Mijn jongste zoon is homo

27-10-2013 15:17 321 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet even mijn ei kwijt, omdat ik dit nieuws niet had zien aankomen. Van kleins af aan is hij de stoerste die ik erbij heb. Een echte knul die met pistooltjes speelde, spellen op de computer speelt waarbij je blij bent dat het bloed niet uit je beeldscherm spat en gek is op alles dat eng en gevaarlijk is. En waarvan ik ook al heel wat vrouwelijk naakt over zijn beeldscherm heb zien komen. Hij heeft ook al eens wat met een meisje gehad. Dus denk je dat hij binnenkort weleens een meisje meeneemt naar huis. Daarbij is het de grootste clown die je je kunt voorstellen, dus moet je op je hoede zijn of iets echt is of dat hij je glashard in de maling neemt.



Maar dan, eergisteravond, komt hij, na even met een van zijn broers gepraat te hebben, de kamer in en gaat even zitten. "Mam, pap, jullie hebben het weleens over meisjes enzo. Ik wil even zeggen dat ik homo ben."

Aan zijn gezicht was geen spanning of onderdrukte lach af te lezen. En ik kon niet anders dan in de lach schieten. "Kom op joh, doe ff normaal." Hij had het al wel aan wat schoolvrienden en vriendinnen verteld. Na samen wat lacherig te hebben gedaan is hij weer naar zijn kamer gegaan. Mij vertwijfeld achterlatend. Zou het, heb ik iets gemist, neemt hij me in de maling?



Gister was hij jarig. Vijftien! Zijn zus met wie hij vier handen op een buik is vroeg ik of zij het al wist. Als hij ergens mee zit of zij delen ze dat altijd met elkaar. Zij reageerde in eerste instantie zoals ik. Hij neemt ons in de maling. Toen vroeg ze hem haar te overtuigen. "Laat dan maar eens wat gesprekken zien op je laptop, maar wel van langer dan een week geleden." Hij was er duidelijk al langer over bezig.



Vandaag heb ik hem nog eens gevraagd of het echt waar is. En ja, het is waar. Hij vindt jongens leuker dan meisjes. Heeft er met vrienden en vriendinnen die hij vertrouwt over gepraat. Hij is niet bang gepest te worden. Hij begrijpt dat we er om moesten lachen.

Ik heb hem gezegd dat ik aan het idee moet wennen. Maar dat hij voor mij blijft wie hij is. Dat ik achter hem sta.

Hij wil graag dat we gewoon blijven doen zoals we deden. Geen probleem. Hij blijft in mijn ogen mijn leuke knul, tikkeltje lijp en lui zoals elke puber betaamt.

Toen hij de kamer uit was moest ik even huilen. Waarom heb ik dit niet gezien? En nu, nu denk ik dat we gewoon verder gaan zoals we bezig waren. Ik kan me druk maken om zijn toekomst, maar dat deed ik toch al. En komt er geen meisje maar een jongen met hem op de bank zitten dan is dat prima.
quote:lolotte schreef op 27 oktober 2013 @ 15:34:

[...]



Dank je wel. Het is even wennen, maar het is zoals zijn broers en zus een pracht kind. Ben op allemaal even trots.

Ik val niet zozeer om het feit dat je moest lachen, maar meer om de hele issue die je ervan maakt. Ok, je zoon is homo. So what?



Ik kan me voorstellen dat je er 's avonds met je man nog even over praat maar waarom is het zo'n issue? Waarom vol ongeloof dochter uithoren? Waarom chats van langer dan een week opvragen? Neem het voor kennisgeving aan, die knul valt op mannen.



Je hoeft je verder niet te schamen dat je nooit iets gemerkt hebt...wat zou je moeten merken dan? Niet alle homo's speelden eerst met poppen en llippenstift
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me TO's reactie wel voorstellen, als je zoon vaak grapt, gekke dingen zegt en doet en je het echt niet gezien hebt. Belangrijk is hoe ze er nu mee om gaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:fbjewel schreef op 27 oktober 2013 @ 15:54:

[...]





We leven in 2013 hoor!!! Homo of hetero beide net zo vanzelfsprekend!! Het feit dat niet iedereen er zo over denkt vind ik in deze tijd eigenlijk niet meer kunnen.



Jij hecht er een waardeoordeel aan. Ik heb het alleen over een verwachting.



Ik ben allang blij als mijn meisjes gelukkig zijn in hun latere leven. En of ze dat met een meneer of een mevrouw of alleen in hun uppie zijn boeit me niet.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:saaaaar81 schreef op 27 oktober 2013 @ 15:53:

[...]





Ik schoot in de lach toen ik hoorde dat er een vliegtuig in het WTC was gevlogen. Kon me er nl niks bij voorstellen.Ik ook, ik heb werkelijk over de bank liggen rollen van het lachen. Terwijl het natuurlijk helemaal niet grappig was. Niet dat ik nou de mededeling dat je zoon homo is wil vergelijken met een ramp van het kaliber 9/11, maar het mechanisme is wel vergelijkbaar.
Alle reacties Link kopieren
Niet van toepassing.
fbjewel wijzigde dit bericht op 27-10-2013 22:29
Reden: ongepast.
% gewijzigd
quote:fbjewel schreef op 27 oktober 2013 @ 15:54:

[...]





We leven in 2013 hoor!!! Homo of hetero beide net zo vanzelfsprekend!! Het feit dat niet iedereen er zo over denkt vind ik in deze tijd eigenlijk niet meer kunnen.Ik kan je vertellen dat homo zijn voor velen niet vanzelfsprekend is. Dus ik weet niet waar jij woont maar ik ken homo's die niet hand in hand durven te lopen, bang om foute reacties uit te lokken. Tot zover de vanzelfsprekendheid voor homo's...
quote:clemance schreef op 27 oktober 2013 @ 15:48:

[...]





Toch jammer dat je vindt dat je flauwe grapjes moet maken, en toch nog even tussen neus en lippen door je ''ik-vind-homo's-wel-leuk, maar......'' verkondigt.



Ze zijn 16. Het zijn dus pubers. Pubers die ongesteld zijn, zijn monsters. Mijn eigen dochter is ruim 13, als zij ongesteld is... oef. Dat is dus geen flauw grapje.



En ja, ze wil per fb laten zien dat ´ze zich niks van de rest aantrekken´. Daarom dus alleen maar zoenend. Alsof het leven niet leuk is als je eens tien minuten niet zoent. Zolang zij het nodig vinden om de wereld te overtuigen van het feit dat homoseksualiteit normaal is, kun je ervan uitgaan dat de wereld er abnormaal op reageert.



En ik heb meerdere lesbische kennissen. Alleen, die zijn volwassen en hebben zichzelf geaccepteerd. Dat is echt een wereld van verschil.



Het gaat er trouwens niet om of ik ´homo´s wel leuk vind´. Ik vind een mens leuk of niet leuk. Ik ken ook een lesbische dame die ik liever niet tegenkom, ik mag haar niet. Dat is niet omdat ze lesbisch is, maar gewoon omdat ik haar niet mag.
Alle reacties Link kopieren
quote:Murdoch schreef op 27 oktober 2013 @ 15:56:

[...]



Originele vergelijking.





De vergelijking met een drama zoals een persoonlijk verdriet als overlijden gaat wel op.

Geldt niet bij een coming out, moge duidelijk zijn.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad. Was er van de week niet een in het Vondelpark in elkaar geslagen?
Alle reacties Link kopieren
quote:fbjewel schreef op 27 oktober 2013 @ 15:58:

[...]





dat mijnheren omhoog gingen staan bij het lezen hiervan.Laat je meneer maar naar beneden FB.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Zo'n eerste reactie is helemaal niet erg, deed mijn moeder ook en ik kon t me ook wel voorstellen Daarna heeft ze me altijd laten blijken dat ze er helemaal geen problemen mee heeft en dát is veel belangrijker!! En hoe jij er over praat lijkt me dat dat wel goed komt!
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn zoon 11 of 12 was, hadden we een gesprek over puberteit en meisjes. Het was 's avonds laat, we waren onderweg van ons vakantieadres naar huis. Ik reed. Mijn man en dochter lagen te slapen.

We hadden zeker een uur gepraat, toen hij opeens bloedserieus zei: "Mam, ik moet je iets vertellen. Eigenlijk val ik meer op jongens."

Ik schrok me rot, en stuurde de auto zowat de berm in. Er schoot op dat moment van alles door mijn hoofd, maar vooral 'had je dat niet eerder kunnen zeggen, we hebben het al een uur over meisjes', en 'arme jongen, je moet nog naar de middelbare school, als je daar maar niet mee gepest wordt'.



Wie mij een beetje kent, weet dat ik geen enkel probleem heb met homoseksualiteit. Ik heb mijn kinderen in de opvoeding ook altijd voorgehouden dat het een optie is ("als je later een vriendin hebt, of een vriend..."), en dat meen ik ook oprecht.

Maar toen ik het zo te horen kreeg, reageerde ik dus echt anders dan ik van mezelf had verwacht.

Zo'n mededeling kan als een schok komen. Omdat je bang bent dat je kind het moeilijk krijgt. Omdat je van jezelf vindt dat je dit had moeten weten. Omdat je een bepaald verwachtingspatroon hebt, wat je nu om moet gooien. Om een heleboel andere redenen. Er hoeft beslist geen afkeuring aan ten grondslag te liggen.



O ja, nadat ik me hersteld had, voegde mijn zoon er triomfantelijk aan toe: "Geintje." Hij heeft nu al weer een hele tijd een vriendin.



Ik vind het niet zo raar dat TO niet geheel politiek correct reageerde op de mededeling van haar zoon. Waarschijnlijk heeft haar zoon dat ook niet verwacht. Zo'n eerste reactie zegt niet zo veel.



Belangrijker is het, hoe zij en haar man zich hierna opstellen. Wordt een toekomstige schoonzoon net zo hartelijk ontvangen als een schoondochter? Als ik lees wat TO hier schrijft, denk ik dat dàt wel goed zit.
Ik moet helemaal niks!
Alle reacties Link kopieren
Niet van toepassing.
fbjewel wijzigde dit bericht op 27-10-2013 22:29
Reden: ongepast.
% gewijzigd
quote:Enn schreef op 27 oktober 2013 @ 15:59:

[...]



Laat je meneer maar naar beneden FB. Ik dacht dat mijnheren vooral bij lesbische tieners naar boven kwamen.
quote:fbjewel schreef op 27 oktober 2013 @ 15:56:

[...]





Omdat ik alleen voor mezelf kan spreken en niet voor anderen. Mijn vorige werkgever was ook homo en werd door zijn ouders ook lacherig over gedaan. Nou 100% zeker dat daar schade van achter is gebleven, ook al hebben ze het daarna wel geaccepteerd.Jemig dus omdat je iemand kent die niet serieus werd genomen door zijn ouders is daar hier ook sprake van?
Alle reacties Link kopieren
quote:fbjewel schreef op 27 oktober 2013 @ 15:47:

[...]

Nee dat zeg ik toch ook helemaal niet. Maar als mijn zoon mij zou vertellen dat hij homo is zou ik alles behalve lachen hoor. Weet je wel wat voor schade dat kan aanrichten als hij zich door zijn moeder niet serieus genomen voelt. Ik oordeel niet, ik spreek mij mening uit.. Groot verschil..

En welke reactie zou volgens jou dan wel de juiste zijn?

Heel serieus kijken, boos worden, nonchalant je schouders op halen, verheugd in je handen klappen, de straat op rennen om het vol blijdschap rond te roepen?
Alle reacties Link kopieren
[.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 27 oktober 2013 @ 15:59:

[...]



Laat je meneer maar naar beneden FB. Hahaha, whoops correctie van meneer pad over het hoofd gezien aangepast ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik doe mijn best alle reacties te lezen, maar het gaat erg snel.

Intussen zit mijn zoon met mij in de kamer. Hij vroeg waar ik mee bezig was en ik heb mijn tekst voorgelezen. Hij zegt dat ik het me niet moet aantrekken dat er gevallen wordt over dat ik lachte. Intussen valt hij een zak chips aan, lacht en wil straks graag meer horen.
Alle reacties Link kopieren
Niet van toepassing.
fbjewel wijzigde dit bericht op 27-10-2013 22:30
Reden: ongepast.
% gewijzigd
Mooi zo Lolotte. En hij is gewoon nog steeds de stoerste.
Alle reacties Link kopieren
Niet van toepassing
fbjewel wijzigde dit bericht op 27-10-2013 22:30
Reden: ongepast.
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:lolotte schreef op 27 oktober 2013 @ 16:03:

Ik doe mijn best alle reacties te lezen, maar het gaat erg snel.

Intussen zit mijn zoon met mij in de kamer. Hij vroeg waar ik mee bezig was en ik heb mijn tekst voorgelezen. Hij zegt dat ik het me niet moet aantrekken dat er gevallen wordt over dat ik lachte. Intussen valt hij een zak chips aan, lacht en wil straks graag meer horen.Zeg maar tegen hem dat ik hem een toffe gozer vind
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:lolotte schreef op 27 oktober 2013 @ 16:03:

Ik doe mijn best alle reacties te lezen, maar het gaat erg snel.

Intussen zit mijn zoon met mij in de kamer. Hij vroeg waar ik mee bezig was en ik heb mijn tekst voorgelezen. Hij zegt dat ik het me niet moet aantrekken dat er gevallen wordt over dat ik lachte. Intussen valt hij een zak chips aan, lacht en wil straks graag meer horen.





Jij bent een lieve moeder en jouw zoon een heerlijk jong!
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:lolotte schreef op 27 oktober 2013 @ 16:03:

Ik doe mijn best alle reacties te lezen, maar het gaat erg snel.

Intussen zit mijn zoon met mij in de kamer. Hij vroeg waar ik mee bezig was en ik heb mijn tekst voorgelezen. Hij zegt dat ik het me niet moet aantrekken dat er gevallen wordt over dat ik lachte. Intussen valt hij een zak chips aan, lacht en wil straks graag meer horen.Je kan trots zijn op je zoon!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven