Mijn vriendin en de liefde...

10-05-2010 10:02 46 berichten
Ik heb een hele lieve, mooie en leuke vriendin. Ze heeft behoorlijk wat pech in de liefde gehad.

Van een man met losse handjes naar eenzaam in een huwelijk, een dramatische affaire, een lapzwans met losse handjes en toen even alleen. Even maar. Want ze heeft de liefde van haar leven gevonden. .

Omdat ik wéét van de pech en de geschiedenis met haar ex-vriendjes en man, gun ik haar de liefde zo. Een man die haar gelukkig maakt.

Of dit hem is, dat weet je nooit zeker. Ze is dolverliefd, praat graag over hem en weet zeker dat ze dit nog niet eerder heeft gevoeld. En ik ben natuurlijk harstikke blij!

De laatste vriend heeft 3 maanden geleden definitief zijn koffers gepakt. En nu zou ze het liefst willen samenwonen met haar nieuwe lief. Het probleem is dat hij bekeerd Moslim is (wel van Marokkaanse afkomst) en dus uit geloofsovertuiging eerst wilt trouwen. En, oh ja... hij heeft een tijdelijke verblijfsvergunning. Het kan wel anders; hij kan zich in België vestigen, maar goed. De liefde in Nederland.

Ik zie en hoor mijn vriendin opleven. Ze is verliefd. En ja, het is een heel aardige jongen. Hij is lief voor haar, lief voor haar kind. Hij voegt wat toe aan haar leven. Ik heb hem een paar keer gesproken en hij komt oprecht over.

Maar op de één of andere manier kan ik het helpen, ik blijf twijfels hebben bij de relatie. En ik ben daar ook eerlijk in naar mijn vriendin toe. Waarom gelijk trouwen? En al die regels (volgens zijn eigen interpretatie van de Koran). Alles wordt doorgesproken; of avondjes stappen met vriendinnen nog mogen, of er gedronken mag worden, of ze mannelijke vrienden mag hebben, al het vlees moet hallal. Persoonlijk word ik er kriegel van, mijn vriendin zegt dat ze hier rust in vindt.

Ik wil oprecht dat ze gelukkig word en ik zou het zo fijn vinden als ze eindelijk de liefde van haar leven vind. Maar anderzijds blijf ik kritische kanttekeningen plaatsen. Wat ik voor haar ook niet leuk vind. En wat ze gisteren ook vertelde; niemand is echt blij en iedereen heeft dezelfde twijfels over haar nieuwe lief. Ze is ook huiverig voor de reactie van haar vader, want die moet tenslotte bij het huwelijk in Marokko aanwezig zijn. En ze vraagt zich af of die daar zin in heeft.

Omdat mijn vriendin ook nog in een voogdijprocedure over haar kind zit, lijkt me deze hele situatie ook een voordeel voor de vader scheppen. Terwijl ze haar kind niet kwijt wilt.

Dit zijn dus min of meer mijn twijfels. En de dingen die zij ook overweegt. En waar onze gesprekken op het moment min of meer over gaan. Terwijl ik het ook een eerlijke kans wil geven en niet de hele tijd kritisch mbt haar liefde wil zijn.

Ik weet dat het me niks aangaat. Maar ik geef wel heel veel om mijn vriendin. Daarom ben ik zo bang voor een drama. Misschien niet terecht, maar toch.

Hoe zouden jullie hierin staan?
Voor mij is het ook niet helemaal duidelijk, hij heeft een verblijfstitel in Belgie en niet in NL? Wat voor tijdelijke verblijfstitel? Dit maakt enorm verschil. Waarom kunnen ze niet een tijdje pendelen tussen NL en Belgie, alsof het zo ver is! Ze kunnen elkaar toch voorlopig in de weekenden zien.

Meteen trouwen lijkt me niet erg verstandig.

Buiten dat, het lijkt erop alsof hij dingen voor haar aan het bepalen is, dat vind ik echt niet kunnen! Ze mag toch zeker zelf wel weten wie haar vrienden zijn en of ze uit gaat zonder hem? Is deze vriendin type deurmat?
Wat zegt je vriendin als jullie het hebben over het feit dat ze hierdoor haar kind kan verliezen? Hoe groot is die kans trouwens?
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je je vriendin erop wijzen dat ze ook alleen voor de Imam kan trouwen? Dan zijn ze religieus gezien getrouwd en is ze juridisch gezien nog zo vrij als een vogeltje. Ik weet dat niet alle moslims het hiermee eens zijn, maar het wordt vaak genoeg als compromis gedaan.
quote:LaNeerlandaise schreef op 10 mei 2010 @ 14:46:

Voor mij is het ook niet helemaal duidelijk, hij heeft een verblijfstitel in Belgie en niet in NL? Wat voor tijdelijke verblijfstitel? Dit maakt enorm verschil. Waarom kunnen ze niet een tijdje pendelen tussen NL en Belgie, alsof het zo ver is! Ze kunnen elkaar toch voorlopig in de weekenden zien.

Meteen trouwen lijkt me niet erg verstandig.

Buiten dat, het lijkt erop alsof hij dingen voor haar aan het bepalen is, dat vind ik echt niet kunnen! Ze mag toch zeker zelf wel weten wie haar vrienden zijn en of ze uit gaat zonder hem? Is deze vriendin type deurmat?

Ik weet niet exact hoe het zit. Hij woont bij mij in de straat, bij een Oom. Hij woont om het half jaar in België en NL. Zover ik weet heeft hij een visum voor NL en een Voorlopige Verblijfsvergunning voor BE. Pin me er niet op vast, dit is een gevoelig onderwerp waar ik niet teveel over durf te vragen aan mijn vriendin.

Het is ook niet zo dat hij dingen voor haar bepaalt, hij brengt in hun gesprekken vaak zijn invulling van de geloofsbeleving naar voren en zij vraagt hem veel hoe hij de dingen dan ziet. Ze stelt vragen als; en wat als de man van Nastik eens met mij wilt dansen? Mag ik roken? Een wijntje drinken? Hij zegt dat ze niks MOET, maar ik merk dat ze zich wel naar zijn wensen schikt.
Pfoe, het is denk ik net als jij zegt, des te meer er tegen haar relatie zijn des te meer zal zij willen bewijzen dat het anders is. Dat ze daardoor enorm op d'r bek zal gaan is een kwestie van tijd vrees ik.

Het lijkt me niet gezond om na een maand relatie je leven zo om te gooien en een totaal andere levenstijl te gaan leven en te gaan trouwen met iemand die je amper kent.

Ik ben bang dat je niets kunt veranderen, maar ik zou dezelfde gevoelens als jou hebben.

Sterkte ermee!
...
quote:Paekzwart schreef op 10 mei 2010 @ 15:02:

Wat zegt je vriendin als jullie het hebben over het feit dat ze hierdoor haar kind kan verliezen? Hoe groot is die kans trouwens?

Mijn vriendin is bezig om met haar ex een compromis te vinden in de zorg voor hun kind. Ex wilt het liefst dat kind bij hem komt wonen. (zover ik weet) Hij gebruikt via zijn advocaat veel argumenten waarom vriendin een slechte moeder zou zijn. Zo heeft hij kritiek op de school, deze wijze waarop kind wordt opgevoed.

Als ik ex was, en ik weet zeker dat het zo gaat als hij weet dat ze na 4 weken relatie een illegale immigrant wilt trouwen, zou ik dit voornemen ook gebruiken om aan te tonen dat kind beter af zou zijn bij mij. Om de drie maanden een andere man in huis, en nu een huwelijk plus bekering naar de Islam zouden in zijn ogen geen goede basis zijn. Ik weet zeker dat hij dit zal aanvoeren bij de zaak.

Ik wil wel benadrukken dat mijn vriendin een lieve, fantastische moeder is en juist altijd het beste voorheeft met haar kind.
Trouwen om legaal samen te kunnen wonen? Ze zijn net een blauwe maandag samen, het is zelfs nog veels te vroeg om ongetrouwd samen te wonen.

Waarom heeft ze toch zo'n haast?
quote:Nastik schreef op 10 mei 2010 @ 16:15:

[...]

Ik wil wel benadrukken dat mijn vriendin een lieve, fantastische moeder is en juist altijd het beste voorheeft met haar kind.Dat zal best zo zijn, maar het feit dat ze de ene foute man na de andere in huis haalt toont wel aan dat ze niet in het belang van haar kind denkt. Deze aktie trouwens al helemaal niet. Want dat zij wil trouwen met iemand die ze niet kent is haar verantwoording, maar dat ze haar kind hierin meesleept zegt al wel genoeg.
...
quote:Nastik schreef op 10 mei 2010 @ 16:15:

[...]

Mijn vriendin is bezig om met haar ex een compromis te vinden in de zorg voor hun kind. Ex wilt het liefst dat kind bij hem komt wonen. (zover ik weet) Hij gebruikt via zijn advocaat veel argumenten waarom vriendin een slechte moeder zou zijn. Zo heeft hij kritiek op de school, deze wijze waarop kind wordt opgevoed.

Als ik ex was, en ik weet zeker dat het zo gaat als hij weet dat ze na 4 weken relatie een illegale immigrant wilt trouwen, zou ik dit voornemen ook gebruiken om aan te tonen dat kind beter af zou zijn bij mij. Om de drie maanden een andere man in huis, en nu een huwelijk plus bekering naar de Islam zouden in zijn ogen geen goede basis zijn. Ik weet zeker dat hij dit zal aanvoeren bij de zaak.

Ik wil wel benadrukken dat mijn vriendin een lieve, fantastische moeder is en juist altijd het beste voorheeft met haar kind.

Wellicht kunnen ze het heel goed met elkaar vinden en is dit écht de relatie van haar leven maar op dit moment trouwen vanwege dat papiertje met iemand die bekeerd is tot de islam en je net 3 maanden kent lijkt mij sowieso zeer onverstandig namelijk. De kansen van slagen, van dit soort huwelijken, is namelijk heel, maar dan ook echt heel erg klein.

Ik geloof ook dat papiertjes heel moeilijk te krijgen zijn maar zolang deze man geen politiek vluchteling is die anders de doodstraf krijgt (en daarvoor zijn dan legaal ook gewoon regels voor zonder huwelijkspapiertje) lijkt mij dat hij dan verstandig met jouw vriendin zou moeten meedenken en toch kiezen voor andere oplossingen. Als hij het beste met haar voorheeft namelijk! Voor dit soort dingen geldt dat haast geen goede raadgever is.

Hopelijk is de zorg voor haar kind een overredende factor en het punt waarop je haar kunt bereiken! En ondanks dat ze, dat geloof ik zeker, een fantastische moeder is, die het beste voorheeft met haar kind, denk ik dat ze die zorg nu niet helder ziet!

Dat zij ook al de nodige slechte relaties achter de rug heeft en zo te lezen toch wel zeer ontvankelijk is, elke keer opnieuw, m.b.t. slechte relaties, hoop ik dat je haar toch kunt overtuigen hier goed de tijd voor te nemen en nu niet al bezig te zijn met trouwen omdat dit o.a. het belang van haar kind en het contact met haar kind kan schaden en ook het kind belang heeft bij niet steeds veranderende situaties en weer andere partners. Het kind gaat wellicht zometeen ook tussen twee culturen getrokken worden.

Hopelijk kun je haar ervan doordringen dat dit niet in het belang van het kind is. Dat het goed is om stabiliteit en houvast te zoeken maar ze die beter eerst in zichzelf kan vinden m.b.v. eventueel een psycholoog of op andere manieren zodat ze langer hiervoor de tijd neemt. Want echt in zo'n korte tijd die beslissing nemen, zeker als er een kind in het spel is, is niet goed!

Dat die man er in meegaat vind ik ook heel erg. Ook al wil je heel graag een verblijfsvergunning dan nog moet je een vrouw niet overhaasten met willen trouwen en zou dat niet de reden moeten zijn. Never. Pas als je het tijd vindt om te trouwen moet je het doen en dan kan ik mij voorstellen dat dat sneller gebeurt als je anders niet in een land kan wonen. Maar dit klinkt voor mij niet als zuivere koffie en veels te snel zeer heftige beslissingen nemen.
Ik zou zelf proberen, op de één of andere manier, toch tot haar door proberen te dringen. Argumenten als het belang van haar kind, toch zeer ingrijpende beslissingen met bekeren tot de islam, een verleden waarin ze ook keer op keer opnieuw teleurgesteld werd. Probeer het zo goed mogelijk te brengen dat ze wil blijven luisteren. Ik weet niet zo goed op wat voor manier je dat het beste kan doen en aan kan spreken maar hopelijk kun je hierin een weg vinden.

Hopelijk wil ze daar wel naar luisteren. Anders ben je haar denk ik namelijk ook waarschijnlijk wel kwijt.
Zij wil zich wel naar hem schikken, maar hoe zit dat andersom? Ik kan me zo voorstellen dan wanneer je een kind hebt je zeker niet op stel en sprong wilt trouwen, maar er eerst wilt achter komen hoe dat dan voor je kind zou zijn. Ze kunnen toch een tijdje een lat-relatie hebben.

Persoonlijk zou ik heel hard weg rennen bij dit soort figuren.
Cum non tum age
Ik zou niet inzetten op 'pas op met die kerel', want daar heeft iemand die dolverliefd is geen boodschap aan. Wel kun je, zonder je twijfels uit te spreken over haar droomman, adviseren om het vooral rustig aan te doen. "Geef het tijd", "don't rush it" enz.

Ik denk dat je haar haar plannen niet kunt laten omgooien, een beetje bijsturen lukt misschien wel.

Mocht dit vroeg of laat inderdaad fout lopen en ze is op een gegeven moment weer alleen, wil je haar dan alsjeblieft op het hart drukken eens een tijdje alleen te blijven? Ze klinkt me in de oren als iemand die zo snel van de ene in de andere relatie springt dat ze geen gelegenheid krijgt om te ontdekken wie ze zelf is en wat ze wel en niet prettig vindt in relaties.

Sterkte ermee! Ik hoop er het beste van!
quote:Lllilaaa schreef op 10 mei 2010 @ 17:31:

Ik zou niet inzetten op 'pas op met die kerel', want daar heeft iemand die dolverliefd is geen boodschap aan. Wel kun je, zonder je twijfels uit te spreken over haar droomman, adviseren om het vooral rustig aan te doen. "Geef het tijd", "don't rush it" enz.

Ik denk dat je haar haar plannen niet kunt laten omgooien, een beetje bijsturen lukt misschien wel.

Mocht dit vroeg of laat inderdaad fout lopen en ze is op een gegeven moment weer alleen, wil je haar dan alsjeblieft op het hart drukken eens een tijdje alleen te blijven? Ze klinkt me in de oren als iemand die zo snel van de ene in de andere relatie springt dat ze geen gelegenheid krijgt om te ontdekken wie ze zelf is en wat ze wel en niet prettig vindt in relaties.

Sterkte ermee! Ik hoop er het beste van!Bovenstaand is denk ik wel het belangrijkste. Niet overhaasten... Op de één of andere manier de vaart er uit halen. Zodat ze na gaat denken over de zorg voor haar kind, zichzelf, hoe je beslissingen het beste kan nemen en op basis waarvan. Hopelijk ziet ze dan waar ze mee bezig is als die rush... die snelheid er uit wordt gehaald en ze op andere manieren naar de situatie probeert te kijken m.b.t. stabiliteit.
Sterkte Nastik! Hopelijk kun je haar helpen en blijven bijstaan als vriendin. Wat er ook gebeurt.
Wat er ook gebeurd, ik blijf haar vriendin. Ik hoop alleen uit de grond van mijn hart haar hart niet weer gebroken word.

Dank voor alle lieve adviezen!
Ik weet niet exact hoe het zit. Hij woont bij mij in de straat, bij een Oom. Hij woont om het half jaar in België en NL. Zover ik weet heeft hij een visum voor NL en een Voorlopige Verblijfsvergunning voor BE.

Volgens mij is dit juridisch onmogelijk. je hebt recht op 1 visum in 1 europees land. Nooit in 2! Je kunt dit zo checken door de informatie lijn van de IND te bellen.Je hoeft daar niet eens je naam te noemen om advies te krijgen.

Als hij om het half jaar in belgie woont mag je vriendin zich ook wel gaan afvragen wat hij daar dan doet. Heeft hij een visum samen met een andere ( belgische? ) vrouw of heeft hij een asielprocedure eventueel onder een andere naam?

Ik snap dat het een gevoelig ondewerp is voor haar maar als zij echt een serieuze toekomst op wil bouwen met deze man zal ze toch moeten weten wie hij is en wat hij allemaal doet en regelt. Mocht ze wel met hem trouwen dan brengt dat ook verantwoordelijkheden mee. Het lijkt mij ook in het belang van haar kind dat ze weet welke man ze bij haar kind in huis laat.

Maar ik krijg toch een beetje het gevoel dat je vriendin meer het type is dat haar kop liever diep in het zand steekt en lekker op haar op roze wolk wil rondrobberen.
quote:Maar ik krijg toch een beetje het gevoel dat je vriendin meer het type is dat haar kop liever diep in het zand steekt en lekker op haar op roze wolk wil rondrobberen.

Nou ja, het is meer dat ze hunkert naar echte liefde en daarom overal blind induikt. Nooit eens even een paar maanden alleen. Als het ene probleem de deur is uitgewerkt een puinhoop achterlatend, komt er weer een volgende. Ik vind het moeilijk om aan te zien, maar sta gewoon machteloos met mijn adviezen. Er wordt niet geluisterd.

Ik ben van mening dat, als je krap een maand een verkering hebt, de dingen waar je je druk om maakt de leuke dingen zijn. Waar gaan we uit eten? Wat is een leuk uitje? Wat voor film zullen we gaan pakken?

Maar dat kan niet, want hij heeft geen geld en zij werkt zichzelf een slag in de rondte om de schulden van de laatste lief te kunnen betalen.

Dus nu ligt de focus op; we willen vooral zo snel mogelijk met elkaar verder, in één huis, verbonden door een huwelijk (want anders wilt ie niet) en met mogelijk nog meer uitdagingen om de onmogelijke liefde te kunnen laten slagen.

Ik begrijp dat het wellicht een kick geeft, al die moelijke liefdes, maar ik zou eerst eens proberem rust te vinden met kind, ex-man, aanstaande zaak mbt kind, geldproblemen oplossen.

Ze verzucht ook vaak dat ik zo geboft heb met mijn man. Ja, dat kan wel kloppen. Maar dat is wel iemand met toekomstpersectief, dromen, een solide basis en het allerbelangrijkst; hij houd oprecht van me zonder "eisen en maaren". Ik ben ook binnen een jaar getrouwd, maar ik heb me de eerste maanden van onze verkering toch echt alleen met verliefde mensenzaken beziggehouden.
Lastig Nastik. Je vriendin wil zo graag vastigheid en liefde vinden, dat ze zich steeds halsoverkop overal instort en al haar verstand uitschakelt. Luistert ze ook niet naar jouw argumenten mbt haar ex over de zorg voor hun kind? Want die vind ik echt heel sterk.
quote:Nastik schreef op 11 mei 2010 @ 10:25:

[...]

Ik ben van mening dat, als je krap een maand een verkering hebt, de dingen waar je je druk om maakt de leuke dingen zijn. Waar gaan we uit eten? Wat is een leuk uitje? Wat voor film zullen we gaan pakken?

Ja zo zou het moeten werken. Zoals jij het stelt dat zou het moeten zijn .

En bij haar klinkt het echt niet goed. Het lijkt er zelfs op dat het elke keer nog weer erger wordt.

Ik zelf zou het toch vrij hard proberen aan te pakken. Liever zo hard dat ze geen vriendin meer wil zin maar dat ik het in elk geval heb geprobeerd door te dringen.

Leren van zichzelf te houden, weten dat je beter de verantwoordelijkheid in je ééntje kan dragen dan de diepte in door een ander. Ze zeggen wel eens dat je een verslaving aan moet pakken door iets wat beter is er voor terug te zetten. De slechte dingen vervangen door betere dingen. Zijn er geen dingen die ze zo leuk vindt en energie uit haalt op andere vlakken?

Je houdt nu toch nog steeds trouwens een voorzichtige slag om de arm dat hij hopelijk toch haar hart niet breekt. Zelf zou ik er denk ik toch eerder voor kiezen te zeggen dat dit toch echt ronduit slecht is als niets anders blijkt te werken om tot haar door te dringen... Ik vind dit namelijk alarmerend genoeg om te zien dat ze zometeen toch wel vervreemd van alles en iedereen omdat hij dat "liever" niet heeft. En ze zich nu al zo snel aanpast...

Of elke keer zeggen hoe jij dingen ziet of leuk vindt of... zodat je tegenwicht biedt aan wat hij allemaal tegen haar zegt.

Hoe verlopen jullie gesprekken eigenlijk dan?
Meestal komt het advies neer op regelmatig toch contact proberen te houden en zeggen dat de ander altijd welkom is en dus niet de ander van je wegschrikken maar zelf ben ik meer voorstander van door proberen te dringen tot de kern en anders verschillende manieren blijven bekijken om er mee om te gaan. Wisselt denk ik ook per persoon.

Er zijn vast specifiek hulpwebsites voor dit soort problemen...
Nastik,

Vervelend probleem.

Een van de zaken die ook spelen is dat ze van iedereen alleen maar waarschuwingen hoort en dat dit gegeven haar zal versterken in haar voornemen om dit wel te laten slagen.

Probeer eens een stukje met haar "mee te lopen" in de communicatie.

Wees eens enthousiast en ga mee in haar toekomst.

Vraag, oprecht nieuwsgierig, hoe zij haar toekomstige leven voor zich ziet.

Waar ze woont, met wie ze omgaat, hoe haar kind zich ontwikkeld, waar het op school zit enz enz.

Zo ga je niet tegen haar in, maar laat je haar wel nadenken over hetgeen ze aangaat nu.

Succes!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven