Middelmatigheid nobeler dan "the sky is the limit"?

30-01-2008 20:05 642 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zet dit onderwerp even hier bij relaties, omdat ik er door twee topics hier bij relaties op kwam.

Waarom wordt het streven naar méér dan middelmatigheid toch altijd zo verketterd hier? En met hier bedoel ik het forum, maar ook Nederland in zijn algemeenheid.

Dit naar aanleiding van het topic van Koios, wiens kop er al weer afmoet omdat ze om 6 uur met de piepers aan tafel niet als hoogste ideaal heeft. En ook een beetje naar aanleiding van het topic van Helmy over downdaten.

Zeg eens eerlijk: wordt middelmatigheid zo verheerlijkt omdat de meeste mensen diep in hun hart weten dat ze zelf nooit meer dan middelmatigheid zullen bereiken?
Am Yisrael Chai!
Ik vind niet per definitie dat degene met een IQ van 70 meer applaus verdient dan Einstein, je trekt het weer te ver door. Alleen kan het wel zo zijn dat iemand die in de ogen van velen niet zo'n geweldige prestatie levert er toch veel harder voor gewerkt heeft dan iemand die een geweldig prestatie levert. Dat is lang niet altijd zo, maar het kán.

En of het iets te maken heeft met mijn christelijk zijn? Nee, ik denk het niet. Ik ben juist opgevoed met het idee dat sommige mensen beter zijn dan anderen. '

En politiek correct? Ik geloof het niet. Het is gewoon zoals ik tegen de mensheid aankijk.
Ja das een typisch religieuze gedachtegang dat lijden 'goed' is. Volgens mij is die symboliek overigens fout geïnterpreteerd, maar dat is weer een andere discussie (ik geloof zelf ook niet, maar dat is ook een andere discussie). Ik vind dat lijden niet per definitie goed is, zeker niet als het willens en wetens is en ineffectief (dus dat je dezelfde of betere resultaten kunt bereiken door minder te lijden maar bewust daarvoor kiest omdat het meer respect oplevert, das gewoon STOM, als t makkelijker kan, wil ik t zo dóen ook).

Persoonlijk vind ik het wel begrijpelijk dat er dan meer begrip is voor de persoon. Maar wat het altijd is met morele principes is dat ze uitgebuit worden. Zo is het fijn als mensen proberen elkaar niet te kwetsen, maar word gespeelde gekwetstheid ook nogal eens gebruikt om anderen de mond te snoeren. Zo is het inderdaad knap als iemand via een lijdensweg iets bereikt, maar hoort lijden niet per definitie tot respect te leiden omdat mensen dan 'willen lijden' om respect te krijgen wat tegennatuurlijk is en onlogisch. Respect mag niet een standaardbeloning op een standaardhandeling worden eigenlijk maar kan beter (m.i. dan) een gevoel blijven dat nergens aan gebonden is maar gewoon is of niet is.

Het is menselijk om omschrijvende regels te maken die het leven beschrijven en vergemakkelijken om vervolgens die regels tot onderdrukkende regimes te laten verworden, maar das heel gevaarlijk en het leidt in minder ernstige mate op zijn minst tot onnatuurlijk en onlogische gedragingen. Veel psychische problematiek heeft volgens mij basis in dit soort dingen. Maar daar heb ik (nog) geen wetenschappelijk bewijs voor. Ik weet zeker dat dat er nog een keer komt, als het nog niet buiten mijn weten om al zo is.
Wie zegt er nou weer dat lijden goed is?
"Ik denk dat we veilig kunnen aannemen dat iemand met de intelligentie van Einstein een stuk minder hard hoeft te werken om een cure for cancer te vinden, dan dat iemand met een IQ van 70 moet werken om een Ikea kast in elkaar te zetten."

Ik denk dat je hier toch Einsteins harde werk onderschat, en de moeilijkheidsgraad van de Ikeakast wat overschat :-)
quote:Eowynn_ schreef op 31 januari 2008 @ 13:09:

Wie zegt er nou weer dat lijden goed is?Jij koppelt trots aan opoffering (hard werken). Dat is in mijn ogen een typisch protestants christelijk gedachtegoed, wat kortweg omschreven kan worden als "leven is lijden".
Am Yisrael Chai!
quote:Omen schreef op 31 januari 2008 @ 13:09:

"Ik denk dat we veilig kunnen aannemen dat iemand met de intelligentie van Einstein een stuk minder hard hoeft te werken om een cure for cancer te vinden, dan dat iemand met een IQ van 70 moet werken om een Ikea kast in elkaar te zetten."

Ik denk dat je hier toch Einsteins harde werk onderschat, en de moeilijkheidsgraad van de Ikeakast wat overschat :-)Gheghe, I know, het was niet een hele denderende metafoor, maar ik wist zo gauw niets beters om mijn punt te maken.
Am Yisrael Chai!
Waarom zie ik dit topic nu pas?

Helaas heb ik nog niet de kans gezien om de hele trits aan berichten door te lezen, maar dat zal ik straks nog gaan doen. Ik kan het niet laten om daaraan voorafgaand tóch even te reageren.

Ik verbaas me ook altijd over de neiging tot gelijktrekken en de (valse) bescheidenheid hier in Nederland. Eigenlijk ben ik ervan overtuigd dat het vooral te maken heeft met een soort nationaal ingeburgerd minderwaardigheidscomplex.

Zodra iemand ergens in uitblinkt, krijg ik het idee dat er veel mensen zijn die zich daarbij zodanig de mindere voelen, zich minderwáárdig voelen, dat ze daar een soort verdedigende reactie ontwikkelen. Is psychologisch allemaal heel leuk verklaarbaar, want je moet natuurlijk wel met jezelf kunnen leven. En jezelf niet zo geweldig vinden is niet een prettige levensomstandigheid. Dus wat is dan de enige manier, blijkbaar, om dat snel op te lossen? De ander dan ook maar naar beneden praten, de kwaliteiten en prestaties van de ander relativeren en jezelf zo voorhouden dat het allemaal toch écht niet zo geweldig is.

Overigens heb ik óók wel eens de indruk dat het te maken heeft met een ander aspect dat we veel terugzien. Het rare idee dat iedereen altijd maar overal 'recht' op heeft. Als de ander recht heeft op een grote televisie, dan heb ik dat ook. Als de ander recht heeft op aanzien, dan ik ook. Als de ander recht heeft op bewondering, dan ik ook. En als ik het niet krijg, dan de ander ook niet. Stel je voor zeg, dat zou toch oneerlijk zijn, ook al heeft die ander nou eenmaal meer talent of harder gewerkt of nou eenmaal meer mazzel met z'n genen! (Denk hier zo'n met-de-ogen-draaiende-smiley)

Dan nog één dingetje, voor ik toch echt, zoals het hoort, de hele discussie ga lezen: Ik zie dat er werd verwezen naar het topic waarin iemand de relatie had beëindigd naar aanleiding van een verschil in ambitie en toekomstdromen. Die link begrijp ik niet helemaal. Dat wil zeggen: Ik zie ook daar wel dat verschil tussen de twee partners, maar ik had de indruk dat mensen voornamelijk (dat weet ik van mezelf in ieder geval) reageerden op de (zoals het leek) neiging van de TO om bepaalde verwachtingen van een ander te hebben, zonder daar de eigen inzet bij te bekijken. En ik had niet de indruk dat het ging (nogmaals, ik heb het in ieder geval niet zo gelezen) om de ambities of wensen van de TO an sich af te branden, omdat ze niet middelmatig zouden zijn. Dat lijkt me ook vrij onlogisch.
Als mijn redenatie ingegeven is door religie, zoals jullie schijnen te vinden, dan is die van jullie ingegeven door tijdsgeest, en dus minstens net zo onorgineel.
quote:fashionvictim schreef op 31 januari 2008 @ 12:37:

Ik krijg uit jouw postings de indruk dat jij ook echt vindt dat iemand die een uitblinker is niet beter is dan een ander, en ik probeer te achterhalen waarom je dat vindt.

Persoonlijk vind ik het namelijk echt gek dat mensen dat echt kunnen geloven. Voor mij is het namelijk zo helder als glas dat er mensen bestaan die beter zijn dan anderen. Niet meer waard dan anderen, maar wel béter dan anderen.Beter dan een ander in IETS ! Niet over de hele linie beter . Ik denk dat daar voor eowyn het verschil zit , en voor mij eigenlijk ook . Koning, keizer admiraal , schijten doen we allemaal , zoiets .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
ik vraag me af wat er precies onder middelmatigheid verstaan wordt (heb geen zin om alles terug te lezen)

middelmatigheid is voor mensen die leven zoals ze leven omdat ze het wel goed vinden. In dat geval is mijn leven zeker niet middelmatig. Ik blijf vooruitkijken en zoek nieuwe uitdagingen (zoals nieuwe studie of baan met perspectief en uitdaging) maar ik vind het ook heerlijk om lekker in mijn joggingbroek naast vriendjelief op de bank te hangen op een vrije avond waarin we heel wat meer hadden kunnen doen.

Maar is dat dan middelmatig omdat ik kan genieten van de "burgelijke" dingen omdat ik niet voortdurend op zoek wil zijn naar iets
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
quote:blijfgewoonbianca schreef op 31 januari 2008 @ 13:12:

[...]

Beter dan een ander in IETS ! Niet over de hele linie beter . Ik denk dat daar voor eowyn het verschil zit , en voor mij eigenlijk ook . Koning, keizer admiraal , schijten doen we allemaal , zoiets .Ja, Bianca, dat ben ik gewoon met je eens. Daarom zei ik al: wel gelijkwaardig, maar niet gelijk. Overigens kan ik ook wel voorbeelden verzinnen van mensen die in een heleboel dingen beter zijn dan ik bijvoorbeeld. Nelson Mandela lijkt mij nou zo'n typisch voorbeeld van iemand die op de meeste fronten beter is dan fashionvictim-de-nobody. En terecht.
Am Yisrael Chai!
ik vind trouwens niemand beter als anderen, sluit me hierin helemaal aan bij bgb.

Natuurlijk zijn er mensen die dingen beter kunnen dan (als?) ik. Zo ben ik niet handig met mijn handen maar wel creatief in mijn hoofd. Als ik dat op papier zet kan iemand anders het maken maar om diegene nu beter te noemen.
BGB, bedankt
quote:Eowynn_ schreef op 31 januari 2008 @ 13:11:

Als mijn redenatie ingegeven is door religie, zoals jullie schijnen te vinden, dan is die van jullie ingegeven door tijdsgeest, en dus minstens net zo onorgineel. Hmmm. Ben ik het niet mee eens. De Grieken en de Romeinen waren nou niet echt van het gelijkheidsdenken, om maar een "da's nou niet echt onze huidige tijdsgeest" voorbeeldje aan te halen.
Am Yisrael Chai!
Nee, maar dat soort dingen wisselen door de jaren heen nogal eens FV, wat ooit algemeen gedachtegoed was is later compleet ouderwets om jaren later weer heel modern te zijn.
Het grappige is: ik vind - maar wederom, dat heb ik al een paar keer gezegd - dat juist dat streven naar iedereen is gelijk ervoor zorgt dat mensen niet gelijk worden behandeld. Het is uitermate discriminatoir om iemand met een IQ van 150 hetzelfde te beoordelen en te behandelen als iemand met een IQ van 70. Of om iemand die een wereldrecord sprint, net zo goed te vinden als iemand die op de schoolsportdag 12e wordt.
Am Yisrael Chai!
@ itsme26 zoeken heeft m.i. geen zin. Je bent er al. Doe er wat mee. Zo denk ik er tenminste over. Zoeken is een state of mind en gevonden hebben ook. Het is vanuit daar geredeneerd logisch dat wie zoekt niet zal vinden. Ik denk dat zoeken een verkeerd soort energie is. Zonder zweverige bedoelingen. Zoeken zegt missen, zegt halfleeg. Gebruiken wat is, leven in en met wat is, en daar wat moois van maken, er valt niets te 'zoeken'. En als dat voor jou het burgelijke leven bevredigend is -> helemaal prima! Ik vind de ikea trouwens ook erg leuk. En je kan er goedkoop en redelijk eetbaar lunchen ook nog. Ohja en dat mensen hun kids in die ballenbak kunnen dumpen en het dus in de rest van de winkel blehrkind-vrij is. Geniaal. Maar daar ging de discussie ook niet over. Dus raad je toch aan at least een paar pagina's te lezen.

@ Missdemeanor; well said! Ik geloof ook dat het alles te maken heeft met 'met jezelf kunnen leven' maar bij hardnekkig afzeiken vaak ook met bedreigd voelen. Dan proberen ze niet alleen zichzelf maar ook de ander te overtuigen van hun eigen bestaansrecht (en dan liefst meer dan/ beter dan..).

@ BGB Eensch. Iedereen schijt. Boeie. Dat zei k ook in die andere discussie m.b.t. downdaten. Dat opleidingsniveau en gedragsniveau en dan vooral gedrag in een relatie, elkaar niet per definitie positief beinvloeden en dat 'classy' gedrag vaak sterker voorkomt, bij mensen die zich willen bewijzen, dan bij mensen die zich al bewezen hebben (samengevat, ongeveer). Ik dacht zelf bijvoorbeeld altijd dat ethiek ook veel meer aanwezig was in intelligente personen, maar dat bleek een daar min of meer los van staande eigenschap? Zo ook beleefdheid en fatsoensnormen.

Ik vind overigens nog steeds dat opleidingsniveau niet alles zegt. Algehele productiviteit speelt wel een rol in hoe ik mensen ervaar. Een grotere dan opleidingsniveau.
FV ik denk niet dat iemand hier bedoeld dat iedereen gelijk behandeld moet worden en dat er dan meteen uitgegaan moet worden van de allerslimste op deze aardbol

ieder heeft op zijn manier iets bereikt in zijn leven al is het de vuilnisman die zijn droomauto of huis heeft gevonden. Daarom moet je kijken naar de persoon zelf en niet naar alle anderen op deze aardbol
Ik vind ook niet dat mensen persé gelijk behandeld moeten worden in de zin van beloning bijvoorbeeld. Een chirurg mag gewoon veel meer verdienen dan een vuilnisman, maar dat is een totaal ander punt.
quote:itsme26 schreef op 31 januari 2008 @ 13:26:

FV ik denk niet dat iemand hier bedoeld dat iedereen gelijk behandeld moet worden en dat er dan meteen uitgegaan moet worden van de allerslimste op deze aardbol

ieder heeft op zijn manier iets bereikt in zijn leven al is het de vuilnisman die zijn droomauto of huis heeft gevonden. Daarom moet je kijken naar de persoon zelf en niet naar alle anderen op deze aardbolAls mensen niet gelijk behandeld hoeven worden, wat is dan precies het nut van ze gelijk beoordelen? Dat snap ik even echt niet.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 31 januari 2008 @ 13:20:

Het grappige is: ik vind - maar wederom, dat heb ik al een paar keer gezegd - dat juist dat streven naar iedereen is gelijk ervoor zorgt dat mensen niet gelijk worden behandeld. Het is uitermate discriminatoir om iemand met een IQ van 150 hetzelfde te beoordelen en te behandelen als iemand met een IQ van 70. Of om iemand die een wereldrecord sprint, net zo goed te vinden als iemand die op de schoolsportdag 12e wordt.Ja precies! Dat is uiteindelijk helemaal niet sociaal en zeker niet politiek correct.
quote:Eowynn_ schreef op 31 januari 2008 @ 13:27:

Ik vind ook niet dat mensen persé gelijk behandeld moeten worden in de zin van beloning bijvoorbeeld. Een chirurg mag gewoon veel meer verdienen dan een vuilnisman, maar dat is een totaal ander punt.Zelfde vraag aan jou dan maar.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 31 januari 2008 @ 13:29:

[...]

Als mensen niet gelijk behandeld hoeven worden, wat is dan precies het nut van ze gelijk beoordelen? Dat snap ik even echt niet.Dat ligt eraan op welk vlak die behandeling is ; als het gaat om gerechtigheid moet iedereen gelijk behandeld worden , als het gaat om een grotere beker als je de eerste prijs hebt gewonnen dan weer niet .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
ik bedoelde er mee te zeggen dat niet naar iedereen op dezelfde manier gekeken moet worden (gelijk behandeld word er vaak toch al niet gedaan is mijn ervaring) en dat je van iemands kennen en kunnen uit moet gaan om te kijken of hij dat zogenoemde middelmatig leven heeft.

Even kijken of ik dit kan verduidelijken met een voorbeeld. Ik werk op een woongroep voor verstandelijk gehandicapten er zijn daar mensen die hun droombaan gevonden hebben en niets meer willen. Ik heb dat zelf helemaal niet wil wel meer en zie dit als opstapje. Maar als ik naar hun kijk zie ik ook gelukkige mensen met een meer als gelukkig en niet middelmatig leventje. Als je ze echter met mij zou vergelijken omdat ik nog meer wil en kan (dat bij hun misschien ook nog eens niet zo is) hebben ze duidelijk een minder en dus (zoals ik middelmatig bekijk) een middelmatig leven
of zoals bgb het gewoon simpel zegt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven