Lost
vrijdag 4 mei 2012 om 22:02
Hmmm....ik heb sinds vandaag een gebruikersnaam en daarom kan ik maar beter meteen posten, anders komt er maar niks van en blijf ik alleen maar stiekem meelezen:-)
De reden dat ik hier post is omdat ik heel graag wil weten of er jonge vrouwen zijn die met hetzelfde dealen.
Ik ben van Marokkaanse afkomst, 29 jaar en geboren en getogen in een Brabants gehucht, waar ik godzijdank niet meer woon. Hoewel je bij veel Marokkanen het idee krijgt dat ze altijd met elkaar optrekken heb ik dit nooit gedaan. Ik heb op een basisschool en middelbare school gezeten met alleen Nl kinderen. Op de uni kwam ik ook niet veel Marokkanen tegen. Op een bevriende nicht na zijn mijn sociale contacten met Marokkanen nihil. Zonder iemand hiermee te willen beledigen, denk ik dat ik contacten met Marokkaanse meiden, onbewust, heb afgehouden. Vaak had/heb ik het gevoel dat het niet matcht qua opvattingen, drang naar vrij denken en normen & waarden. Sinds een tijd denk ik hier vaker over na...Herkent iemand dit?
De reden dat ik hier post is omdat ik heel graag wil weten of er jonge vrouwen zijn die met hetzelfde dealen.
Ik ben van Marokkaanse afkomst, 29 jaar en geboren en getogen in een Brabants gehucht, waar ik godzijdank niet meer woon. Hoewel je bij veel Marokkanen het idee krijgt dat ze altijd met elkaar optrekken heb ik dit nooit gedaan. Ik heb op een basisschool en middelbare school gezeten met alleen Nl kinderen. Op de uni kwam ik ook niet veel Marokkanen tegen. Op een bevriende nicht na zijn mijn sociale contacten met Marokkanen nihil. Zonder iemand hiermee te willen beledigen, denk ik dat ik contacten met Marokkaanse meiden, onbewust, heb afgehouden. Vaak had/heb ik het gevoel dat het niet matcht qua opvattingen, drang naar vrij denken en normen & waarden. Sinds een tijd denk ik hier vaker over na...Herkent iemand dit?
vrijdag 4 mei 2012 om 22:08
quote:vrijevogel schreef op 04 mei 2012 @ 22:02:
Ik ben van Marokkaanse afkomst, 29 jaar en geboren en getogen in een Brabants gehucht, waar ik godzijdank niet meer woon. Hoewel je bij veel Marokkanen het idee krijgt dat ze altijd met elkaar optrekken heb ik dit nooit gedaan. Ik heb op een basisschool en middelbare school gezeten met alleen Nl kinderen. Op de uni kwam ik ook niet veel Marokkanen tegen.Als je in Nederland bent geboren, ben je toch ook een Nederlands kind?
Ik ben van Marokkaanse afkomst, 29 jaar en geboren en getogen in een Brabants gehucht, waar ik godzijdank niet meer woon. Hoewel je bij veel Marokkanen het idee krijgt dat ze altijd met elkaar optrekken heb ik dit nooit gedaan. Ik heb op een basisschool en middelbare school gezeten met alleen Nl kinderen. Op de uni kwam ik ook niet veel Marokkanen tegen.Als je in Nederland bent geboren, ben je toch ook een Nederlands kind?
vrijdag 4 mei 2012 om 22:17
Waarom denk je dat het lust is? Het is eigenlijk lost, omdat ik me soms wat verloren voel. Het komt wat deprimerender over dan het is hoor, maar sinds ik er vaker over nadenk voel ik me soms een beetje verloren. Alsof ik iets gemist heb ofzo...Maf wellicht, maar ik ben er zelf nog niet over uit.quote:Ksenija schreef op 04 mei 2012 @ 22:04:
wat is LOST?
is het geen LUST?
ik herken het niet en er zitten hier niet veel mocro's.
Maar je bent wat anders, nou en?
wat is LOST?
is het geen LUST?
ik herken het niet en er zitten hier niet veel mocro's.
Maar je bent wat anders, nou en?
vrijdag 4 mei 2012 om 22:21
Het woordje "gewoon" stoort een beetje in jouw vraag. Sowieso klopt dat natuurlijk niet. Je hebt in dit verhaal ook te maken met 1e, 2e en 3e generatie, maar dat mag je zelf uitzoeken:-) Hoewel ik hier geboren ben en de Nederlandse taal vloeiend en vrijwel accentloos spreek kan ik niet zeggen dat ik Nederlandse ben.quote:charlottecharles schreef op 04 mei 2012 @ 22:08:
[...]
Als je in Nederland bent geboren, ben je toch ook een Nederlands kind?
[...]
vrijdag 4 mei 2012 om 22:25
quote:vrijevogel schreef op 04 mei 2012 @ 22:21:
Het woordje "gewoon" stoort een beetje in jouw vraag. Sowieso klopt dat natuurlijk niet. Je hebt in dit verhaal ook te maken met 1e, 2e en 3e generatie, maar dat mag je zelf uitzoeken:-) Hoewel ik hier geboren ben en de Nederlandse taal vloeiend en vrijwel accentloos spreek kan ik niet zeggen dat ik Nederlandse ben.
[...]
Waar las jij het woordje 'gewoon' precies? Heb ik niet gebruikt hoor.
Enne, je zoekt het zelf maar lekker uit!
Het woordje "gewoon" stoort een beetje in jouw vraag. Sowieso klopt dat natuurlijk niet. Je hebt in dit verhaal ook te maken met 1e, 2e en 3e generatie, maar dat mag je zelf uitzoeken:-) Hoewel ik hier geboren ben en de Nederlandse taal vloeiend en vrijwel accentloos spreek kan ik niet zeggen dat ik Nederlandse ben.
[...]
Waar las jij het woordje 'gewoon' precies? Heb ik niet gebruikt hoor.
Enne, je zoekt het zelf maar lekker uit!
vrijdag 4 mei 2012 om 22:27
Ik herken het wel van mijn tijd op de uni. Ik ben zelf niet Marrokaans. Er was een behoorlijk groepjesgedoe tussen Marrokaanse meiden met bepaalde opvattingen en de "vernederlandste" meiden vielen daar altijd buiten. Ik denk dat je je moet realiseren dat je jezelf bent en dat je je dus niet lost hoeft te voelen. Er zijn heel veel mensen die dit lost gevoel hebben, ongeacht afkomst. Ik heb dit zelf ook wel gehad omdat ik anders opgevoed ben dan veel andere mensen, een soort andere cultuur. Ondanks dat ik niet dezelfde achtergrond heb als andere mensen heb ik niet meer het gevoel dat ik lost ben. Ik heb gewoon wat mensen gevonden die bij mij passen
vrijdag 4 mei 2012 om 22:43
quote:charlottecharles schreef op 04 mei 2012 @ 22:08:
[...]
Ik heb regelmatig kinderen in de klas, die terecht zeggen: 'Ik ben een Nederlander/ Nederlandse'.
Ik geef ze dan altijd volledig gelijk en beaam dit. Ik ben eerlijk gezegd bij dat ze dat zo zien!
[...]
Ik heb regelmatig kinderen in de klas, die terecht zeggen: 'Ik ben een Nederlander/ Nederlandse'.
Ik geef ze dan altijd volledig gelijk en beaam dit. Ik ben eerlijk gezegd bij dat ze dat zo zien!
vrijdag 4 mei 2012 om 23:06
Naar Marokko ben ik vaak geweest hoor. Gezellig met opaatje op het erf over vroeger praten. Nou ja, hij praat vooral over vroeger:-). Of het back to my roots was weet ik niet, maar het is iig altijd fijn. Hmmm...over het fenomeen waar je het over hebt, ik denk dat ik weet welke je bedoelt. Ik heb alleen niet het gevoel dat ik geen aansluiting vind bij de "Nederlandse" wereld. Die past mij best prima.quote:VotesforLeo schreef op 04 mei 2012 @ 22:59:
Heb je je wel verdiept in je achtergrond? Zoals back to your roots? Het is wel een bekend fenomeen bij de 2e en 3e generatie om dat verloren gevoel te hebben, omdat je eigenlijk het gevoel hebt bij beide werelden geen aansluiting te vinden.
Heb je je wel verdiept in je achtergrond? Zoals back to your roots? Het is wel een bekend fenomeen bij de 2e en 3e generatie om dat verloren gevoel te hebben, omdat je eigenlijk het gevoel hebt bij beide werelden geen aansluiting te vinden.
vrijdag 4 mei 2012 om 23:09
Grappig dat je dat zegt Kapitein Onderdeurtje. Pas geleden had ik het er met een collega over. Zij is vanuit Staphorst gaan wonen in Amsterdam. Ze heeft zich zo verloren gevoeld! Niet zozeer in Amsterdam, maar als ze teruggaat naar Staphorst dan voelt ze zich daar niet meer thuis en een vreemde eend in de bijt. Dat gevoel heb ik ook bij mijn familie en bij vroegere vrienden.
zaterdag 5 mei 2012 om 04:33
Heb als niet-Marokkaanse vanaf de basisschool een groepje Marokkaanse vriendinnen, waarvan er 3 uiteindelijk aan dezelfde (verschillende studies) uni waren gaan studeren. Ze hebben het wel eens gehad dat ze het hebben over dat ze zich nergens thuis voelen, hier in NL zijn het Marokkaanse en in Marokko worden ze gezien als Nederlandse.
Zelf zeggen ze daar prima tussen te kunnen varen, maar weet niet hoe en of ze daar persoonlijk mee strugglen.
Ik vind het wel apart dat je vindt dat je iets met de Marokkaanse meiden moet hebben, waarom niet Turkse, Nederlandse, Surinaamse of weet ik wat voor welke afkomst? Mijn vriendinnen heb ik niet uitgekozen op afkomst of waar hun ouders vandaan komen maar om wie het zijn en wat we voor elkaar betekenen. Hun deur heeft voor mij als niet-Marokkaanse altijd evenver opengestaan als voor andere Marokkaanse vriendinnen. Andersom idemdito.. Het is vanaf de buitenkant te zien dat ze Marokkaans zijn, maar ik zie iedereen toch als een individu met gewoon een eigen karakter.
Moet ook eerlijk zeggen dat ik niet echt je probleem snap. Ik denk er gewoon heel nuchter in, niet iedereen snapt MIJN normen en waarden. Dat hoeft en moet ook niet, maar vriendschap zal dan nooit ontstaan. Gelukkig zijn er nog genoeg andere mensen op de wereld die dat wel hebben, of die Nlds, Turks, Chinees, Zimbabwees is zal me een worst wezen. Als er als vrienden maar die klik is.
Zelf zeggen ze daar prima tussen te kunnen varen, maar weet niet hoe en of ze daar persoonlijk mee strugglen.
Ik vind het wel apart dat je vindt dat je iets met de Marokkaanse meiden moet hebben, waarom niet Turkse, Nederlandse, Surinaamse of weet ik wat voor welke afkomst? Mijn vriendinnen heb ik niet uitgekozen op afkomst of waar hun ouders vandaan komen maar om wie het zijn en wat we voor elkaar betekenen. Hun deur heeft voor mij als niet-Marokkaanse altijd evenver opengestaan als voor andere Marokkaanse vriendinnen. Andersom idemdito.. Het is vanaf de buitenkant te zien dat ze Marokkaans zijn, maar ik zie iedereen toch als een individu met gewoon een eigen karakter.
Moet ook eerlijk zeggen dat ik niet echt je probleem snap. Ik denk er gewoon heel nuchter in, niet iedereen snapt MIJN normen en waarden. Dat hoeft en moet ook niet, maar vriendschap zal dan nooit ontstaan. Gelukkig zijn er nog genoeg andere mensen op de wereld die dat wel hebben, of die Nlds, Turks, Chinees, Zimbabwees is zal me een worst wezen. Als er als vrienden maar die klik is.
zaterdag 5 mei 2012 om 13:47
Nee ik hoef niet perse contact om het contact hebben. Liever zou ik willen weten of er andere mensen zijn dit onbewust hebben afgehouden. Ik denk namelijk dat er een onderliggende reden aan ten grondslag ligt en dat is hetgeen ik interessant vind. Met gelijkgestemden zou ik er ook over willen praten. Ik moet zeggen Unknown, ik begrijp wat je zegt over hetgeen waar Marokkanen vaak mee worstelen: Ze voelen zich geen Nederlander, maar ook geen Marokkaan. Dit heb ik niet. Ik ben erg op de persoon geörienteerd en wil mezelf niet perse in een hokje plaatsen. Misschien eigenlijk een beetje hetzelfde als wat jij hebt.quote:xunknown schreef op 05 mei 2012 @ 11:29:
Maar over wat denk je precies na? Zou je graag meer contact hebben met Marokkaanse meiden? Of denk je er over na waarom je dat (onbewust) hebt afgehouden?
Maar over wat denk je precies na? Zou je graag meer contact hebben met Marokkaanse meiden? Of denk je er over na waarom je dat (onbewust) hebt afgehouden?
zaterdag 5 mei 2012 om 15:07
Sorry, ik ben geboren en getogen in nederland en uit nederlandse ouders maar ik ken wel een aantal mensen in nederland geboren maar van andere afkomst zal ik maar zeggen. Er zijn er bij die nog heel veel aan hun vaderland hangen en er zijn er bij die zich ontzettend "lost" voelen. Of eigenlijk tussen wal en schip. Ze voelen zich geen "buitenlander" maar ook niet altijd "nederlander". Ze willen de cultuur wel aanhouden maar ook opgaan in de moderne samenleving. En er soms bewust voor kiezen nederlandse vrienden te hebben en alleen met directe familie in contact te blijven wat hun vaderlandse cultuur betreft.
Misschien verwoord ik het niet helemaal goed maar ik hoop dat het gesnapt word.
Ik kan je alleen maar aanraden om via internet of ergens in je woonplaats op zoek te gaan naar een belangengroep die je daar in kan steunen maar ik kan me wel voorstellen dat het voor de jonge generatie niet altijd makkelijk is zo.
Misschien verwoord ik het niet helemaal goed maar ik hoop dat het gesnapt word.
Ik kan je alleen maar aanraden om via internet of ergens in je woonplaats op zoek te gaan naar een belangengroep die je daar in kan steunen maar ik kan me wel voorstellen dat het voor de jonge generatie niet altijd makkelijk is zo.
zaterdag 5 mei 2012 om 23:03
Hallo vrije vogel,
Herkenbaar verhaal, ook het jezelf niet in een hokje willen plaatsen. Ben benieuwd wat je bedoelt met dat het niet matcht qua normen en waarden, op welke normen en waarden doel je dan? Ben je wel religieus, Moslima? Zo ja, dan kan ik me voorstellen dat je beleving van je religie hierin ook een rol kan spelen of niet?
Groet
Herkenbaar verhaal, ook het jezelf niet in een hokje willen plaatsen. Ben benieuwd wat je bedoelt met dat het niet matcht qua normen en waarden, op welke normen en waarden doel je dan? Ben je wel religieus, Moslima? Zo ja, dan kan ik me voorstellen dat je beleving van je religie hierin ook een rol kan spelen of niet?
Groet
zondag 6 mei 2012 om 13:05
Heb je verzoekje bevestigd:-)
Wat fijn dat het herkenbaar is! Ik ben religieus islamitisch, absoluut. Hierin verschilt het sowieso met veel Marokkaanse mensen, inclusief mijn familie hoor. Ik vind het bijvoorbeeld vervelend om enkel dingen te doen omdat mijn ouders ze hebben gedaan. Belangrijker vind ik de herkomst van dingen. Ik heb het geval dat ik daardoor meer overtuigd bezig kan zijn. Uhm...ik vind het moeilijk om specifiek aan te geven, op een forum, waarin het niet matcht, maar een voorbeeld is dat er volgens veel dingen wordt gehandeld omdat het nou eenmaal zo is of omdat het nooit anders is gedaan. Herken jij dit? Of heb je er zelf mee te maken? quote:ciambella schreef op 05 mei 2012 @ 23:03:
Hallo vrije vogel,
Groet
Wat fijn dat het herkenbaar is! Ik ben religieus islamitisch, absoluut. Hierin verschilt het sowieso met veel Marokkaanse mensen, inclusief mijn familie hoor. Ik vind het bijvoorbeeld vervelend om enkel dingen te doen omdat mijn ouders ze hebben gedaan. Belangrijker vind ik de herkomst van dingen. Ik heb het geval dat ik daardoor meer overtuigd bezig kan zijn. Uhm...ik vind het moeilijk om specifiek aan te geven, op een forum, waarin het niet matcht, maar een voorbeeld is dat er volgens veel dingen wordt gehandeld omdat het nou eenmaal zo is of omdat het nooit anders is gedaan. Herken jij dit? Of heb je er zelf mee te maken? quote:ciambella schreef op 05 mei 2012 @ 23:03:
Hallo vrije vogel,
Groet
maandag 7 mei 2012 om 23:39
dinsdag 8 mei 2012 om 00:26
Ik ben zelf NL, maar heb wel een vriendin als jij. Zij gedraagt zich meer nederlands dan ik op veel punten (eten, wereldbeeld, gezin) maar ze waardeert ook haar marokkaanse kant wel. Da ze zich zo nederlands gedraagt heeft in mijn ogen wel wat te maken met passen in de samenleving. In het zuiden is in sommige plaatsen nu niet veel anders dan nederlanders te vinden. Dus als je daarmee opgroeit en je ook nog eens vrienden wordt met die mensen en in hun samenleving wil passen. Ik heb niet echt het idee dat ze haar buitenlandse roots echt mist.
donderdag 10 mei 2012 om 08:38
Hey Ciambella,
Ik heb geprobeerd je een privé-bericht te sturen, maar volgens mij gaat dat ook niet goed. Mail me anders op vivameisjes@gmail.com Effe speciaal aangemaakt:-)
Tot mails!
Ik heb geprobeerd je een privé-bericht te sturen, maar volgens mij gaat dat ook niet goed. Mail me anders op vivameisjes@gmail.com Effe speciaal aangemaakt:-)
Tot mails!