mansplaining
zaterdag 16 mei 2026 om 11:53
Er was eens een man die mij ging uitleggen hoe menstruatiepijnen voelt bij vrouwen. Ik erger me daar niet aan, integendeel ik kan me er rot om lachen. Hoe komt zo een man alleen al op het idee.
inds die tijd wil mijn man graag in de beslotenheid van onze woonkamer mij allerlei dingen uitleggen. Kijk, dat noemen we nou een woonkamer. Of , weet je dat regen altijd de straten natmaakt.Of, als je 2 en 2 optelt, krijg je 4, maar als je 1 en 3 optelt, krijg je ook 4.
Jullie nog voorbeelden meegemaakt van mansplaining die je graag wilt delen hier?
inds die tijd wil mijn man graag in de beslotenheid van onze woonkamer mij allerlei dingen uitleggen. Kijk, dat noemen we nou een woonkamer. Of , weet je dat regen altijd de straten natmaakt.Of, als je 2 en 2 optelt, krijg je 4, maar als je 1 en 3 optelt, krijg je ook 4.
Jullie nog voorbeelden meegemaakt van mansplaining die je graag wilt delen hier?
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
dinsdag 19 mei 2026 om 09:02
dinsdag 19 mei 2026 om 11:59
Dat zijn betweters.
Het is wat het is.
dinsdag 19 mei 2026 om 12:28
Ik was laatst bij een evenement met mijn dochter en een kennis vroeg haar wat ze studeerde (European Studies). Zodra hij dat hoorde begon hij feitjes over willekeurige landen in Europa op te noemen, echt heel bizar.
Gelukkig is zij een stuk onbeleefder dan ik en als een rasechte Gen Z'er zat ze hem aan te staren zonder wat te zeggen, tot hij vanzelf ophield bij het derde feitje.
Gelukkig is zij een stuk onbeleefder dan ik en als een rasechte Gen Z'er zat ze hem aan te staren zonder wat te zeggen, tot hij vanzelf ophield bij het derde feitje.
dinsdag 19 mei 2026 om 12:29
Een man heeft me ooit uitgelegd dat ik bh's niet zo lekker vind zitten als bralettes of beugelloze tops omdat ik de verkeerde maat heb, want hij heeft ooit een vrouw gezien met een C cup en die tieten waren groter dan de mijne dus ik kon geen C cup hebben. Dat C cup niks zegt over grootte maar iets over verhouding en dat je met een tenger lijfje al snel aan een C cup zit, ging er bij meneer niet in. We zouden samen weleens bh's shoppen om de goeie te vinden. Needless to say, die dag moet nog steeds komen. 
Een man heeft me ooit uitgelegd hoe ik moest paardrijden. Ik rijd al 25 jaar paard. Meneer heeft nog nooit op een paard gezeten.
Een man ging me uit zitten leggen dat als ik ging doorlekken, ik gewoon eerder naar de wc had moeten gaan om er op tijd bij te zijn. Joh. Als ik een glazen bol had had ik dat ook gedaan, vriendin.
Een man heeft me ooit uitgelegd hoe ik moest paardrijden. Ik rijd al 25 jaar paard. Meneer heeft nog nooit op een paard gezeten.
Een man ging me uit zitten leggen dat als ik ging doorlekken, ik gewoon eerder naar de wc had moeten gaan om er op tijd bij te zijn. Joh. Als ik een glazen bol had had ik dat ook gedaan, vriendin.
dinsdag 19 mei 2026 om 13:15
Dat is anders, het is meestal dat mannen het fijn vinden om vrouwen iets te 'leren'. Deze vrouw doet een wedstrijdje zielig doen met een tegenstander die niet eens weet dat ze tegenstander is...
Er is wel een genderneurale oplossing voor kinderen die dat doen: childsplaining
dinsdag 19 mei 2026 om 13:47
Ik ging bij de benzinepomp vlakbij een nieuw blik olie halen voor mijn lease-auto. Ik had netjes opgezocht welke olie ik zou moeten hebben (via een app kun je dan je kenteken invoeren en dan komt de juiste olie in beeld).
Dus ik kom daar, staan er 2 medewerkers mij wel even te vertellen welke olie ik moest hebben. Dus ik zeg: ik weet al welke, die-en-die. "Oh nee hoor mevrouw, ik zoek het wel even voor je op." Komt dus diezelfde olie eruit.
Nadat ik heb afgerekend, zegt de andere medewerker:"wil je het bonnetje mee, voor als je man de olie niet goed vindt?"
Dus ik kom daar, staan er 2 medewerkers mij wel even te vertellen welke olie ik moest hebben. Dus ik zeg: ik weet al welke, die-en-die. "Oh nee hoor mevrouw, ik zoek het wel even voor je op." Komt dus diezelfde olie eruit.
Nadat ik heb afgerekend, zegt de andere medewerker:"wil je het bonnetje mee, voor als je man de olie niet goed vindt?"
dinsdag 19 mei 2026 om 13:51
Mijn man ging heel lang geleden beginnen met de Pabo. Daar leerde hij hoe hij dingen uit moest leggen, waarschijnlijk. En oefende dat uitgebreid op mij. En dat varieerde van hoe ik een bierflesje moest openen tot hoe de oven werkte en hoe ik het beste onderlakens kon opvouwen. Eigenlijk alles wat ik op een dag zoal kon doen, kon hij me haarfijn uitleggen.
De term 'mansplaining' bestond toen nog niet, maar ik heb hem na een paar weken wel duidelijk gemaakt dat ik niet een van zijn leerlingen ben en dat hij daar echt mee moest stoppen. Dat kostte wel even moeite om te laten landen, maar sindsdien doet hij het gelukkig niet meer.
Mijn schoonvader doet dit overigens van nature. Die heeft mij ook wel eens uitgebreid toelichting gegeven over iets dat ik in mijn werk zo ongeveer dagelijks doe. Dat wist hij waarschijnlijk niet en ik was toen nog te jong en te beleefd om er wat van te zeggen, dus ik heb de uitleg geduldig uitgezeten en hem er nog voor bedankt ook.
De term 'mansplaining' bestond toen nog niet, maar ik heb hem na een paar weken wel duidelijk gemaakt dat ik niet een van zijn leerlingen ben en dat hij daar echt mee moest stoppen. Dat kostte wel even moeite om te laten landen, maar sindsdien doet hij het gelukkig niet meer.
Mijn schoonvader doet dit overigens van nature. Die heeft mij ook wel eens uitgebreid toelichting gegeven over iets dat ik in mijn werk zo ongeveer dagelijks doe. Dat wist hij waarschijnlijk niet en ik was toen nog te jong en te beleefd om er wat van te zeggen, dus ik heb de uitleg geduldig uitgezeten en hem er nog voor bedankt ook.
dinsdag 19 mei 2026 om 14:31
Afgelopen december was ik alleen op vakantie met mijn (puber) zoon. Ik rijd elektrisch en het leek me handig om de auto even op te laden terwijl we het stadje gingen bekijken. Dat ging prima, maar toch vond een Fransman met benzine auto het nodig om precies uit te leggen hoe dat werkte. Hij begon omstandig uit te leggen dat ik een app moest downloaden etc. Nee Jean - Pierre, ik rijd al vrij lang elektrisch, dus ik weet ook wel hoe je moet laden, ook zonder jouw 'handige' uitleg.
Ander voorbeeld, weer met een auto. De auto die ik hiervoor had moest APK gekeurd worden. Deze auto had geen handrem die je met de hand moest aantrekken, maar een pedaal waarmee je de auto op de handrem kon zetten. Ik zet de auto voor (niet vak) garage en loop naar binnen. De monteur gaat in mijn auto zitten en krijgt de auto niet voor- of achteruit, waarschijnlijk geen idee hoe die rem werkt. Ik bied nog aan om de auto zelf dan maar binnen te zetten. De monteurs krijgen nog net geen rolberoerte.
Ander voorbeeld, weer met een auto. De auto die ik hiervoor had moest APK gekeurd worden. Deze auto had geen handrem die je met de hand moest aantrekken, maar een pedaal waarmee je de auto op de handrem kon zetten. Ik zet de auto voor (niet vak) garage en loop naar binnen. De monteur gaat in mijn auto zitten en krijgt de auto niet voor- of achteruit, waarschijnlijk geen idee hoe die rem werkt. Ik bied nog aan om de auto zelf dan maar binnen te zetten. De monteurs krijgen nog net geen rolberoerte.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in