Mijn man kan niet inleven, alleen oplossen.

27-06-2008 12:41 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
..
The time is now
Banba, kennelijk voelen een paar heren hier zich erg aangesproken. Never mind.

Ik herken je verhaal helemaal. Bij ons was het bijna geklapt om die reden. Ik werd knettergek van hem en hij ook van mij. We hadden erg weinig begrip voor elkaars manier van denken en handelen.

Toen we de bodem bereikt hadden besloten we dat onze relatie en ons gezin wel een inspanning verdiende. Niet zomaar scheiden maar eerst kijken wat we konden doen. Mijn man heeft inderdaad 'Mannen komen van Mars" gelezen en tot mijn verbazing vond hij het allemaal ontzettende eye-openers. Ik dacht dat dat dingen waren die de hele wereld wist! Niet dus.

Heel voorzichtig, stapje voor stapje is hij zijn gedrag gaan veranderen. Het heeft erg veel tijd gekost, en nog altijd is zijn primaire gedrag anders. Nog altijd zou hij het liefste alles oplossen, maar hij weet nu dat dat niet altijd mijn behoefte is.

Nog leuker is dat hij merkt dat zijn nieuwe gedrag niet alleen thuis maar ook in werksituaties vruchten afwerpt.

En ik? Ik heb geleerd rustig te vragen wat ik wil, ik heb geleerd niet zo boos te worden op zijn oplossingen, ik heb geleerd hem te herkennen als 'koene ridder' en dat te waarderen. Bovendien moet ik toegeven dat zijn oplossingen voor dingen vaak heel zinnig en eenvoudig zijn!

Het gaat tussen ons veel beter.

Wij moesten wel echt eerst de bodem bereiken voordat mijn man dat boek wilde lezen. Misschien wil de jouwe het eerder lezen?

Veel succes. Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt.
quote:rider schreef op 27 juni 2008 @ 13:10:

[...]

Of hij vindt de tv/computer/krant gewoon boeiender. Sja, die mogelijkheid is er ook, maar ik probeer positief te blijven denken!
Shit happens
Banba: Ik herken het hoor! Mijn vriend is in principe net zo.

Echter, ik ben er inmiddels aan gewend en ik begin het eigenlijk wel op prijs te stellen dat hij zo omgaat met mijn issues.

Ik heb namelijk vriendinnen zat waar ik lekker tegenaan kan zeuren en klagen. Die vriendinnen luisteren naar me en 'begrijpen' me volkomen.

Mijn vriend komt echter direct met een oplossing zonder zich te laten meeslepen door mijn gevoelens. Is niet altijd leuk, maar ik merk nu dat ik aan zijn mening en oplossingen in the long run wel het meeste heb. Hij is altijd eerlijk, lult nooit met iemand mee en zegt direct wat hij vindt dat er zou moeten gebeuren. Ontzettend relativerend en nuchter ingesteld en ik vind dat wel prettig.

Als ik eens lekker wil klagen, zeuren en zeiken bel ik gewoon een vriendin.
quote:wolkenvrouw schreef op 27 juni 2008 @ 13:10:

Banba, kennelijk voelen een paar heren hier zich erg aangesproken. Never mind.lol, he, stom van me, ik probeerde inderdaad iets aan te geven waar banba iets mee kan. domdomdomdomdom.
quote:Kaboutertje12 schreef op 27 juni 2008 @ 13:01:

Niet mee eens Porec. Althans wel accepteren dat mannen en vrouwen verschillend zijn, maar er niet bij neerleggen.

Wat er fout gaat is dat de ander zijn of haar manier van beleven opdringt, terwijl die niet zijn of haar best doet om dat andersom ook te doen. Inleven in de ander mag je best verwachten. Helpt als je het ook doet.

Toch makkelijker een paar woordjes van elkaar te leren spreken ipv chinees en russisch te gaan lopen blaten tegen elkaar. Wordt je niet verstaan? Communiceer dan op ander niveau. Zie mijn voorbeeld eerder.Ik bedoel daar mee dat je een man nooit zo kan veranderen dat ie net zo denkt en reageert als een vrouw. Dus verder eens!
Shit happens
..
The time is now
Maar das niet wat ze wil horen Rider.

Ze reageert ook alleen op bevestigende antwoorden ipv de tips te bekijken die ook daadwerkelijk ernstig bruikbaar zijn.

Bovendien werkt het best ontnuchterend om eens vanuit de praktische hoek te denken.
Neem mijn woorden terug. Ik reageerde te snel, sorry
quote:Porec schreef op 27 juni 2008 @ 13:11:

[...]

Sja, die mogelijkheid is er ook, maar ik probeer positief te blijven denken!Laat ik het zo zeggen: onwetenschappelijk onderzoek onder vrienden leert me dat de kans groter is dat hij de tv gewoon boeiender vindt dan "problemen delen die niet opgelost mogen worden".
Ik denk persoonlijk dat wij vrouwen mannen een hoop te bieden hebben op gevoels gebied. Dat ze er daadwerkelijk wat aan hebben. Andersom geloof ik dat net zo van een man. De eenvoud van benaderen, praktisch, kan alles zoveel helderder maken ipv rond blijven hangen in emotioneel geneuzel.

Zou het dan toch kunnen? Een aanvulling zijn op elkaar?
quote:rider schreef op 27 juni 2008 @ 13:17:

[...]

Laat ik het zo zeggen: onwetenschappelijk onderzoek onder vrienden leert me dat de kans groter is dat hij de tv gewoon boeiender vindt dan "problemen delen die niet opgelost mogen worden".Vanuit de man gezien slaat dat natuurlijk ook helemaal nergens op.
Shit happens
quote:Kaboutertje12 schreef op 27 juni 2008 @ 13:18:

Ik denk persoonlijk dat wij vrouwen mannen een hoop te bieden hebben op gevoels gebied. Dat ze er daadwerkelijk wat aan hebben. Andersom geloof ik dat net zo van een man. De eenvoud van benaderen, praktisch, kan alles zoveel helderder maken ipv rond blijven hangen in emotioneel geneuzel.

Zou het dan toch kunnen? Een aanvulling zijn op elkaar?Een klein beetje wel maar dan moet het ook ophouden. Ben zelf een vrouw maar kan soms knettergek worden van het gezeur van andere vrouwen!
Shit happens
Same here:)

Ik heb zelf duidelijk twee kanten hoor. Ben verschrikkelijk emotioneel met een andere kant niet zeuren, relativeren en doorgaan mentaliteit. Die ik prefereer overigens. Zo vermoeiend, dat emotionele gebeuren :D
..
The time is now
overigens, als ik een probleem heb, los ik het zelf wel op. Van mijn vrouw hoef ik alleen maar inleving, delen, dat soort dingen.
En het gaat ook vaak helemaal nergens over

(was reactie op kaboutertje)
Shit happens
quote:Banba schreef op 27 juni 2008 @ 13:28:

Mijn vraag is eigenlijk; hoe moet ik mij opstellen om zoiets wél tot een zinvol gesprek te brengen.Ligt het aan mij, of heb je nu al een hele reeks reacties gehad waar je wat mee kan?
Hahahaha Rider.

Toch heb jij de kunst van beheersen der mannelijke en vrouwelijke taal goed onder de knie.

Banda, allereerst aankaarten dat je soms gehoord wil worden. Op zakelijke toon. Emoties eruit houden. Wedden dat ie dan 1 en al oor is? Cut the crap.
quote:Kaboutertje12 schreef op 27 juni 2008 @ 13:31:

Banda, allereerst aankaarten dat je soms gehoord wil worden. Op zakelijke toon. Emoties eruit houden. Wedden dat ie dan 1 en al oor is? Cut the crap.

Lijkt mij dé tip

Rider: zo creëer je bij TO het gevoel van Mijn man begrijpt me niet én het VIVA-forum ook al niet!
Shit happens
quote:rider schreef op 27 juni 2008 @ 13:29:

[...]

Ligt het aan mij, of heb je nu al een hele reeks reacties gehad waar je wat mee kan?

Tsssk, Rider, wat een mannelijke reactie! Steeds maar weer dat denken in oplossingen!!!

Das weer een reactie Rider, die een gevoelige vrouw terug jaagt naar 'Hij WIL me gewoon niet begrijpen'
Mijn man heeft heel veel gehad aan een stuk wat hij tegenkwam op internet over 4 verschillende manieren van luisteren, ik zal straks 's vragen of hij nog weet waar het staat. Toen hij zelf (rationeel beschreven ) het verschil las over informatief en empathisch luisteren ging er een belletje bij hem rinkelen.

Wij zijn er ook regelmatig tegenaan gelopen, vooral omdat ik vaak en emotioneel heel goed weet wat ik bedoel en ook nog eens zelf vaak wel weet wat ik moet doen om het op te lossen. Voor zijn gevoel bleef er weinig over wat hij dan kon doen haha. Maar het is hem steeds duidelijker geworden dat ik met wat aandacht en begrip een heel eind kom, ik vind het zo fijn dat hij die moeite wil doen.

Ik ga zeker dat boek bestuderen Rider, interessante tip. En dat mannen en vrouwen verschillen kan idd heel fijn en constructief zijn maar je niet gehoord voelen, voelt gewoon heel kut. Is fijn als je daar verandering in kan brengen samen.
..
The time is now
quote:Int schreef op 27 juni 2008 @ 13:02:

Lees dat boek, er zal een wereld voor je opengaan ben er nieuwschierig naar geworden, is het ook nuttig voor 'de man'.
Heb je het wel over DE man, Carlice?

De onbegripvolle hork :P

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven