Moeder stuurt overal een tikkie voor

17-06-2020 15:26 201 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

De titel zegt eigenlijk al genoeg. Maar toch handig om even wat informatie te geven.
Laat ik voorop stellen dat ik geen verwend nest ben. Tot mijn achttiende hebben mijn (gescheiden) ouders mij financieel onderhouden, waar ik dankbaar voor ben. Wel ben ik op mijn dertiende begonnen met mijn eerste bij-baantje, waar natuurlijk niks geks aan is. De dag toen ik achttien werd, veranderden dit wel. Ik moest alles zelf gaan betalen: studie, telefoon, zorgverzekering etc. Geen probleem, dat heb ik kunnen doen aangezien ik naast mijn school ook werkte in de weekenden. Toch moet ik eerlijk toegeven dat het af en toe wel stak als ik hoorde dat vriendinnetjes hun studie wél werd betaald, een scooter kregen voor hun verjaardag of hun rijlessen cadeau kregen. Maar imiddels ben ik 24 jaar en heb ik sinds kort ook mijn rijbewijs gehaald. :yes:

Nu is het zo dat mijn moeder momenteel een relatie heeft en daarmee samenwoont. Hij heeft een eigen bedrijf en verdient meer dan genoeg geld. Mijn moeder schept dan zo af en toe graag op dat hij bijna bij één miljoen heeft op zijn rekening. Ze heeft geld en mooie spullen altijd al interessant gevonden, daar verschillen we erg in. Wanneer ik tegenwoordig iets met mijn moeder ga doen, krijg ik overal een tikkie voor gestuurd. Parkeerkosten 5 euro in totaal, dan krijg ik een tikkie van 2,50. Zij heeft goed vlees gehaald bij een groothandel en neemt dit voor mij mee, zonder dat ik hierom vraag, dan krijg ik later wanneer ze thuis is een tikkie. Laatst had ze een leuk jurkje voor mij gekocht (ongv. 10 euro) en gaf dit aan mij. Ik heb haar niet gesproken over het jurkje, hier komt ze spontaan mee aanzetten, in mijn ogen als een cadeau. Maar kreeg na afloop toch weer een tikkie toegestuurd. Zo kan ik nog wel even doorgaan met voorbeelden. Ik merk dat het mij begint te irriteren, aangezien ik zelf geen tikkies stuur naar mensen in mijn omgeving. Ik ben overigens al gestopt met dingen aan te nemen waar ik niet om heb gevraagd, of het moet mijn geld waard zijn op dat moment. Het vervelende is wel dat dan weer beledigd is omdat ik het niet wil.

Ik voel me, nu ik dit opschrijf, een ongelofelijke zeur.... Benieuwd naar jullie mening :-)
eennieuwestart wijzigde dit bericht op 17-06-2020 22:33
0.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nou, jurkje teruggeven it is :)
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Eennieuwestart schreef:
17-06-2020 15:34
Dat is een goed idee! Alleen voel ik een soort van 'schaamte' dat ik zoiets moet vragen aan mijn moeder. Toen ik het jurkje had gekregen en later via WhatsApp een tikkie ontvang, heb ik een paar dagen gewacht. Ik wilde het niet overmaken omdat ik echt dacht dat het een cadeau was. Na een aantal dagen kreeg ik het verzoek nogmaals. Ik heb toen geantwoord 'oh, ik was in de veronderstelling dat je het jurkje cadeau gaf'. Waarop zij antwoorde 'tssssss'. Ik heb haar niet meer gesproken sindsdien en eerlijk gezegd ook nog niet overgemaakt..
Niet overmaken hoor. Zeggen dat ze 'm dan terug mag brengen (of gewoon bij haar door de bus doen ofzo). Echt aso gedrag van je moeder, sorry dat ik het zeg. Ze hóeft niks te geven natuurlijk, maar dit is wel een ander uiterste.
Alle reacties Link kopieren
Dat is inderdaad heel raar gedrag van je moeder.
Alle reacties Link kopieren
klaver10 schreef:
17-06-2020 15:39
Wat een onvriendelijke reactie van haar, ik denk dat ik uit baldadigheid het jurkje had teruggestuurd met een briefje erbij, met alleen maar tsssss
Haha, dat vind ik wel een leuke ;-)
Alle reacties Link kopieren
Eennieuwestart schreef:
17-06-2020 15:34
Dat is een goed idee! Alleen voel ik een soort van 'schaamte' dat ik zoiets moet vragen aan mijn moeder. Toen ik het jurkje had gekregen en later via WhatsApp een tikkie ontvang, heb ik een paar dagen gewacht. Ik wilde het niet overmaken omdat ik echt dacht dat het een cadeau was. Na een aantal dagen kreeg ik het verzoek nogmaals. Ik heb toen geantwoord 'oh, ik was in de veronderstelling dat je het jurkje cadeau gaf'. Waarop zij antwoorde 'tssssss'. Ik heb haar niet meer gesproken sindsdien en eerlijk gezegd ook nog niet overgemaakt..
Misschien is het sowieso eens handig om het gesprek met haar aan te gaan hiervoor. Want tenzij je er echt over in gesprek gaat, blijft het zo.
Ik twijfel wel een beetje over hoe dit in te steken.
Aan de ene kant zou ik willen weten waarom ze ongevraagd dingen voor je koopt en dan verwacht dat jij dat betaald. En waarom ze dan beledigd is als je het niet aan neemt.
Aan de andere kant zou ik haar duidelijk willen maken, dat ik liever zelf beslis of ik mijn geld uit wil geven aan heen jurkje of een stuk vlees of iets anders en dat het niet prettig is om zo voor het blok gezet te worden. Dus dat als ze iets voor jou mee wil nemen dat geen cadeau is, dat ze dan even moet overleggen.
En tja, ik zou ook wel willen weten waarom ze eigenlijk overal een tikkie voor stuurt? Ik vind tikkies in dit soort gevallen heel irritant, want je zet iemand voor het blok.

Ik begrijp jouw gevoel ook wel hoor en het gaat niet om het geld, maar het gaat om het gebaar. Het gevoel dat je ouders je af en toe willen verrassen/verwennen. Dus ja, ik begrijp wel dat je nu even geen contact hebt met jouw moeder.

Laat het niet te lang lopen en ga navragen hoe en wat. Niet makkelijk, wel nodig.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Belachelijk dit....ik wil nooit of te nimmer geld van mijn kinderen, ook niet nu ze volwassen zijn. Gewoon niet....nog geen euro.
Alle reacties Link kopieren
Volgende keer als je haar ziet het jurkje teruggeven en zeggen wat Doreia typt. Raar gedrag en heel onsportieve reacrie
Watwordthierverzweeg’n
Alle reacties Link kopieren
Eennieuwestart schreef:
17-06-2020 15:43
Haha, dat vind ik wel een leuke ;-)
Doe dat dan maar. Het is niet té brutaal, het is wel een heel duidelijk statement. En als ze boos is, dan is het maar zo. En als ze nu nooit meer iets voor je wil meenemen, is het probleem ook meteen opgelost.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
To, betaal jij ook wel eens een lunch of zo als jullie samen weg gaan? Of betaald jouw moeder altijd? Stel dat het dat laatste is, dan vind ze het misschien oneerlijk of zo (kan ik mij nog iets bij voorstellen), maar als jij bijvoorbeeld trakteert op de lunch is het raar om een tikkie te krijgen voor de parkeerkosten.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Blij met jullie reacties, die allemaal wel op hetzelfde neer komen. Ik ben geen zeur en dat geeft mij een geruststellend gevoel :-). Het jurkje ga ik inderdaad teruggeven, al zal ik dan ook de nodige woorden over mij heen krijgen zoals 'ondankbaar'. Ik merk wel dat het tussen ons in komt te staan, aangezien mijn irritatie steeds hoger oploopt. Wanneer ze mij vraagt om iets leuks te doen (zoals bijvoorbeeld) sushi eten, dan is het eerste wat ik denk 'kan ik op dit moment het geld voor sushi missen'. Dat lijkt mij niet de bedoeling. Iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken? In het achterhoofd houdende dat ze zich snel aangevallen voelt en/of beledigd is.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind afwachten tot ze het weer doet en dan vragen of het een cadeau is veel te afwachtend. Je mag best wat assertiever zijn en je kunt haar gewoon zeggen hoe je er over denkt en haar vragen om ermee op te houden. “Mam, als je me iets cadeau wil geven, dan vind ik dat hartstikke lief. Maar ik wil niet meer dat je zonder overleg boodschappen voor me doet of kleding voor me koopt. Ik heb een budget, en ik beslis graag zelf waar ik mijn geld aan uit geef”.
Alle reacties Link kopieren
Eennieuwestart schreef:
17-06-2020 15:48
Blij met jullie reacties, die allemaal wel op hetzelfde neer komen. Ik ben geen zeur en dat geeft mij een geruststellend gevoel :-). Het jurkje ga ik inderdaad teruggeven, al zal ik dan ook de nodige woorden over mij heen krijgen zoals 'ondankbaar'. Ik merk wel dat het tussen ons in komt te staan, aangezien mijn irritatie steeds hoger oploopt. Wanneer ze mij vraagt om iets leuks te doen (zoals bijvoorbeeld) sushi eten, dan is het eerste wat ik denk 'kan ik op dit moment het geld voor sushi missen'. Dat lijkt mij niet de bedoeling. Iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken? In het achterhoofd houdende dat ze zich snel aangevallen voelt en/of beledigd is.
'Nee mama, ik kan niet met je sushi eten. Ik heb er deze maand/week het geld niet voor.'

Zoals je ook met vriendinnen zou doen eigenlijk.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het bespreken met je moeder. Ik vind het niet gek om tegen je moeder te zeggen dat ze geen spullen hoeft mee te nemen, waar je niet om vraagt. Een cadeautje is leuk, maar deze onverwachte uitgaven passen niet in je budget en geef dan ook aan dat je niet gaat betalen voor dingen die ze ongevraagd voor je meeneemt. Ik vind het wel raar, maar zou niet moeilijk doen over de parkeergeld tikkies. Voor dat soort dingen stuur ik geen tikkies naar mijn kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Dus eigenlijk geeft je moeder jouw geld uit. Dat kan ze toch niet maken? Eens met de rest dat dit echt niet kan. En ik zou het jurkje ook terugsturen.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
17-06-2020 15:46
To, betaal jij ook wel eens een lunch of zo als jullie samen weg gaan? Of betaald jouw moeder altijd? Stel dat het dat laatste is, dan vind ze het misschien oneerlijk of zo (kan ik mij nog iets bij voorstellen), maar als jij bijvoorbeeld trakteert op de lunch is het raar om een tikkie te krijgen voor de parkeerkosten.
Ik heb dat vroeger zeker wel gedaan. Maar sinds tikkie eigenlijk is ontstaan of althans sinds mijn moeder het heeft ontdekt, heb ik geen lunch meer betaald. Je geeft aan 'of betaald jouw moeder altijd', ze betaald juist niet en wilt alles delen. Daardoor heb ik ook minder de behoefte om haar eens lekker te trakteren. De parkeerkosten van 5 euro waren omdat we beide een afspraak hadden op dezelfde locatie. Ik was eerst aan de beurt, daarna volgde haar afspraak. Vervolgens zijn we bij mij gaan eten. Parkeerkosten zijn duur, dat weet ik. Wat mij steekt is dat we daar toch allebei moesten zijn, je daarna bij mij eet (nee ik stuur geen tikkie) en dan wel nog 2,50 naar mij toestuurt. Het bedrag irriteert mij ook. Ik vind het zo 'typisch nederlands' en dat past niet bij mij.
Ongevraagde spullen niet betalen. Ik zou zelfs bij de eerste keer meteen hebben gezegd dat ze het weer kan ophalen als ze wil maar dat jij er niet voor gaat betalen.

Of ze nu wel of niet genoeg geld heeft. Ook al is ze hartstikke arm. Als jij ongevraagd spullen voor mij gaat kopen en geven dan ga je me geen tikkie sturen. En dat zeker niet blijven doen.
Alle reacties Link kopieren
Eennieuwestart schreef:
17-06-2020 15:40
Wat jij zegt, is eigenlijk waar ik stiekem (denk ik) een beetje naar snak. Wanneer ik met vriendinnen spreek hierover, geven zij aan het heel apart te vinden. Wanneer zij met moeders op stap gaan om bijvoorbeeld te lunchen in de stad, dan wordt dit vaak door hun moeder betaald. Zij trakteren dan af en toe weer hun moeder op een lunch, om het in balans te houden. Bij ons wordt alles wat we doen altijd gedeeld. Ik zou het denk wel eens fijn vinden als de nadruk wat minder (bij haar) lag op het geld terugkrijgen, en dan direct ook wanneer ze thuis is. Het geeft me een apart gevoel.
Herkenbaar. Het is heel vervelend als je eigen ouders zich niet zo leuk gedragen als de ouders van vriendinnen. Je kan hier het beste snel vrede mee leren hebben, dat scheelt een boel frustratie en verdriet.
Eennieuwestart schreef:
17-06-2020 15:48
Het jurkje ga ik inderdaad teruggeven, al zal ik dan ook de nodige woorden over mij heen krijgen zoals 'ondankbaar'. Ik merk wel dat het tussen ons in komt te staan, aangezien mijn irritatie steeds hoger oploopt. Wanneer ze mij vraagt om iets leuks te doen (zoals bijvoorbeeld) sushi eten, dan is het eerste wat ik denk 'kan ik op dit moment het geld voor sushi missen'. Dat lijkt mij niet de bedoeling. Iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken? In het achterhoofd houdende dat ze zich snel aangevallen voelt en/of beledigd is.
Ondankbaar voor een jurkje waar je zelf voor moet betalen? Dat is dan een kronkel aan haar kant, dat begrijp je he?
Hoe dit het beste aan te pakken: Zeg haar gewoon dat je geen geld hebt om sushi te eten. Daar hoef je niet geheimzinnig over te doen! En wees niet bang voor haar gevoelens, het is een grote meid. Die overgang, om van kind-volwassene als volwassene-volwassene te gaan communiceren is ook lastig. Het is, voor je eigen bestwil, echter wel een overgang waar je doorheen moet... :rose:
Over parkeerkosten en lunchen. Betaal dat gewoon. Wat Hollands er nu weer mee te maken heeft ook.

Jij hebt zo'n moeder en jij laat dat toe en gaat dan hier zitten zeiken dat het zo Hollands is. :facepalm: :facepalm:
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 17-06-2020 15:54
38.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als ik mn dochter uitnodig, betaal ik. En anders vraag ik vantevoren: vind je het erg om te splitten? En parkeergeld terug vragen? Tssssss.
En als ik iets kado geef, is het ook een kado, tenzij ze vraagt of ik iets wil meenemen uit de stad, dan stuur ik wel een tikkie.
ik geef mn bek ook maar een douw
Eennieuwestart schreef:
17-06-2020 15:48
Blij met jullie reacties, die allemaal wel op hetzelfde neer komen. Ik ben geen zeur en dat geeft mij een geruststellend gevoel :-). Het jurkje ga ik inderdaad teruggeven, al zal ik dan ook de nodige woorden over mij heen krijgen zoals 'ondankbaar'. Ik merk wel dat het tussen ons in komt te staan, aangezien mijn irritatie steeds hoger oploopt. Wanneer ze mij vraagt om iets leuks te doen (zoals bijvoorbeeld) sushi eten, dan is het eerste wat ik denk 'kan ik op dit moment het geld voor sushi missen'. Dat lijkt mij niet de bedoeling. Iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken? In het achterhoofd houdende dat ze zich snel aangevallen voelt en/of beledigd is.
Ik zou dan gewoon zeggen: mam, misschien is het lief van je bedoeld, maar ik wil niet voor het blok worden gezet met aankopen waar ik niet om heb gevraagd, (optioneel, wat je nog zou kunnen zeggen: niet iedereen heeft het zelfde inkomen.)
Maar eigenlijk hoef je geen excuus te hebben om dit niet te willen, je doet niets verkeerd, je bent een zelfstandige vrouw en jij bepaalt wat jij met je geld doet, en dan mag ze boos worden of beledigd, maar dat is niet jouw probleem, het zal niet het einde van de wereld zijn om een keer ruzie te hebben, niet op je dak laten zitten hoor.
anoniem_397926 wijzigde dit bericht op 17-06-2020 15:56
0.08% gewijzigd
Pinaco schreef:
17-06-2020 15:53
Herkenbaar. Het is heel vervelend als je eigen ouders zich niet zo leuk gedragen als de ouders van vriendinnen. Je kan hier het beste snel vrede mee leren hebben, dat scheelt een boel frustratie en verdriet.



Ondankbaar voor een jurkje waar je zelf voor moet betalen? Dat is dan een kronkel aan haar kant, dat begrijp je he?
Hoe dit het beste aan te pakken: Zeg haar gewoon dat je geen geld hebt om sushi te eten. Daar hoef je niet geheimzinnig over te doen! En wees niet bang voor haar gevoelens, het is een grote meid. Die overgang, om van kind-volwassene als volwassene-volwassene te gaan communiceren is ook lastig. Het is, voor je eigen bestwil, echter wel een overgang waar je doorheen moet... :rose:
Niet dus.
Alle reacties Link kopieren
Eennieuwestart schreef:
17-06-2020 15:48
al zal ik dan ook de nodige woorden over mij heen krijgen zoals 'ondankbaar'.
Het is niet ondankbaar. En het feit dat iemand het ondankbaar noemt en dat hardop zegt maakt het ook niet ondankbaar.

Wanneer iemand zijn of haar eigen geld verdient mag hij of zij ook zelf bepalen waaraan het wordt uitgegeven. In dit soort situaties bepaalt je moeder opeens waar jouw geld aan wordt uitgegeven. Dat is ten eerste heel erg onfatsoenlijk, maar kan ten tweede ook nog eens voor hele nare situaties zorgen. Want wat nou als je nog een rekening hebt liggen die je met veel moeite net kon betalen. Of wat nou als je ergens voor aan het sparen was en opeens je spaartegoed ziet teruglopen door een keuze van haar waar jij geen enkele inbreng in had?

Het klinkt me niet zozeer als een geld ding in de oren maar meer als een macht ding. Misschien helpt het ook om er zo naar te kijken. Je moeder wil jouw macht over je eigen leven inperken. Dat is vast een heel stuk makkelijker om met een rechte rug tegenin te gaan dan tegen dit sneaky het lijkt een cadeautje maar dat is het stiekem niet gedoe.
Alle reacties Link kopieren
Eennieuwestart schreef:
17-06-2020 15:48
Wanneer ze mij vraagt om iets leuks te doen (zoals bijvoorbeeld) sushi eten, dan is het eerste wat ik denk 'kan ik op dit moment het geld voor sushi missen'. Dat lijkt mij niet de bedoeling. Iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Jouw moeder wil voor gezamenlijke uitjes de kosten delen. Dat kun je niet leuk vinden, maar dat weet je van haar, dus je zal inderdaad elke keer moeten bedenken of je budget hebt voor haar voorstel. En zo niet, dan zeg je dat dus gewoon, en stel je eventueel een goedkoper alternatief voor.
Ik vind tikkies sturen helemaal niet raar, mits er van tevoren wordt overlegd. Bijvoorbeeld, mijn schoonmoeder winkelt veel vaker dan ik en appt me soms wel eens dingen met de vraag of ik dit wil hebben, kinderkleding of dingen voor in huis. Zo ja, neemt ze het gelijk mee en zeg ik uit mezelf ‘stuur maar een tikkie’ maar inderdaad, wel altijd in overleg
Eennieuwestart schreef:
17-06-2020 15:34
Dat is een goed idee! Alleen voel ik een soort van 'schaamte' dat ik zoiets moet vragen aan mijn moeder. Toen ik het jurkje had gekregen en later via WhatsApp een tikkie ontvang, heb ik een paar dagen gewacht. Ik wilde het niet overmaken omdat ik echt dacht dat het een cadeau was. Na een aantal dagen kreeg ik het verzoek nogmaals. Ik heb toen geantwoord 'oh, ik was in de veronderstelling dat je het jurkje cadeau gaf'. Waarop zij antwoorde 'tssssss'. Ik heb haar niet meer gesproken sindsdien en eerlijk gezegd ook nog niet overgemaakt..

@(

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven