Mensen en hun agenda's

22-11-2022 12:19 302 berichten
Ik vraag me oprecht af of er meer mensen zijn met hetzelfde "probleem", maar ik vrees van niet.

Als ik afspreek met familie, vrienden of bekenden, is dat eigenlijk nooit spontaan. Altijd worden er agenda's bij gepakt en is het iets in de trant van: "In januari kan ik de 26e, in februari de 12e, in maart niet, en anders wordt het april, dan kan ik de 5e en de 11e. Wanneer kan jij?"

En dan durf ik zeker niet het eerlijke antwoord te geven, namelijk dat ik gewoon tijd maak voor mensen die ik graag zie. Op korte termijn, meestal dezelfde week al. En nee, ik ben geen enorme loser: ik heb gewoon een bijna-fulltime baan en 2 kinderen. Wel werk ik op één dag na volledig vanuit huis sinds corona en kan ik mijn eigen tijd indelen. Die luxe heeft niet iedereen, dat snap ik ook. Ik heb verder eens in de week een vereniging en ben ook nog gebonden aan slaapjes/borstvoedingen van de jongste.

Verwacht ik teveel van mensen? Ik voel me hierdoor soms alleen, of alsof alles altijd maar van mijn kant komt. Het is echter altijd gezellig als het dan tot de afspraak komt. Wat lang niet altijd gebeurt, want ik ben zo iemand die het enorm moeilijk vind om zich te laten "vastleggen" voor een datum in de toekomst. Zo had ik al een tijd een afspraak met mijn nichten gepland, maar kwam er een afspraak met de kinderarts tussendoor. En die kon toevallig die datum of over een aantal maanden pas.

Is dit voor iemand herkenbaar? Tips om hiermee om te gaan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Tjah, je kunt niet in mensen hun agenda kijken. Door de weeks zou je bij mij niet moeten aankomen met afspreken. Als ik dan een avondje vrij heb, dan houd ik die graag vrij. Ik zou ook echt mijn verenigingen niet afzeggen om met een vriend(in) af te spreken. Dat vind ik dan weer not done.

Dan blijft dus het weekend over. Er zijn soms momenten dat ik ook pas over 1.5 maand ofzo een gaatje zou kunnen vinden, omdat de weekenden helemaal vol staan. En als er dan al ergens een gaatje is, dan heb ik dat ook echt nodig voor mezelf.

Pas over een half jaar een moment kunnen vinden, zeker als je maar met 1 iemand afspreekt, vind ik wel heel bijzonder en zou ik ook mn bedenkingen bij hebben. Nooit meegemaakt.
Zwetser
Student201 schreef:
22-11-2022 13:23
Tjah, je kunt niet in mensen hun agenda kijken. Door de weeks zou je bij mij niet moeten aankomen met afspreken. Als ik dan een avondje vrij heb, dan houd ik die graag vrij. Ik zou ook echt mijn verenigingen niet afzeggen om met een vriend(in) af te spreken. Dat vind ik dan weer not done.

Dan blijft dus het weekend over. Er zijn soms momenten dat ik ook pas over 1.5 maand ofzo een gaatje zou kunnen vinden, omdat de weekenden helemaal vol staan. En als er dan al ergens een gaatje is, dan heb ik dat ook echt nodig voor mezelf.

Pas over een half jaar een moment kunnen vinden, zeker als je maar met 1 iemand afspreekt, vind ik wel heel bijzonder en zou ik ook mn bedenkingen bij hebben. Nooit meegemaakt.
Mijn vereniging afzeggen zou ik ook niet doen. Maar een keertje minder sporten of een wandeling uitstellen om met een vriendin uit te spreken vind ik prima. Maar ik snap ook dat het voor iedereen anders ligt.

Dat je avondjes voor jezelf wil kan ik heel goed begrijpen. Dat is ook niet meer dan normaal, en niemand zou daar ooit een probleem van maken lijkt me.
Student201 schreef:

Mijn vereniging afzeggen zou ik ook niet doen. Maar een keertje minder sporten of een wandeling uitstellen om met een vriendin uit te spreken vind ik prima. Maar ik snap ook dat het voor iedereen anders ligt.

Dat je avondjes voor jezelf wil kan ik heel goed begrijpen. Dat is ook niet meer dan normaal, en niemand zou daar ooit een probleem van maken lijkt me.
Student201 schreef:

Ik ben een agenda mens. En ik doe heel veel sociale dingen. Toch vind ik wel tijd om op korte termijn een kop koffie te drinken met iemand of eens een tosti te bakken en samen te kletsen over de lunch als ik thuis werk. Maar als ik echt tijd wil maken voor iemand, dan spreek ik liever een vrije avond of een dagdeel in het weekend af. Dan kan het soms langer duren ja.

Ik vind het raar dat je de kwaliteit van een vriendschap zo afweegt op randvoorwaarden. Of iemand wel of niemand het initiatief neemt of dat het langer duurt voor je ze ziet. Ik heb bijvoorbeeld 1 beste vriendin die amper tot nooit belt of appt - die zal ook nooit het initiatief nemen om iets af te spreken. Daar blinkt ze gewoon niet in uit. Maar het is de aller- allerliefste en op momenten dat ik haar nodig heb, staat ze er.

Als een goede vriendin aangeeft dat ze het lastig heeft, heb ik ook zo mijn agenda omgegooid. Dan verleg ik de prioriteiten even. Maar anders zou het bij mij ook best wel lang kunnen duren (zeker nu in de periode voor december).
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
vaniteifear schreef:
22-11-2022 13:26

Een wandeling en thuis sporten plan ik niet, dus die zou ik makkelijk uitstellen. Als je dat wel zou plannen, zou ik het ook bijzonder vinden als je daardoor 5 maanden later pas kunt. Maargoed, iedereen is anders inderdaad en ik herken het ook niet, gelukkig. Lijkt me niet fijn inderdaad.

Een vriend van mij heeft wel eens een periode gehad (net relatie), dat je hem ook opeens nog maar 1x in de 3 maanden zag met geluk. En als ie er dan was, dan was het maar even, want volgende dag vroeg op, of moe of weet ik t. Kon ik ook slecht tegen moet ik zeggen. T is graag of niet. Als iemand pas over een half jaar tijd zou kunnen maken, zou ik me inderdaad beginnen af te vragen hoeveel die vriendschap me waard is.
Zwetser
belgali schreef:
22-11-2022 13:39
Ik ben een agenda mens. En ik doe heel veel sociale dingen. Toch vind ik wel tijd om op korte termijn een kop koffie te drinken met iemand of eens een tosti te bakken en samen te kletsen over de lunch als ik thuis werk. Maar als ik echt tijd wil maken voor iemand, dan spreek ik liever een vrije avond of een dagdeel in het weekend af. Dan kan het soms langer duren ja.

Ik vind het raar dat je de kwaliteit van een vriendschap zo afweegt op randvoorwaarden. Of iemand wel of niemand het initiatief neemt of dat het langer duurt voor je ze ziet. Ik heb bijvoorbeeld 1 beste vriendin die amper tot nooit belt of appt - die zal ook nooit het initiatief nemen om iets af te spreken. Daar blinkt ze gewoon niet in uit. Maar het is de aller- allerliefste en op momenten dat ik haar nodig heb, staat ze er.

Als een goede vriendin aangeeft dat ze het lastig heeft, heb ik ook zo mijn agenda omgegooid. Dan verleg ik de prioriteiten even. Maar anders zou het bij mij ook best wel lang kunnen duren (zeker nu in de periode voor december).
Randvoorwaarden? Ik vind inderdaad dat initiatief van twee kanten moet komen. En ik zou me inderdaad belangrijker voor iemand voelen als er ergens de komende 2 maanden tijd is in plaats van 4 tot 6 maanden. En ook als mensen de moeite eens namen om richting mij te komen. Ik neem immers ook ruim 3 uur (minstens!) de tijd om naar hen af te reizen.

Maar mag een mens dan geen verwachtingen hebben in een vriendschap?
vaniteifear schreef:
22-11-2022 13:46
Randvoorwaarden? Ik vind inderdaad dat initiatief van twee kanten moet komen. En ik zou me inderdaad belangrijker voor iemand voelen als er ergens de komende 2 maanden tijd is in plaats van 4 tot 6 maanden. En ook als mensen de moeite eens namen om richting mij te komen. Ik neem immers ook ruim 3 uur (minstens!) de tijd om naar hen af te reizen.

Mee eens. Ik heb echter ook "vrienden" die 2 a 3 uur ver weg wonen. Mijn ervaring is dan toch dat de vriendschap anders is/wordt. Vb, een vriendin woont ook 2 uur ver weg. Ik spreek 1x per jaar (als dat er al van komt) met haar af om eens wat te gaan drinken en bij te praten. Heel gezellig hoor, maar meer hoeft van mij ook niet. Zij komt dan deze kant op omdat haar ouders hier wonen. Ik zou zelf weinig zin hebben om zo ver te reizen om iemand te zien. Kan voor een keertje, maar je bent hier dus wel een hele dag mee kwijt. In zo'n geval kan ik mee voorstellen dat t pas over een langere tijd lukt.

Als zij zou voorstellen hierheen te komen, zou ik me ook bezwaard voelen aangezien ik zelf ook geen zin heb om die kant op te gaan. Dan zou ik t proberen te combineren met een andere activiteit en dan wordt t automatisch verder in de toekomst.
Zwetser
als je met mij een uurtje een kopje koffie wil drinken (en mijn kant op wil komen), dan kan dat hoor, deze week.
Maar wil je met me eten? Langere tijd? eind-wandelen? Dan moeten we plannen. En dan pak ik de agenda's van de kinderen er ook bij. Heeft echt niet met geen tijd Willen maken te maken hoor.
De komende weekeinden heb ik al volgepland. En dan wil ik de vrije tijd, die ik leeggepland heb (heel belangrijk, tijd voor jezelf) ook graag leeg houden.

en helemaal als je met een groepje (je nichten) wil afspreken, heb je al snel met een reeks aan agenda's te maken, dus dan is flink vooruitplannen de enige optie
Als ik voor mezelf spreek; ik heb ook echt wel vrienden / kennissen die ik heel weinig zie. En dat is helemaal niet erg. Maar ik had bijvoorbeeld ook een vriendin die zelf dan pas 3 maanden later tijd had voor een afspraak, dan tot 3 keer toe de afspraak cancelde, waardoor het weer 3 maanden verder was en die toen kwaad op mij was omdat ik toevallig net de door haar voorgestelde nieuwe datums niet kon, omdat ik toen al andere plannen had.

Tsjah, dan kost het me op een gegeven moment zoveel tijd én negatieve energie om een afspraak te plannen, dat ik de vriendschap liever laat verwateren.

En ik snap heus dat er mensen zijn die bijna altijd vol zitten, daarom noemde ik ook in mijn openingspost bewust dat ik een kleine familie heb én geen kinderen, dat scheelt natuurlijk sowieso al een heel stuk in het 'volraken' van de agenda's. Alleen ik vind het nog steeds een verschil of je een maand later tijd hebt of een half jaar later.
Ja, uiteraard mag je verwachtingen hebben. Maar dat iemand langer geen tijd heeft, zegt m.i. minder over jou (en of ze jou al dan niet belangrijk vinden), maar meer over hen en hun leven.

Dat ze ook eens naar jou kunnen komen, ben ik met je eens, maar juist zoiets wat dus meer tijd in beslag neemt, zullen ze toch in hun agenda moeten kijken en tijd ervoor blokken. Dus dan staat daar iets op die dag, waarvoor ze iemand anders weer vooruit in de tijd moeten schuiven.

Als je het gevoel hebt dat de vriendschappen verwateren, kan je dat als het goed is met goede vrienden ook bespreken. Geef je wel eens aan dat je het vervelend vindt ?
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
vaniteifear schreef:
22-11-2022 12:24
Nou, precies. Of alsof ze zichzelf enorm veel druk opleggen en hun agenda’s helemaal vol plannen met workshops of iets.

Ik vind dat echt heel lastig, merk ik.
Ik heb maar tot hier gelezen in het topic..

Maar zoals je hier schrijft. Precies zo sta ik er ook in. Bij mij is er in het verleden een verder prima vriendschap helaas op stuk gelopen. Ik heb het wel bespreekbaar gemaakt toen met die vriendin, maar helaas lagen onze voorkeuren en gewoontes daarin echt zo enorm ver uit elkaar dat het niet werkte, het bleef frustratie opleveren (jammer genoeg, vooral vanuit mij, ik vind dat ik op dat punt nog wel te leren heb).

Op werk heb ik er veel minder moeite mee. Daar word ik zelf ook enorm geleefd door agenda, besprekingen etc. en ja dat kan me weleens aanvliegen maar is makkelijker te handelen, zolang de weekenden maar vaak genoeg leeg blijven (ik houd sowieso om het weekend volledig leeg).
Bovenstaande even nog uit de tijd dat ik kon werken trouwens, want helaas ben ik al langere tijd volledig thuis door ziekte. En nu is het zo dat mijn energie zo enrom schommelt, plus de weinige besteedbare tijd die ik heb tussen rustmomenten en zorgen voor mijn gezin door, worden ook vaak opgeslokt door allerlei therapieën etc. Dus de tijd die ik nu wel over heb, daar denk ik heel bewust over na met wie ik die graag doorbreng. Mijn kring is veel kleiner geworden, maar gelukkig zijn diegenen die ook van spontaan houden, wel overgebleven. Uiteindelijk denk ik dat je toch eindigt met wie bij je past.
To, ik denk ook dat we het gevoel dat je vrienden de vriendschap laten verwateren niet kunnen wegnemen. Een aantal mensen geven hier aan waarom ze (vaak noodgedwongen) vooruit moeten plannen, maar jij zegt dat dat allemaal niet voor je vrienden geldt. Heb je ze wel eens gevraagd waarom ze alleen op zo'n lange termijn kunnen afspreken, omdat je dat niet herkent? Misschien hebben ze toch allerlei zaken die hun aandacht vragen? En anders inderdaad misschien andere vrienden zoeken. Mijn ervaring is dat hoe meer in de buurt, hoe makkelijker dingen spontaan afgesproken kunnen worden.
Bepaalde mensen waarbij ik ook altijd degene was die daarheen moest en het verder niet meer van die kant kwam, ben ik ook gewoon mee gestopt. Kan wel pijnlijk zijn, maar vind het dan ook zonde van mijn tijd.
Sommige mensen zie ik niet zo vaak, maar we weten precies wat we aan elkaar hebben en het is beide kanten op hetzelfde. Dan is het ook altijd goed, ook al zie je elkaar maar een paar keer per jaar.
vaniteifear schreef:
22-11-2022 13:46

Ik ben ook zo’n mens met een agenda. Met een fulltime baan, twee uur reistijd per dag, drie kinderen, een echtgenoot en twee sporten zitten de doordeweekse avonden wel vol. Blijft over het weekend. Sportcompetitie van de kinderen, familiebezoek, partijtjes en mag ik in godsnaam ook eens een dag gewoon aan mijn gezin besteden? Met vriendinnen die in de buurt wonen ga ik heus weleens op korte termijn een hapje eten of even koffie drinken, maar alles wat meer tijd kost moet gewoon gepland worden. Dan kan ik er ook met m’n volle aandacht bij zijn. Als ik je niet beschouw als vriend doe ik überhaupt de moeite niet.

Maar laatst was het juist omgekeerd. Iemand die ik langere tijd uit het oog verloren ben en nu weer contact. We gingen een keer afspreken. Ik stelde inderdaad enkele data voor die een eind in de toekomst lagen. Daar begon ze niet aan, zij keek per dag wat ze ging doen. Ja, dat gaat bij mij dus niet. Jammer maar helaas.
oneenietweer wijzigde dit bericht op 22-11-2022 14:10
0.07% gewijzigd
belgali schreef:
22-11-2022 13:57
Ja, uiteraard mag je verwachtingen hebben. Maar dat iemand langer geen tijd heeft, zegt m.i. minder over jou (en of ze jou al dan niet belangrijk vinden), maar meer over hen en hun leven.

Dat ze ook eens naar jou kunnen komen, ben ik met je eens, maar juist zoiets wat dus meer tijd in beslag neemt, zullen ze toch in hun agenda moeten kijken en tijd ervoor blokken. Dus dan staat daar iets op die dag, waarvoor ze iemand anders weer vooruit in de tijd moeten schuiven.

Als je het gevoel hebt dat de vriendschappen verwateren, kan je dat als het goed is met goede vrienden ook bespreken. Geef je wel eens aan dat je het vervelend vindt ?
Misschien redeneer ik dan te veel uit mezelf. Voor vrienden die ik supergraag zie, maak ik op korte termijn. Als het echt om kennissen gaat, zoals een moeder van een vriend van mijn oudste waarmee ik niet veel heb, ben ik geneigd dat uit te stellen of verder weg in te plannen. Ik kom de afspraak dan overigens wel altijd na, tenzij er dus echt iets belangrijks tussen komt.

Ik heb wel eens aangegeven dat het misschien leuk zou zijn als zij ook eens naar mij kwamen. Zeker omdat zij een auto hebben en ik afhankelijk ben van het OV. Nou vind ik het totaal niet erg om met de trein te reizen, maar in de omgeving waar zij wonen is het OV ook weer niet op en top geregeld zoals hier in de randstad.

Dan krijg ik ook terug te horen dat ze snel eens naar mij komen en super nieuwsgierig zijn naar mijn huis. Maar als puntje bij paaltje komt, komt het ze nooit uit om richting mij te komen maar ben ik wel van harte welkom bij hen. Het is ook niet zo dat de vriendschappen verwateren volgens mij, want we hebben echt geregeld app contact en er is ook wederzijds interesse.
vaniteifear schreef:
22-11-2022 14:05
Misschien redeneer ik dan te veel uit mezelf. Voor vrienden die ik supergraag zie, maak ik op korte termijn. Als het echt om kennissen gaat, zoals een moeder van een vriend van mijn oudste waarmee ik niet veel heb, ben ik geneigd dat uit te stellen of verder weg in te plannen. Ik kom de afspraak dan overigens wel altijd na, tenzij er dus echt iets belangrijks tussen komt.
ligt er een beetje aan, als het een vriendin is met een probleem, iemand die wil uithuilen, etc.
Dan schuif ik er mijn sport voor op. Maar eigenlijk is dat best heilig voor me.
Voor mijn kinderen schuif ik alles op.

Maar een vriendin, die wil bijkletsen? dat kan prima gepland worden.
oneenietweer schreef:
22-11-2022 14:03
Ik ben ook zo’n mens met een agenda. Met een fulltime baan, twee uur reistijd per dag, drie kinderen, een echtgenoot en twee soorten zitten de doordeweekse avonden wel vol. Blijft over het weekend. Sportcompetitie van de kinderen, familiebezoek, partijtjes en mag ik in godsnaam ook eens een dag gewoon aan mijn gezin besteden? Met vriendinnen die in de buurt wonen ga ik heus weleens op korte termijn een hapje eten of even koffie drinken, maar alles wat meer tijd kost moet gewoon gepland worden. Dan kan ik er ook met m’n volle aandacht bij zijn. Als ik je niet beschouw als vriend doe ik überhaupt de moeite niet.

Maar laatst was het juist omgekeerd. Iemand die ik langere tijd uit het oog verloren ben en nu weer contact. We gingen een keer afspreken. Ik stelde inderdaad enkele data voor die een eind in de toekomst lagen. Daar begon ze niet aan, zij keek per dag wat ze ging doen. Ja, dat gaat bij mij dus niet. Jammer maar helaas.
Per dag kijken wat je gaat doen is sowieso en bijna geen enkele volwassene besteed.

En in jouw geval snap ik dat je agenda helemaal vol zit. Maar je geeft ook aan dat een hapje eten tussendoor vaak wel lukt. Dat is dan toch al iets? Ik hoef ook niet de hele dag onder de pannen te zijn bij vriendinnen of familie leden.
Ik vind het ook altijd heel bijzonder dat mensen zo ver vooruit al de hele agenda vol gepland hebben zodat je echt pas maanden later tijd hebt voor een vriendin die graag samen iets af wil spreken.

Wordt ook al moe als ik er aan denk, dat mensen blijkbaar zo geleefd worden dat maanden van te voren de agenda al helemaal vol zit.
Vraag me soms wel af in hoeverre ze ook echt niet eerder kunnen maar gewoon even geen zin hebben om een middagje relaxed netflixen op de bank op willen geven om bij te kletsen met een vriendin.
Lila-Linda schreef:
22-11-2022 14:07
ligt er een beetje aan, als het een vriendin is met een probleem, iemand die wil uithuilen, etc.
Dan schuif ik er mijn sport voor op. Maar eigenlijk is dat best heilig voor me.
Voor mijn kinderen schuif ik alles op.

Maar een vriendin, die wil bijkletsen? dat kan prima gepland worden.
Ik ben niet zo gedisciplineerd eerlijk gezegd. Ik ga liever gezellig wat eten met een vriendin dan weer naar de sportschool. Als je echt een teamsport beoefent is dat natuurlijk anders.
TsumTsum schreef:
22-11-2022 14:11
Ik vind het ook altijd heel bijzonder dat mensen zo ver vooruit al de hele agenda vol gepland hebben zodat je echt pas maanden later tijd hebt voor een vriendin die graag samen iets af wil spreken.

Wordt ook al moe als ik er aan denk, dat mensen blijkbaar zo geleefd worden dat maanden van te voren de agenda al helemaal vol zit.
Vraag me soms wel af in hoeverre ze ook echt niet eerder kunnen maar gewoon even geen zin hebben om een middagje relaxed netflixen op de bank op willen geven om bij te kletsen met een vriendin.
dat laatste is zeker waar
Ik heb de weekenden tot januari vol zitten. Maar dan zorg ik, dat er ook momenten zijn (een hele zondag) dat ik niks hoef.
dat heb ik gewoon nodig
Er is niks mis met tijd plannen voor jezelf
TsumTsum schreef:

Er zijn echt mensen die geen middagen netflixen hoor, ik denk best veel als ik dit topic zo lees. Ik werk of heb in de middag mijn kinderen thuis. Vind het eerder bijzonder (vanuit mijn perspectief) dat er mensen overdag tijd hebben om te netflixen.
TsumTsum schreef:

Zo sta ik er ook in. Nu heb ik wel wat inzichten gekregen van andere drukke mensen in dit topic, over hoe zo’n agenda eruit kan zien. Maar voor mij is het gewoon niet herkenbaar. Het is voor mij wel een motivatie om mijn eigen sociale netwerk uit te breiden.
Hoe je er mee om moet gaan ? Een beetje tolerantie en begrip over en weer doet wonderen. De een houdt er niet van om zich (ver) van tevoren vast te leggen en ziet meer in spontane afspraken, de ander houdt er niet van om niet van te voren te weten hoe de week eruit ziet en brengt het liefst structuur aan door te plannen.
Het heeft er natuurlijk helemaal niets mee te maken of je wel of geen prioriteit bent voor de ander. Wat een rare en onzekere gedachte is dat. Dan schort er misschien iets aan je zelfvertrouwen. Het is gewoon een verschil in voorkeur/ manier van leven.
Accepteer dat van elkaar, zo erg is het toch niet ?
vaniteifear schreef:
22-11-2022 12:28
Ik moet er zelf niet aan denken om nagenoeg elke dag van de week met mensen af te spreken.

Dat is de grootste reden dat ik een ‘volle’ agenda heb. Omdat ik mezelf ook een aantal avonden languit op de bank gun ipv alles vol te proppen.

Ik heb werk waarin in 0 flexibel ben qua schuiven of vrij nemen (onderwijs). Daarnaast heb ik kinderen die me soms nodig hebben bij hun afspraken (bijv Ortho op 30 autominuten rijden) die al maanden van tevoren vast staan en schuiven dicht bij de datum lastig is. T is niet dat ik niet wil, maar ik moet ook voor mezelf zorgen dat ik niet de hele dag voor een ander bezig (ook koffie afspraakjes) waardoor ik niet meer aan dingen als huishouden en zo toekom (ben ik slecht in dus kost veel tijd).

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven