Mijn houding

21-06-2018 09:26 213 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo viva forummers!

Normaal ben ik een trouwe en stille lezer, maar laatst besloten om toch maar eens een account aan te maken, en wie weet, hier en daar wat van me laten horen.

Ik twijfelde even of dit topic niet onder psyche moet, maar het gaat om relaties, en niet alleen om wat er zich in mijn hoofd afspeelt.

Het zit zo. Ik ben eind 20, en sinds een paar jaar ben ik weer vrijgezel, maar ik krijg letterlijk nooit aanspraak. Dit drop ik met geleende verontwaardiging van mijn omgeving. Men gelooft niet dat ik nóóit aangesproken word. Er wordt nooit met me geflirt. En voor als je het je afvraagt: ik wil toch graag dat de man de eerste stap zet, dus daar wil ik me wel op focussen bij dit zelfonderzoek.

Er wordt wel regelmatig gekeken. Mijn reactie op dagen dat ik vaak word bekeken is omdat er misschien iets misgegaan bij het opmaken. Het schijnt dat ik iets uitstraal, en het woord "intimiderend" is een paar keer gevallen. Ik denk dat hier ook de sleutel ligt. Want mannen zijn het al afgeleerd om op een vrouw af te stappen, laat staan een intimiderend kijkende vrouw. Daarnaast reageert men regelmatig op mijn huidige burgerlijke staat met:"Zo'n mooie dame als jij kan toch niet vrijgezel zijn?" :roll:

Ben sinds kort hier meer en meer op aan het letten. Al een paar keer alleen op een zichtbare en toegankelijke plek gezeten, met een open houding. Echt 0,0 aanspraak.

Sinds ik vrijgezel ben dacht ik dat het weer vanzelf zal komen en hield me er niet mee bezig. Maar na 4 jaar begint dit wel op te vallen. Er is dus iets aan de hand wat aangepast moet worden. Iemand ervaring hiermee?

Ps: ik krijg regelmatig de reactie bij het ontmoeten van nieuwe mensen dat ik ontzettend lief ben, en helemaal niet arrogant zoals men aanvankelijk dacht. Al denk ik vaak dat zelfvertrouwen en arrogantie regelmatig door elkaar gehaald worden.

Erg benieuwd naar jullie mening!
Paieona schreef:
22-06-2018 12:16
Juist. Als ik daar weer verder over na denk dan kom ik bij mijn opvoeding, waar ik zo opgevoed ben dat je niet te koop moet lopen met je sexappeal.

Heb je dat dan?
lise1985 schreef:
21-06-2018 21:42
Ik ben van nature heel onzeker, maar ik kom blijkbaar best zelfverzekerd over. Daarnaast ben ik communicatief en sociaal heel vaardig en ben ik, volgens mijn man, ook nog behoorlijk intelligent. Omdat ik voor mijn gevoel vaak mijn uitspraken moet beargumenteren, doe ik dat ook, en dat geeft weleens een andere indruk dan ik zou willen.
Daarnaast, als ik ergens mee bezig ben of juist gewoon zit, ben ik vaak diep in gedachten en daardoor is mijn houding gesloten.
Maar moet je persé onzeker zijn om toegankelijk te zijn? En wat is er mis met intelligentie? Ik denk nl dat vooral jou laatste reden wat je opnoemt mee kan spelen.
Paieona schreef:
22-06-2018 12:24
Maar moet je persé onzeker zijn om toegankelijk te zijn? En wat is er mis met intelligentie? Ik denk nl dat vooral jou laatste reden wat je opnoemt mee kan spelen.
Nee, helemaal niet. En er is ook niets mis met een bepaalde mate van intelligentie.

Een mens is gewoon veel benaderbaarder (oke, slecht Nederlands) als hij of zij in zijn of haar element is. Niet op een kruk, zonder gezelschap.
anoniem_364102 wijzigde dit bericht op 22-06-2018 12:27
18.38% gewijzigd
Ik weet natuurlijk niet hoe je eruit ziet, maar het kan zijn dat je erg knap bent om te zien. Veel mannen vinden dat lastig omdat ze dan denken dat ze geen kans maken (ik heb een paar hele knappe vriendinnen en die worden niet heel vaak aangesproken).

Als je vaak van mensen om je heen te horen krijgt/hebt gekregen dat je knap bent, dan zit er helaas niets anders op dan zelf vaker het initiatief nemen. Een 'toegankelijke houding' heeft in dat geval nameijk weinig zin vrees ik. Daadwerkelijk iemand aanspreken maakt je pas echt toegankelijk.
Het helpt ook als je humor hebt, dat maakt je voor mannen minder 'eng'. Als je en heel knap bent, en geen humor hebt, heb je helaas een dubbele handicap :lol:
Max74 schreef:
22-06-2018 10:52
Zal ik, als man, ook eens een knuppel in het hoenderhok gooien? Tuurlijk!

Het is idd een kwestie van toegankelijkheid. Waarom daten veel mannen op Internet? Omdat ze dan in ieder geval weten dat ze een kans maken! In de kroeg is 'kansloos' vaak het devies. Dan heb je nog een fenomeen 'blauwtje lopen'. Een afwijzing is nooit leuk, wij worden geacht om het initiatief te nemen zodat wij kunnen incasseren. En blauwtjes lopen doen we.. Als je menig datingsite moet geloven, zo'n 8 keer per avond.

Daarom gaan wij ook op een nummer veilig zitten, spreken we de meest toegankelijke dame het liefst aan. Veel vrouwen gaan in groepjes staan, dus zijn ontoegankelijk. Druk met gesprekken, druk met smartphone in de weer.. allemaal no-go's. Diegene die ons een blik gunt en deze ook nog eens weet vast te houden, die wekt interesse!

Dan de ontmoeting.. Onbewust worden wij getest. Wat kunnen we hebben? Ik ben regelmatig ronduit beledigd, heb dan maar een weerwoord klaar. Ook het spelletje Hard2Get wordt veelal op hoog niveau gespeeld. Dames.. Hard2Get kan tamelijk snel veranderen in Getting2Hard (en dan bedoel ik niet één specifieke plek).

Als laatste wil ik nog even inhaken op iets wat hier al beschreven is. Het werd beschreven als 'mannen wordt respect bijgebracht'. Natuurlijk hoort respect altijd te blijven bestaan. Het fenomeen waar op gedoeld wordt gaat onder een andere naam: Feministische opvoeding.

Voor de liefhebbers: http://www.katholiekforum.net/2017/07/3 ... fde-doodt/

Ik zal niet beweren dat dit allemaal waar is en altijd van toepassing, maar er zit een kern van waarheid in. Het verklaart in ieder geval voor een groot deel waarom mannen van deze tijd zich afwachtend gedragen.
Super om het vanuit het mannelijke perspectief te lezen. Je bevestigt wat Jaw had gezegd.

Hoe word je trouwens beledigd? Omdat je vrouwen aanspreekt? Is een vrouw dan beledigt omdat ze specifiek door jou wordt aangesproken? En hoe reageer je dan?

Ps: interessante link. Zal het straks even verder lezen!
anoniem_371143 wijzigde dit bericht op 22-06-2018 12:38
1.38% gewijzigd
jaw schreef:
22-06-2018 11:58
Ik vraag mij af hoe jij gereageerd zou hebben op dat briefje van die klant wanneer jij zelf ook een crush had gehad op die klant, waarschijnlijk had jij het dan romantisch etc. gevonden.

In een tijd dat er nog maar heel weinig mensen waren, was de partnerkeuze voor een man ook heel beladen qua belang. De man wilde de beste partner, en deze was meestal dus ook erg populair. Dus een man die een vrouw benaderde die dus in hoog aanzien stond bij de andere leeftijdsgenoten vrouwen, die riskeerde met een afwijzing niet alleen zijn kansen bij deze ene vrouw, maar alle andere vrouwen. Want wie wil er nu een man die het verknalt heeft bij de populaire, want aanzien etc. Een blauwtje lopen was dus echt een probleem omdat daarmee de gehele gemeenschap zich van je kon afkeren.
Het was een super lieve jonge man, dat weet ik nog. Ik weet dat hij een lange tijd erg zenuwachtig deed (Op een schattige manier). Toen dat briefje kwam had ik daar zo'n respect voor dat ik instemde om wat te gaan drinken. Dat gedicht was ook ontzettend goed geschreven. Ik heb het nog.

Toen we elkaar zagen bij het café had hij een rode roos meegenomen. Echt zo lief! Is uiteindelijk niks geworden helaas. Maar dat had ik toen gelijk al duidelijk gemaakt volgens mij, want kort erna ging ik voor een tijdje naar het buitenland. Toen ik terug was zag ik hem hand in hand lopen met zijn hoog zwangere vriendin :D
Paieona schreef:
22-06-2018 12:37
Ik heb het nog.

Plaats het hier, kunnen wij ook mee genieten.
Paieona schreef:
21-06-2018 17:38
Wil je vertellen wat de reden bij jou is?

Bij mij en mijn directe omgeving komt dit regelmatig ter sprake. Het is nu voor het eerst dat ik er geïnteresseerde op in ging. Wat bij mij naar voren kwam (incl feedback van een aantal mannen):
-ik ben te zelfstandig
-altijd druk (kan niet voor me uit staren), als ik moet lopen kan ik een paar telefoontjes plegen etc, daar komt dus niemand tussen
- als ik ergens mee bezig ben of ik ben met een persoon, dan krijgt dat of diegene mijn onverdeelde aandacht (Ben me dan totaal onbewust van mijn omgeving) daar komt dus ook niemand tussen
-
Met name dit: het niet de gelegenheid aan anderen geven om oogcontact te maken. Je hebt idd een gesloten houding waardoor je niet open lijkt te staan voor nieuwe contacten. De tips aan het begin van het topic kun je gaan toepassen, ik denk dat je al andere reacties krijgt. Dit kun je niet alleen toepassen in de kroeg, maar overal in het dagelijks leven. Glimlach eens naar die leuke man in de trein, zwaai eens naar de ander als hij je voorlaat in de file, etc. Het leven wordt dan vanzelf een stukje leuker :P
‘Ik wil heel graag dat de man de eerste stap zet’ klinkt een beetje als ‘ik wil graag iets voor elkaar krijgen, maar wil hier zelf niets voor doen.’
Volgens mij is het met de meeste dingen in het leven zo dat als je iets wil bereiken of wil veranderen dat je in hier in eerste instantie zelf moeite voor moet doen.
Ik snap dat je misschien bij een date niet zelf de eerste stap wil zetten in het zoenen ofzo. Maar je bent wel zelf verantwoordelijk voor interesse tonen, signalen afgeven en flirten. Gewoon een beetje afwachten en klagen dat mannen niet al het werk voor je gaan doen gaat niet werken.

Sowieso snap ik dat principe van de man ‘moet’ de eerste stap zetten niet in de wereld van de moderne vrouw. Vrouwen roepen zo hard dat ze graag gelijk willen zijn aan mannen, het beu zijn in een bepaalde rol gedrukt te worden door de maatschappij en mannen, maar op dit gebied gaat die ‘gelijkheid’ dan weer niet op? Beetje ouderwets.
Paieona schreef:
21-06-2018 22:00
Goede tips trouwens! Dat laatste snap ik alleen niet zo. Waar hou ik me aan vast dat wat geen optie is? Na een aantal reacties realiseer ik me ook steeds meer en meer dat het inderdaad oneerlijk is naar mannen. Maar dat is dus wat ik zal bijstellen aan mijn houding, en ben ik toch blij met wat er uit dit topic is gekomen! Angst of onzekerheid zit hier trouwens niet achter, maar meer dat ik wat conservatiever ben wat flirten betreft.
Ergens heb ik het gevoel dat het wel meevalt met hoe conservatief je over flirten denkt, maar dat je dat geeft als verklaring waarom je het niet doet/niet wil/niet durft. Maar dat er eigenlijk iets anders onder zit dan de overtuiging dat mannen de eerste stap zouden moeten zetten. En dat heeft niet zozeer met jou te maken maar gewoon dat ik dat echt absurd vaak zie en meemaak, vrouwen die beweren zo conservatief te zijn maar eigenlijk diep van binnen gewoon te schijterig om zelf het risico op afwijzing te lopen. Of te lui zijn ervoor.
Paieona schreef:
22-06-2018 12:28
Super om het vanuit het mannelijke perspectief te lezen. Je bevestigt wat Jaw had gezegd.

Hoe word je trouwens beledigd? Omdat je vrouwen aanspreekt? Is een vrouw dan beledigt omdat ze specifiek door jou wordt aangesproken? En hoe reageer je dan?

Ps: interessante link. Zal het straks even verder lezen!
Ik denk dat het hier gaat over 'neggen', een negatieve opmerking maken als vrouw. Dit is dan een soort test, en als een man hiermee kan spelen en zelfverzekerd is, dan slaagt hij en mag hij erop. Andersom kan ook, mannen die vrouwen negatief benaderen zodat vrouwen denken dat de man in kwestie boven haar staat en dus gewild is, anders zou hij haar niet 'middelmatig' of 'abject' noemen.

Ik vind dat soort spelletjes handig, zodra iemand negt weet je direct dat dit een soort persoon is die spelletjes speelt en dus sowieso niet aantrekkelijk is.

Veel info hierover kun je vinden bij versiertips voor mannen. Ga het internet op met termen als 'hoe versier ik een vrouw' en er gaat een wereld voor je open.

Tip voor jou; kijk om je heen naar een leuk uitziende mannen. Gespot? Probeer zijn ogen te vangen, kijk hem langer dan 4 seconden aan terwijl je lacht. Doe dit vooral op plekken waar je aangesproken kunt worden en er tijd is. (Terras, kroeg, perron, trein, bus, foyer, plein, snackbar, supermarkt, buurtfeest, wachtruimte...)
anoniem_64735f8eb312e wijzigde dit bericht op 22-06-2018 19:52
Reden: Aanvulling
13.06% gewijzigd
Paieona schreef:
22-06-2018 12:28
Hoe word je trouwens beledigd? Omdat je vrouwen aanspreekt?
Van subtiel tot grof.. Maar idd niet echt persoonlijk, meer alsof je van mijlenver al had moeten zien dat zij geen interesse had. Ik zal een juweeltje delen welke ik tijdens online daten (waarbij je beiden al aangegeven hebt geïnteresseerd te zijn in samen te kletsen) een keer aan de hakken had:

"Hey, hoe is het daar in Plaatsnaam? Lekkere lazy sunday of druk?"
"Nu rustig :-P) "

... En geblokkeerd! Dat trek je je natuurlijk nevernooitniet persoonlijk aan maar het is té flauw bijna. En van deze orde en grootte zijn er legio maniertjes om mannen echt te doen laten afpoeieren. Terwijl een man volgens mij altijd wel een praatje aangaat als het initiatief genomen wordt door een vrouw.
En Paieona inmiddels al wat progressie geboekt in de voorbije twee weken?

Wat ik overigens mis na een aantal reacties hier te hebben gelezen, is de kern van het probleem waar telkens net aan voorbij wordt gegaan en dat is:
Waarom wil je dat een man als eerste de stap zet naar jou?

(Ik heb wel een flauw vermoeden, want een héleboel andere vrouwen hebben diezelfde gedachtegang namelijk, maar ik zou jouw beredenering willen lezen.)

En dan deze:
Max74 schreef:
25-06-2018 13:18
Ik zal een juweeltje delen welke ik tijdens online daten (waarbij je beiden al aangegeven hebt geïnteresseerd te zijn in samen te kletsen) een keer aan de hakken had:

"Hey, hoe is het daar in Plaatsnaam? Lekkere lazy sunday of druk?"
"Nu rustig :-P) "

... En geblokkeerd!
Wie zegt wat? En dan nog snap ik het niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven