misbruik in familie; partner dader?

17-08-2008 22:29 775 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames, normaal gesproken schrijf ik hier onder een andere nick. Vandaag heb ik gehoord dat er geruchten gaan dat een nichtje van mijn man is misbruikt door verschillende ooms (jaren geleden). Mijn man is ook genoemd (als dader). Allemaal via-via. Ik vind dit vreselijk. Met hem praten heeft niks opgeleverd (hij is nu naar bed).

Met zijn neefje (die heel boos is op hem) heb ik morgen een afspraak, om te praten. Ik wil weten hoe het zit. Vannacht slaap ik op de bank. Niet omdat ik hem "schuldig verklaar". Maar omdat hij niet met mij een gesprek is aangegaan. Tegen de persoon die mij dit nieuws vertelde heb ik ook gezegd:

Als er iets van waar is (want dat weten we niet) gooi ik hem m'n huis uit. De vraag is: (hoe) komt de waarheid boven tafel? Want dat is dus het vraagstuk: Is het waar?
vergeven is één. Maar een (seks-)leven met iemand hebben is iets anders.
quote:opperdepop schreef op 19 augustus 2008 @ 01:51:

@rider, en dat vind ik dus zo moeilijk duidelijk te krijgen van TO: waarom is er geen reden om aan het verhaal te twijfelen? Omdat er dingen op zijn plek vallen? Of heeft het puur te maken met het feit dat neef praat en man niet?

TO geeft keer op keer aan dat de waarheid nooit helemaal scherp zal worden. En terecht, dat zal ook nooit gebeuren. Maar ze heeft haar keuze gemaakt over de manier waarop ze zo veel mogelijk inzicht zou krijgen in de waarheid, en die waarheid is haar nu dus, kan ik me zo voorstellen, als een mokerslag in het gezicht geslagen.

Ik kan me niet voorstellen dat ze niet voor de rest van haar leven met twijfel zal zitten, ook als man nog mocht gaan praten. Maar ze zal toch, nadat ze de emotionele achtbaan van de afgelopen dagen een beetje tot rust heeft gebracht, moeten handelen.

Persoonlijk geloof ik dat man benaderen vanuit "heb je het gedaan?" minder gaat opleveren dan vanuit "ik denk dat je iets gedaan hebt, en dus schop ik je buiten" of vanuit "ik denk dat je iets gedaan hebt, ik wil ons de kans geven hier uit te komen, maar dat gaat alleen lukken als je eerlijk tegen me bent"
Voordat er iets vergeven kan worden zal ie toch eerst moeten gaan praten vrees ik... Onbegrijpelijk dat ie zijn kaken stijf op elkaar houdt..
klopt zeker, maar wat is vergeven? Sommige mensen zeggen tegen iemand "ik vergeef je" terwijl ze nog boordevol woede en verdriet zitten, dat is geen vergeving. Vergeving kan pas plaatsvinden als de emoties verwerkt zijn. En sommige dingen verwerk je gewoon nooit. En dat hoeft trouwens ook helemaal niet
quote:gelegenheidsnick schreef op 19 augustus 2008 @ 01:54:

[...]

zonder jou woorden in de mond te willen leggen: vraag je je af waarom ik 'm er nog niet uit heb gegooid?

Nee, in tegendeel. Ik kan me zo voorstellen dat je eerst een keiharde schok te verwerken hebt voor je wat dan ook beslist.

En ik kan me voorstellen, levendig zelfs, dat wat gemakkelijke keuzes zijn als het nog in de fase van "als hij zus, dan doe ik zo" zit, ineens vreselijk moeilijk wordt als je in de fase zit "ik denk dat hij zus, dus nu doe ik zo"
quote:meds schreef op 19 augustus 2008 @ 01:56:

@Rider, lijkt me nog wat prematuur, maar vergeving is niet heilig en zeker niet in dit soort omstandigheden, waarin slachtoffer 6 jaar was.

Vergeving wordt altijd gebracht als een groot goed, maar wat het nu feitelijk inhoudt weet eigenlijk niemand. Want wat betekent het? en hoe moet je je vervolgens gedragen? Iedereen heeft het recht om boos te zijn en geen vergeving te verlenenOok waar. Maar wel belangrijk om eerst boven tafel te krijgen wat er dan echt is gebeurd?

En misschien soft, maar in mijn opinie, moet iedereen de kans krijgen, heeft iedereen het recht, zich te rehabiliteren. Opnieuw te beginnen, en fouten uit het verleden, achter zich te laten. Als die fouten zich niet herhalen.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:rider schreef op 19 augustus 2008 @ 01:59:

[...]

TO geeft keer op keer aan dat de waarheid nooit helemaal scherp zal worden. En terecht, dat zal ook nooit gebeuren. Maar ze heeft haar keuze gemaakt over de manier waarop ze zo veel mogelijk inzicht zou krijgen in de waarheid, en die waarheid is haar nu dus, kan ik me zo voorstellen, als een mokerslag in het gezicht geslagen.

Ik kan me niet voorstellen dat ze niet voor de rest van haar leven met twijfel zal zitten, ook als man nog mocht gaan praten. Maar ze zal toch, nadat ze de emotionele achtbaan van de afgelopen dagen een beetje tot rust heeft gebracht, moeten handelen.

Persoonlijk geloof ik dat man benaderen vanuit "heb je het gedaan?" minder gaat opleveren dan vanuit "ik denk dat je iets gedaan hebt, en dus schop ik je buiten" of vanuit "ik denk dat je iets gedaan hebt, ik wil ons de kans geven hier uit te komen, maar dat gaat alleen lukken als je eerlijk tegen me bent"Vandaag heb ik heel eventjes gesproken met Man. Zelfs mijn "dus het is niet waar?" leverde geen reactie op. Dat vind ik zorgelijk.
quote:Poezewoes schreef op 19 augustus 2008 @ 02:02:

[...]

Ook waar. Maar wel belangrijk om eerst boven tafel te krijgen wat er dan echt is gebeurd?

En misschien soft, maar in mijn opinie, moet iedereen de kans krijgen, heeft iedereen het recht, zich te rehabiliteren. Opnieuw te beginnen, en fouten uit het verleden, achter zich te laten. Als die fouten zich niet herhalen.Hm nou niet iedereen, helaas vallen zedendelinquenten (te) vaak terug in oud gedrag. Dat maakt rehabilitatie moeilijk zo niet onmogelijk. Veiligheid voor de maatschappij staat voorop.
quote:meds schreef op 19 augustus 2008 @ 01:56:

@Rider, lijkt me nog wat prematuur, maar vergeving is niet heilig en zeker niet in dit soort omstandigheden, waarin slachtoffer 6 jaar was.

Vergeving wordt altijd gebracht als een groot goed, maar wat het nu feitelijk inhoudt weet eigenlijk niemand. Want wat betekent het? en hoe moet je je vervolgens gedragen? Iedereen heeft het recht om boos te zijn en geen vergeving te verlenen

Zeker. Iedereen heeft het volste recht boos te zijn en geen vergeving te verlenen. Ik zeg ook niet dat dat de "goede" keuze is.

Ik geloof wel dat relaties, trouw, goed/fout, de duisternis in mensen, schuld, boete, vergeving, veel complexer zijn dan je soms op het eerste gezicht zou denken. Ik pleit niet voor de man in kwestie, ik pleit evenmin tegen hem. Ik pleit er voor dat TO zich voldoende realiseert dat zij keuzes heeft, en niet in een traject gevangen zit. De omstandigheden voor die keuzes zijn onwaarschijnlijk moeilijk, natuurlijk, maar er zijn keuzes. Wat de goede keuzes zijn, kan alleen TO bepalen.
TO, het is jouw man. Jij bent een relatie met hem aangegaan, een verbintenis. Het minste wat hij verdient, is een beetje tijd.
Dat is inderdaad zorgelijk TO. Hij zegt dus niks, hij ontkent niet en hij bevestigt niet. Maar ja, stel dat hij bekent, dat wil je niet, maar dit ontkennen wil je ook niet. Het enige wat je nog zou willen is dat hij luid en vooral geloofwaardig ontkent. Het feit dat hij dit niet doet is vreemd vind ik. Mijn man zou zo ontzettend kwaad zijn als ik hem zoiets zou vragen dat ie mij buiten de deur zou zetten
quote:meds schreef op 19 augustus 2008 @ 02:04:

[...]

Hm nou niet iedereen, helaas vallen zedendelinquenten (te) vaak terug in oud gedrag. Dat maakt rehabilitatie moeilijk zo niet onmogelijk. Veiligheid voor de maatschappij staat voorop.Daarom zeg ik; als fouten zich niet herhalen.
quote:opperdepop schreef op 19 augustus 2008 @ 01:59:

Voordat er iets vergeven kan worden zal ie toch eerst moeten gaan praten vrees ik... Onbegrijpelijk dat ie zijn kaken stijf op elkaar houdt..Vind je? Ik vind dat vrij makkelijk te begrijpen eerlijk gezegd.
geloof ik ook in Rider, maar er zijn grenzen, ik geloof ook heilig in grenzen
quote:gelegenheidsnick schreef op 19 augustus 2008 @ 02:03:

[...]

Vandaag heb ik heel eventjes gesproken met Man. Zelfs mijn "dus het is niet waar?" leverde geen reactie op. Dat vind ik zorgelijk.Kan ik me goed voorstellen. Hou je voor jezelf nog de optie open dat er niets gebeurd is?
Volgens mij wordt er veel te veel gefocussed op de vraag of ie het wel of niet gedaan heeft. Volgens mij is die vraag van ondergeschikt belang. Volgens mij gaat het nu in eerste instantie om de vraag of er nog genoeg vertrouwen in de relatie is. Of TO er mee kan leven dat man zijn kaken stijd op elkaar houdt als het om dit soort zaken gaat.
quote:rider schreef op 19 augustus 2008 @ 02:09:

[...]

Kan ik me goed voorstellen. Hou je voor jezelf nog de optie open dat er niets gebeurd is?en dan? de mogelijkheid dat er wel wat is gebeurd zit nu in haar hoofd, en daardoor wordt haar relatie onmogelijk. Of de man nu schuldig is of niet... het vertrouwen is weg
quote:meds schreef op 19 augustus 2008 @ 02:04:

[...]

Hm nou niet iedereen, helaas vallen zedendelinquenten (te) vaak terug in oud gedrag. Dat maakt rehabilitatie moeilijk zo niet onmogelijk. Veiligheid voor de maatschappij staat voorop.de "klokkenluider" in dit verhaal (het voelt echt alsof ik in een soap loop) zei dat ook, en bij mij was het ook allemaal al door m'n hoofd geschoten: in geval ik Man eruit schop gaat geen van mijn vrienden met kinderen hem in huis nemen. Alleen al op basis van de geruchten, dus.
quote:rider schreef op 19 augustus 2008 @ 02:07:

[...]

Vind je? Ik vind dat vrij makkelijk te begrijpen eerlijk gezegd.Ik begrijp het niet. Kun je helderheid scheppen voor me?
quote:opperdepop schreef op 19 augustus 2008 @ 02:10:

Volgens mij wordt er veel te veel gefocussed op de vraag of ie het wel of niet gedaan heeft. Volgens mij is die vraag van ondergeschikt belang. Volgens mij gaat het nu in eerste instantie om de vraag of er nog genoeg vertrouwen in de relatie is. Of TO er mee kan leven dat man zijn kaken stijd op elkaar houdt als het om dit soort zaken gaat. al sinds mijn eerste reactie in dit topic ga ik er van uit dat hij "het gedaan heeft", tenminste, dat hij iets gedaan heeft waarvan hij zelf vindt dat het heel erg erg is. En volgens mij doe ik niets anders dan de optie benadrukken dat naast "de relatie is dan voorbij" er nog een optie zou kunnen zijn "de relatie blijft in stand, maar dan moet er wel verrekte duidelijk iets gebeuren"
Ja het is helaas waar TO. Zulke (zedendelinquenten) mannen moeten echt behandeld worden want die hebben een groot probleem.

Jouw man is een volwassen kerel, als niemand hem in huis wil nemen, gaat ie maar ergens in een caravan. Dat is niet jouw zorg. Jij bent denk ik wel even druk met jezelf
quote:meds schreef op 19 augustus 2008 @ 02:10:

[...]

en dan? de mogelijkheid dat er wel wat is gebeurd zit nu in haar hoofd, en daardoor wordt haar relatie onmogelijk. Of de man nu schuldig is of niet... het vertrouwen is wegJa, Meds, de beschuldiging op zich heeft al hartstikke veel kapot gemaakt, bij mij.
Ik kan het me goed voorstellen, vooral omdat je de beschuldiging geloofwaardig vindt. En de reactie van je man is natuurlijk ook niet echt hoopgevend
en Meds, maak je geen zorgen. Als het er op aan komt, redt deze dame zich wel!
Tip:

probeer rust in te bouwen zodat je goed kan nadenken. Vraag of je man (tijdelijk) het huis verlaat zodat jij alles op een rij kan zetten. Dan geef je hem ook de ruimte om zaken op een rij te zetten en te bedenken of hij iets met jou te bespreken heeft of niet.

En misschien is het wijs om hulp in te schakelen via huisarts voor jezelf. Een psycholoog of maatschappelijk werk. Het is geen kattenpis, dat staat vast

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven