Mijn houding
donderdag 21 juni 2018 om 09:26
Hallo viva forummers!
Normaal ben ik een trouwe en stille lezer, maar laatst besloten om toch maar eens een account aan te maken, en wie weet, hier en daar wat van me laten horen.
Ik twijfelde even of dit topic niet onder psyche moet, maar het gaat om relaties, en niet alleen om wat er zich in mijn hoofd afspeelt.
Het zit zo. Ik ben eind 20, en sinds een paar jaar ben ik weer vrijgezel, maar ik krijg letterlijk nooit aanspraak. Dit drop ik met geleende verontwaardiging van mijn omgeving. Men gelooft niet dat ik nóóit aangesproken word. Er wordt nooit met me geflirt. En voor als je het je afvraagt: ik wil toch graag dat de man de eerste stap zet, dus daar wil ik me wel op focussen bij dit zelfonderzoek.
Er wordt wel regelmatig gekeken. Mijn reactie op dagen dat ik vaak word bekeken is omdat er misschien iets misgegaan bij het opmaken. Het schijnt dat ik iets uitstraal, en het woord "intimiderend" is een paar keer gevallen. Ik denk dat hier ook de sleutel ligt. Want mannen zijn het al afgeleerd om op een vrouw af te stappen, laat staan een intimiderend kijkende vrouw. Daarnaast reageert men regelmatig op mijn huidige burgerlijke staat met:"Zo'n mooie dame als jij kan toch niet vrijgezel zijn?"
Ben sinds kort hier meer en meer op aan het letten. Al een paar keer alleen op een zichtbare en toegankelijke plek gezeten, met een open houding. Echt 0,0 aanspraak.
Sinds ik vrijgezel ben dacht ik dat het weer vanzelf zal komen en hield me er niet mee bezig. Maar na 4 jaar begint dit wel op te vallen. Er is dus iets aan de hand wat aangepast moet worden. Iemand ervaring hiermee?
Ps: ik krijg regelmatig de reactie bij het ontmoeten van nieuwe mensen dat ik ontzettend lief ben, en helemaal niet arrogant zoals men aanvankelijk dacht. Al denk ik vaak dat zelfvertrouwen en arrogantie regelmatig door elkaar gehaald worden.
Erg benieuwd naar jullie mening!
Normaal ben ik een trouwe en stille lezer, maar laatst besloten om toch maar eens een account aan te maken, en wie weet, hier en daar wat van me laten horen.
Ik twijfelde even of dit topic niet onder psyche moet, maar het gaat om relaties, en niet alleen om wat er zich in mijn hoofd afspeelt.
Het zit zo. Ik ben eind 20, en sinds een paar jaar ben ik weer vrijgezel, maar ik krijg letterlijk nooit aanspraak. Dit drop ik met geleende verontwaardiging van mijn omgeving. Men gelooft niet dat ik nóóit aangesproken word. Er wordt nooit met me geflirt. En voor als je het je afvraagt: ik wil toch graag dat de man de eerste stap zet, dus daar wil ik me wel op focussen bij dit zelfonderzoek.
Er wordt wel regelmatig gekeken. Mijn reactie op dagen dat ik vaak word bekeken is omdat er misschien iets misgegaan bij het opmaken. Het schijnt dat ik iets uitstraal, en het woord "intimiderend" is een paar keer gevallen. Ik denk dat hier ook de sleutel ligt. Want mannen zijn het al afgeleerd om op een vrouw af te stappen, laat staan een intimiderend kijkende vrouw. Daarnaast reageert men regelmatig op mijn huidige burgerlijke staat met:"Zo'n mooie dame als jij kan toch niet vrijgezel zijn?"
Ben sinds kort hier meer en meer op aan het letten. Al een paar keer alleen op een zichtbare en toegankelijke plek gezeten, met een open houding. Echt 0,0 aanspraak.
Sinds ik vrijgezel ben dacht ik dat het weer vanzelf zal komen en hield me er niet mee bezig. Maar na 4 jaar begint dit wel op te vallen. Er is dus iets aan de hand wat aangepast moet worden. Iemand ervaring hiermee?
Ps: ik krijg regelmatig de reactie bij het ontmoeten van nieuwe mensen dat ik ontzettend lief ben, en helemaal niet arrogant zoals men aanvankelijk dacht. Al denk ik vaak dat zelfvertrouwen en arrogantie regelmatig door elkaar gehaald worden.
Erg benieuwd naar jullie mening!
donderdag 21 juni 2018 om 19:28
Dan moet ze zichzelf er wel over heen zetten dat ze de eerste stap niet wil nemen, want dat moet je ook op tinder als vrouw gewoon soms doenkarin12345 schreef: ↑21-06-2018 19:23Dat kan TO ook het beste proberen.
Want vier jaar op een barkruk zitten met je ravenzwarte haar en groene ogen zonder dat iemand je ooit aanspreekt...................................
donderdag 21 juni 2018 om 19:29
Ik denk dat TO er ook goed aan doet om het idee los te laten dat het precies allemaal op haar manier moet. Ik heb een kennis die zei: je kent ze wil die vrouwen die allang single zijn en die er aan gewend zijn dat alles gaat zoals zij dat willen. Iemand hoeft alleen maar in te schuiven in hun perfecte drukke leventje, voldoen aan alle eisen en precies doen wat zij dicteren. Daten kost tijd, interesse in de ander en het vermogen om je aan te passen aan soms onverwachte situaties. wanneer je liever met bekende kletst of aan je werktelefoon zit dan is het niet echt iets voor jou.karin12345 schreef: ↑21-06-2018 19:23Dat kan TO ook het beste proberen.
Want vier jaar op een barkruk zitten met je ravenzwarte haar en groene ogen zonder dat iemand je ooit aanspreekt...................................
Wat ik mij ook afvraag is: waarom wil er geen bekende uit je netwerk met je daten?
Die mannen die je hebt bevraagd over je uiterlijk, voorkomen en benaderbaarheid zat er daar geen 1 bij met wie het gesprek verder ging of die nog eens met je wilde afspreken? Heb je behalve het checken van je zelfbeeld ook interesse getoond in de ander en vragen gesteld ? Of gaat het allemaal vooral over jou?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
donderdag 21 juni 2018 om 19:45
viva-amber schreef: ↑21-06-2018 19:29
Wat ik mij ook afvraag is: waarom wil er geen bekende uit je netwerk met je daten?
Die mannen die je hebt bevraagd over je uiterlijk, voorkomen en benaderbaarheid zat er daar geen 1 bij met wie het gesprek verder ging of die nog eens met je wilde afspreken? Heb je behalve het checken van je zelfbeeld ook interesse getoond in de ander en vragen gesteld ? Of gaat het allemaal vooral over jou?
Veel te moeilijke (confronterende misschien?) vragen joh!
donderdag 21 juni 2018 om 20:57
doe niet zo rotte appelig
donderdag 21 juni 2018 om 21:42
Ik ben van nature heel onzeker, maar ik kom blijkbaar best zelfverzekerd over. Daarnaast ben ik communicatief en sociaal heel vaardig en ben ik, volgens mijn man, ook nog behoorlijk intelligent. Omdat ik voor mijn gevoel vaak mijn uitspraken moet beargumenteren, doe ik dat ook, en dat geeft weleens een andere indruk dan ik zou willen.Paieona schreef: ↑21-06-2018 17:38Wil je vertellen wat de reden bij jou is?
Bij mij en mijn directe omgeving komt dit regelmatig ter sprake. Het is nu voor het eerst dat ik er geïnteresseerde op in ging. Wat bij mij naar voren kwam (incl feedback van een aantal mannen):
-ik ben te zelfstandig
-altijd druk (kan niet voor me uit staren), als ik moet lopen kan ik een paar telefoontjes plegen etc, dus waarschijnlijk ook een gehaaste indruk
- als ik ergens mee bezig ben of ik ben met een persoon, dan krijgt dat of diegene mijn onverdeelde aandacht (Ben me dan totaal onbewust van mijn omgeving)
- geen doorsnee uiterlijk (men kan niet inschatten of ik een local ben, word regelmatig in het Engels aangesproken in winkels en horeca)
-de gedachte wat hoort bij mijn leeftijdsgenoten "hij/zij zal wel bezet zijn", dus laat maar
Dit ongeveer. Overigens geniet ik van alles wat ik doe, waaronder mijn werk, maar dat zal mijn frons op dat moment waarschijnlijk niet uitnodigender maken.
Daarnaast, als ik ergens mee bezig ben of juist gewoon zit, ben ik vaak diep in gedachten en daardoor is mijn houding gesloten.
donderdag 21 juni 2018 om 21:44
Dit doe ik dus ook.Shine_bright101 schreef: ↑21-06-2018 18:24Stel je hebt echt een houding/uitstraling door zelfvertrouwen waardoor mensen je niet durven aan te spreken, en pas een idee hebben van wie je bent als ze je echt leren kennen.
Dan spreek je toch lekker zelf iemand aan?
donderdag 21 juni 2018 om 21:45
Natuurlijk is dat wel voorgekomen in de loop van de tijd (heb ik ook relaties gehad), maar wat ik in de OP stel, dat is iets wat me sinds kort pas 'bezig houdt'.Shine_bright101 schreef: ↑21-06-2018 18:24Stel je hebt echt een houding/uitstraling door zelfvertrouwen waardoor mensen je niet durven aan te spreken, en pas een idee hebben van wie je bent als ze je echt leren kennen.
Dan spreek je toch lekker zelf iemand aan? En is er niemand geweest die jou na verloop van tijd heeft leren kennen en interesse had? En heb jij ooit interesse in een ander, of wacht je tot alles aan komt waaien?
Wat ik me net heb bedacht is dat wanneer er hulp nodig is of iemand iets wil weten ik regelmatig benaderd word. Tegenstrijdig eigenlijk. Wat dat betreft ben ik wel weer benaderbaar. Dus ik denk echt dat ik op flirt-vlak iets uitstraal en niet als persoon.
donderdag 21 juni 2018 om 21:52
Volgens mij gebeurt dat het meest in de horeca toch? Nu voel ik me echt een noob. Ik dacht dat wanneer je in je uppie ergens zit je 9 van de 10 keer aangesproken zult worden.MargjeM schreef: ↑21-06-2018 18:31Waar verwacht je precies aangesproken te worden dan en door wie? Collega's? Onbekenden op straat? Kennissen van bekenden op huisfeestjes?
Naar openbare feesten gaan met aanspraak krijgen als enige doel terwijl het verder niet je ding is lijkt me ook niet heel gauw gaan werken.
Uitgaan en nieuwe dingen doen schiet er bij mij vaak bij in, dus moet ik regelmatig geforceerd dingen doen. Ik forceer dan ook alleen de eerst keer hoor en daarna moet het echt heel leuk zijn wil ik het blijven doen.
donderdag 21 juni 2018 om 21:53
'Ik denk echt dat ik op flirt-vlak iets uitstraal en niet als persoon.' Quote
Dus jij-jezelf, je persoonlijkheid is iemand anders dan je flirtpersoonlijkheid. Eigenlijk twee verschillende mensen in 1.
Dus jij-jezelf, je persoonlijkheid is iemand anders dan je flirtpersoonlijkheid. Eigenlijk twee verschillende mensen in 1.
viva-amber wijzigde dit bericht op 21-06-2018 21:54
0.50% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
donderdag 21 juni 2018 om 21:53
Dat laatste heb ik dus nog nooit gedaan. Daar ga ik de komende tijd mee oefenenBreakeven_ schreef: ↑21-06-2018 18:50Ik denk dat alleen de vibe die je uitstraalt, de plekken en seintjes het belangrijkst zijn. Ben je te wanhopig of te vol van je zelf; zal snel wel gemerkt worden ookal doe je niet iets specifieks waar je je bewust van bent. Op uitgaans plekken zal het een stuk sneller gaan dan ergens op werk of in de bibliotheek. En seintjes, snap dat je wilt dat een man op je afstapt maar met een glimlachje of oogcontact geef je ook weer aan dat je het niet erg vindt áls ze een praatje willen maken.
donderdag 21 juni 2018 om 22:00
Nu je dat zegt! Vooral in mijn jongere jaren kreeg ik dat aan de lopende band te horen. Bij een van mijn eerste bijbaantjes was er een klant verliefd op mij. Die schoof op een gegeven moment een briefje met een gedicht die hij zelf geschreven had voor mij met de titel: Mysterious Queen. Oh god, nu ik er weer aan denk. Ben zo allergisch geworden voor dat woord. Precies wat jij zegt, ben ook eerder het tegenovergestelde.Pinda-Kaas schreef: ↑21-06-2018 19:16Ik herken mezelf een klein beetje in je topic, in de zin dat ik ook zelden tot nooit wordt aangesproken op straat maar ik ben daar alleen maar heel erg blij mee.
Dat ik ook in andere situaties niet werd aangesproken vond ik minder. Ook ik kreeg regelmatig te horen dat ik onbenaderbaar/intimiderend was. En 'mysterieus', wat echt onzin is want dat ben ik echt helemaal niet, ik ben een open boek. En ook bij mij vaak de opmerkingen waarom 'zo iemand als ik' 'nog niemand aan de haak had geslagen'. Mijn verlegenheid werd vaak verward met arrogantie.
Wat ik heb gedaan, in willekeurige volgorde:
-bewust zijn van mijn gezichtsuitdrukking
-als ik een leuk iemand zag, oogcontact maken en lachen. laten merken dat je iemand ziet.
-meer gelegenheden opzoeken waar het gangbaar is dat men elkaar aanspreekt (dus ja, niet zomaar op straat). Festivals, feestjes, dat soort dingen.
-een open houding aannemen, geen armen over elkaar etc
-ook gewoon accepteren, want lekker rustig
-zelf doortastender worden
-en ja, toch wel ook zelf af en toe een stap zetten. Je houdt er zo aan vast dat het geen optie is, dat ik me af vraag of je niet gewoon zelf te bang en onzeker bent? Want ik vind het maar een rare overtuiging, eigenlijk. En ook oneerlijk naar mannen toe, maar goed.
Nou uiteindelijk heb ik mijn vriend ontmoet via tinder, dus daar heeft al het bovenstaande niet aan bijgedragen, maar nu heb ik wel vaak leuke gesprekken met mensen op straat. Maar goed die knoop ik dus zelf aan.
Goede tips trouwens! Dat laatste snap ik alleen niet zo. Waar hou ik me aan vast dat wat geen optie is? Na een aantal reacties realiseer ik me ook steeds meer en meer dat het inderdaad oneerlijk is naar mannen. Maar dat is dus wat ik zal bijstellen aan mijn houding, en ben ik toch blij met wat er uit dit topic is gekomen! Angst of onzekerheid zit hier trouwens niet achter, maar meer dat ik wat conservatiever ben wat flirten betreft.
donderdag 21 juni 2018 om 22:00
Ja dat kan. Je kunt aardigheid en betrouwbaarheid uitstralen en dan vragen mensen advies aan je en je kunt tegelijkertijd geen sexappeal hebben, waardoor mannen niet met je flirten.Paieona schreef: ↑21-06-2018 21:45Natuurlijk is dat wel voorgekomen in de loop van de tijd (heb ik ook relaties gehad), maar wat ik in de OP stel, dat is iets wat me sinds kort pas 'bezig houdt'.
Wat ik me net heb bedacht is dat wanneer er hulp nodig is of iemand iets wil weten ik regelmatig benaderd word. Tegenstrijdig eigenlijk. Wat dat betreft ben ik wel weer benaderbaar. Dus ik denk echt dat ik op flirt-vlak iets uitstraal en niet als persoon.
vrijdag 22 juni 2018 om 10:52
Zal ik, als man, ook eens een knuppel in het hoenderhok gooien? Tuurlijk!
Het is idd een kwestie van toegankelijkheid. Waarom daten veel mannen op Internet? Omdat ze dan in ieder geval weten dat ze een kans maken! In de kroeg is 'kansloos' vaak het devies. Dan heb je nog een fenomeen 'blauwtje lopen'. Een afwijzing is nooit leuk, wij worden geacht om het initiatief te nemen zodat wij kunnen incasseren. En blauwtjes lopen doen we.. Als je menig datingsite moet geloven, zo'n 8 keer per avond.
Daarom gaan wij ook op een nummer veilig zitten, spreken we de meest toegankelijke dame het liefst aan. Veel vrouwen gaan in groepjes staan, dus zijn ontoegankelijk. Druk met gesprekken, druk met smartphone in de weer.. allemaal no-go's. Diegene die ons een blik gunt en deze ook nog eens weet vast te houden, die wekt interesse!
Dan de ontmoeting.. Onbewust worden wij getest. Wat kunnen we hebben? Ik ben regelmatig ronduit beledigd, heb dan maar een weerwoord klaar. Ook het spelletje Hard2Get wordt veelal op hoog niveau gespeeld. Dames.. Hard2Get kan tamelijk snel veranderen in Getting2Hard (en dan bedoel ik niet één specifieke plek).
Als laatste wil ik nog even inhaken op iets wat hier al beschreven is. Het werd beschreven als 'mannen wordt respect bijgebracht'. Natuurlijk hoort respect altijd te blijven bestaan. Het fenomeen waar op gedoeld wordt gaat onder een andere naam: Feministische opvoeding.
Voor de liefhebbers: http://www.katholiekforum.net/2017/07/3 ... fde-doodt/
Ik zal niet beweren dat dit allemaal waar is en altijd van toepassing, maar er zit een kern van waarheid in. Het verklaart in ieder geval voor een groot deel waarom mannen van deze tijd zich afwachtend gedragen.
Het is idd een kwestie van toegankelijkheid. Waarom daten veel mannen op Internet? Omdat ze dan in ieder geval weten dat ze een kans maken! In de kroeg is 'kansloos' vaak het devies. Dan heb je nog een fenomeen 'blauwtje lopen'. Een afwijzing is nooit leuk, wij worden geacht om het initiatief te nemen zodat wij kunnen incasseren. En blauwtjes lopen doen we.. Als je menig datingsite moet geloven, zo'n 8 keer per avond.
Daarom gaan wij ook op een nummer veilig zitten, spreken we de meest toegankelijke dame het liefst aan. Veel vrouwen gaan in groepjes staan, dus zijn ontoegankelijk. Druk met gesprekken, druk met smartphone in de weer.. allemaal no-go's. Diegene die ons een blik gunt en deze ook nog eens weet vast te houden, die wekt interesse!
Dan de ontmoeting.. Onbewust worden wij getest. Wat kunnen we hebben? Ik ben regelmatig ronduit beledigd, heb dan maar een weerwoord klaar. Ook het spelletje Hard2Get wordt veelal op hoog niveau gespeeld. Dames.. Hard2Get kan tamelijk snel veranderen in Getting2Hard (en dan bedoel ik niet één specifieke plek).
Als laatste wil ik nog even inhaken op iets wat hier al beschreven is. Het werd beschreven als 'mannen wordt respect bijgebracht'. Natuurlijk hoort respect altijd te blijven bestaan. Het fenomeen waar op gedoeld wordt gaat onder een andere naam: Feministische opvoeding.
Voor de liefhebbers: http://www.katholiekforum.net/2017/07/3 ... fde-doodt/
Ik zal niet beweren dat dit allemaal waar is en altijd van toepassing, maar er zit een kern van waarheid in. Het verklaart in ieder geval voor een groot deel waarom mannen van deze tijd zich afwachtend gedragen.
vrijdag 22 juni 2018 om 11:58
Ik vraag mij af hoe jij gereageerd zou hebben op dat briefje van die klant wanneer jij zelf ook een crush had gehad op die klant, waarschijnlijk had jij het dan romantisch etc. gevonden.Paieona schreef: ↑21-06-2018 22:00Nu je dat zegt! Vooral in mijn jongere jaren kreeg ik dat aan de lopende band te horen. Bij een van mijn eerste bijbaantjes was er een klant verliefd op mij. Die schoof op een gegeven moment een briefje met een gedicht die hij zelf geschreven had voor mij met de titel: Mysterious Queen. Oh god, nu ik er weer aan denk. Ben zo allergisch geworden voor dat woord. Precies wat jij zegt, ben ook eerder het tegenovergestelde.
In een tijd dat er nog maar heel weinig mensen waren, was de partnerkeuze voor een man ook heel beladen qua belang. De man wilde de beste partner, en deze was meestal dus ook erg populair. Dus een man die een vrouw benaderde die dus in hoog aanzien stond bij de andere leeftijdsgenoten vrouwen, die riskeerde met een afwijzing niet alleen zijn kansen bij deze ene vrouw, maar alle andere vrouwen. Want wie wil er nu een man die het verknalt heeft bij de populaire, want aanzien etc. Een blauwtje lopen was dus echt een probleem omdat daarmee de gehele gemeenschap zich van je kon afkeren.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
vrijdag 22 juni 2018 om 12:14
Ja maar had juist net de indruk dat je bijna niet in de horeca kwam of hooguit om echt bij te praten met bekenden. Dus waar verwachten die bekenden dan dat je aangesproken wordt?Paieona schreef: ↑21-06-2018 21:52Volgens mij gebeurt dat het meest in de horeca toch? Nu voel ik me echt een noob. Ik dacht dat wanneer je in je uppie ergens zit je 9 van de 10 keer aangesproken zult worden.
Uitgaan en nieuwe dingen doen schiet er bij mij vaak bij in, dus moet ik regelmatig geforceerd dingen doen. Ik forceer dan ook alleen de eerst keer hoor en daarna moet het echt heel leuk zijn wil ik het blijven doen.
En 9 van de 10 keer aangesproken zult worden? Denk dat je op je barkruk in de kroeg ook gewoon de indruk wekt met andere dingen bezig te zijn/iemand anders wacht. Mannen zijn ook niet voortdurend ontzettend voortvarend in het aanspreken van elke onbekende vrouw die er enigszins aanlokkelijk uitziet als ze ook gewoon met bekenden op pad zijn. Dan is het interessanter om viavia met nieuwe mensen kennis te maken (bekenden van bekenden die elkaar tegenkomen) enz. dan om ineens contact te gaan leggen met onbekenden.
Vind het dus ook typisch dat je niet op viva-amber hebt gereageerd over bekenden binnen je eigen netwerk. Als die geïnteresseerd zijn openen die ook niet plotseling met een romantische openingszin, maar zullen ze gewoon een praatje aanknopen. Collega's idem, gewoon een praatje maken met een collega is een sowieso een stuk gepaster dan iemand op zo'n manier aanspreken waarbij er direct een romantische interesse naar voren komt.
vrijdag 22 juni 2018 om 12:16
Juist. Als ik daar weer verder over na denk dan kom ik bij mijn opvoeding, waar ik zo opgevoed ben dat je niet te koop moet lopen met je sexappeal.
vrijdag 22 juni 2018 om 12:19
Bedoel je dat je moeite hebt met het feit dat er nooit met je geflirt wordt? Twijfel je daardoor dan aan jezelf?louchantez schreef: ↑21-06-2018 18:50Af en toe heb ik er nog wel moeite mee want soms denk ik dat ik niet aantrekkelijk genoeg ben, ondanks dat ik een uberlieve vriend heb die ik niet kwijt wil. (Iets met zelfvertrouwen en eigenwaarde)
vrijdag 22 juni 2018 om 12:21
Gedaan. Heel veel succes ermeeRosamendosa schreef: ↑22-06-2018 07:40Paieona, zou je toch mijn tekst willen verwijderen? En ook je reactie misschien? Beetje te prive. Thanks!