal in zichzelf gekeerd is en dat daar aan gewerkt moet worden, maar ze wil niet en mijn schoonvader vindt dat dus allemaal best in plaats van met haar in gesprek te gaan over de noodzaak van hulp.
Want hij heeft jullie. Op het moment dat hij jullie niet meer heeft is er dus wél en probleem.
Later is nu

Je denkt er nog al gemakkelijk over over psychisch zieke mensen.Nadiaah79 schreef: ↑27-07-2020 11:17Heeft ze ook, de man van het GGZ die 1x was geweest zei dat ze nogal "kinderlijk" over komt en nogal in zichzelf gekeerd is en dat daar aan gewerkt moet worden, maar ze wil niet en mijn schoonvader vindt dat dus allemaal best in plaats van met haar in gesprek te gaan over de noodzaak van hulp.
maandag 27 juli 2020 om 11:20
Klopt, wanneer mijn vriend niet thuis is fietst schoonvader op zijn elektrische fiets naar mij toe om om hulp te vragen, maar alleen wanneer bijvoorbeeld de buurvrouw bij schoonmoeder kan blijven zodat ze niet alleen is.
nadiaah79 wijzigde dit bericht op 27-07-2020 11:21
3.78% gewijzigd
maandag 27 juli 2020 om 11:20
en heeft je vriend dat ook zo aan z'n ouders verteld, of denken die gewoon dat jullie per keer Nee verkopen en dat ze dus kunnen blijven vragen?
Later is nu