Man gaat emotioneel vreemd

19-05-2025 10:33 60 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Lieve allemaal,
Even een nieuw account aangemaakt vanwege herkenbaarheid, maar ik moet nu zelf even iets kwijt.

Al hele tijd een onderbuikgevoel bij man. chagrijnig tegen mij en de kinderen, totaal niet aanwezig, en krijgt niks mee.
Ik al meerdere malen het gesprek aangegaan, maar ik krijg alleen maar antwoorden als "ja", "nee" en "hoezo" op mijn vragen.
Via via weet ik dat hij een vriendin heeft die hij meer dan leuk vindt, en de manier waarop hij met haar omgaat en spreekt, zo heeft hij werkelijk nog nooit bij mij gedaan.
(hij vindt haar mooi, is jaloers met andere mannen, wil haar beschermen, en de reden om geen relatie te starten is meer praktisch en uit bescherming voor haar dan dat het met zijn gezin te maken heeft)

Dingen die ik officieel wel weet is dat ze soms samen wat drinken of uit eten zijn geweest (wat wij nooit doen)
Fysiek nooit iets gebeurd dat geloof ik wel. Maar toch....het klopt niet.

Wat wil ik hiermee? Ik weet het niet, ik zoek een manier om hem wel aan het praten te krijgen, want ik denk dat onze relatie gewoon niet goed is. Maar ik krijg hem niet aan de praat.
Ik durf eigenlijk wel te stellen dat hij zo niet gelukkig is, maar ik ook niet. Ik wil een man die 100% voor mij gaat en ik heb die nu niet.
En, dat is weer een ander gedeelte, hij doet gewoon zo weinig met kinderen en mij, want alles is teveel, niet leuk, altijd negatief. Het is niet het gezin dat ik had willen zijn. Ik overcompenseer zelf wel, want ik wil dat mijn kinderen later terugkijken op een fijne jeugd.

Bedankt voor het lezen, toch een lap tekst, en lang niet alles wat ik wilde zeggen maar dan anders treedt ik zo in detail haha.
Dit helpt in ieder geval alvast om van me af te schrijven. Dat is voor nu wel even fijn :-)
ColaZero0 schreef:
19-05-2025 17:38
Je hebt helemaal gelijk, helaas moet ik op al je vragen idd "nee" zeggen. Dat heb ik nu niet. Geen leuke partner en ik vind hem ook geen leuke vader....
Sterker nog, de man zelf klinkt al als geen leuke man. Nog los van het feit dat hij zichzelf uitstekend vermaakt met een andere vrouw. Hij behandelt jou (en de kinderen) nu al als 2e rangs huisgenoten. Dat alleen al is reden genoeg voor een scheiding. Het lef dat iemand heeft om zo schijt te hebben aan anderen en dan zeker zijn eigen gezin, dat is toch al een afknapper eerste klas?
MeijTeeks schreef:
19-05-2025 17:44
Jij durft het niet en hij durft het niet. Hij trekt zich terug en gedraagt zich (vrij passief) als een matige partner, maar gaat het ook niet met je aan.

Als geen van beiden de eerste stap neemt, kun je nog jaren zo doorgaan.

Sterkte. Kutsituatie.
Ja helemaal eens.... de eerste stap moet gezet worden. Dat besef ik me zeker. Vind het heel fijn om de reacties te lezen en voor mezelf alles op een rijtje te krijgen.
Rooss4.0 schreef:
19-05-2025 17:45
Het maakt dus eigenlijk niet uit wat hij doet. Jij durft hem niet te confronteren en je kunt nergens heen. Hij heeft je in de tang. Of nee, jij hebt je in de tang laten nemen eigenlijk.

Is het uitzichtloos? Of zijn er toch nog wel mogelijkheden? Heb je bv wel eens overwogen vrienden/familie in vertrouwen te nemen?
Ja, ik merk wel dat ik het niet meer voor me hou en al met een aantal mensen over kunnen hebben, al dan niet in detail maar wel de grote lijnen.
Als je beide ongelukkig bent in deze relatie kan je beter gelukkig worden buiten deze relatie. Is ook een goed voorbeeld voor de kinderen trouwens.
grenada schreef:
19-05-2025 17:57
en wat is jouw aandeel hierin? Jij bent niet zoo gelukkig, zeg je. En ben jij dan wel de leuke echtgenote? Dat is niet alleen jou de schuld geven hoor. Die vraag mag je man ook zichzelf stellen. Het is de eerste vraag die iedereen aan zichzelf zou moeten stellen: wat heb ik gedaan om in deze situatie terecht te komen en wat kan ik doen om daar uit te komen. Nogmaals: geen waardeoordeel, alleen vragen van me
Mag je zeker stellen, ik probeer in het gezin de leuke uitjes te bedenken, probeer hem regelmatig te vragen hoe hij zich voelt. Tijd geleden toen dit nog niet speelde weleens dingen voorgesteld om samen te doen maar alles werd afgeketst.
Nu inderdaad, merk ik aan mezelf dat ik zelf ook steeds meer een stapje terug doe.
Ik denk inderdaad dat iemand de eerste stap moet zetten want ik denk niet dat we echt het vlammetje nog aan gaan zetten bij elkaar.
Itsnojoke schreef:
19-05-2025 18:00
Sorry, maar dat is te makkelijk. Dat zal moeten. Hoe zie je voor je dat er iets in welke zin dan ook verandert als jij niets tegen je eigen man durft te zeggen? Dat is geen optie, de luxe om je te verschuilen achter "durf ik niet " is er niet meer. Van hem hoef je niets te verwachten: hij zal op deze voet verder gaan tot óf de dame in kwestie het niet meer ziet zitten, óf tot hij zover is om met haar verder te gaan.
Dat ga je toch niet lijdzaam af zitten wachten?
Heb je helemaal gelijk in, daarvoor is het al te ver idd.
evelien2010 schreef:
19-05-2025 18:28
Het klinkt alsof jullie beiden niet meer gelukkig zijn met elkaar en het gezin. Wellicht wacht hij tot er een opening komt bij haar. Maar wil zij hem niet als partner of zit ze zelf nog vast in een relatie.

Waar het om gaat is dat jij moet kijken hoe jij de relatie weer goed krijgt. Daar staat zij los van. Maar je partner niet. Stop met compenseren! Spreek hem direct aan in een open gesprek.
- Hoe denk jij over onze relatie?
- Het gezinsleven?
- Hoe zie jij de toekomst eigenlijk?
- etc

Niet beschuldigd maar met interesse. Vraag door en laat je niet afschepen met ja of nee.

Er zijn ook vraagspellen over relaties. En hier zou ik therapie ook aanraden.

Als je dit laat gaan gaat hij verder (en die vrouw gaat vanzelf fysiek worden als dat al niet het geval is). Mannen hebben zeer zelden vrouwelijke vriendinnen zonder enige interesse.
Dank je wel, ik ga voor mezelf wat dingen uitschrijven dan kan ik deze vragen ook beter beargumenteren voor mezelf in een gesprek, anders zeg ik het niet goed of onvolledig.
quasi-onschuldig schreef:
19-05-2025 18:45
Een gesprek aangaan met iemand die zo uitgecheckt en onaardig is. Waarvoor? Die wil je toch zelf ook niet meer.

Tijd voor een actieplan voor jezelf. Inschrijven voor (sociale) huur, werk vinden of uitbreiden in uren. Je netwerk eens goed bekijken en bevragen. Misschien een vakantiewoning zo lang het toch niet koud is. Je zaken weer zelf gaan beheren voor zover je dat niet deed.
Uitgecheckt vind ik het goede woord. Ik ben inderdaad al naar meerdere verhuurders op zoek. Kijken welke mogelijkheden er zijn.
Er moet inderdaad actie komen, want ik gun mezelf ook echt een fijnere relatie juist ook als voorbeeld voor m'n kinderen.
Waarom gaan jullie nooit samen iets drinken of uit eten? Heeft die vriendin ook een relatie?
lila01 schreef:
19-05-2025 20:05
Waarom gaan jullie nooit samen iets drinken of uit eten? Heeft die vriendin ook een relatie?
Nee niet meer, sinds 2 jaar ofzo.

Ik heb het best vaak voorgesteld, maar het gebeurd niet. En nu ben ik zelf ook al een tijdje gestopt met vragen. Ik heb er zelf dan ook geen zin meer in.
Wat naar, het belangrijkste is dat je jouw geluk weer gaat terugvinden en niet voor minder doorgaat. Staat je man ingeschreven? Wat voor huis hebben jullie nu? Is het mogelijk samen een weg hierin te vinden? Kan hij tijdelijk bij familie of vrienden intrekken?
ColaZero0 schreef:
19-05-2025 20:03
Uitgecheckt vind ik het goede woord. Ik ben inderdaad al naar meerdere verhuurders op zoek. Kijken welke mogelijkheden er zijn.
Er moet inderdaad actie komen, want ik gun mezelf ook echt een fijnere relatie juist ook als voorbeeld voor m'n kinderen.
Aan zo'n uitgecheckte partner heb je niks. Heb er zelf best lang tegen gevochten. Achteraf had ik hem er meteen uit moeten gooien. Maar ja.

Denk aan jezelf en je kinderen en pas goed op jullie zelf.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
NomenNesci0 schreef:
19-05-2025 19:44
Sterker nog, de man zelf klinkt al als geen leuke man. Nog los van het feit dat hij zichzelf uitstekend vermaakt met een andere vrouw. Hij behandelt jou (en de kinderen) nu al als 2e rangs huisgenoten. Dat alleen al is reden genoeg voor een scheiding. Het lef dat iemand heeft om zo schijt te hebben aan anderen en dan zeker zijn eigen gezin, dat is toch al een afknapper eerste klas?
Dit.
Waarom ben je verhuisd? Wat maakte de relatie leuk? Wat veranderde er?
Oh, Spike, how could you ever know what it's like to be totally obsessed with a pony only to find out they're obsessed with somepony else?
Mighty_Macaw schreef:
19-05-2025 16:10
Ik geloof daar juist helemaal niets van
Ik snap dit soort opmerkingen en de focus op fysieke ontrouw nooit zo. Alles wat TS schetst wat er effectief wél gebeurt (emotionele ontrouw, zichzelf distantiëren van het gezin, ronduit gemeen doen) is toch ook al erg zat?

Ze heeft goede redenen om aan te nemen dat er geen fysieke ontrouw is, dat kan gewoon.
Goed dat je al vooruit kijkt naar de toekomst, maar je hoeft niet nu al stil te zitten. Ga leuke dingen doen voor jezelf. Pak de kinderen mee voor een uitje "zodat hij lekker rustig heeft" en gebruik dat als wisselgeld om hem even te laten oppassen terwijl jij met vriendinnen afspreekt. Of een vriendin support bij speeddaten zonder dat je iets hoeft te selecteren... los van dat hij geen leuke vader is heeft hij nog wel een plicht. En jij hebt het recht om het leven nu al leuk te maken.
Plus, je kunt kijken welke reactie daaruit voort komt.
Nija schreef:
19-05-2025 16:26
Vanavond als de kids op bed liggen: joh Henk, hoe jij omgaat met Margreet pik ik niet langer. Als je dat contact niet afkapt en weer leuk gaat doen tegen mij en de kids, ga ik van je scheiden.

En dan alle ja maars en nee dat zie je verkeerd op reageren met: maakt niet uit, ik vind het wel te ver gaan.
Dit dus. Hou het heel simpel en bij de kern. Laat je niet afleiden maar blijft ook bij je gevoel dat je nu hebt over deze situatie.
DrMcNinja schreef:
20-05-2025 00:52
Goed dat je al vooruit kijkt naar de toekomst, maar je hoeft niet nu al stil te zitten. Ga leuke dingen doen voor jezelf. Pak de kinderen mee voor een uitje "zodat hij lekker rustig heeft" en gebruik dat als wisselgeld om hem even te laten oppassen terwijl jij met vriendinnen afspreekt. Of een vriendin support bij speeddaten zonder dat je iets hoeft te selecteren... los van dat hij geen leuke vader is heeft hij nog wel een plicht. En jij hebt het recht om het leven nu al leuk te maken.
Plus, je kunt kijken welke reactie daaruit voort komt.
Ja, ik doe zelf heel veel met de kindjes. Maakt het niks uit, "pfff veel te druk" "ik vind daar niks aan" en dan blijft hij idd thuis. Doe sinds een tijdje zelf ook weer lekker meer met vriendinnen dus dat scheelt ook veel.
Ondanks kindjes dan wat tegensputteren want die vinden het saai met papa 😅
Pioen00 schreef:
20-05-2025 09:08
Dit dus. Hou het heel simpel en bij de kern. Laat je niet afleiden maar blijft ook bij je gevoel dat je nu hebt over deze situatie.
Ja precies, dit is een goeie. Ik moet het nog even een beetje formuleren in m'n hoofd om te zorgen dat ik het er ook krachtig uitkrijg.
Ik vind dat dan spannend en dan komt het er te haperig uit. Ik wil wel goed m'n punt maken.
Je hoeft niet een jury te overtuigen dat iemand onschuldig is he? Ik zou me niet teveel focussen op hoe je de boodschap gaat brengen. De kern is: zoals het nu gaat, heb jij er geen zin meer in. En die boodschap is ernstig genoeg om gehoord te worden, hoe haperig of krachtig je het ook formuleert.
TO, geloof jij er nog wel in als hij na een gesprek beterschap belooft? en hij dat dan op korte termijn ook laat zien?

Want ik heb toch het idee dat je dat dan vooral fijn vindt voor de kinderen, maar ik vraag me af of je nog wel kan geloven in een toekomst waarin jullie prettig samen zijn.

Vergeet niet dat je altijd alsnog mag scheiden ondanks dat hij beloofd beterschap waarmaakt, maar het voor jou toch niet goed genoeg voelt.
Ik weet niet wat je hoopt te bereiken met je punt maken. Maar ik zou in ieder geval niet verwachten dat je man in huilen uitbarst en op zijn knieën voor je gaat liggen dat hij absoluut niet uit elkaar wil. Ik zou rekenen op antwoorden als: "geen idee", "weet ik niet" en "niet over nagedacht". Zo sla je elk gesprek dood, en is hij er weer vanaf, jou in verwarring achterlatend.

Ik vind dat je in een nare situatie zit, ik snap dat je niet gelukkig meer bent. Ik hoop toch op een goed einde voor jou en de kinderen, maar zoals ik al eerder las, ik vrees dat je man al is uitgecheckt.

Sterkte in ieder geval en succes met het gesprek.
Ik doe mijn best
Rooss4.0 schreef:
19-05-2025 16:03
Je wil reactie? Probeer het eens met: "zeg, ik zit eraan te denken om van je te gaan scheiden". En dan even kijken wat er gebeurt.
Ja! Wees wat kordater.
Vraag me af waarom je bij hem wilt blijven? Kies voor jezelf en je kinderen en ga bij hem weg.
Carpe Diem!
misspatrice schreef:
20-05-2025 09:42
Vraag me af waarom je bij hem wilt blijven? Kies voor jezelf en je kinderen en ga bij hem weg.
Ik ben het met je eens. Maar uit ervaring weet ik dat het niet zo simpel is zoals je het zegt. Ik ben ook veel te lang (12 jaar) blijven hangen uit angst om een gebroken gezin te worden. Terwijl mijn ex, keer op keer, zijn spanning buiten de deur zocht. Vaak genoeg "betrapt" maar toch niet de durf om op te stappen, want hij zou het nooit meer doen. En uiteindelijk werd ik dus toch een gebroken gezin, kon ik naar EMDR therapie vanwege alle stres en nu 6 jaar later, kan ex wat mij betreft nog steeds doodvallen, maar ik had geen beter besluit kunnen nemen voor mijzelf.

Ik hoop dat de reactie van man op het gesprek duidelijkheid zal geven aan TO en dat zij een besluit durft te nemen.
Ik doe mijn best

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven