Man gaat over mijn grens

02-05-2021 14:54 2094 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste vivavrouwen,

Nooit gedacht dat ik ooit zo'n topic zou openen. Ik ben erg in de war en weet niet wat ik moet denken.

Een paar maanden geleden ben ik moeder geworden van een fantastisch kindje. We zijn erg trots en mijn man is een geweldige vader. Hij is wel prikkelbaar de laatste tijd, maar dat vond ik begrijpelijk. Hij kan minder goed tegen het slaapgebrek dan ik en hij heeft een paar weken geleden ook aangegeven de intimiteit tussen ons te missen. Mijn hoofd staat hier juist helemaal niet naar op het moment. Toch dacht ik hier niets van. Ik dacht dat het vanzelf wel weer goed zou komen. Alleen dan nu de reden dat ik dit topic open...

Gisteravond was mijn man voor het eerst sinds de bevalling een paar biertjes gaan drinken met een vriend. Toen hij thuis kwam lag ik al in bed. Ik voelde mij een beetje geïrriteerd toen hij boven kwam want ik had hem eerder thuis verwacht en hij rook heel erg naar drank. Maar mijn man gaf aan dat hij zin in mij had. Ik zei dat ik buikpijn had en wilde slapen, maar hij trok zich hier niets van aan en ging door. Ik zei nog een keer dat ik niet wilde, maar omdat hij toch door ging bevroor ik als het ware en toen heb ik het maar laten gebeuren. Daarna viel hij in slaap. Vanochtend heeft hij sorry gezegd en dat hij zich schaamt en toen heb ik gezegd dat het wel goed is. Maar het voelt helemaal niet goed als ik eerlijk ben.

Ik weet niet wat ik nu moet doen. Mijn man is nog nooit eerder over een grens van mij heengegaan. Ik was altijd heel erg blij met onze relatie en nu met ons gezinnetje. Ik wil het het liefst uit mijn hoofd zetten allemaal maar ik kan hem nauwelijks om mij heen verdragen nu.

Heeft iemand wel eens zoiets meegemaakt? Overdrijf ik?
Wat goed dat je je niet hebt laten tegenhouden en je vriendin hebt gebeld, Zandblauwtjes!

Jammer dat ze de ernst van de situatie niet helemaal ziet, maar dat komt nog wel. Als mensen ergens een perfect plaatje van hebben, duurt het wel vaker even voor ze beseffen dat het toch goed mis is. Of ze probeert je op een onhandige manier moed in te praten. Hoe dan ook, ze wil er in elk geval voor je zijn en da's ontzettend fijn. Je hebt je vrienden nu hard nodig.
Suan schreef:
07-06-2021 20:59
Zo zwart op wit in steekwoorden hoe het hier staat klinkt het allemaal te heftig om bij diegene te blijven: verkrachting, gokverslaafd, kwade dronk etc. Maar de beschrijvingen van die situaties die TO daarover geeft over haar man vind ik toch wat genuanceerder dan het beeld dat ik heb bij al die begrippen.

Echt? Ik niet. Dit is hoe die woorden er in de dagelijkse praktijk uit zien. Mensen zijn nooit volledig kwaadaardig. De mannen die hun vrouwen verkrachten, alleen laten, de mannen die een drankprobleem hebben en een gokverslaving hebben zijn allemaal op andere momenten gewoon prima mensen. Waar je troost kunt vinden, waar je mee kan lachen. Maar op andere momenten zijn ze dat niet en die andere momenten is wat ze definieert. Ook deze man.
Suan schreef:
07-06-2021 20:59
Niet onvoorwaardelijk, maar op dit moment nog wel van mening dat ik nu nog niet vind dat ze al zou moeten opgeven. Ze hebben een baby samen! Ze was ook blij met hem.

Zo zwart op wit in steekwoorden hoe het hier staat klinkt het allemaal te heftig om bij diegene te blijven: verkrachting, gokverslaafd, kwade dronk etc. Maar de beschrijvingen van die situaties die TO daarover geeft over haar man vind ik toch wat genuanceerder dan het beeld dat ik heb bij al die begrippen.
Eh....dat heb ik dus helemaal niet. Er ís sprake van al die situaties (geweest), dat heeft niemand hier verzonnen.
't Is al met al een heel gedoe
al zijn spaargeld vergokt. Over hoeveel geld hebben we het dan?
Ik heb een cliënt die heeft al zijn spaargeld aan een bitcoinoplichter overgemaakt, en dan hebben we het over 3duizend euro. Maar daarna kwam hij tot inkeer en is er mee opgehouden.

Heeft je man eerder gegokt? Heeft hij andere verslavingen?

Ik vind het heel heftig voor je TO. Ben je niet ontzettend verschrikkelijk kwaad op hem?
Heel goed dat je naar de huisarts bent geweest. En wat die vriendin betreft.... vergeet niet dat zij alleen de mooie kant kent van je man.
Mensen die gewoon hun leventje leven die kunnen zich dit niet voorstellen en denken dan dat het vast wel mee valt want hij is zo aardig. Maar het valt niet mee.

Zorg maar goed voor jezelf TO. Ik vind het toch echt wel heel erg dat hij dan ook nog kwaad wordt en jou gaat verwijten dat je hem geen ruimte geeft. Waar is de sorry, waar is de spijtbetuiging en het plan wat hij gaat doen om het beter te maken?

Heel veel sterkte.
Zandblauwtjes schreef:
07-06-2021 20:35
Oké viva-amber dat snap ik dat jij dat zo ziet op basis van wat je hier leest. Ik ben gewoon heel erg chagrijnig want ik voel me zo gespannen en iedereen wil iets van me en ik krijg alleen maar kritiek. Plus ik heb ook geen goed woord over voor het gedrag van mijn man op dit moment, maar toch overheersen bij mij de zorgen.

Ik heb het hele verhaal er uit gegooid bij de huisarts en die schrok heel erg. Het was fijn om mijn verhaal te kunnen doen maar het was ook een teleurstelling. De huisarts zei samengevat dat zijn handen gebonden zijn zolang mijn man zelf geen hulp wil. Hij moet het echt zelf willen. Hij raadde aan om de communicatie open te proberen te houden ook over de zelfmoordgedachten en om zelf steun te zoeken. Hij wilde wel een vinger aan de pols houden dus volgende week weer een afspraak.

Ik heb ook gebeld met één van de vriendinnen die ik eerder ook al iets had verteld en zij vond het heel heftig allemaal maar wel heel knap van mijn man dat hij eerlijk is geweest. Dat vond ze een goed teken dus ze dacht dat het wel weer goed zou komen en dat het misschien nu erger klinkt dan het is. Was het maar zo maar ik zie dat toch anders. Ze zei wel dat ik haar dag en nacht mag bellen.
Je bent goed bezig Zandblauwtje. Los van wat iedereen van je wil of wat voor oordeel ze hebben. Iedereen dealt met zaken op zijn eigen manier. Ik vind het echt heel goed dat je er open over praat!
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
En, nog iets @Suan, je spreekt van ‘opgeven’. Dit vind ik een foute woordkeus. Er is geen wedstrijd die moet worden gewonnen, noch een situatie waarin TO moet volhouden. Als TO voor zichzelf en haar baby kiest, is er geen sprake van opgeven.
't Is al met al een heel gedoe
Doreia* schreef:
07-06-2021 20:53
Die vriendin moet JOU steunen. Niet iets lijmen wat jij niet gelijmd wil hebben.

Die vriendin is geen hulpverlener maar probeert waarschijnlijk gewoon een vriendin te zijn. Als zij bij TO denkt/voelt dat TO het liefst heeft dat het weer goedkomt dan kan het zijn dat ze daarom tegen TO zegt dat het misschien wel meevalt en nog wel goedkomt. Dat maakt haar niet meteen een slechte vriendin.
Zandblauwtjes schreef:
Oké viva-amber dat snap ik dat jij dat zo ziet op basis van wat je hier leest. Ik ben gewoon heel erg chagrijnig want ik voel me zo gespannen en iedereen wil iets van me en ik krijg alleen maar kritiek. Plus ik heb ook geen goed woord over voor het gedrag van mijn man op dit moment, maar toch overheersen bij mij de zorgen.

Ik heb het hele verhaal er uit gegooid bij de huisarts en die schrok heel erg. Het was fijn om mijn verhaal te kunnen doen maar het was ook een teleurstelling. De huisarts zei samengevat dat zijn handen gebonden zijn zolang mijn man zelf geen hulp wil. Hij moet het echt zelf willen. Hij raadde aan om de communicatie open te proberen te houden ook over de zelfmoordgedachten en om zelf steun te zoeken. Hij wilde wel een vinger aan de pols houden dus volgende week weer een afspraak.

Ik heb ook gebeld met één van de vriendinnen die ik eerder ook al iets had verteld en zij vond het heel heftig allemaal maar wel heel knap van mijn man dat hij eerlijk is geweest. Dat vond ze een goed teken dus ze dacht dat het wel weer goed zou komen en dat het misschien nu erger klinkt dan het is. Was het maar zo maar ik zie dat toch anders. Ze zei wel dat ik haar dag en nacht mag bellen.

Fijn dat het goed voelde voor jou om je verhaal te doen! Daarnaast is het helaas ook echt zo dat de HA verder niets kan doen, je man kan niet gedwongen worden. Wellicht waren je verwachtingen hoger omdat we hier allemaal zeiden dat je naar de HA moest met dit verhaal, maar dat is omdat het belangrijk is voor jou om te gaan. Om hulp hierbij te hebben. Liefst natuurlijk met het gevolg dat je man meegaat en er ook iets mee doet, maar als hij echt verslaafd is dan gaat dat lastig worden.

Ik zou wel bij je man aangeven dat de HA het heftig vindt en van mening is dat er hulp moet komen (in je eigen woorden) en dat je wil dat hij (je man) volgende keer meegaat.

En ik begrijp dat het heel moeilijk is in de kwetsbare staat waarin je je nu bevindt, maar probeer harde en ongenuanceerde posts snel het ene oog in, andere oog uit te laten gaan.
S-Groot schreef:
07-06-2021 21:33
Fijn dat het goed voelde voor jou om je verhaal te doen! Daarnaast is het helaas ook echt zo dat de HA verder niets kan doen, je man kan niet gedwongen worden. Wellicht waren je verwachtingen hoger omdat we hier allemaal zeiden dat je naar de HA moest met dit verhaal, maar dat is omdat het belangrijk is voor jou om te gaan. Om hulp hierbij te hebben. Liefst natuurlijk met het gevolg dat je man meegaat en er ook iets mee doet, maar als hij echt verslaafd is dan gaat dat lastig worden.

Ik zou wel bij je man aangeven dat de HA het heftig vindt en van mening is dat er hulp moet komen (in je eigen woorden) en dat je wil dat hij (je man) volgende keer meegaat.

En ik begrijp dat het heel moeilijk is in de kwetsbare staat waarin je je nu bevindt, maar probeer harde en ongenuanceerde posts snel het ene oog in, andere oog uit te laten gaan.
Of gebruik de negeerknop voor sommige forummers, dan zie je de reacties van diegenen niet meer.
Sterkte en ik vind dat je goed doorpakt.

Dat je man zo tegendraads is, is niet jouw fout.
Hey TO, ik kom je ook weer even een hart onder de riem steken. Ik haak af omdat sommige forummers zó hard schreeuwen over wat je allemaal wel of niet moet doen, dat ik het lastig vind daar iets genuanceerds tegenover te stellen. Daarnaast leek je de afgelopen dagen goed in staat te filteren welke reacties wel of niet goed bij jou passen. Blijf dat ook vooral doen. Neem mee wat resoneert en laat de rest.

Niemand kan, aan de andere kant van een scherm, zien hoe de situatie écht is. En het is jouw leven. Een leven dat nu helemaal op zijn kop staat zonder dat je dat wilde, zag aankomen of een aandeel in had. Dat is verrekte heftig en daar mag je de tijd voor nemen om je weg in te vinden.

Je doet het hartstikke goed, echt waar. Het is een kutsituatie, maar daar binnen doe je het echt goed. Je komt voor jezelf op, je neemt stappen die jij goed vindt. Heb vertrouwen in je eigen kompas en de lieve mensen om je heen. Als je nog een vriendin in vertrouwen wil nemen, doe dat dan ook. Ze zullen vast niet alles perfect doen, maar hebben het beste met je voor.

Waar dit heengaat weet niemand, wij niet en jij niet. Wees lief voor jezelf. Laat je niet opnaaien, niet door je man en niet door mensen hier. Je hebt alles in je om door deze storm te navigeren. En uiteindelijk kom je in rustiger vaarwater, echt.

Succes
Zandblauwtjes schreef:
. Ik ben gewoon heel erg chagrijnig want ik voel me zo gespannen en iedereen wil iets van me en ik krijg alleen maar kritiek.
Ik weet niet precies op wie je doelt met ‘iedereen’. Maar mochten ook mijn posts als kritiek overkomen: zo is het absoluut niet bedoeld. De bedoeling is je te steunen in het idee dat JIJ niet gek, lastig of moeilijk bent.
Het idee dat iedereen iets van je wil, kan ik niet zo goed plaatsen. Mensen op dit forum willen niet zoveel, behalve gehoord worden. Vooral je man wil vanalles van je, lijkt me.
"Heel knap van hem dat hij eerlijk is geweest" die man is geen tienjarige die een snoepje heeft gestolen. Maar ik snap ook dat een vriendin die man al jaren kent, hem niet opeens verkettert. Als ik me probeer in te beelden dat mijn beste vriendin me dit soort dingen over haar vriend zou vertellen, die ik toch ook al vanaf mn 16e ken, zou ik waarschijnlijk ook niet gelijk brullen dat ze weg moet wezen. Is vanaf hier toch makkelijker.

TO, heel veel sterkte met alles. Niet aan jezelf twijfelen, het is heel goed dat je hulp hebt gezocht.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
xynix schreef:
07-06-2021 22:10
Ik weet niet precies op wie je doelt met ‘iedereen’. Maar mochten ook mijn posts als kritiek overkomen: zo is het absoluut niet bedoeld. De bedoeling is je te steunen in het idee dat JIJ niet gek, lastig of moeilijk bent.
Het idee dat iedereen iets van je wil, kan ik niet zo goed plaatsen. Mensen op dit forum willen niet zoveel, behalve gehoord worden. Vooral je man wil vanalles van je, lijkt me.
Volgens een aantal moet ze haar man meteen de deur uitzetten. Volgens anderen moeten ook de vriendinnen van TO reageren zoals zij dat zien, anders zijn het geen vriendinnen enz. Ik schreef al ergens in het begin, man gaat over de grens, maar veel (dwingende) reacties naar mijn mening ook. To moet namelijk helemaal niks.
72Jelle schreef:
07-06-2021 22:21
Volgens een aantal moet ze haar man meteen de deur uitzetten. Volgens anderen moeten ook de vriendinnen van TO reageren zoals zij dat zien, anders zijn het geen vriendinnen enz.
Ja, men kan hier zoveel willen... er komt echt niemand van het forum een appeltaart brengen als Zandblauwtje haar man de deur uitzet. Dus het zijn vooral een hoop meningen van mensen die niet persoonlijk betrokken zijn, en die er niks van krijgen als je ze negeert.
Je doet het goed Zandblauwtjes!

Aangeven bij je man dat je graag hebt dat hij volgende keer meegaat naar de HA zou ik zeker doen! En of hij nu meegaat of niet daar volgende keer bespreken wat jullie kunnen doen ter ondersteuning voor jou. Volgens mij heb je weinig mensen in je omgeving die je echt steunen. Misschien kun je een aantal keer naar de POH ofzo, al is het maar om veilig je verhaal kwijt te kunnen.

Goed dat je het hebt besproken met je vriendin. Het idee dat jij dingen ‘te groot maakt’ zit nogal diep bij je hele omgeving volgens mij. Maar ze is niet voor niets je vriendin en ze komt er vast gaandeweg achter hoe het zit en hoe ze je kan steunen.

Ik denk aan je!
Het is zoals het is
xynix schreef:
07-06-2021 22:28
Ja, men kan hier zoveel willen... er komt echt niemand van het forum een appeltaart brengen als Zandblauwtje haar man de deur uitzet. Dus het zijn vooral een hoop meningen van mensen die niet persoonlijk betrokken zijn, en die er niks van krijgen als je ze negeert.
Precies, als je niet persoonlijk betrokken bent, is het zo makkelijk roepen. Ik kan me voorstellen als je totaal in verwarring bent, zoals TO, deze reacties voelen alsof ze zich moet verantwoorden als ze het anders wil doen. Hopelijk kan ze idd filteren en anders gewoon stoppen met lezen hier.
Wat sterk van je. Goed gedaan. Kan me voorstellen dat je je nu leeg voelt. Hoop dat je vanavond wat kan slapen en je je morgen toch gesterkt voelt. Je staat er niet meer alleen voor. Je hebt je huisarts en je vriendin in je team.

Sterkte.
Zandblauwtjes schreef:

Goed dat je naar de huisarts bent geweest. Dan leg je het verhaal breder neer. Zoek naar een gedeelde verantwoordelijkheid.
Heb je het verhaal volledig verteld Incl seksueel grensoverschrijdend nacht?
Belangrijk dat jij ondersteuning krijgt om de juiste stappen te zetten
Ik vind het zo jammer dat men meteen roept dat TO haar man het beste kan verlaten. Alsof het allemaal zo zwart/wit is. Er zijn nog zoveel grijstinten mogelijk.

Tuurlijk is het super dat ze hulp zoekt bij HA, psycholoog, sociaal netwerk, etc.

Ik vind het niet zo gek dat ze eerst nu even al haar opties op een rijtje wilt zetten. Er zijn namelijk misschien wel opties waarin zij en haar partner eruit kunnen komen.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je helemaal in verwarring bent. En natuurlijk is het niet zo zwart wit als het wordt voorgesteld.
Een ding is duidelijk: het gaat helemaal niet goed met je man. En daardoor gaat het niet goed met jou, want hij doet en zegt dingen die onveilig zijn.
Het belangrijkste is dat jij en jullie kind veilig zijn. Fysiek, mentaal en ook financieel. Probeer je daar op te focussen. Schakel hulp in, professioneel maar ook van vriendinnen, vooral om naar je te luisteren, zorg ervoor dat je niet alleen staat.
En natuurlijk wil je ook dat het goed met je man gaat. In mijn ogen is hij ziek. En is het niet meer iets wat jij voor hem kan oplossen. Waarom vertelt hij jou dit? Wat wil hij van jou? Wat wil jij?
Zorg allereerst vóór jezelf. Je wederhelft functioneert niet goed, en hoe rot het ook is, het komt nu op jezelf aan. En ik denk dat je dat heel goed kan! Sterkte!
Bijnasoms schreef:
07-06-2021 23:19
Ik vind het zo jammer dat men meteen roept dat TO haar man het beste kan verlaten. Alsof het allemaal zo zwart/wit is. Er zijn nog zoveel grijstinten mogelijk.

Tuurlijk is het super dat ze hulp zoekt bij HA, psycholoog, sociaal netwerk, etc.

Ik vind het niet zo gek dat ze eerst nu even al haar opties op een rijtje wilt zetten. Er zijn namelijk misschien wel opties waarin zij en haar partner eruit kunnen komen.

De allereerste voorwaarde lijkt me dat haar man hulp zoekt en aan de slag gaat om zijn eigen innerlijke puinhoop op te ruimen, en niet aan haar gaat hangen. Daarmee trekt hij haar en hun kind onder water.

Ik zou daar echt je grens op trekken, Zandblauwtjes, en ophouden het hem comfortabel te maken.
nounou
Heb je het idee dat je gevaar loopt TO?
Bij herhaaldelijk posten in het ban topic zal een ban volgen.
Zazamaenade schreef:
07-06-2021 23:40
De allereerste voorwaarde lijkt me dat haar man hulp zoekt en aan de slag gaat om zijn eigen innerlijke puinhoop op te ruimen, en niet aan haar gaat hangen. Daarmee trekt hij haar en hun kind onder water.

Ik zou daar echt je grens op trekken, Zandblauwtjes, en ophouden het hem comfortabel te maken.
Natuurlijk moet er een grens zijn. Maar er zit een oceaan tussen een grens trekken en iemand compleet overnacht verstoten.
Je hebt al hele goede stappen gezet Zandblauwtjes. Financien in jouw hand, vriendin verteld, huisarts. Heel erg knap dat je dit allemaal al hebt gedaan!
Hopelijk lukt het je om in deze situatie toch wat rust te vinden zodat je kunt nadenken. Hou je vast aan de mensen die om jou geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven