Man gaat over mijn grens

02-05-2021 14:54 2094 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste vivavrouwen,

Nooit gedacht dat ik ooit zo'n topic zou openen. Ik ben erg in de war en weet niet wat ik moet denken.

Een paar maanden geleden ben ik moeder geworden van een fantastisch kindje. We zijn erg trots en mijn man is een geweldige vader. Hij is wel prikkelbaar de laatste tijd, maar dat vond ik begrijpelijk. Hij kan minder goed tegen het slaapgebrek dan ik en hij heeft een paar weken geleden ook aangegeven de intimiteit tussen ons te missen. Mijn hoofd staat hier juist helemaal niet naar op het moment. Toch dacht ik hier niets van. Ik dacht dat het vanzelf wel weer goed zou komen. Alleen dan nu de reden dat ik dit topic open...

Gisteravond was mijn man voor het eerst sinds de bevalling een paar biertjes gaan drinken met een vriend. Toen hij thuis kwam lag ik al in bed. Ik voelde mij een beetje geïrriteerd toen hij boven kwam want ik had hem eerder thuis verwacht en hij rook heel erg naar drank. Maar mijn man gaf aan dat hij zin in mij had. Ik zei dat ik buikpijn had en wilde slapen, maar hij trok zich hier niets van aan en ging door. Ik zei nog een keer dat ik niet wilde, maar omdat hij toch door ging bevroor ik als het ware en toen heb ik het maar laten gebeuren. Daarna viel hij in slaap. Vanochtend heeft hij sorry gezegd en dat hij zich schaamt en toen heb ik gezegd dat het wel goed is. Maar het voelt helemaal niet goed als ik eerlijk ben.

Ik weet niet wat ik nu moet doen. Mijn man is nog nooit eerder over een grens van mij heengegaan. Ik was altijd heel erg blij met onze relatie en nu met ons gezinnetje. Ik wil het het liefst uit mijn hoofd zetten allemaal maar ik kan hem nauwelijks om mij heen verdragen nu.

Heeft iemand wel eens zoiets meegemaakt? Overdrijf ik?
Daar heb ik ook over nagedacht. Die communicatie was er eerst wel. Onze relatie begon juist met goede gesprekken en mijn man kent mij beter dan wie dan ook. We hebben ons leven echt samen vorm gegeven. Terugkijkend is het wel zo, dat ik vaak het gevoel krijg tegen een muur te praten als er tussen ons iets speelt en ik hem vertel hoe ik mij voel of wat ik van hem nodig heb. Hij luistert dan wel, maar kan er niet zoveel mee. Er veranderd dan meestal ook weinig. Ik krijg in zo'n situatie na verloop van tijd het gevoel dat ik aan het drammen ben omdat ik mezelf dan maar blijf herhalen. Ook omdat ik dan wel het idee heb dat hij zijn best doet. Zo was het bijvoorbeeld als hij eerder een vervelende dronk had. Maar wat ik al zei, dat kwam zelden voor. We hebben bijna nooit ruzie of gedoe. Daarom heb ik het nooit als een serieus probleem gezien, ook al was het op die momenten heel vervelend.

In andere relaties herken ik wel dat ik zelf vaak te laat communiceer of mijn grenzen niet goed aangeef. Daarom heb ik ook wel vaak gedacht hoe fijn het is dat ik me tegen mijn man wel altijd kon uitspreken. Sterker nog, dat is juist altijd vanzelf gegaan. Zelfs als ik me had voorgenomen om ergens niet meer op terug te komen dan floepte het er gewoon uit. Tot nu dus.
Dat is ook heel vervelend, maar wel heel logisch. Je voelde je veilig bij je man, dus kon je je uitspreken. Nu voel je je niet meer veilig.

To, als je het nodig hebt hang ik de hele avond in dit topic rond mocht je man alsnog weggaan. Echt hoor :hug:
Verkeerd topic
anoniem_203142 wijzigde dit bericht op 21-05-2021 11:37
83.91% gewijzigd
Ik lees met verbazing je verhaal. De eerste gedachte die bij mij opkwam is dat dit de omgekeerde wereld is en de tweede gedachte het lijkt wel alsof je man aanstuurt op een scheiding tussen jullie. Hij neemt jou en je gevoelens niet serieus. Hij negeert ze zelfs. In hoeverre hebben jullie nog wel een relatie?

Mocht je man toch gaan stappen. Dan zou ik zeggen die avond/nacht niet meer binnen. Alhoewel moeilijk voor je kun je toch niet ergens anders slapen of neem evt een hotel.

Heel veel succes.
Ik snap wel dat je verklaring wil. Dit is zoiets bizars, zo'n schending van jouw normen, dat je een verklaring wil waarom hij zo deed. Dan past het weer en kun je weer door met vertrouwen geven, of althans opbouwen.

Maar hij heeft blijkbaar heel andere normen dan jij dacht. Alles wat jij dacht, jouw beeld van jullie relatie en gezin en onderlinge band, dat valt ineens weg. En verklaring zou je houvast kunnen geven.

Maar ik kan geen enkele verklaring bedenken die past bij jouw normen. Hij heeft geen behoefte aan respect voor jouw lijf en waardigheid en gelijkwaardigheid. En jij wel. En dat gaat je dus nooit lukken. Het zal tijd kosten om dat besef te krijgen, en tot die tijd hoop ik vurig dat je fysiek veilig bent, desnoods met hulp van buiten.
Zandblauwtjes schreef:
21-05-2021 08:27
Goedemorgen :)

Mermedina voor mij wel een eyeopener wat je zegt over gevoel en het wegredeneren daarvan. Dat is zeker herkenbaar. Ik voelde eerst zelf ook weinig, maar nu met de alcohol voel ik zo'n sterke weerstand.

Ttroeteltje ik had geen goede nacht nee. Nu is dat natuurlijk heel normaal met een baby, maar ik val ook wel moeilijk in slaap ondanks dat ik moe ben.

Ik zou het heel rot vinden als mijn man straks zou zeggen dat hij zich niet meer kan herinneren wat hij heeft gedaan. Dat was helemaal nog niet bij me opgekomen. Toch ben ik ook weinig geïnteresseerd in zijn verklaring besef ik me. Ik wil heel graag weten waarom dit is gebeurd. Maar gaat hij me dat wel kunnen vertellen. Dat betwijfel ik. Ik weet niet waarom.

Ik ben nu heel onrustig.
Logisch :hug:

Ik denk dat de kans inderdaad klein is dat hij met een verklaring komt.

Waarschijnlijk komt hij met verzachtende omstandigheden. Dat hij je grenzen echt wel respecteert maar niet wist wat hij deed omdat hij dronken was.
Helaas liet hij deze week zien dat hij je ook niet bepaald serieus neemt als hij nuchter is. Hij dacht weer alleen aan zichzelf toen hij mededeelde dat hij vandaag wil gaan drinken. En zelfs toen jij aangaf dat je dat niet wilde, was hij alleen bezig met zijn eigen welzijn.

Hij stelt zijn eigen belang (soms?) boven het jouwe en is zelfs in staat om over jouw grenzen te gaan om te krijgen wat hij wil. Geen idee of hij dit zelf inziet. Maar als hij je niet kwijt wil, zal hij het je vast niet snel als verklaring geven.
yette schreef:
21-05-2021 08:50
Ik wil graag nog iets zeggen over of je dit verkrachting noemt of niet, want die discussie vind ik nogal nutteloos.

Het woord verkrachting gaat om wat er fysiek is gebeurd. Niet over de emotionele impact en wat je ermee zou moeten doen. Het is inderdaad een beladen term, maar wel de juiste term voor 'ongewenst binnendringen'. En dat is wat er is gebeurd. Daar zijn we het allemaal over eens. De emotionele impact van onvrijwillige seks wordt niet bepaald door het al dan niet gebruiken van de term verkrachting, maar door hele andere factoren. Dus stop alsjeblieft met dat gehakketak over hoe je dit moet noemen. We hebben het allemaal over hetzelfde.
Aangezien Zandblauwtjes zelf enorm schrikt van het idee het bespreekbaar te maken en van haar eigen reactie op dit alles lijkt mij de term verkrachting benoemen in dit stadium ook niet de juiste benadering. Wij weten dat het dat wel is. En Zandblauwtjes weet dit diep van binnen ook, echter de term zelf roept ontzettend veel emoties en antipathie en weerstand op.
Het bespreekbaar maken kan ook zonder krachttermen. Tegen je partner zeggen wat het met je doet dat hij je gedwongen heeft tot sex zal net zo hard, misschien harder binnen komen bij hem, want de confrontatie is niet minder. Daarmee maak je die spreekwoordelijke roze olifant ook bekend en zichtbaar.
Maar uiteraard moet Zandblauwtjes daar zelf klaar voor zijn.
HTH schreef:
21-05-2021 10:02
Ik lees met verbazing je verhaal. De eerste gedachte die bij mij opkwam is dat dit de omgekeerde wereld is en de tweede gedachte het lijkt wel alsof je man aanstuurt op een scheiding tussen jullie. Hij neemt jou en je gevoelens niet serieus. Hij negeert ze zelfs. In hoeverre hebben jullie nog wel een relatie?

Mocht je man toch gaan stappen. Dan zou ik zeggen die avond/nacht niet meer binnen. Alhoewel moeilijk voor je kun je toch niet ergens anders slapen of neem evt een hotel.

Heel veel succes.
Nee, ik durf er (gevoelsmatig) mijn hand voor in het vuur te steken dat man niet bewust aanstuurt op een scheiding.
Timetraveler schreef:
02-05-2021 16:48
Huh? Zeg jij nou echt dat dit 'incident' alleen een verkrachting is als het voor haar zo voelt? Nee toch?
Dat is helaas de definitie van verkrachting op Viva.
Ttroeteltje schreef:
21-05-2021 11:28
Aangezien Zandblauwtjes zelf enorm schrikt van het idee het bespreekbaar te maken en van haar eigen reactie op dit alles lijkt mij de term verkrachting benoemen in dit stadium ook niet de juiste benadering. Wij weten dat het dat wel is. En Zandblauwtjes weet dit diep van binnen ook, echter de term zelf roept ontzettend veel emoties en antipathie en weerstand op.
Het bespreekbaar maken kan ook zonder krachttermen. Tegen je partner zeggen wat het met je doet dat hij je gedwongen heeft tot sex zal net zo hard, misschien harder binnen komen bij hem, want de confrontatie is niet minder. Daarmee maak je die spreekwoordelijke roze olifant ook bekend en zichtbaar.
Maar uiteraard moet Zandblauwtjes daar zelf klaar voor zijn.
De betekenis van het woord 'verkrachting' is afschuwelijk, maar ik zou het geen krachtterm willen noemen.

Woorden roepen herinneringen op. En bij die herinneringen horen emoties. Of iemand nou expliciet is of omzeilend, als je weet wat er wordt bedoeld, maakt het niet uit welk woord er wordt gebruikt. Je krijgt dan precies dezelfde herinneringen en emoties. Je emotionele reactie zal bijvoorbeeld niet anders zijn als iemand je vertelt dat ze 'K' heeft, dan wanneer ze het 'kanker' noemt.

Zandblauwtjes heeft dit topic geopend omdat ze het hier wil hebben over wat er is gebeurd. Welke woorden we ook gebruiken, expliciet of bedekkend, de herinnering en emoties die ze oproepen, blijven hetzelfde. Want ze weet precies wat we bedoelen. Ook als ik hierboven heel neutraal schrijf 'wat er is gebeurd'.

Anderen wijzen op hoe ze het volgens jou moeten verwoorden, vind ik nutteloos en het leidt af van waar het om gaat. En da's jammer.

Maar goed, mijn bericht was dus juist bedoeld om het hier niet langer over woordkeuze te hebben @(
yette, ik ging er van uit dat duidelijk is dat ook ik niemand wil vertellen hoe iets te verwoorden of wanneer of op welke manier.
Dat begreep ik. We zijn het in grote lijnen eens. Afgezien van mijn opmerking over dat je het een krachtterm noemt, was de rest van mijn relaas meer in het algemeen bedoeld.
Hoe is het nu met je, Zandblauwtjes?
Voor wat het waard is: ik denk aan je :hug:
nounou
kadanz schreef:
21-05-2021 11:38
Dat is helaas de definitie van verkrachting op Viva.
hoezo dingen verdraaien...
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ongewenst seks is iets anders dan een verkrachting.
Een verkrachting valt onder seksueel geweld.
Aan ongewenste seks kunnen zoveel redenen ten grondslag liggen. Ik had het liever niet gedaan achter afgezien is ook ongewenste seks.
Het is een eufemisme voor wat er echt aan de hand is.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Dank allemaal, ik kreeg gewoon tranen in mijn ogen van jouw berichtje GreenLadyFern.

Zojuist kreeg ik een app van mijn man. Hij voelt zich slecht en wil zijn hoofd even leegmaken. Hij gaat dus straks wel naar die vriend, maar blijft daar dan ook slapen.

Zorgen over vanavond zijn dus gelukkig niet nodig.
Ik zou voor de zekerheid, toch maar de haken op de deur doen, voor het geval dat hij met zijn dronken kop denkt: het is ook mijn huis.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Die zorg is er een minder.
En toch....kan ik me voorstellen dat het k*t voelt.
Hij voelt wel degelijk dat er iets is. Toch bespreekt hij het net zo min als jij.
Komt hij van te voren thuis? Of zie je hem helemaal niet vandaag?
Zandblauwtjes schreef:
21-05-2021 17:45
Dank allemaal, ik kreeg gewoon tranen in mijn ogen van jouw berichtje GreenLadyFern.

Zojuist kreeg ik een app van mijn man. Hij voelt zich slecht en wil zijn hoofd even leegmaken. Hij gaat dus straks wel naar die vriend, maar blijft daar dan ook slapen.

Zorgen over vanavond zijn dus gelukkig niet nodig.
Wens hem veel plezier en plan een avond voor jezelf.

En dan mag je bij het slapen gaan volledig en zonder schuldgevoel aan jezelf denken en waar JIJ je fijn bij voelt.
Deuren alleen op nachtslot, of ook op de knip? Voel je nergens schuldig over. Hij komt niet thuis, dus mag het allemaal. Je hoeft géén rekening met hem te houden en het 'wat nu als... spel' te spelen.

Doe wat goed voelt voor JOU.
rosanna08 schreef:
21-05-2021 17:24
hoezo dingen verdraaien...
Ik vind het heel knap dat een paar mensen achter een toetsenbord al vanaf pagina één, met de summiere informatie die voorhanden is, kunnen oordelen dat het om verkrachting gaat en de TO dwingend verder sturen in die richting. Dat is bizar onverantwoord, ongeacht het verdere verloop van dit topic.
Vervelend dat hij weggaat, mooi dat hij daar ook blijft slapen. Gewoon de knip erop doen voor je eigen gevoel van veiligheid.
Denk je dat je een beetje rust kunt vinden, wat kan ontspannen?
Ben ik de enige die denkt dat die man helemaal zijn hoofd niet wil leegmaken, maar dat hij gewoon wil zuipen zonder gedoe en dat hij het nu zo inkleedt dat het nog lijkt dat hij rekening houdt met haar en doet alsof hij zich bewust is van een probleem?
kadanz schreef:
21-05-2021 17:49
Ik vind het heel knap dat een paar mensen achter een toetsenbord al vanaf pagina één, met de summiere informatie die voorhanden is, kunnen oordelen dat het om verkrachting gaat en de TO dwingend verder sturen in die richting. Dat is bizar onverantwoord, ongeacht het verdere verloop van dit topic.
De tijd dat het binnen een huwelijk wel zo kan is allang voorbij. We leven niet in 1951.
lotus77 schreef:
21-05-2021 17:57
Ben ik de enige die denkt dat die man helemaal zijn hoofd niet wil leegmaken, maar dat hij gewoon wil zuipen zonder gedoe en dat hij het nu zo inkleedt dat het nog lijkt dat hij rekening houdt met haar en doet alsof hij zich bewust is van een probleem?
Ik denk dat niet. Maar dat komt omdat ik die man niet ken. En omdat ik hoop dat als er dergelijke dingen spelen in je relatie dat je daar dan toch ook echt zelf last van hebt (ook al uit ie dat bijzonder...)
kadanz schreef:
21-05-2021 17:49
spreek die mensen dan aan en niet heel viva
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven