Ligt het nou aan mij
zondag 29 mei 2022 om 13:37
Even jullie mening vragen hoor, want ik loop een beetje vast.
Dit is al een paar jaar geleden gebeurd, maar ik heb er nog steeds moeite mee. En na een recente aanvaring weer meer.
Relatie van 17 jaar. Door allerlei omstandigheden ging het niet meer.
Ik wilde niet opgeven, maar zij werd verliefd op een ander en ging uitgebreid met hem daten. Terwijl ze nog met mij in een relatie zat. Ze kon zogenaamd niet kiezen.
Pas weken later gaf ze aan dat ze met hem verder wilde en verbrak onze relatie. Ik heb toen nog maanden met haar samen moeten wonen, dus al die tijd heb ik van dichtbij moeten aanzien hoe hun relatie opbloeide. Ik kreeg alles mee.
Ligt het nou aan mij of is dat een bijzonder wrede manier om een relatie te beëindigen?
Zij rechtvaardigt het door te stellen dat onze relatie toch al voorbij was.
Maar ik had nog gevoelens, die kan ik toch niet zomaar uitschakelen?
Zouden jullie dit ook zo aanpakken?
Eigenlijk weet ik het antwoord wel hoor, maar ik denk dat ik het even van anderen moet horen.
Dit is al een paar jaar geleden gebeurd, maar ik heb er nog steeds moeite mee. En na een recente aanvaring weer meer.
Relatie van 17 jaar. Door allerlei omstandigheden ging het niet meer.
Ik wilde niet opgeven, maar zij werd verliefd op een ander en ging uitgebreid met hem daten. Terwijl ze nog met mij in een relatie zat. Ze kon zogenaamd niet kiezen.
Pas weken later gaf ze aan dat ze met hem verder wilde en verbrak onze relatie. Ik heb toen nog maanden met haar samen moeten wonen, dus al die tijd heb ik van dichtbij moeten aanzien hoe hun relatie opbloeide. Ik kreeg alles mee.
Ligt het nou aan mij of is dat een bijzonder wrede manier om een relatie te beëindigen?
Zij rechtvaardigt het door te stellen dat onze relatie toch al voorbij was.
Maar ik had nog gevoelens, die kan ik toch niet zomaar uitschakelen?
Zouden jullie dit ook zo aanpakken?
Eigenlijk weet ik het antwoord wel hoor, maar ik denk dat ik het even van anderen moet horen.
woensdag 1 juni 2022 om 00:41
Dit, helemaal!TheeMetChocolade schreef: ↑31-05-2022 22:06Jawel hoor, en dat is prima, zolang zij ook voor jou zorgt!
Jij hoeft niet te veranderen. Je moet een ander type vrouw zoeken.
Rik, move on!
What have we done....
woensdag 1 juni 2022 om 02:47
Ik wil nog een blik proberen te werpen op de originele vraag..... Nee, volgens mij ligt het niet aan jou. Ik heb een heleboel perspectieven gelezen, die van een (in mijn ogen) veel harder zelfbeeld uitgaan. Ik vind, dat je zeker van jezelf en van een zacht zelfbeeld, mensbeeld misschien zelfs, mag uitgaan. En zij is daar totaal aan voorbij gegaan. Dat ze zelf niet inziet, dat het vertellen over een gezellige date, over geschaafde knieen, over whatever te maken heeft met deze nieuwe man, alle grenzen overgaat, dat ligt echt aan haar. En nee, dat ligt dus niet aan jou. Deze mens wil geen enkele verantwoording voor haar eigen daden afleggen. Treat her accordingly. Geen verantwoording, weg uit je leven!
What would Patsy do?
woensdag 1 juni 2022 om 07:52
Rik, ik ken het gevoel wel een beetje, mijn ex was vergeten te melden dat hij me beu was toen hij een aziatisch bruidje begon te zoeken/kopen. Dat bleek al een maand of 3 aan de gang te zijn toen hij voor mij ineens op vakantie ging. Maar hij wilde graag in het huis blijven en zou me uitkopen.
Uiteindelijk ben ik 4 jaar samen met hem in het huis blijven wonen, veel woorden, weinig actie en al helemaal mij er niet bij betrekken. Zelf maar een advocaat ingeschakeld, hem dat ook meegedeeld en de procedure tot dagvaarden ingezet. Ik kon het huis voor mijn gevoel niet uit omdat het dan compleet zou verloederen, aangezien mijn ex vooral heel goed was in bankhangen.
Op een gegeven moment heeft hij zijn aziatisch vriendinnetje hierheen gehaald op een toeristenvisum, in ons huis, waar ik ook nog grotendeels verbleef. Dus nee, mijn ex heeft het ook allemaal niet netjes aangepakt en mij echt ongelofelijk gekwetst.
Ik ben ook boos geweest, op hem, op mezelf, ik heb geklaagd bij vrienden, uitgehuild bij vrienden, ergens in het midden van de 4 jaar compleet gecrasht en een psycholoog opgezocht. En nu ben ik bijna 2 jaar geen mede-eigenaar van de woning meer en kan het steeds makkelijker loslaten, soms hoor ik nog wat over hem, maar het glijd gewoon van me af. In het verleden, niet mijn probleem, niet mijn zorg.
Uiteindelijk ben ik 4 jaar samen met hem in het huis blijven wonen, veel woorden, weinig actie en al helemaal mij er niet bij betrekken. Zelf maar een advocaat ingeschakeld, hem dat ook meegedeeld en de procedure tot dagvaarden ingezet. Ik kon het huis voor mijn gevoel niet uit omdat het dan compleet zou verloederen, aangezien mijn ex vooral heel goed was in bankhangen.
Op een gegeven moment heeft hij zijn aziatisch vriendinnetje hierheen gehaald op een toeristenvisum, in ons huis, waar ik ook nog grotendeels verbleef. Dus nee, mijn ex heeft het ook allemaal niet netjes aangepakt en mij echt ongelofelijk gekwetst.
Ik ben ook boos geweest, op hem, op mezelf, ik heb geklaagd bij vrienden, uitgehuild bij vrienden, ergens in het midden van de 4 jaar compleet gecrasht en een psycholoog opgezocht. En nu ben ik bijna 2 jaar geen mede-eigenaar van de woning meer en kan het steeds makkelijker loslaten, soms hoor ik nog wat over hem, maar het glijd gewoon van me af. In het verleden, niet mijn probleem, niet mijn zorg.
woensdag 1 juni 2022 om 09:47
Je mag je zeker gekwetst voelen! Het idee dat dit niet mag is misschien mede de reden dat je niet van het gekwetste af komt.RikM schreef: ↑31-05-2022 23:11Ik ben het er in dusverre mee eens dat ik wel uit die slachtofferrol moet. De een zegt het wat harder dan de ander.
Van de andere kant ook wel prettig om te lezen dat ik me ook gewoon gekwetst mag voelen.
Dat het topic een hoog Calimero-gehalte heeft weet ik zelf natuurlijk ook, maar ik moest ergens beginnen.
Mogelijk plan van aanpak: neem een tijd voor jezelf (een week, een maand, wat jij wil) waarin je helemaal in je gekwetstheid duikt en jezelf hier ook toestemming voor geeft.
Daarna doe je een ritueel om het af te sluiten (brief schrijven en verbranden, voodoo, zoiets) en daarna ga je iets leuks doen voor jezelf, een soort beloning en de start van de rest van je leven.
Het is zoals het is
woensdag 1 juni 2022 om 10:34
Het verschil tussen slachtofferrol en je gekwetst voelen zit in waar je de verantwoordelijkheid legt om verder te kunnen gaan.
Het is kort na de breuk niet eens onlogisch om van haar iets te verwachten zodat jij verder kunt gaan. Je bent partners geweest, en zou je ook met respect voor elkaar uit elkaar gaan dan heb je zoiets ook voor elkaar over. Dat is een heel normale verwachting. Jouw ex heeft echter laten zien dat ze dat respect niet op kan brengen. Dat zegt iets over haar.
Blijf je dan nádat zij dat gedrag heeft laten zien, nog steeds tegen beter weten in, wachten op iets van haar kant zodat jij verder kunt, dan beweeg je die slachtofferrol in.
En dan wordt het dus tijd om weer zelf de regie terug te pakken. Dat betekent niet dat je je gevoelens weg moet drukken. Je bent gekwetst, dus je mag je gekwetst voelen. Alleen wanneer dat de rest van je leven in de weg gaat zitten ben je niet functioneel bezig. Volgens mij heb je dat wel door en was dat ook de aanleiding voor je topic.
Het is kort na de breuk niet eens onlogisch om van haar iets te verwachten zodat jij verder kunt gaan. Je bent partners geweest, en zou je ook met respect voor elkaar uit elkaar gaan dan heb je zoiets ook voor elkaar over. Dat is een heel normale verwachting. Jouw ex heeft echter laten zien dat ze dat respect niet op kan brengen. Dat zegt iets over haar.
Blijf je dan nádat zij dat gedrag heeft laten zien, nog steeds tegen beter weten in, wachten op iets van haar kant zodat jij verder kunt, dan beweeg je die slachtofferrol in.
En dan wordt het dus tijd om weer zelf de regie terug te pakken. Dat betekent niet dat je je gevoelens weg moet drukken. Je bent gekwetst, dus je mag je gekwetst voelen. Alleen wanneer dat de rest van je leven in de weg gaat zitten ben je niet functioneel bezig. Volgens mij heb je dat wel door en was dat ook de aanleiding voor je topic.
woensdag 1 juni 2022 om 11:54
Het kan ook geen kwaad om wat nader onderzoek te doen naar je eigen reactiepatronen en overtuigingen (in relaties).
Iets heeft gemaakt dat je een groot deel van je leven genoegen nam met een relatie waarin je veel te veel gaf en weinig terug kreeg. Met iemand die geen respect voor je had. Iets maakt dat je nu niet verder kan en chronisch vermoeid bent.
Hoe komt dat? Dat moet je eerst weten, want als je een nieuwe partner hebt is dat niet ineens verdwenen.
Iets heeft gemaakt dat je een groot deel van je leven genoegen nam met een relatie waarin je veel te veel gaf en weinig terug kreeg. Met iemand die geen respect voor je had. Iets maakt dat je nu niet verder kan en chronisch vermoeid bent.
Hoe komt dat? Dat moet je eerst weten, want als je een nieuwe partner hebt is dat niet ineens verdwenen.
woensdag 1 juni 2022 om 13:41
Mooi gezegd.Ladyday21 schreef: ↑01-06-2022 02:47Ik wil nog een blik proberen te werpen op de originele vraag..... Nee, volgens mij ligt het niet aan jou. Ik heb een heleboel perspectieven gelezen, die van een (in mijn ogen) veel harder zelfbeeld uitgaan. Ik vind, dat je zeker van jezelf en van een zacht zelfbeeld, mensbeeld misschien zelfs, mag uitgaan. En zij is daar totaal aan voorbij gegaan. Dat ze zelf niet inziet, dat het vertellen over een gezellige date, over geschaafde knieen, over whatever te maken heeft met deze nieuwe man, alle grenzen overgaat, dat ligt echt aan haar. En nee, dat ligt dus niet aan jou. Deze mens wil geen enkele verantwoording voor haar eigen daden afleggen. Treat her accordingly. Geen verantwoording, weg uit je leven!
donderdag 2 juni 2022 om 05:46
Even een andere invalshoek: die vermoeidheid. Als je moe bent, ben je geneigd alles somberder in te zien en meer bij jezelf te zoeken. Dus dan ga je na zo’n mail nog eens de hele relatie herkauwen. Als je niet moe was, zou je dat niet doen.
Er wordt wel heel makkelijk vanuit gegaan dat je moe bent doordat je die relatie niet hebt verwerkt. Misschien is het wel andersom: was de moeheid eerst.
Ik hoor goede dingen over behandeling bij het NKCV. https://nkcv.nl/
Sterkte!
Er wordt wel heel makkelijk vanuit gegaan dat je moe bent doordat je die relatie niet hebt verwerkt. Misschien is het wel andersom: was de moeheid eerst.
Ik hoor goede dingen over behandeling bij het NKCV. https://nkcv.nl/
Sterkte!
donderdag 2 juni 2022 om 09:24
Rik, wat heb je aan alle reacties hier? En wat heb je aan gelijk hebben in dit geval? Het brengt je niks, het houdt je wel gevangen. Gevangen in boosheid en het verlangen naar erkenning. Die erkenning gaat zij jou niet geven. Nooit. Dat zegt van alles over haar, en daar ga jij niks aan veranderen.
Het beste medicijn is geen contact. Nul. Niet het gesprek aangaan. Op geen enkele manier want zoals je al hebt gemerkt leidt het alleen maar tot meer boosheid.
Het beste medicijn is geen contact. Nul. Niet het gesprek aangaan. Op geen enkele manier want zoals je al hebt gemerkt leidt het alleen maar tot meer boosheid.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
donderdag 2 juni 2022 om 12:16
Een partner die vaak of altijd moe is ( energetisch beperkt zoals dat heet) zal ook niet altijd makkelijk zijn. Dat betekent dat de ander minder vaak leuke dingen zal kunnen doen samen. Dat partner regelmatig alleen naar verjaardagen en feestjes moet. Dat het lontje wat korter zal zijn. Etc.
Daar kun jij niks aan doen, maar je kunt dat ook niet zomaar aan de kant schuiven. Zij had ook haar dingen zoals we kunnen lezen. Dat maakt dat deze relatie wellicht niet was zoals jullie beiden wilden. En een keer is het dan genoeg. In dit geval loste zij dat op door vreemd te gaan. Laf, maar veelvoorkomend.
Kortom: als je kunt inzien en accepteren dat jullie wisselwerking niet optimaal was dan kun je daar iets mee.
Voor jezelf en voor een evt nieuwe relatie.
Daar kun jij niks aan doen, maar je kunt dat ook niet zomaar aan de kant schuiven. Zij had ook haar dingen zoals we kunnen lezen. Dat maakt dat deze relatie wellicht niet was zoals jullie beiden wilden. En een keer is het dan genoeg. In dit geval loste zij dat op door vreemd te gaan. Laf, maar veelvoorkomend.
Kortom: als je kunt inzien en accepteren dat jullie wisselwerking niet optimaal was dan kun je daar iets mee.
donderdag 2 juni 2022 om 12:25
maar dan doe je een aanname dat Rik nooit ergens mee naar toe ging enz terwijl hij zelf schrijft dat hij een hele periode voor haar gezorgd heeft.Koffieverkeerd schreef: ↑02-06-2022 12:16Een partner die vaak of altijd moe is ( energetisch beperkt zoals dat heet) zal ook niet altijd makkelijk zijn. Dat betekent dat de ander minder vaak leuke dingen zal kunnen doen samen. Dat partner regelmatig alleen naar verjaardagen en feestjes moet. Dat het lontje wat korter zal zijn. Etc.
En hoe dan ook, niemand zegt, ook Rik zelf niet, schrijft dat zij bij hem had moeten blijven. De manier waarop zij zich gedragen heeft, die zuigt, niet meer en niet minder. En daar is geen enkele verdediging voor
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
donderdag 2 juni 2022 om 12:46
Ik weet niet of dat moe zijn al tijdens de relatie was, zo goed heb ik dat niet opgepikt. Maar ik denk zelf, hoe oneerlijk het ook is, dat het feit dat zij ziek is geweest en er voor haar gezorgd moest worden, kan hebben gemaakt dat de relatie (in haar ogen) veranderd is.Koffieverkeerd schreef: ↑02-06-2022 12:16Een partner die vaak of altijd moe is ( energetisch beperkt zoals dat heet) zal ook niet altijd makkelijk zijn. Dat betekent dat de ander minder vaak leuke dingen zal kunnen doen samen. Dat partner regelmatig alleen naar verjaardagen en feestjes moet. Dat het lontje wat korter zal zijn. Etc.
Afhankelijk zijn van iemand. Iemand is niet meer (alleen) je geliefde maar ook je verzorger. Zoiets kan er best mee te maken hebben dat de liefde over is gegaan. Maar zoals hierboven ook al staat. Niemand en ook de TO niet, zegt, dat je het iemand kan aanrekenen als de liefde van zijn of haar kant stopt. Wel de manier waarop je vervolgens je geliefde/ex-geliefde behandelt. En ja, daar had de TO waarschijnlijk zeker duidelijker grenzen kunnen bewaken. Maar soms weet je niet direct waar je nou precies inzit/mee te maken hebt op het moment dat het gebeurt.
En sommige mensen denderen gewoon als een stoomwals over anderen heen. Om dan (wat ik hier geloof ik toch een beetje in meerdere reacties lees) te stellen, dat iemand daar toch zelf ook een hand in heeft, of in zou moeten hebben, dat vind ik niet.
Soms heb je je muurtje van gewapend beton nog niet af voordat ze komen met hun wals of kun je niet op tijd wegspringen.
Dan lig je dus plat als een dubbeltje je af te vragen, wat er in godsnaam is gebeurd. Je kunt je niet voorstellen dat iemand je zo behandeld heeft.
Om dan vervolgens een tijd later te horen te krijgen, dat diegene die op die stoomwals zat, zich daar niets van kan herinneren, of niet doorhad dat jij daar stond of het jou kwalijk neemt, dat jij het lef had om in de weg te gaan staan, dan krijg je wel weer een knauw, hoor.
Want zo weinig inzicht of bereidheid tot inzicht in het eigen aandeel, is (voor mij in ieder geval) ook weer niet voor te stellen. En eerlijk gezegd, gekmakend, als je het toelaat....
Daarom is het nu dan aan TO om zichzelf te helpen, door inderdaad verder te gaan en hopelijk helpt het daarbij inderdaad, dat er hier behoorlijk veel mensen vinden, dat een ander je niet zo zou moeten behandelen.
ladyday21 wijzigde dit bericht op 07-06-2022 00:11
0.10% gewijzigd
What would Patsy do?
donderdag 2 juni 2022 om 13:22
Ladyday21 schreef: ↑02-06-2022 12:46Ik weet niet of dat moe zijn al tijdens de relatie was, zo goed heb ik dat niet opgepikt. Maar ik denk zelf, hoe oneerlijk het ook is, dat het feit dat zij ziek is geweest en er voor haar gezorgd moest worden, kan hebben gemaakt dat de relatie (in haar ogen) veranderd is.
Afhankelijk zijn van iemand. Iemand is niet meer (alleen) je geliefde maar ook je verzorger. Zoiets kan er best mee te maken hebben dat de liefde over is gegaan. Maar zoals hierboven ook al staat. Niemand en ook de OP niet, zegt, dat je het iemand kan aanrekenen als de liefde van zijn of haar kant stopt. Wel de manier waarop je vervolgens je geliefde/ex-geliefde behandelt. En ja, daar had de OP waarschijnlijk zeker duidelijker grenzen kunnen bewaken. Maar soms weet je niet direct waar je nou precies inzit/mee te maken hebt op het moment dat het gebeurt.
En sommige mensen denderen gewoon als een stoomwals over anderen heen. Om dan (wat ik hier geloof ik toch een beetje in meerdere reacties lees) te stellen, dat iemand daar toch zelf ook een hand in heeft, of in zou moeten hebben, dat vind ik niet.
Soms heb je je muurtje van gewapend beton nog niet af voordat ze komen met hun wals of kun je niet op tijd wegspringen.
Dan lig je dus plat als een dubbeltje je af te vragen, wat er in godsnaam is gebeurd. Je kunt je niet voorstellen dat iemand je zo behandeld heeft.
Om dan vervolgens een tijd later te horen te krijgen, dat diegene die op die stoomwals zat, zich daar niets van kan herinneren, of niet doorhad dat jij daar stond of het jou kwalijk neemt, dat jij het lef had om in de weg te gaan staan, dan krijg je wel weer een knauw, hoor.
Want zo weinig inzicht of bereidheid tot inzicht in het eigen aandeel, is (voor mij in ieder geval) ook weer niet voor te stellen. En eerlijk gezegd, gekmakend, als je het toelaat....
Daarom is het nu dan aan OP om zichzelf te helpen, door inderdaad verder te gaan en hopelijk helpt het daarbij inderdaad, dat er hier behoorlijk veel mensen vinden, dat een ander je niet zo zou moeten behandelen.
Dit is het dus precies. Beter kan ik het niet schrijven.
Ik denk dat ik het ook gewoon even weer moest horen. Dat dit níet normaal is, dat ik terecht van slag was, maar wel verder moet.
Bedankt voor alle reacties hoor, ik heb er echt veel aan.
donderdag 2 juni 2022 om 13:40
donderdag 2 juni 2022 om 18:32
Het contact is als het goed is nu echt verbroken.
Ik ga dit een plek geven in m'n hoofd en verder met m'n eigen leven. Dat lijkt me het beste.
Ik ben nog niet direct toe aan daten maar daar ga ik wel naartoe werken denk ik. Zou fijn zijn om weer wat positieve ervaringen te hebben, in plaats van altijd herinnerd te worden aan deze scheepsramp.
Ik ga dit een plek geven in m'n hoofd en verder met m'n eigen leven. Dat lijkt me het beste.
Ik ben nog niet direct toe aan daten maar daar ga ik wel naartoe werken denk ik. Zou fijn zijn om weer wat positieve ervaringen te hebben, in plaats van altijd herinnerd te worden aan deze scheepsramp.
donderdag 2 juni 2022 om 21:37
donderdag 2 juni 2022 om 21:42
Als het tegenvalt ga je er te serieus mee om. Gewoon weer even het andere geslacht aftasten voor de afleiding. Beetje foto's kijken, beetje swipen. Zoals ik dus ook schreef.Bedsermoen schreef: ↑02-06-2022 21:37Je kunt het proberen hoor, maar als het tegenvalt dan kost het heel veel energie in plaats van dat het het geeft.
donderdag 2 juni 2022 om 21:50
Ik weet niet of je wel eens hebt geprobeerd te Tinderen als gemiddelde man? Er zijn betere manieren van afleiding.
smickelt wijzigde dit bericht op 03-06-2022 07:04
1.19% gewijzigd
donderdag 2 juni 2022 om 21:55
Holy shit zeg, dát is pas echt een shitshow waar jij in verzeild geraakt was. 4 jaar lang nog met je ex en zijn importbruid in een woning moeten zitten, er zijn mensen om minder krankzinnig geworden. Ik heb wel eens gehoord dat die importbruidjes zelden bij hun eerste man blijven hangen als dat je een beetje kan opfleuren.Littledoll schreef: ↑01-06-2022 07:52Uiteindelijk ben ik 4 jaar samen met hem in het huis blijven wonen, veel woorden, weinig actie en al helemaal mij er niet bij betrekken. Zelf maar een advocaat ingeschakeld, hem dat ook meegedeeld en de procedure tot dagvaarden ingezet. Ik kon het huis voor mijn gevoel niet uit omdat het dan compleet zou verloederen, aangezien mijn ex vooral heel goed was in bankhangen.
vrijdag 3 juni 2022 om 07:05
vrijdag 3 juni 2022 om 07:40
Dus gewoon plaatjes kijken en iedereen links swipen?
Euh.... Leuk (?)
Ik zou TO niet echt aanraden om te Tinderen momenteel. Zowel niet voor zichzelf als voor de andere kant.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in