Mijn date is ziek

09-12-2021 05:18 158 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ivm herkenbaarheid schrijf ik dit onder een andere nickname.

Sinds een maand of drie ben ik aan het daten met een ontzettend leuke man (hij is 32, ik ben 28). We kunnen goed praten, heel hard met elkaar lachen en bovendien is hij gewoon echt een lieverd.

Al vrij snel nadat we contact kregen vertelde hij me het verschrikkelijke nieuws: hij heeft kanker. Dit heeft hij vroeger al eens gehad en bij een controle kwam naar voren dat de waardes wat afweken. Het was geen directe reden tot paniek en waarschijnlijk was er weinig aan de hand, maar het moest wel even verder onderzocht worden. Helaas niet met goed nieuws als gevolg: het is kwaadaardig en hij moet door de ziekenhuismolen heen.

Mijn date gaf aan dat hij het lastig vond om dit mij te vertellen omdat hij bang was dat het me af zou schrikken. Zo goed kennen we elkaar immers nog niet. Verder heeft hij dit met niemand gedeeld, want zolang het nog goed te behandelen is, wil hij niemand hiermee belasten… Daar schrok ik nogal van. Dit moet hij toch niet alleen willen doen? Ik heb hem toen aangeboden om mee te gaan naar zijn ziekenhuisafspraken en er voor hem te zijn… dat vond hij enorm lief, maar we hebben het er ook over gehad dat dit misschien niet heel passend is voor de fase waarin we zitten. Maar goed, de situatie is zoals hij is, het voelt tot nu toe heel goed tussen ons, dus hij kon het ook wel erg waarderen dat ik dit voor hem wilde doen.

Helaas moet hij, zoals velen, wachten totdat er met de behandeling gestart kan worden. Het behandelplan moet overigens ook nog opgesteld worden, maar het zal zwaar gaan worden. Ivm herkenbaarheid laat ik de details ook even achterwege.

Ik weet niet zo goed wat ik met deze post wil, even van me afschrijven, maar misschien zijn er hier vrouwen die in een vergelijkbare situatie hebben gezeten. Het is nieuw voor me en ik vind het lastig hoe ik er het beste voor hem kan zijn, los van dat ik hem natuurlijk een luisterend oor bied en hem niet alles alleen laat doen. Ik weet niet wat hem te wachten staat als hij straks kan beginnen met zijn behandeling en het is ook maar de vraag of het te genezen is. Ik ben zoekende naar woorden, maar ik merk dat ik het lastig vind om te bepalen hoe ik mij hierbij voel… Dit gun je niemand, hij is echt een schat en ik hoop echt dat alles goed gaat komen. Het doet me dan ook pijn dat hij het alleen wil doen of denkt dat het mij afschrikt, ik wil hem nog steeds dolgraag beter leren kennen, al heb ik nog geen idee waar ik instap. Al kan ik me natuurlijk heel goed voorstellen waar zijn gedachtes vandaan komen.. ik merk dat ik ook nog niet helemaal besef waar ik aan begin nu ik dit aan het typen ben. Maar ik wil er wel voor gaan.

Ik ga nog maar wat proberen te slapen.. excuses als dit een warrig verhaal is en bedankt voor degenen die het lezen.
viva-amber schreef:
09-12-2021 11:40
Hij krijgt zeker ook online chemo, knap hé wat zij tegenwoordig allemaal kunnen.
:-P)
OohBoy schreef:
09-12-2021 11:34
Is hij in het verleden wel echt ziek geweest? Zie je daar iets van terug op Social Media?
Nou bij mij zie je echt niets van mijn zware medische verleden op social media dus heeft het niet bestaan?

Erger me mateloos aan mensen die ‘inchecken op de dienst radiologie in ziekenhuis X’ zonder meer...
Ik zou niet zozeer achterdochtig zijn denk ik maar wel vallen over zijn 'ik doe alles alleen' houding. Als iemand echt flink aan de chemo zit heeft die hulp nodig. Vervoer, huishouding, boodschappen etc. Dan kan hij toch niet alleen bij zijn nieuwe data willen neerleggen? Het lijkt me dat familie en vrienden hier op zijn minst van op de hoogte zouden moeten zijn. Krijg er een beetje een kluizenaar gevoel bij.
Attraverso schreef:
09-12-2021 11:43
Nou bij mij zie je echt niets van mijn zware medische verleden op social media dus heeft het niet bestaan?

Erger me mateloos aan mensen die ‘inchecken op de dienst radiologie in ziekenhuis X’ zonder meer...
Ik heb me net verdiept in jouw social media

en ik kom toch echt tot de conclusie dat jij aan Munchhausen by Stockholm leidt.
Maar echt, TO. Als het dus zo is dat hij liegt, dan is hij niet alleen een rotzak naar jou toe he? Hij gebruikt dan gewoon een van de ergste ziektes om zijn weg te krijgen. Dat maakt iemand een heel naar persoon.
Maar waarom ben je dan niet bij die telefonische afspraak geweest?
Je moet je denk ik afvragen als hij het met niemand die hem lief is wil delen, waarom dan wel met jou? Iemand die hij net kent. Wat maakt jou dan zo 'speciaal'?
Westerpaviljoen schreef:
09-12-2021 11:45

en ik kom toch echt tot de conclusie dat jij aan Munchhausen by Stockholm leidt.
Ja, dat is Lijdt. Met een lange. Als in Stockholmlijer.
Een helaas overleden vriendin van mij kreeg zo'n 6 maanden nadat ze haar nieuwe vriend had ontmoet een vrij agressieve vorm van kanker. Ze was daar heel open in, naar iedereen trouwens, familie, vrienden enz. Hij heeft er toen voor gekozen om te blijven, ging mee naar alle ziekenhuis bezoeken, chemokuren en heeft tot het einde voor haar gezorgd, heel lief maar heel zwaar, eigenlijk hebben ze maar 6 maanden als gewoon stel van elkaar kunnen genieten laat maar zeggen. Ze is binnen twee jaar na de eerste diagnose overleden en hij heeft er echt ook nog jarenlang verdriet van gehad. Het is uiteraard moeilijk om af te kappen als je van iemand houdt maar weet wel waar je aan begint,
Attraverso schreef:
09-12-2021 11:43

Zeg ik dat?

Een intensieve kankerbehandeling is qua uiterlijk vaak vrij lastig te verbergen. Als je toch al nooit foto’s van jezelf plaatste valt dat natuurlijk niet op, maar als je je hele leven erop gooit..
Saivash schreef:
09-12-2021 11:47
Ja, dat is Lijdt. Met een lange. Als in Stockholmlijer.
Neenee, ik leid.
Sja lastig... ik denk dat ik persoonlijk in deze fase zou afhaken. En dan om de volgende redenen:

1. Jullie zijn nog bezig om elkaar te leren kennen. Jullie weten helemaal niet of het wat wordt tussen jullie en dan ga jij nu al hem helpen terwijl dat niet jou plaats is. Wat als hij halverwege toch niet zo leuk blijkt? Maak je het dan uit terwijl hij midden in de chemo zit?
2. Ik zou niet de enige willen zijn die zulke zware informatie zou weten. Dit soort dingen hoort hij te delen met iemand die heel dicht bij staat en niet met een date.
3. Ik zou me niet willen hechten aan iemand die wellicht binnenkort overlijd. Noem het egoïstisch maar ik zou dat echt niet willen.
4. Het is voor hem nu niet de tijd om te daten. Hij heeft veel andere dingen aan zijn hoofd en daarbij kom jij altijd op de 2e plek. Ik vind dat je dan geen eerlijke kans hebt met daten. En met daten wil ik zelf niet op de tweede plek staan.
5. Ik hou niet van mensen die super gesloten zijn en dit soort dingen met niemand delen.
6.. Ik vertrouw het niet. Ik heb te vaak gehoord dat dates dit soort dingen verzinnen.

Overigens vind ik het wel een beetje zorgelijk dat jij gelijk aanbied hem overal mee te helpen. Waarom zou je dat doen? Het is helemaal jouw plek niet en ook niet gezond. Hij kan zelf aan zijn directe omgeving hulp vragen en niet aan een date... serieuze vraag... wil jij graag iemand redden/helpen? Kijk daar alsjeblieft mee uit in het datingproces. Dat kan je echt duur komen te staan.

Overigens verwacht ik zelf dat deze man jou binnenkort gewoon dumpt met als reden "er nu niet aan toe". Of het nu waar is of niet. Ik denk dat als hij wel verder met je wilde daten en dit waar zou zijn dan zou hij dit helemaal niet met jou delen nu en zeker niet als eerste persoon die dit weet.
Westerpaviljoen schreef:
09-12-2021 11:37
Nu ga ik ook doortrapt reageren:

Dat kunnen ook littekens zijn van steekwonden uit zijn vroegcriminele carriere :cheer2:
Ik had vroeger een vriendje met een rond litteken van een schotwond op z’n borstkas. Super spannend verhaal natuurlijk voor een 16-jarige. Bleek later dat hij als kind kanker had gehad en het litteken was van de behandeling :cry:

Als ik to was zou ik het rustig even aankijken. Sowieso is het een verdrietige situatie. Als hij liegt en ook als het echt zo is. Dat hij het nog aan niemand vertelt kan ik me op zich wel voorstellen, maar ik vind het inderdaad ook wel apart. Verder lijkt het me ook best ingewikkeld om een relatie aan te gaan met een erg ziek persoon. Ik zou goed nadenken of je dat wil.
vaybinn schreef:
09-12-2021 11:31
Oh ja, ik mocht wel mee naar het ziekenhuis.. maar de afspraak vond uiteindelijk toch telefonisch plaats. Ivm afschalen en opnieuw inplannen van de zorg, gaf hij aan.
Oke dit is dus verdacht... je zou meegaan en opeens wordt het telefonisch. Nu weet ik zeker dat hij liegt
Westerpaviljoen schreef:
09-12-2021 11:45

Munchhauzen bij Stockholm? Hilarisch

Munchhauzen= faken dat je ziek bent
Munchhauzen by proxy = faken dat je kind ziek bent
Stockholmsyndroom = je inleven in iemand die je gijzelt en daar medelijden mee krijgen...
Blijkbaar ben ik ook naïef want ik zou het in eerste instantie ook geloven. Ik weet uit mijn naaste omgeving helaas dat een behandelplan wel degelijk wat uitgesteld kan worden. In dit geval was dat een week, geen maanden. Dus als dat zo bij je date is dan zou ik wel achter m’n oren krabben.

Verder denk ik dat zijn eerste ingeving is: ik zeg niets tegen anderen. Gewoon van de schok. Uiteindelijk zal hij idd vervoer van en naar behandeling moeten hebben etc, ziek melden op werk. Als hij het dan alsnog niet verteld dan zet ik idd ook grote vraagtekens bij z’n verhaal. Maar het is een beetje vaag nu: wanneer heeft hij dit te horen gekregen, hoe lang zat tussen die diagnose en behandelplan (telefonisch) bespreken en wanneer start die behandeling dan?
Wat bij mijn naaste nu speelt, is dat idd de behandeling helaas ook uitgesteld wordt. Dit gaat dan om een operatie, niet chemo of bestralen. Dus dat kan wel degelijk (helaas).

Maar neemt niet weg dat ik het verhaal in eerste instantie wel geloof. Tenzij dit al 3mnd speelt: 2mnd terug was er immers nog weinig aan de hand qua drukte in de ziekenhuizen. Als dit de info van de laatste 2/3wkn is, zou ik hem voor nu wel geloven. Maar idd, zoals iemand al zei: wees aanwezig bij telefonische afspraken. En als er nog eens een smoesje komt dat dat niet kan, dan zou ik wel echt op je hoede gaan zijn.
Doreia* schreef:

Telefonische afspraak?
Ik vind het ook een raar verhaal …….

maar mijn tante die kreeg ook telefonisch te horen dat het niet goed was na een afspraak in het zkh die heeft kanker.

Ook ik heb steeds telefonisch spreekuur.

Dit zou kunnen dus.

Maar dat hij het zijn directe omgeving niet wil vertellen klinkt vaag en vreemd.
vaybinn schreef:
09-12-2021 11:29
Ik schrik eigenlijk wel van de reacties, al snap ik ze wel. Ik kan me haast niet voorstellen dat hij hierover liegt, hij had die controle afspraak en scan ook pas toen we al aan het daten waren. Dat is nu een paar weken geleden, hij zou afgelopen week een ziekenhuisafspraak hebben maar dat moest uiteindelijk telefonisch. In dat gesprek hebben ze wel gezegd dat het inderdaad een chemo wordt omdat ze net niet kunnen zien of het operatief verwijderd kan worden. Hij geeft aan dat hij zijn ouders er niet mee wil belasten.

Ik wil zijn verhaal ook absoluut niet in twijfel trekken, maar hoe zou ik zeker kunnen weten dat het dan zo is? Overigens geeft hij zelf ook vaak aan dat hij het volledig begrijpt als ik zou afhaken. De timing is gewoon erg ongelukkig.

Hij deelt het zelfs niet met zijn ouders??
Ik dacht ook bij de eerste alinea, hmm really?

Ik heb momenteel in mijn omgeving iemand met behandelingen en ja telefonische afspraak ipv in zh gebeurd, was je bij dat gesprek aanwezig?

Ook iemand gekent die alles geheim hield tot week voor overlijden. Alleen partner wist van de terugkeer van kanker. Maar jij kent hem net, dus ik vind het verdacht.

Uitstel behandelplan vind ik apart...

Als je nou weer niet mee mag naar zh, of het gesprek mag meeluisteren van de arts, of iets van bewijs ziet vrees ik dat je genept word.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Het is idd iets van de laatste 2/3 weken (van controle tot aan scan tot aan telefonische gesprekken). Maar ik kan nog wel een kritisch gesprek met hem aangaan hoe hij dit denkt te gaan doen.
Sommige afspraken met mijn oncoloog zijn ook een paar weken van tevoren wegens corona schriftelijk omgezet van een afspraak in het ziekenhuis naar een telefonisch consult. Dit betrof steeds afspraken over controle onderzoeken.

Voor alles wat een beetje meer is dan 'standaard' moet ik toch echt zelf naar het spreekuur van de oncoloog.

En dit:
Als jij de enige bent die hij in vertrouwen neemt dan is dat in mijn optiek niet eerlijk hij belast je met een loodzwaar probleem en maakt ook nog dat jij er helemaal alleen voor komt te staan.

Misschien is hij lief en leuk maar alleen lief en leuk is niet genoeg om een relatie mee op te bouwen.

Ik wens je sterkte en wijsheid.
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
ch86 schreef:
09-12-2021 12:10
Hij deelt het zelfs niet met zijn ouders??

Mwah, ik heb ook 2x in een levensbedreigende situatie in het zkh gelegen, heb ik ook tot op de dag van vandaag voor ze verborgen gehouden.
Wekenlange opnames waarin ik ze wel sprak en zelfs een keer zag tijdens verlof, maar ze niet wisten dat ik daarna weer terug ging naar de afdeling.
Er gebeuren gekkere dingen.
:lijstje:
lunchlover wijzigde dit bericht op 09-12-2021 18:56
97.79% gewijzigd
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Muselet schreef:
09-12-2021 12:21

En dit:
Als jij de enige bent die hij in vertrouwen neemt dan is dat in mijn optiek niet eerlijk hij belast je met een loodzwaar probleem en maakt ook nog dat jij er helemaal alleen voor komt te staan.
Dat vroeg ik me ook af. Stel dat het waar is. Dan is to de enige waar hij hulp aan kan vragen ivm boodschappen, vervoer,...?
Doreia* schreef:

Heb je de brief gezien met daarin de afspraak?

Een kennis van mij heeft zelfs een brief vervalst. Logo gefotoshopt, brief uitgeprint. Maar hij viel o.a. door de mand omdat het vol stond met schrijf- en taalfouten.. :rofl:
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven