Middelmatigheid nobeler dan "the sky is the limit"?

30-01-2008 20:05 642 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zet dit onderwerp even hier bij relaties, omdat ik er door twee topics hier bij relaties op kwam.

Waarom wordt het streven naar méér dan middelmatigheid toch altijd zo verketterd hier? En met hier bedoel ik het forum, maar ook Nederland in zijn algemeenheid.

Dit naar aanleiding van het topic van Koios, wiens kop er al weer afmoet omdat ze om 6 uur met de piepers aan tafel niet als hoogste ideaal heeft. En ook een beetje naar aanleiding van het topic van Helmy over downdaten.

Zeg eens eerlijk: wordt middelmatigheid zo verheerlijkt omdat de meeste mensen diep in hun hart weten dat ze zelf nooit meer dan middelmatigheid zullen bereiken?
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 31 januari 2008 @ 14:23:

[...]

Maar wat betekent een 9 dan voor degene die goed kan leren? Meer of minder dan de 5,5 van Pietje?misschien wel een ; kút, geen tien . Of ; wowww toch beter dan die 8 dan ik dacht . Dus ook die negen kan nog positief én negatief ervaren worden , wat dan vast niet begrepen wordt door iedereen die lager dan een negen heeft .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
wat denk jij dan dat het verschil van mening veroorzaakt (ben ik dan wel nieuwsgierig na)

ik denk dat de manier waarop je opgegroeid bent, hoe je leeft etc alles te maken heeft met de manier waarop je ontwikkeld en dus ook een uiteindelijke mening vormt (want door die ontwikkeling zit jij op een bepaalde manier in elkaar)
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Fash , mijn goed kunnen sportende kinderen krijgen vaak hetzelfde cijfer met gym dan een mank lopend of een dik kind .... die balen dan van een goed cijfer omdat dat cijfer in hun ogen niks meer waard is .
Gek dat de discussie inderdaad weer verzand in of je beter bent als je meer presteert dan een ander, of dat je tot een beter persoon maakt oid.. Nee, ergens goed in zijn maakt je niet tot een beter persoon.

Het topic ging over of het nog wel loont om te streven naar meer dan 'middelmatig' , naar 'uitblinken' . En als je ergens in uitblinkt ben je niet meer dan een ander, maar ook niet minder. Het lijkt me juist best goed om ergens naar te streven, ergens voor te gaan als je daar gelukkig van word. Daarmee ben je niet meteen egoistisch of zou je niet meer kunnen genieten van de 'gewone' dingen in het leven oid. En als je vertelt over wat je hebt gedaan en dat is toevallig meer dan een ander, dan is dat ook geen opscheppen. De dingen die ik gedaan en bereikt heb,heb ik bijvoorbeeld gedaan omdat ik ze leuk vond en omdat ik ze kon, niet met het idee daarmee meer waard te zijn dan een ander.

Maar (en daar zit het punt van FV) als je boven het maaiveld uitsteekt wordt daar wel op een bepaalde manier op gereageerd. En in sommige gevallen op zo'n manier dat het helemaal niet loont om uitblinker te zijn. Want dan ben je opeens 'de uitslover' en zou je misschien prettiger gevoeld hebben als je gewoon net als de rest had gedaan omdat je in je sociale omgeving meer oplevert (als in: erbij horen).

In mijn huidige bedrijf heerst die cultuur ook een beetje: dat je maar gewoon je werk moet doen en als je iets meer/extra wilt of verder wilt komen, tja.. dan doe je eigenlijk een beetje moeilijk. Ik ga over twee maanden bij een nieuwe werkgever aan de slag waar voor 'uitblinken' wat meer ruimte is.. waar dat juist gewaardeerd wordt als je wat extra doet en meedenkt in de organisatie.
Ik vind dat een chirurg beter betaald mag krijgen voor zijn werk dan een putjesschepper omdat er nu eenmaal meer van afhangt. Als een vuilnisman een foutje maakt is er meestal niet zo veel aan de hand, als een chirurg een foutje maakt kan het levensbedreigend zijn. Dat zegt alleen niet zoveel over prestatie vind ik, ik zal een bouwvakker niet anders of met minder respect behandelen dan een chirurg, dáár gaat het me om.
Ik bedoel het echt niet lullig, maar ik denk dat ons verschil van mening veroorzaakt wordt door een verschil in intelligentie. Sorry.
Am Yisrael Chai!
O, ja, en ik loop natuurlijk weer pagina's achter met zo'n post
quote:fashionvictim schreef op 31 januari 2008 @ 14:37:

Ik bedoel het echt niet lullig, maar ik denk dat ons verschil van mening veroorzaakt wordt door een verschil in intelligentie. Sorry.Hahahaha ! nou , dan zijn we klaar , tegen zoveel " wijsheid " kan ik niet op , hoor .
quote:fashionvictim schreef op 31 januari 2008 @ 14:23:

[...]

Maar wat betekent een 9 dan voor degene die goed kan leren? Meer of minder dan de 5,5 van Pietje?De 9 voor iemand die goed kan leren betekende voor mezelf meestal 'gewoon weer een 9 binnen' . Heel erg, maar ik had dat zelfs een beetje met mijn bul waar ik voor mijn afstudeerscriptie een 9 kreeg.. Zo van: Nou leuk, dan heb ik het goed gedaan
anoniem_1752 wijzigde dit bericht op 31-01-2008 14:42
Reden: te snel getypt..
% gewijzigd
quote:fashionvictim schreef op 31 januari 2008 @ 14:37:

Ik bedoel het echt niet lullig, maar ik denk dat ons verschil van mening veroorzaakt wordt door een verschil in intelligentie. Sorry.ik noem geen intelligentie, ik noem persoonlijke ontwikkeling, dat heeft in mijn ogen niets maar dan ook niets met intelligentie te maken. Persoonlijke ontwikkelingen maken je tot de mens wie je bent (dus je opvoeding, de manier waarop je leeft en wat je allemaal op je pad bent tegengekomen)
quote:ukkie21 schreef op 31 januari 2008 @ 14:40:

[...]

De 9 voor iemand die goed kan leren betekende voor mezelf meestal 'gewoon weer een 9 binnen' . Heel erg, maar ik had dat zelfs een beete met mijn bul waar ik voor mijn cum laude afstuderen een 9 kreeg.. Zo van: Nou leuk, dan heb ik het goed gedaan ben jij soms heel misschien mijn jongere zus (in vermomming) het is alsof ik haar hoor praten hahahah
quote:blijfgewoonbianca schreef op 31 januari 2008 @ 14:34:

[...]

misschien wel een ; kút, geen tien . Of ; wowww toch beter dan die 8 dan ik dacht . Dus ook die negen kan nog positief én negatief ervaren worden , wat dan vast niet begrepen wordt door iedereen die lager dan een negen heeft .

Maar het gaat toch niet om hoe je zelf je prestatie ervaart? Het gaat erom of een 5,5 middelmatig is of niet en of een 9 ruim voldoende is of niet.

Daar lijkt me echt geen enkele discussie over mogelijk maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit, zo blijkt.

(Ik denk steeds vaker "come on, they're taking the piss!" Maar het is kennelijk bloedserieus ).
Am Yisrael Chai!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 31 januari 2008 @ 14:37:

[...]

Hahahaha ! nou , dan zijn we klaar , tegen zoveel " wijsheid " kan ik niet op , hoor .Lieve schat, ik had het niet tegen jou, ik heb je heel hoog zitten en ik vind je absoluut niet onintelligent.
Am Yisrael Chai!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 31 januari 2008 @ 14:36:

Fash , mijn goed kunnen sportende kinderen krijgen vaak hetzelfde cijfer met gym dan een mank lopend of een dik kind .... die balen dan van een goed cijfer omdat dat cijfer in hun ogen niks meer waard is .Nou hehe, dan zeg je toch hetzelfde als ik? Dan zijn die cijfers toch evenveel waard als pleepapier?
Am Yisrael Chai!
quote:itsme26 schreef op 31 januari 2008 @ 14:40:

[...]

ik noem geen intelligentie, ik noem persoonlijke ontwikkeling, dat heeft in mijn ogen niets maar dan ook niets met intelligentie te maken. Persoonlijke ontwikkelingen maken je tot de mens wie je bent (dus je opvoeding, de manier waarop je leeft en wat je allemaal op je pad bent tegengekomen)

Ik ga het maar gewoon vragen: neem je me nou echt in de zeik?

Hallo, als een 1 het laagste is en een 10 het hoogste, dan is een 5,5 gewoon echt de middelmaat hoor. Wie dat niet begrijpt is in mijn ogen ook echt niet intelligent, daar heeft persoonlijke ontwikkeling geen mallemoer mee te maken.
Am Yisrael Chai!
maar waarom wordt er door jouw dan zoveel waarde gehecht aan die cijfers. Mij maakt het totaal niet uit of iemand nou een drieetje is of een negentje. Ik ken ze allemaal en ieder heeft zijn kwaliteiten, waar op een andere manier gebruik van wordt gemaakt en dus zijn ze op hun eigen cijfertje niet meer middelmatig
quote:Eowynn_ schreef op 31 januari 2008 @ 14:36:

Ik vind dat een chirurg beter betaald mag krijgen voor zijn werk dan een putjesschepper omdat er nu eenmaal meer van afhangt. Als een vuilnisman een foutje maakt is er meestal niet zo veel aan de hand, als een chirurg een foutje maakt kan het levensbedreigend zijn. Dat zegt alleen niet zoveel over prestatie vind ik, ik zal een bouwvakker niet anders of met minder respect behandelen dan een chirurg, dáár gaat het me om.

Nou, ik denk wel dat je daar van terugkomt als je met je ontstoken blindedarm naar een bouwvakker gaat, of met je aan te bouwen serre naar een chirurg.

Ik vind het redelijk hopeloos hoe er steeds maar gehamerd wordt op iedereen hetzelfde behandelen. Daar gaat het toch helemaal niet om. De titel is niet " ik verdien meer respect want ik ben bovengemiddeld" ofzo.

Ik krijg zelfs de indruk dat uitblinkers met mínder respect behandeld worden.
quote:fashionvictim schreef op 31 januari 2008 @ 14:42:

[...]

Maar het gaat toch niet om hoe je zelf je prestatie ervaart? Het gaat erom of een 5,5 middelmatig is of niet en of een 9 ruim voldoende is of niet.

Daar lijkt me echt geen enkele discussie over mogelijk maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit, zo blijkt.

(Ik denk steeds vaker "come on, they're taking the piss!" Maar het is kennelijk bloedserieus ).

Nou , volgens mij is die 5 niet automatisch het gemiddelde ...... maar een gemiddeld cijfer , dan zou je eerst álle cijfers die behaald zijn moeten weten .

Of ben ik nou nog onintelligenter dan ik al dacht ?

Zijn er tien cijfers uitgedeeld en hebben er 9 een 9 dan is die 5, 5 zwaaaaaaaar onder het gemiddelde .
quote:itsme26 schreef op 31 januari 2008 @ 14:42:

[...]

ben jij soms heel misschien mijn jongere zus (in vermomming) het is alsof ik haar hoor praten hahahahNeuh.. dat ben ik niet.. Ik schrijf overigens denk ik gewoon een post zoals heel veel mensen die goed kunnen leren een hoog cijfer ervaren. Je bent er blij mee, natuurlijk, maar misschien is iemand die niet zo goed kan leren nog wel blijer met zn zes dan ik met mn 9 ja.. Maar wat maakt het uit? Ik zie de relevantie niet zo voor dit topic..
Nou, fijn FV, met die opmerking aan Itsme komt de aap wel uit de mouw zeg.

Weet je, ik geloof steeds meer dat jouw enige doel van dit topic is om zoveel mogelijk mensen te verzamelen die óók vinden dat ze de middelmatigheid vér overstijgen en het dan gezellig samen hebben over hoe irritant andere mensen dat vinden.

En dat vind ik prima, ga je gang. Maar doe dan niet net of je een discussie wilt voeren, als je eigenlijk alleen maar wilt horen dat middelmatigheid inderdáád verheerlijkt wordt.

Er zijn nou eenmaal mensen met andere waarden en normen dan die van jouzelf. En er zijn ook mensen die nou eenmaal anders tegen de wereld aankijken. En het lijkt er steeds meer op dat jij vindt dat als ze maar zo intelligent waren als jij bent ze dezelfde mening zouden hebben. En dat vind ik het toppunt van arrogantie.
quote:fashionvictim schreef op 31 januari 2008 @ 14:44:

[...]

Nou hehe, dan zeg je toch hetzelfde als ik? Dan zijn die cijfers toch evenveel waard als pleepapier?Voor hén , ja ......dat mank lopende kind is maar wat blij dat zijn wilskracht beloond is , dat dat voor mijn koters niet gelijkstaat aan het maken van een perfecte koprol is een ander verhaal .
quote:Evidenza schreef op 31 januari 2008 @ 14:47:

[...]

.

Ik krijg zelfs de indruk dat uitblinkers met mínder respect behandeld worden.

Klopt. Ik krijg lang niet het respect dat ik verdien.

BGB, dit wilde ik je al heel lang vragen, zou het misschien mogelijk zijn om je leestekens op de juiste plaats te zetten?

Heel vaak moet ik afhaken, terwijl ik je toch graag lees.

Back to topic.
Geen bijzonderheden
quote:itsme26 schreef op 31 januari 2008 @ 14:47:

maar waarom wordt er door jouw dan zoveel waarde gehecht aan die cijfers. Mij maakt het totaal niet uit of iemand nou een drieetje is of een negentje. Ik ken ze allemaal en ieder heeft zijn kwaliteiten, waar op een andere manier gebruik van wordt gemaakt en dus zijn ze op hun eigen cijfertje niet meer middelmatig

Ik hecht er waarde aan omdat mensen niet gelijk zijn en omdat mensen ook niet gelijk zouden moeten WILLEN zijn. Ik lijk een repeterende plaat, maar als je een 3 evenveel waard vindt als een 9 dan kunnen we a) ons hele numerieke systeem wel afschaffen en b) heeft het geen enkele zin om te leven. Dan kun je net zo goed gaan zitten vegeteren, want of je nu vegeteert of presteert, dat maakt allemaal niks uit.

Dan gaat de wereld naar de klote, zoals je overigens in Nederland al op kleine schaal ziet gebeuren.

En voor de 73645290 e keer: dat mensen niet GELIJK zijn, wil niet zeggen dat ze niet GELIJKWAARDIG zijn.
Am Yisrael Chai!
bedankt voor het compliment over mijn onintelligentie.

Maar goed ik heb nu vaak genoeg uitgelegd hoe ik erover denk. Ik denk ook dat jij mijn mening niet (wilt/kunt) snappen. Gelukkig leven we in een vrij land en mogen we van mening verschillen.

Ik respecteer jouw mening maar vind het jammer dat je mij zo benaderd.

We hebben beide een andere visie en ik vind dat we daar beiden recht toe hebben. Ik ben gelukkig op de manier waarop ik tegen mensen aankijk en jij op jouw manier.

zoals ik ook al eerder aangaf is mijn vriendje zo een uitblinker, ik heb heelveel respect voor hem en wat ie allemaal doet maar dat heb ik ook voor mijn verstandelijk gehandicapte bewoner die opeens zelf zijn schoenen aan kan trekken (dan zijn ze beiden in mijn ogen een dikke 10)
quote:itsme26 schreef op 31 januari 2008 @ 14:47:

Je kunt het niet over middelmaat in zijn algemeenheid hebben als je die lat bij iedereen anders legt. Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen niveau en natuurlijk is het knap als iemand boven zichzelf uitstijgt, maar daar gaat dit topic niet over!!!!! Dit topic gaat over mensen die boven dé middelmaat uitstijgen en wat daar van gevonden wordt.

Nou. Dat is me inmiddels wel duidelijk. Die moeten vooral heel gewoon blijven en diep door de knieen omdat Pietje de handige Harry die putjesschepper is een 5,5 heeft gehaald. Maar andersom niet hoor. Wat denkt de opschepper wel niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven