Man gaat over mijn grens

02-05-2021 14:54 2094 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste vivavrouwen,

Nooit gedacht dat ik ooit zo'n topic zou openen. Ik ben erg in de war en weet niet wat ik moet denken.

Een paar maanden geleden ben ik moeder geworden van een fantastisch kindje. We zijn erg trots en mijn man is een geweldige vader. Hij is wel prikkelbaar de laatste tijd, maar dat vond ik begrijpelijk. Hij kan minder goed tegen het slaapgebrek dan ik en hij heeft een paar weken geleden ook aangegeven de intimiteit tussen ons te missen. Mijn hoofd staat hier juist helemaal niet naar op het moment. Toch dacht ik hier niets van. Ik dacht dat het vanzelf wel weer goed zou komen. Alleen dan nu de reden dat ik dit topic open...

Gisteravond was mijn man voor het eerst sinds de bevalling een paar biertjes gaan drinken met een vriend. Toen hij thuis kwam lag ik al in bed. Ik voelde mij een beetje geïrriteerd toen hij boven kwam want ik had hem eerder thuis verwacht en hij rook heel erg naar drank. Maar mijn man gaf aan dat hij zin in mij had. Ik zei dat ik buikpijn had en wilde slapen, maar hij trok zich hier niets van aan en ging door. Ik zei nog een keer dat ik niet wilde, maar omdat hij toch door ging bevroor ik als het ware en toen heb ik het maar laten gebeuren. Daarna viel hij in slaap. Vanochtend heeft hij sorry gezegd en dat hij zich schaamt en toen heb ik gezegd dat het wel goed is. Maar het voelt helemaal niet goed als ik eerlijk ben.

Ik weet niet wat ik nu moet doen. Mijn man is nog nooit eerder over een grens van mij heengegaan. Ik was altijd heel erg blij met onze relatie en nu met ons gezinnetje. Ik wil het het liefst uit mijn hoofd zetten allemaal maar ik kan hem nauwelijks om mij heen verdragen nu.

Heeft iemand wel eens zoiets meegemaakt? Overdrijf ik?
vmk
anoniem_639dcde78f69d wijzigde dit bericht op 04-06-2021 12:13
99.71% gewijzigd
kadanz schreef:
22-05-2021 08:37
Ik probeer hier geen andere draai aan te geven, ik probeer een verklaring te vinden voor het feit dat het maar zo langzaam doordringt tot die man dat er iets gigantisch mis is gegaan die avond. Ik pleit die man niet vrij.

Iemand anders schrijft bijvoorbeeld ‘nee is nee’. En daar ligt nou net precies het probleem als je er iets langer over nadenkt. Bij de man wel te verstaan. De transitie van ‘nee’ naar bevriezen wordt soms (mis)herkend als een ‘nou ja, ok...’

Maar goed, val maar over me heen, mij maakt het niet uit, shoot the messenger. Heel veel mannen gaan, net als het recht tot nu toe, nog steeds uit van het klassieke verkrachtingsscenario. Dat kun je stom vinden, maar het is wat het is.
Zoals jij het beschrijft zijn mannen dus een stuk enger om in de buurt te hebben dan ons verteld wordt dat we mogen denken.

"Een klein groepje zijn maar gevaarlijk hoor! Andere mannen zijn goed, dus je mag niet generaliseren".

Maar ondertussen is er vaak te veel begrip voor dat "kleine groepje mannen" bij andere mannen.

Dan nog slachtoffer spelen ook.
Je laat vooral zien waarom het belangrijk is mannen niet te vertrouwen als je vindt dat "heel veel mannen" zo zijn.
Parella schreef:
22-05-2021 09:15
De feiten die TO beschrijft, zijn gewoon verkrachting. Dat die man het misschien niet door had (omdat 'ie lazerus was), maakt het niet ineens geen verkrachting! Bestaat het fenomeen date rape volgens jou niet Kadanz?

Mooi is dat, gaan we weer 30 jaar terug in de tijd. "Nee meneer de rechter, ik was dronken dus ik had het niet door en tja, ze was niet duidelijk, iedereen mompelt wel eens zachtjes "nee", ik dacht dat ze het niet zo meende want verder verzette ze zich niet hoor. Oh, wat zegt u? Had ik die "nee" serieus moeten nemen?"
Is dat echt je conclusie na het lezen wat ik hierboven schrijf?

Met de huidige wetgeving zou de rechter trouwens moeite hebben om tot een veroordeling te komen, maar dat terzijde...
kadanz schreef:
22-05-2021 09:01

Heel eerlijk? Nu weet ik beter, maar als ik niet dagelijks het Viva-forum lees zou het in een situatie zoals omschreven in de OP niet direct in me opkomen dat mijn vrouw kan bevriezen. Het is immers mijn vrouw, ik ben haar man, we zijn elkaars maatje, vertrouwen elkaar door en door, vertellen elkaar alles, kennen elkaar zo lang, hebben beiden wel eens seks terwijl we niet echt in de mood zijn etc. Achteraf zou ik me diep doodschamen, maar ik zou de situatie met mijn stomme kop kunnen interpreteren als ‘na enig aandringen gaat ze dan toch akkoord’.

Ik kan niet echt begrijpen dat je dan nog zin hebt terwijl je na aandringen seks gaat hebben met iemand die totaal geen zin heeft. Dan gaat het toch ook niet om samen de liefde bedrijven maar meer om je piemel in een opening stoppen? Dan gaat het niet om je vrouw maar om de seks opzich? Het zou dus in principe weinig uitmaken welke vrouw daar lag. Het gaat immers niet om haar.
Shit, ik kan het niet laten.

Ik weet uit eigen ervaring dat je, vanuit goedgelovigheid-naïviteit-niet goed voor jezelf zorgen-empathie met de ander-houden van de ander-niet durven inzien dat iets mis is-(bewuste of onbewuste) emotionele chantage veel dingen goedpraat of wegpraat of milder praat.

Dingen waar een ander per direct van zou steigeren en dingen die ik bij een anders per direct als rode vlag zou bestempelen. Maar dezelfde dingen heb ik voor mezelf geaccepteerd, weggedrukt, geaccepteerd.

Ik herken dat proces bij TO (denk ik).
TO is een hele slimme vrouw. Als ik kijk naar haar manier van communiceren merk ik dat ze slim, verstandig, communicatief heel vaardig is. En toch blijkt het moeilijk het geheel te plaatsen en te bespreken. Het onder ogen te zien. En dat is hartstikke menselijk en begrijpelijk.

Zandblauwtjes, heb jij jezelf al eens de vraag gesteld hoe je zou denken en reageren wanneer jouw beste vriendin met jouw verhaal bij jou zou komen?
Ik kan niet begrijpen dat seks met een vrouw die bevroren is, hetzelfde aanvoelt als leuke geile seks waarbij je allebei participeert.

Ligt de vrouw dan altijd als een dood vogeltje onder de man dat een man het verschil niet kan voelen/merken?
Rachmaninoff schreef:
22-05-2021 09:21
Ik kan niet echt begrijpen dat je dan nog zin hebt terwijl je na aandringen seks gaat hebben met iemand die totaal geen zin heeft. Dan gaat het toch ook niet om samen de liefde bedrijven maar meer om je piemel in een opening stoppen? Dan gaat het niet om je vrouw maar om de seks opzich? Het zou dus in principe weinig uitmaken welke vrouw daar lag. Het gaat immers niet om haar.
Dat zou kunnen. Ik zou er ook een andere draai aan kunnen geven, maar dan gaan we heel erg off topic. Maar ja, het zou kunnen dat hij gewoon zin had in seks, met wie dan ook.
kadanz schreef:

Met de huidige wetgeving zou de rechter trouwens moeite hebben om tot een veroordeling te komen, maar dat terzijde...
Het gaat niet om de juridische context.

Het is niet zo dat iets alleen bestaat of is gebeurd omdat het een rechter zegt dat het zo is.

Niemand hier heeft het over de juridische weg. Het is typisch een mannen reactie om te zeggen: wanneer je denkt dat het verkrachting is, bewijs het dan maar bij een rechter. TO hoeft zichzelf niet te bewijzen, tegen over niemand en zeker niet tegen over jou.
viva-amber wijzigde dit bericht op 22-05-2021 09:29
24.90% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
kadanz schreef:
22-05-2021 09:12
Absoluut, daar gaat iets fout. Gigantisch fout als je het mij vraagt.

Ik betwijfel echter of dat bevriezen zo makkelijk te herkennen is. Als mijn vrouw er ineens als een dood vogeltje bij ligt, natuurlijk herken ik dat. Maar juist dat blijkt niet altijd het geval te zijn bij dat bevriezen. Vrouwen omschrijven het soms als ‘het maar laten gebeuren’. Ook in de OP. Dat lijkt al een stuk meer op ‘gebrek aan enthousiasme’. Begrijp je dan misschien iets beter hoe het zo gigantisch mis kan gaan?

Nogmaals, foute boel, ik onderstreep dat. Maar als je wil begrijpen waarom het gebeurt dan is dit misschien een reden.
Heb je zelf in de gaten dat dit een knap staaltje denigrerend mansplainen is? ‘Begrijp je dan iets beter hoe het zo gigantisch mis kan gaan?’ Ja, de meeste vrouwen begrijpen dat ontzettend goed, alleen voor mannen schijnen die kwartjes maar niet te vallen.

‘Het maar laten gebeuren’ ís bevriezen en lijkt mij in geen gevallen goed te praten.
Wanna grow up to be
Be a debaser
kadanz schreef:

Er wordt niet gelezen
Mariejan schreef:
22-05-2021 09:26
Ik kan niet begrijpen dat seks met een vrouw die bevroren is, hetzelfde aanvoelt als leuke geile seks waarbij je allebei participeert.

Ligt de vrouw dan altijd als een dood vogeltje onder de man dat een man het verschil niet kan voelen/merken?
Ik denk dat dat een denkfout is. Als je wil dat mannen dat bevriezen beter herkennen dan kun je maar beter niet meer spreken van ‘dode vogeltjes’ maar juist van ‘gebrek aan enthousiasme’ zoals Grapperhaus zijn nieuwe wetgeving omschrijft.
smulrol schreef:
22-05-2021 09:29
Er wordt niet gelezen
I know.
viva-amber schreef:
22-05-2021 09:27

Het is niet zo dat iets alleen bestaat of is gebeurd omdat het een rechter zegt dat het zo is.

Niemand hier heeft het over de juridische weg. Het is typisch een mannen reactie om te zeggen: wanneer je denkt dat het verkrachting is, bewijs het dan maar bij een rechter. TO hoeft zichzelf niet te bewijzen, tegen over niemand en zeker niet tegen over jou.
Jammer dat je mijn woorden zo verdraait want dat is nou net niet wat ik schrijf.
kadanz schreef:
22-05-2021 09:12
Ik betwijfel echter of dat bevriezen zo makkelijk te herkennen is. Als mijn vrouw er ineens als een dood vogeltje bij ligt, natuurlijk herken ik dat. Maar juist dat blijkt niet altijd het geval te zijn bij dat bevriezen. Vrouwen omschrijven het soms als ‘het maar laten gebeuren’. Ook in de OP. Dat lijkt al een stuk meer op ‘gebrek aan enthousiasme’. Begrijp je dan misschien iets beter hoe het zo gigantisch mis kan gaan?

Basiscursus ‘herken bevriezen’

Hoe herken je of iemand nog meedoet of in haar hoofd is afgehaakt?

1. Oefen in gesprekken. Klok het aantal minuten gesprekstijd van de gesprekspartners. Natuurlijk heb je er zelf meer nodig voor je gevoelige observaties, maar als je meer dan 5 keer zolang aan het woord bent, is dat wel een indicatie.

2. Oefen op het forum. Reageer je nog op de ervaring van TO, of ben je inmiddels op abstract niveau in gesprek met een ander forummer?

3. Oefen fysiek met aandacht. Ga met je partner een uur onder een dekentje liggen en doe niets. Zeg ook niets. Observeer wat je voelt en val niet in slaap.
viva-amber schreef:
22-05-2021 09:27

Daar komt bij dat wetten eeuwenlang vooral door mannen geschreven zijn. Deze zijn niet neutraal en duurt wel even voor ze bijgeschaafd zijn.
kadanz schreef:

Ja. Misschien goed je te realiseren hoe je mening overkomt.

Dat de rechter in de praktijk meer bewijs vraagt dan gegeven kan worden is helaas een gegeven, waardoor veel vrouwen geen aangifte doen. Dat neemt niet weg dat we date rapes of verkrachting binnen het huwelijk, nog steeds serieus moeten nemen.
Parella schreef:
22-05-2021 09:35
Ja. Misschien goed je te realiseren hoe je mening overkomt.
Bij jou.
smulrol schreef:
22-05-2021 09:29
Er wordt niet gelezen

Jawel. Ik lees een morele afvlakking/vergoelijking in de teksten. Als die niet zo bedoeld is dan raadt ik Kadanz aan zich nog uitgebreider of zorgvuldiger uit te drukken.
Wat is het verschil tussen “dood vogeltje” en “gebrek aan enthousiasme”? Serieuze vraag.

Stel dat er een verschil is dan vind ik het nog steeds ongelooflijk dat iemand het lekker vindt om seks te hebben met iemand die daar niet enthousiast over is.
smulrol schreef:
22-05-2021 09:35
Bij jou.

Bij mij in ieder geval ja. So?
Parella schreef:
22-05-2021 09:37
Jawel. Ik lees een morele afvlakking/vergoelijking in de teksten. Als die niet zo bedoeld is dan raadt ik Kadanz aan zich nog uitgebreider of zorgvuldiger uit te drukken.
Dan moet je beter lezen.
Ik lees net bij. Als het hier weer rustig is zal ik ook nog reageren op alle betrokken reacties.

Kadanz waarom blijft een man fysiek proberen na een duidelijke nee? En waarom neemt hij zonder tegenbericht daarna gewoon aan dat het dan wel oké zal zijn, ook als er helemaal geen communicatie meer volgt? Dat is wat ik zo moeilijk kan begrijpen. Ik kan me niet voorstellen dat ik dat ooit zo zou doen. Het lijkt erop dat jij je daar wel in kan inleven.
Dank voor jouw inzichten Kadanz. Ik weet zeker dat man van TO ook zoiets denkt. Dat het wel met toestemming was, maar niet met plezier.
Ik vind het probleem er in dit geval ook in zitten dat TO had aangegeven buikpijn te hebben en dat ze nog geen drie weken geleden is bevallen. Dat maakt de pijn ook fysiek. En dat vind ik volstrekt onacceptabel. Hoe kijk jij daar tegenaan?
Kadanz, het is misschien goed om je te realiseren dat dit al een stap eerder begint. Want TO vertelt dat haar man geen fijne dronk heeft en dat ze daar al eens eerder woorden over gehad hebben.

Toch wordt hij dronken. Daar begint het al met uit contact gaan. Als je dronken bent, kun je alle signalen verkeerd interpreteren of te laat herkennen.
Blijkbaar zat de drank dan ook in zijn oren.

Het hele idee dat mannen nog steeds leeft dat een nee gewoon niet genoeg is, dat je daar prima door heen kunt gaan want zolang er geen geweld is gebruikt en er geen bewijs is, is er zogenaamd niets gebeurd. Het is een beetje zoals vroeger, slaan kan best in een relatie zolang er geen zichtbare blauwe plekken zijn. Gewoon geen tik in het gezicht, dan kan het altijd een botsing met het keukenkastje zijn geweest, kan zij niets bewijzen. Verder moet je je mond houden, want anders voelt de man zich er niet lekker bij. In dat gedrag vinden mannen nog steeds steun bij elkaar. Het is om van te kotsen.
viva-amber wijzigde dit bericht op 22-05-2021 09:50
87.25% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven