Mijn vriend is wettelijk nog steeds getrouwd

10-12-2019 19:51 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn viend is al 10 jaar niet meer samen met zijn (ex)vrouw. Maar ze zijn nog wel getrouwd op papier (gemeenschap van goederen) en wonen best ver van elkaar. Ze hebben samen een dochter en dat was voor hem de reden om niet te scheiden omdat hij bang was dat zijn ex hun minderjarige dochter van hem weg zou houden. Dus hebben ze afgesproken dat ze nog niet zullen scheiden. Zijn dochter is sinds kort geen minderjarige meer dus heb ik hem gevraagd hoe het met de scheiding zit en waarom het nog niet geregeld is. Nu geeft hij aan dat hij de papieren wilt tekenen maar zijn ex dat niet wilt vanwege het geld. Hij heeft een succevol bedrijf gehad en met succes verkocht en is nu bezig met een ander bedrijf. Ik ken zijn ex niet dus ik weet niet in hoeverre dit ook waar is.

Aan het begin twijfelde ik heel erg of het wel verstandig is om de relatie voort te zetten. We zijn bijna een jaar samen. Ik heb dit met zijn vader en een paar vrienden besproken en zij vertelden dus ook dat ze al 10 jaar gescheiden wonen en leven. Ik heb zijn dochter nog niet ontmoet omdat we nog niet heel lang samen zijn.

Hij is een ontzettend lieve man, charmant, slim en goeie humor. Hj werkt ontzettend veel en reist veel voor zijn bedrijf. We hebben een hele leuke tijd samen. Alleen wil ik dat zijn scheiding zo snel mogelijk word afgerond.

Ondanks zijn uitleg vind ik het apart dat een koppel besluit om getrouwd te blijven op papier en daarna gescheiden leven. Ik zie de voordelen er niet van in omdat je tijdens een scheiding toch juist gelijke rechten kan krijgen voor het kind. Iemand hier ervaring mee?
anoniem_393493 wijzigde dit bericht op 10-12-2019 20:37
1.82% gewijzigd
Vriend en ex vinden de situatie al 10 jaar prima blijkbaar. Jij bent nog geen jaar met vriend samen en ineens “moet” er gescheiden worden. Zou het kunnen dat ex daarom dwars ligt?
Of dat je vriend een scheiding nog even wil uitstellen omdat jullie relatie pas relatief kort is?
Want misschien worden de financiën alleen als excuus gebruikt..


Uiteindelijk denk ik dat je vriend zelf zijn keuze over wel/niet scheiden moet maken. En jij jezelf moet afvragen hoe belangrijk die scheiding is, als dat voor hen alleen om financiën gaat en verder geen invloed op jouw relatie heeft. Alleen jij kunt daarop een antwoord geven, denk ik. Ik wens je wijsheid.
anoniem_381792 wijzigde dit bericht op 11-12-2019 12:29
5.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
11-12-2019 10:54
Mbt het huis is onzin, als ze in GVG zijn getrouwd is het huis van hun beiden. Ook al woont zijn ex en dochter er al jaren alleen. Er klopt echt van alles niet. Je vriend laat zich flink in de luren leggen door zijn ex. Tenminste als het zijn ex is.

Er zijn meer dingen die jij verteld die apart zijn. Getrouwd blijven is echt niet nodig om kind wel of niet te zien. Wellicht dat ex dat als chantagemiddel heeft gebruikt? Tenminste als het zijn ex is.

Waarom blijft je vriend zo aan zijn ex hangen? Heb je hem dat al eens gevraagd?
Het lijkt er op dat juist de ex het meest vermogend is, of dat hij een erfenis kan krijgen. Daarom wil de ex vrouw nu niet scheiden, dat kost haar geld.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
11-12-2019 09:30
Ik vermoed dat hij er financieel onder zal leiden als hij gaat scheiden. Een groot deel van het gemeenschappelijke geld zal in stenen en het bedrijf zitten, daar moet hij dan de helft van ophoesten zodra ze uit elkaar gaan. En dan dus niet in stenen.
Dit lijkt mij wel een geloofwaardige theorie:
Als ze scheiden, moet hij de helft van zijn bedrijf aan haar geven en dan gaat het bedrijf kapot.
De ex vindt het wel goed, als hij maar regelmatig geld op haar bankrekening stort.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Mijn ouders zijn destijds ook op deze manier 'gescheiden', inderdaad om financiële redenen. Ze waren lang getrouwd geweest en hadden een groot vermogen dat ze (om belastingtechnische redenen) niet wilden opsplitsen.

Toen werd mijn moeder ernstig ziek en heeft ze de scheiding op de valreep nog doorgedrukt. Ze was bang dat mijn vader het hele vermogen zou nalaten aan zijn nieuwe vriendin, waardoor wij - de kinderen - niets zouden erven.

Ze bleek het goed te hebben ingeschat: toen mijn vader niet lang daarna ook overleed, liet hij alles na aan zijn nieuwe vriendin, met wie hij een maand voor zijn dood was getrouwd en die als enige erfgenaam werd vermeld in het (langstlevenden)-testament. Gelukkig hadden wij het deel van mijn moeder toen al geërfd.

Kortom: er kan van alles achter zitten, maar grote kans dat het iets financieels is. Als jouw vriend en zijn vrouw officieel zijn gescheiden, kan hij hertrouwen en ben jij straks mogelijk zijn erfgenaam (en op kortere termijn kun je meegenieten van zijn vermogen). Misschien vindt zijn vrouw dat geen goed plan?
Alle reacties Link kopieren
samarinde schreef:
11-12-2019 23:52
Mijn ouders zijn destijds ook op deze manier 'gescheiden', inderdaad om financiële redenen. Ze waren lang getrouwd geweest en hadden een groot vermogen dat ze (om belastingtechnische redenen) niet wilden opsplitsen.

Toen werd mijn moeder ernstig ziek en heeft ze de scheiding op de valreep nog doorgedrukt. Ze was bang dat mijn vader het hele vermogen zou nalaten aan zijn nieuwe vriendin, waardoor wij - de kinderen - niets zouden erven.

Ze bleek het goed te hebben ingeschat: toen mijn vader niet lang daarna ook overleed, liet hij alles na aan zijn nieuwe vriendin, met wie hij een maand voor zijn dood was getrouwd en die als enige erfgenaam werd vermeld in het (langstlevenden)-testament. Gelukkig hadden wij het deel van mijn moeder toen al geërfd.

Kortom: er kan van alles achter zitten, maar grote kans dat het iets financieels is. Als jouw vriend en zijn vrouw officieel zijn gescheiden, kan hij hertrouwen en ben jij straks mogelijk zijn erfgenaam (en op kortere termijn kun je meegenieten van zijn vermogen). Misschien vindt zijn vrouw dat geen goed plan?
En wil ook hij liever dat zijn vrouw erft dan zijn nieuwe vriendin ?
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Ik zou weinig trek hebben in een relatie waarbij de wederhelft nog getrouwd is met iemand. Dan is er toch iets aan de hand (financieel of emotioneel) dat om vage redenen niet kan worden afgesloten en daar zou ik niet tussen willen zitten met m'n gevoelens. Kan een man nog zo leuk zijn, sluit eerst je vorige relatie goed af op alle gangbare manieren.

Het lijkt mij erop dat hij in gvg getrouwd is en dus de waarde van het bedrijf aan zijn ex moet overdragen. En dat zal geheid heel lastig zijn als de waarde vnl in goederen/bezittingen zit. Het lijkt mij dat er geen sprake kan zijn van gedoe rondom omgang met kinderen als die inmiddels volwassen zijn. En dan nog, blijf niet die verbindingen meeslepen. Kijk naar het geval van samarinde, dat levert zoveel ellende op. Gelukkig heeft haar moeder de situatie goed ingeschat!
Bloemkoolroosje schreef:
11-12-2019 12:06
Ik geloof wel dat de vriend van TO geen relatie meer heeft met zijn ex. Ze hebben elkaars ouders, vrienden en collega's wel ontmoet. Die ex zal heus wel echt een ex zijn.

Grappig ook dat hier op het forum zo vaak wordt geroepen dat je kinderen er vooral héél lang buiten moet houden, en niet te snel met nieuwe partners moet confronteren, maar hier is het een rode vlag als TO na een jaar de dochter nog niet heeft ontmoet.

Wat me wel belangrijk lijkt, wéten de ex en dochter wel van jouw bestaan Zoetigheidje?
Overdrijven is ook een vak.
Kind is volwassen. En het gaat niet over een paar maanden maar een jaar, prima tijd om volwassen dochter eens te ontmoeten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven