Mijn man heeft geen zin meer

05-07-2020 13:00 174 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen.

De laatste jaren gaat het steeds minder goed tussen mijn man en ik, vooral tussen de laatste. Mijn man heeft de laatste jaren steeds minder zin om te vrijen. De reden waarvoor ik mij nog steeds niet bekend. Hij neemt zelf geen initiatief meer en wijst mij ook altijd af.

We zijn zeventien jaar samen. Ons seksleven was vroeger altijd goed. We namen beiden initiatief, we wezen elkaar nooit af, één van ons twee begon en dit eindigde altijd in goede seks. De laatste jaren was er wel af en toe een dipje, maar dit bleef nooit lang duren. Hij is mijn eerste relatie, hij had al meer ervaring. Vroeger probeerden we regelmatig iets uit (andere plekken (ook buitenshuis), speeltjes een ander standje), altijd op zijn initiatief. De laatste jaren kwamen we daar nooit meer aan toe. De klad kwam er wat in. Na heel wat moeilijke gesprekken (mijn man voelde zich vaak bekritiseerd en aangevallen), werd het weer wat beter. Om eerlijk te zijn bleef de seks wat eentonig (kort voorspel, één of twee standjes), maar nog steeds goed. Om één of andere reden is mijn man gestopt met initiatief nemen. We hadden steeds minder seks en hij wees mij altijd af. Nu is het bijna een jaar geleden dat we nog intiem zijn geweest. Ik had gehoopt dat de lockdown (en dus meer tijd voor elkaar) de situatie zou vooruithelpen, maar niets was minder waar.

Het ergste vind ik dat ik niet weet waar dit vandaan komt. Is hij gewoon op mij uit gekeken? Waarom bijft hij dan bij mij? Ik heb al alles geprobeerd. Met hem praten, hem met rust laten, tegen hem uitvliegen, een brief schrijven, leuke dingen plannen, hem beschuldigen van overspel (hij spendeert meer tijd met zijn gsm en de tv). Mijn man paait mij met loze beloftes (het komt wel goed) en zegt dat ik de situatie erger maak dan ze is. Ik weet het niet. Ik weet niet wat er aan de hand is (en mijn man kan het ook niet zeggen). Is dit normaal binnen een langere relatie?

Ik weet niet wat ik hiermee wil. Ik zie geen oplossing meer. Hoe moet ik dit aanpakken? Is dit herkenbaar?

Bedankt.
Hightower schreef:
09-07-2020 23:33
Je schrijft heel erg in 'hij' en 'ik'. Daar gaat het al mis.
Ik zeg helemaal niet dat het je schuld is! Dat beweer ik nergens.

Heel simpel: vrouw is niet tevreden met de seks. Man is op zijn pik getrapt.
Hij denkt dan gefaald te hebben.
Terwijl het iets is waar jullie beiden 'schuld' aan hebben.
Dus wat je ook SAMEN op moet lossen.

Maar als je dat niet ziet zitten omdat je boos bent, kan je altijd een scheiding aanvragen of een man erbij nemen, voor de fun.
Hoe zou hij daarop reageren?

Hier ben ik t wel mee eens, veel genuanceerder dan je vorige post ook
YagaBaba schreef:
05-07-2020 13:09
Ik had ook zo'n man. Hij bleek al jaren een ander te hebben.
Hier hetzelfde...
Joleen88 schreef:
09-07-2020 17:09
Sorry, ik ben daar veel te kwaad voor momenteel.
Hij is degene die mij al meer dan een jaar systematisch afwijst, niet enkel seksueel, maar ook in elke andere poging om nader tot elkaar te komen of met elkaar te praten, maar toch is het allemaal mijn schuld?
Hoe lager ik erover nadenken, hoe meer ik dit onzin vind.
Ik heb hem enkel gezegd dat ik niet meer zo tevreden was met hoe het ging en dat ik er samen met hem wilde aan werken (wat we ook gedaan hebben en waardoor het een tijd weer beter is gegaan).
Hij ontloopt gewoon zijn verantwoordelijkheid, toen om het gesprek met mij aan te gaan over wat hem dwarszat en nu door aan zijn deel van het probleem te willen werken.

Sorry, maar ik blijf bij mijn eerdere punt.
Er is iets anders aan de hand dan 'dat jij teveel zou zeuren.'
Kom op zeg! Als je van je partner houdt, heb je de ballen het hierover te hebben!
In plaats van jou af te serveren als de klagende zeurpiet, terwijl je een heel plausibel iets aandraagt.

HIj

Heeft

Een

Ander.

Middels die smartphone, waar jij geen volledig zicht op hebt.
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Argentovivo schreef:
10-07-2020 02:58
Sorry, maar ik blijf bij mijn eerdere punt.
Er is iets anders aan de hand dan 'dat jij teveel zou zeuren.'
Kom op zeg! Als je van je partner houdt, heb je de ballen het hierover te hebben!
In plaats van jou af te serveren als de klagende zeurpiet, terwijl je een heel plausibel iets aandraagt.

HIj

Heeft

Een

Ander.

Middels die smartphone, waar jij geen volledig zicht op hebt.
Of middels een tweede smartphone, met een prepaid kaart. Ik kan je zo een aantal mannen noemen die een geheime telefoon hebben dan wel hadden.
Tja, kennelijk weten jullie heel zeker dat hij vreemd gaat. Dat is een mogelijkheid, maar dat hoeft niet.

TO zal hoe dan ook er achter moeten komen wat er nu echt is. Heb je al een idee hoe je dit gaat aanpakken?
Lastig dat hij niet wil praten.
Maar daarnaast is het goed om eens te kijken of er waarheid zit in zijn opmerkingen over kritiek. Hoe kom jij over? Ben je scherp gebekt? Op welke manier communiceer jij?
In jullie communicatie zit in elk geval een disfunctioneel patroon, zoveel is duidelijk. Ik vind zijn reacties op wat jij zegt nogal (passief) agressief, onredelijk bovendien, alsof je in zijn allergie zit. Als hij niet wil starten met relatietherapie, misschien kun je dan om te beginnen daar zelf heen. Alleen. Wie weet lukt het om hem in een later stadium mee te krijgen of wellicht geeft het je handvatten en inzichten die jij kunt gebruiken. Het gaat hier ook om jóuw leven en jóuw geluk en dat blijft onderbelicht. Als hij uiteindelijk niet wil meewerken daaraan, kun je daar te zijner tijd altijd nog conclusies uit trekken. Maar voor nu geldt: deze poging tot communicatie werkt niet, dus dan eens iets anders proberen.
ikBedoelHetGoed schreef:
10-07-2020 07:58
In jullie communicatie zit in elk geval een disfunctioneel patroon, zoveel is duidelijk. Ik vind zijn reacties op wat jij zegt nogal (passief) agressief, onredelijk bovendien, alsof je in zijn allergie zit. Als hij niet wil starten met relatietherapie, misschien kun je dan om te beginnen daar zelf heen. Alleen. Wie weet lukt het om hem in een later stadium mee te krijgen of wellicht geeft het je handvatten en inzichten die jij kunt gebruiken. Het gaat hier ook om jóuw leven en jóuw geluk en dat blijft onderbelicht. Als hij uiteindelijk niet wil meewerken daaraan, kun je daar te zijner tijd altijd nog conclusies uit trekken. Maar voor nu geldt: deze poging tot communicatie werkt niet, dus dan eens iets anders proberen.
Dit vind ik wel een goed advies TO.
YagaBaba schreef:
10-07-2020 05:58
Of middels een tweede smartphone, met een prepaid kaart. Ik kan je zo een aantal mannen noemen die een geheime telefoon hebben dan wel hadden.

Precies, dat dus. Ik ken er ook zo één. Ik help het je écht hopen dat ik verkeerd zit TO...

Sterkte!
Joleen88 schreef:
09-07-2020 14:32
Er zijn hier heel veel mensen die mijn man ‘beschuldigen’ van overspel. Mijn man kijkt nu inderdaad vaker op de pc of op zijn telefoon, maar verder heb ik hem nooit op iets concreet kunnen betrappen. Ik heb geen smartphone, dus kijk ik altijd naar zijn telefoon voor bepaalde zaken (met zijn toestemming). Ik heb nooit iets abnormaals gevonden. Hij is ook niet vaker weg van thuis. Ik kan niet anders dan hem hierin geloven, anders is onze relatie helemaal kapot.

Ondertussen hebben we ‘gepraat’. Ik ben er gisterenavond opnieuw over begonnen. Na heel wat gedoe en omwegen zei mijn man dat hij geen zin meer heeft omdat het “niet meer is zoals het moet”. Toen ik hem vroeg wat hij hiermee bedoelde zei hij dat het niet meer was zoals vroeger. Ik vroeg of hij mij niet meer aantrekkelijk vond, dat ontkende hij (‘niet weer beginnen hé’). Hij zei dat hij geen zin had omdat ik te kritisch ben. Hij heeft letterlijk gezegd dat ik altijd klaag, ofwel omdat we geen seks hebben ofwel omdat de seks niet goed is (dat is geen waar). Hij zei dat hij dan liever heeft dat ik zaag omdat we geen seks meer hebben, dan het toch proberen en afgeschoten worden. Ik heb hem gevraagd of hij nog stijf worden en hij zei ‘dat ik er niets van begrijp’. We praten gewoon in cirkels en ik heb het gevoel dat we elkaar niet meer begrijpen als het hierover gaat.

Hij liet verschillende keren uitschijnen dat ik niet anders doe dan kritiek geven. Het is inderdaad zo dat het een tijdje moeilijker gegaan is. De klad kwam er wat in en ik begon mij vragen te stellen of ik zo verder kon voor de rest van mijn leven. We hebben daarover gesproken en ons seksleven is terug beter geworden. Blijkbaar waren die conversaties heel lastig voor mijn man en zag hij dit enkel als kritiek. Zo was het helemaal niet bedoeld. Bovendien is dit al drie jaar geleden en was ons seksleven sindsdien terug beter.
Uiteindelijk is de hele avond op ruzie uitgedraaid. We hebben vanmorgen niet meer gesproken.
Zou het niet kunnen dat seks voor hem destijds gelijk kwam staan aan moeten presteren en hij daardoor alle plezier eraan heeft verloren?

Jullie maken hierover ruzie, maar het zou mij niet verbazen als jullie beiden enorm veel verdriet hebben hierover en jouw man er mee omgaat middels negeren. Dat is uiteraard niet goed, maar hij weet waarschijnlijk niet hoe het anders kan.

Het grote nadeel: hij wil geen hulp.

Jouw probleem in deze lijkt mij meer te liggen bij dat je de relatie niet op het spel wil zetten. Maar welke relatie dan? Er is geen seks en duidelijk ook geen verbinding meer. Jullie zijn geen partners meer, maar leven samen en dat kan in harmonie, als jullie elkaar maar met rust laten.

Mijn advies is dat je de gedachte dat jouw relatie moet slagen loslaat en het doel stelt dat jij weer een leuke man krijgt. Dat kan jouw huidige man zijn, maar hoeft niet. Spreek gewoon naar hem uit dat je zo niet verder kan. Dat je wil dat hij hulp gaat zoeken, met tijdspad (bv binnen 48 uur een afspraak maken) en als hij dat niet doet dat jij met pijn in je hart dan maar een advocaat in de arm gaat nemen. Misschien is de enige manier om hem de confrontatie met zijn pijn aan te laten gaan wel om het alternatief nog pijnlijker te maken.
DS1971 schreef:
12-07-2020 08:41
Zou het niet kunnen dat seks voor hem destijds gelijk kwam staan aan moeten presteren en hij daardoor alle plezier eraan heeft verloren?

Jullie maken hierover ruzie, maar het zou mij niet verbazen als jullie beiden enorm veel verdriet hebben hierover en jouw man er mee omgaat middels negeren. Dat is uiteraard niet goed, maar hij weet waarschijnlijk niet hoe het anders kan.

Het grote nadeel: hij wil geen hulp.

Jouw probleem in deze lijkt mij meer te liggen bij dat je de relatie niet op het spel wil zetten. Maar welke relatie dan? Er is geen seks en duidelijk ook geen verbinding meer. Jullie zijn geen partners meer, maar leven samen en dat kan in harmonie, als jullie elkaar maar met rust laten.

Mijn advies is dat je de gedachte dat jouw relatie moet slagen loslaat en het doel stelt dat jij weer een leuke man krijgt. Dat kan jouw huidige man zijn, maar hoeft niet. Spreek gewoon naar hem uit dat je zo niet verder kan. Dat je wil dat hij hulp gaat zoeken, met tijdspad (bv binnen 48 uur een afspraak maken) en als hij dat niet doet dat jij met pijn in je hart dan maar een advocaat in de arm gaat nemen. Misschien is de enige manier om hem de confrontatie met zijn pijn aan te laten gaan wel om het alternatief nog pijnlijker te maken.
Ik zou niet gelijk met gaan dreigen denk ik, de man van TO kan niet zo goed tegen kritiek en druk, is al wel gebleken.
Hopelijk gaat hij wel inzien wat hij veroorzaakt met zijn gedrag en valt dan "het kwartje".
Krijg namelijk wel de indruk dat ze samen als team-gezin wel tevreden zijn.
Ik geloof dat ik eerder zou aankondigen de seks ergens anders te gaan halen.

Heb je ook kunnen vertellen wat het met jou doet TO? en hoe reageerde hij daar op?
Toscani schreef:
12-07-2020 10:57
Ik zou niet gelijk met gaan dreigen denk ik, de man van TO kan niet zo goed tegen kritiek en druk, is al wel gebleken.
Hopelijk gaat hij wel inzien wat hij veroorzaakt met zijn gedrag en valt dan "het kwartje".
Krijg namelijk wel de indruk dat ze samen als team-gezin wel tevreden zijn.
Ik geloof dat ik eerder zou aankondigen de seks ergens anders te gaan halen.

Heb je ook kunnen vertellen wat het met jou doet TO? en hoe reageerde hij daar op?
Ik begrijp dat to al geprobeerd heeft om het kwartje voorzichtig te laten vallen.
DS1971 schreef:
12-07-2020 11:11
Ik begrijp dat to al geprobeerd heeft om het kwartje voorzichtig te laten vallen.
Ja dat is waar.
Daarom ben ik zo benieuwd wat man zegt als TO vertelt dat ze niet gelukkig is zo.
Dat het gesprek gaat over wat het met haar doet ipv waar hij tekort inschiet.
clivia52 schreef:
05-07-2020 15:32
hoe vindt man het als jij er 1 naast neemt ?
nog maar een keer ?
Joleen88 schreef:
09-07-2020 17:09
Sorry, ik ben daar veel te kwaad voor momenteel.
Hij is degene die mij al meer dan een jaar systematisch afwijst, niet enkel seksueel, maar ook in elke andere poging om nader tot elkaar te komen of met elkaar te praten, maar toch is het allemaal mijn schuld?
Hoe lager ik erover nadenken, hoe meer ik dit onzin vind.
Ik heb hem enkel gezegd dat ik niet meer zo tevreden was met hoe het ging en dat ik er samen met hem wilde aan werken (wat we ook gedaan hebben en waardoor het een tijd weer beter is gegaan).
Hij ontloopt gewoon zijn verantwoordelijkheid, toen om het gesprek met mij aan te gaan over wat hem dwarszat en nu door aan zijn deel van het probleem te willen werken.
en nu ?
nog een jaar aanmodderen ?
Ik herken het wel TO. Nadat mijn man met het verhaal kwam over zijn fysieke probleem, ben ik ook goed boos en verdrietig geweest. Dat hij liever mij afwees en in onzekerheid liet bungelen (ik vroeg vaak of het kwam door de bevallingen of doordat hij me na de zwangerschappen niet meer aantrekkelijk vond, omdat ik dat echt zo dacht).

Maar als je het wil oplossen, dan moet je je op een gegeven moment over die boosheid heen kunnen zetten. En er geen wedstrijd van maken wie de boosdoener is en wie het slachtoffer. In het begin vond ik het dan weer moeilijk om eraan te werken, want ik voelde me zo afgewezen en ik vond alle afwijzingen ook vernederend.

Ik durf nu wel te zeggen dat in ons geval het seksleven weer goed is. Maar dat komt ook doordat de ogen van man nu geopend zijn en hij inziet dat het niet ging werken als hij net bleef doen alsof het probleem niet bestond.
Isolde85 schreef:
12-07-2020 13:44
Maar als je het wil oplossen, dan moet je je op een gegeven moment over die boosheid heen kunnen zetten. En er geen wedstrijd van maken wie de boosdoener is en wie het slachtoffer.

Mee eens. Ook eens met het advies om zelf alvast in relatietherapie te gaan, of in ieder geval iets gericht op communicatie.
TO, hoe is het nu?
Libido is heel erg persoonsgebonden. Iemand met een laag libido zal er uit zichzelf nooit een hoog krijgen. Als het echt een probleem is en zeker al vanaf de start van de relatie kun je je relatie beter niet verder zetten. Het gaat echt niet gebeuren, tenzij je gaat klommelen met hormoonspuiten bijvoorbeeld. Dan kan het wel.
Mijn ex begon zichzelf steeds minder te verzorgen, poetste haar tanden niet meer , douchte nog maar eens per week, dit maakte haar totaal onaantrekkelijk, dit had ze echter zelf niet in de gaten. Is dit niet gaande?
@quadrant: hoe is dat verhaal bij u afgedraaid? 😀
Ben nu 4 jaar gescheiden 😁
Dit is meestal ook door de jaren zo gegroeid denk ik, er zijn kinderen bijgekomen de aandacht gaat dan ook automatisch meer naar kinderen. Ik praat als man en je verhaal komt me bekend voor. Wat hier heeft geholpen is dat ze een minnaar heeft waar ik ook vanaf weet en de dagen dat ze dan afspreken zijn hier ook de betere momenten nu door corona is contact niet en loopt het hier ook niet goed meer. Ik deed vroeger vooral eerste stappen en werd afgeblokt en nu kids ouder zijn komt ze meer open op deze gebied maar heb het door de jaren verdrukt en kan nu niet gewoon doen als altijd super was.
Misschien moet je hem wat meer jaloers maken door je plots anders te kleden en wat vaker op stap gaan zonder hem details te geven en in werkelijkheid met je vriendinnen iets gaan te drinken. Ben zeker van dat je zijn aandacht meer gaat krijgen
Ach die man heeft wellicht een ander

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven