Mediation
vrijdag 18 januari 2019 om 14:47
Goedenmiddag allen.
Volgende week heb ik samen met toekomstige ex een eerste (kennismakings) gesprek met mediation.
Inhoudelijk weet ik waar het over zal gaan, hoe deze beslissing (scheiding) tot stand is gekomen en hoe nu verder. Dus ik verwacht zeer zeker een heftig & emotineel gesprek.
Nu houd ik met alles "mijn dochter" in gedachten, haar belang gaat voor alles! Toch voel ik mij nog zeer emotioneel naar mijn toekomstige ex toe. Ik heb haar keuze geaccepteerd, maar inhoudelijk en de manier waarop het mede gedeeld is (vooralsnog) niet.
De wil is er allebei om het beste voor te hebben met ons kind, alleen communicatie laat te wensen over. Dus het enigste wat op dit moment in gebruik is email en daarnaast zien we elkaar vluchtig tijdens de wisselingsmomenten.
Iemand ervaringen met mediation en advies hoe ik mij hier het beste in op kan stellen?
Volgende week heb ik samen met toekomstige ex een eerste (kennismakings) gesprek met mediation.
Inhoudelijk weet ik waar het over zal gaan, hoe deze beslissing (scheiding) tot stand is gekomen en hoe nu verder. Dus ik verwacht zeer zeker een heftig & emotineel gesprek.
Nu houd ik met alles "mijn dochter" in gedachten, haar belang gaat voor alles! Toch voel ik mij nog zeer emotioneel naar mijn toekomstige ex toe. Ik heb haar keuze geaccepteerd, maar inhoudelijk en de manier waarop het mede gedeeld is (vooralsnog) niet.
De wil is er allebei om het beste voor te hebben met ons kind, alleen communicatie laat te wensen over. Dus het enigste wat op dit moment in gebruik is email en daarnaast zien we elkaar vluchtig tijdens de wisselingsmomenten.
Iemand ervaringen met mediation en advies hoe ik mij hier het beste in op kan stellen?
vrijdag 18 januari 2019 om 19:13
En wie bepaalt in deze wat het belang van het kind is?
Stel je voor, ik acht co-ouderschap in het belang van mijn kind & mijn vrouw enkel een weekendregeling, en dan ervanuit gaande dat beiden goed onderbouwd kunnen worden. Dan heb je een dilemma, en een dilemma is niet in het belang van het kind. Tel daar bij de onbewuste irritaties bij op, en je hebt een explosief. Totaal niet in belang van het kind.
vrijdag 18 januari 2019 om 19:30
vrijdag 18 januari 2019 om 21:37
het ligt een beetje aan de leeftijd maar co ouderschap is beter, is nu de heersende opvatting bij pedagogenDaddy_Divorce schreef: ↑18-01-2019 19:13En wie bepaalt in deze wat het belang van het kind is?
Stel je voor, ik acht co-ouderschap in het belang van mijn kind & mijn vrouw enkel een weekendregeling, en dan ervanuit gaande dat beiden goed onderbouwd kunnen worden. Dan heb je een dilemma, en een dilemma is niet in het belang van het kind. Tel daar bij de onbewuste irritaties bij op, en je hebt een explosief. Totaal niet in belang van het kind.
zaterdag 19 januari 2019 om 00:26
En daar heb je dus mediaton voor.Daddy_Divorce schreef: ↑18-01-2019 19:13En wie bepaalt in deze wat het belang van het kind is?
Jij gaat je inleven waarom voor je kind een weekendregeling goed zou zijn. En je ex gaat zich inleven waarom co- ouderschap voor jullie kind goed zou zijn.
En dan zijn er ook nog andere alternatieven.
Zaak is dat jullie niet strijden.
zaterdag 19 januari 2019 om 00:47
Maak goede afspraken wat je bij elke sessie gaat bespreken en beslissen en hoeveel sessies er nodig zijn. Dat zouden er 3-6 moeten zijn. Mijn ex gebruikte de sessies als een soort relatietherapie om te vertellen hoe erg het allemaal was en wat ik allemaal fout had gedaan. Na 16 sessies waren we nog geen steek verder ...
It's a jungle out there
zaterdag 19 januari 2019 om 12:44
Daar is een leuk onderzoek naar gedaan en de resultaten daarvan zijn onlangs gepubliceerd, oa in het NRC. Het blijkt dat co-ouderschap voor een beperkte groep ouders goed kan werken, en meestal als er wordt voldaan aan een aantal, vrij voorspelbare, voorwaarden. Zoals hoogopgeleide ouders, vader al een significant aandeel in de zorg tijdens de relatie, moeder economisch onafhankelijk, dat soort dingen. Gelijkwaardig ouderschap werk meestal alleen als je ook gelijkwaardige zorgpartners bent.
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/02/23/ie ... t-a1593091
zaterdag 19 januari 2019 om 12:46
Ja ook gelezen maar ik dacht dat het volkskrant was.patchouli_ schreef: ↑19-01-2019 12:44Daar is een leuk onderzoek naar gedaan en de resultaten daarvan zijn onlangs gepubliceerd, oa in het NRC. Het blijkt dat co-ouderschap voor een beperkte groep ouders goed kan werken, en meestal als er wordt voldaan aan een aantal, vrij voorspelbare, voorwaarden. Zoals hoogopgeleide ouders, vader al een significant aandeel in de zorg tijdens de relatie, moeder economisch onafhankelijk, dat soort dingen. Gelijkwaardig ouderschap werk meestal alleen als je ook gelijkwaardige zorgpartners bent.