Moeder stuurt overal een tikkie voor

17-06-2020 15:26 201 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

De titel zegt eigenlijk al genoeg. Maar toch handig om even wat informatie te geven.
Laat ik voorop stellen dat ik geen verwend nest ben. Tot mijn achttiende hebben mijn (gescheiden) ouders mij financieel onderhouden, waar ik dankbaar voor ben. Wel ben ik op mijn dertiende begonnen met mijn eerste bij-baantje, waar natuurlijk niks geks aan is. De dag toen ik achttien werd, veranderden dit wel. Ik moest alles zelf gaan betalen: studie, telefoon, zorgverzekering etc. Geen probleem, dat heb ik kunnen doen aangezien ik naast mijn school ook werkte in de weekenden. Toch moet ik eerlijk toegeven dat het af en toe wel stak als ik hoorde dat vriendinnetjes hun studie wél werd betaald, een scooter kregen voor hun verjaardag of hun rijlessen cadeau kregen. Maar imiddels ben ik 24 jaar en heb ik sinds kort ook mijn rijbewijs gehaald. :yes:

Nu is het zo dat mijn moeder momenteel een relatie heeft en daarmee samenwoont. Hij heeft een eigen bedrijf en verdient meer dan genoeg geld. Mijn moeder schept dan zo af en toe graag op dat hij bijna bij één miljoen heeft op zijn rekening. Ze heeft geld en mooie spullen altijd al interessant gevonden, daar verschillen we erg in. Wanneer ik tegenwoordig iets met mijn moeder ga doen, krijg ik overal een tikkie voor gestuurd. Parkeerkosten 5 euro in totaal, dan krijg ik een tikkie van 2,50. Zij heeft goed vlees gehaald bij een groothandel en neemt dit voor mij mee, zonder dat ik hierom vraag, dan krijg ik later wanneer ze thuis is een tikkie. Laatst had ze een leuk jurkje voor mij gekocht (ongv. 10 euro) en gaf dit aan mij. Ik heb haar niet gesproken over het jurkje, hier komt ze spontaan mee aanzetten, in mijn ogen als een cadeau. Maar kreeg na afloop toch weer een tikkie toegestuurd. Zo kan ik nog wel even doorgaan met voorbeelden. Ik merk dat het mij begint te irriteren, aangezien ik zelf geen tikkies stuur naar mensen in mijn omgeving. Ik ben overigens al gestopt met dingen aan te nemen waar ik niet om heb gevraagd, of het moet mijn geld waard zijn op dat moment. Het vervelende is wel dat dan weer beledigd is omdat ik het niet wil.

Ik voel me, nu ik dit opschrijf, een ongelofelijke zeur.... Benieuwd naar jullie mening :-)
eennieuwestart wijzigde dit bericht op 17-06-2020 22:33
0.18% gewijzigd
Eens met wat hier eerder al gezegd is. Hopelijk durf je er iets mee te doen.
Miek_ schreef:
17-06-2020 16:41
Het komt niet echt over alsof je een warme relatie met jouw moeder hebt. Ik vind het heel bijzonder gedrag die tikkies en al helemaal dat ze die stuurt voor producten die je ongevraagd krijgt. Ze beschikt niet over jouw portemonnee en heeft daar ook het recht niet toe. Prima om dit te weigeren en je hoeft je hier al helemaal niet over te schamen.
Ik houd heel veel van mijn moeder. Maar het is inderdaad niet de band die ik graag zou willen, en dat gaat er ook niet komen. Dat heb ik inmiddels wel grotendeels geaccepteerd. Verder heb je gelijk, alhoewel ik dus wel een soort schaamte voel als ik er met vriendinnen over praat.
MrsNiceGuy schreef:
17-06-2020 16:09
Het lijkt wel of ze een koopverslaving heeft maar dit zelf niet wil/kan betalen.
Dus koopt ze maar voor jou, jij betaalt het toch wel terug...
Dit schoot ook al door mijn hoofd.
Ik zou zeggen dat jouw moeder niet spoort.

Al was het maar de bewering dat haar vriend bijna een miljoen op de rekening heeft staan. Dat is a vrij onwaarschijnlijk, want waarom zou je dat in hemelsnaam doen, je krijgt geen vergoeding erover en omdat het boven de ton zit is het ook nog risicovol, zeker nu weer en b informatie die niemand wat aangaat en c alleen maar slecht op haar afstraalt, want het lijkt enorm op pochen met andermans veren.

Naar je dochter toe!

En dan ook nog al die tikkies. Gierig gedrag. Bah!
Doreia* schreef:
17-06-2020 15:28
Vanaf nu voordat je het aanneemt eerst aan haar vragen: is het een gift of krijg ik straks een tikkie van je hiervoor? En als ze zegt dat het een gift is, neem je het aan en als ze zegt dat je het moet betalen, geef je het haar terug.

Echt hoor.
Dit. Kom nou, dit zou ik echt niet pikken.
Oh, je moet je cadeaus zelf betalen? Nee dan nam ik ze niet aan. Leuk maar ik heb hier geen geld voor over momenteel.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Eennieuwestart schreef:
17-06-2020 16:47
Ik houd heel veel van mijn moeder. Maar het is inderdaad niet de band die ik graag zou willen, en dat gaat er ook niet komen. Dat heb ik inmiddels wel grotendeels geaccepteerd. Verder heb je gelijk, alhoewel ik dus wel een soort schaamte voel als ik er met vriendinnen over praat.
Je hoeft je niet te schamen voor het gedrag van jouw moeder he :) het is haar tekortkoming, niet die van jou. Jouw vriendinnen snappen prima dat je niet verantwoordelijk bent voor het bizarre gedrag van jouw moeder en dat je daar geen invloed op hebt. Ik snap wel dat het steekt hoor als je ziet dat het ook heel anders kan.
Het biedt wel opties voor een leuk sociaal experiment. Koop iets voor haar, geef het en stuur later een tikkie. Ben heel benieuwd wat ze dan zegt!
lilalinda schreef:
17-06-2020 15:32
Parkeerkosten delen, vind ik wel normaal. Maar dan nog, overleg je het voor je een Tikkie stuurt:
" delen we deze kosten?"
Met je moeder? Of met je volwassen kind? En 5 euro delen?
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 17-06-2020 17:41
1.19% gewijzigd
Laat brandnetels staan; juist op brandnetels leggen vlinders hun eitjes.
Heeft jouw moeder wel echt een moederrol ingenomen in jouw leven? Ik vind haar best wel afwijkend gedrag vertonen. Is zij geestelijk gezond, functioneert zij goed in het dagelijkse leven (qua werk/relaties/vriendschappen)? Ik krijg niet echt de indruk van een moeder/kind rol.
Dat gedoe met die tikkies. Als je nog geld van iemand krijgt dan vertel je hem dat gewoon. Dan kan hij het meteen zeggen als hij het er niet mee eens is.

En de onzin ook. Ik kreeg laatst een tikkie voor 1 euro.

Wtf.

Betaal dat gewoon zelf even.
merano wijzigde dit bericht op 17-06-2020 17:43
0.20% gewijzigd
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Bizar, ik zou beledigd zijn als m’n eigen moeder zo doet. Niet omdat het geld uitmaakt maar omdat het zo onpersoonlijk is. Als ik met mijn moeder ergens naartoe ga staat ze erop om alles te betalen. En dan verras ik haar op mijn beurt weer met een cadeautje waar ze uiteraard geen tikkie voor krijgt.
Miek_ schreef:
17-06-2020 17:26
Je hoeft je niet te schamen voor het gedrag van jouw moeder he :) het is haar tekortkoming, niet die van jou. Jouw vriendinnen snappen prima dat je niet verantwoordelijk bent voor het bizarre gedrag van jouw moeder en dat je daar geen invloed op hebt. Ik snap wel dat het steekt hoor als je ziet dat het ook heel anders kan.
Je hebt ook gelijk. Mijn vriendinnen snappen dat inderdaad. Zij zien mijn moeder sowieso als de 'gekke' moeder, met een knipoog hoor ;-) Ze is in andere opzichten ook vaak net even anders dan andere moeders, wat prima en goed is. Alleen dit puntje begon mij persoonlijk echt dwars te zitten. Het schamen moet ik los gaan laten
Whateffa schreef:
17-06-2020 17:36
Heeft jouw moeder wel echt een moederrol ingenomen in jouw leven? Ik vind haar best wel afwijkend gedrag vertonen. Is zij geestelijk gezond, functioneert zij goed in het dagelijkse leven (qua werk/relaties/vriendschappen)? Ik krijg niet echt de indruk van een moeder/kind rol.
Klopt. Wij hebben niet echt een moeder/dochter rol. Dat is natuurlijk weer een heel ander onderwerp. Ik heb o.a. dat een plekje kunnen geven nadat ik hierover gesproken heb met een psych. Jammer vind ik het nog wel, alleen kan ik daar momenteel niks aan veranderen. Dit puntje uit mij OP begon mij alleen persoonlijk heel erg dwars te zitten.
merano schreef:
17-06-2020 17:39
Dat gedoe met die tikkies. Als je nog geld van iemand krijgt dan vertel je hem dat gewoon. Dan kan hij het meteen zeggen als hij het er niet mee eens is.

En de onzin ook. Ik kreeg laatst een tikkie voor 1 euro.

Wtf.

Betaal daat gewoon zelf even.
1 euro..... wauw!
Eennieuwestart schreef:
17-06-2020 15:34
Dat is een goed idee! Alleen voel ik een soort van 'schaamte' dat ik zoiets moet vragen aan mijn moeder. Toen ik het jurkje had gekregen en later via WhatsApp een tikkie ontvang, heb ik een paar dagen gewacht. Ik wilde het niet overmaken omdat ik echt dacht dat het een cadeau was. Na een aantal dagen kreeg ik het verzoek nogmaals. Ik heb toen geantwoord 'oh, ik was in de veronderstelling dat je het jurkje cadeau gaf'. Waarop zij antwoorde 'tssssss'. Ik heb haar niet meer gesproken sindsdien en eerlijk gezegd ook nog niet overgemaakt..
Als je iedere keer moeten vragen of het een cadeau is of niet, lijkt mij ook heel ongemakkelijk.

Gewoon 1 keer heel duidelijk aangeven: mam, als je ongevraagd iets voor mij meeneemt ga ik er vanuit dat je me dat cadeau wilt doen. En als je dan toch een tikkie stuurt, dan reageer ik niet meer / krijg je het de eerstvolgende keer terug. En daar wil je dan verder ook geen enkele discussie meer over voeren.
Eennieuwestart schreef:
17-06-2020 16:30
Een nieuw inzicht voor mij. Opent wel mijn ogen en zorgt ervoor dat ik anders naar de situatie kan gaan kijken. Want dit zou wel eens heel goed kunnen kloppen nu ik het zo bedenk. Leuk ook: 'elke gek heeft zijn gebrek', die kende ik nog niet maar ga ik onthouden. Bedankt! :-D
Fijn dat je er iets aan hebt. :hug:
Ik zou gewoon helemaal geen dingen meer aannemen, ook niet als je het zelf had willen kopen, gewoon om gedoe over geld te voorkomen en met jouw moeders onnavolgbare gedachtegang ga je daar niet samen uitkomen.
Gewoon tegen je moeder zeggen dat je geen spullen van haar wil kopen. Alles delen is inderdaad stom maar haar goed recht. Spullen ongevraagd meenemen en om geld vragen is te bizar. Echt niet meer aannemen.
Jezus! Ik word eigenlijk vrij geïrriteerd als ik dit lees. Als je moeder iets voor je koopt zonder dat je het vraagt, dan vind ik wel dat je dat als een cadeautje mag zien. Zeker als ze nu een stinkend rijke vriend heeft. Ik vind het echt nergens op slaan, alle respect voor je moeder maar toch. W T F. Ik zou er na een tijd ook gewoon boos om worden... Zoals de vorigen al zeiden: elke keer als ze je wat geeft, moet je vragen "En ga je me later hiervoor nog de rekening voorschotelen, nee bedankt dan."

(P.S. Is dit een 'subtiele' manier van je moeder om zo geld van haar eigen dochter af te troggelen? Want daar lijkt het wel op.)

Succes!
Even heel passief aggresief: Koop een bosje bloemen voor haar. En stuur dan een tikkie zodra je thuis bent. ;-)
Je geeft aan dat jullie band niet zo goed is als je het eigenlijk graag zou willen en dat je al wat gesprekken hebt gehad om dat te accepteren en een plekje te geven.

Ging het tijdens die gesprekken nooit over je eigen grenzen aangeven en bewaken? Je houdt veel van je moeder maar lijkt door je loyaliteit wat over je eigen grenzen te gaan. Heb je daar alleen met haar last van of vind je dit bij anderen ook wat moeilijk?

Die tikkies lijken mij het topje van de ijsberg, ik kan me niet voorstellen dat de relatie verder in balans is, anders zou ze je die spullen niet ongevraagd in je maag splitsen. Ik neem aan dat ze dit bizarre gedrag ook alleen naar jou vertoont? Of doet ze dat ook bij collega's, ineens lunch voor iedereen meenemen en dan een rekening sturen?
Zou me kapot schamen om voor dergelijke pietlulligheden geld terug te vragen, kan je een rijke vriend hebben maar wat een armoe als je zo in het leven staat.
Ik zou zeggen dat ze eens per maand maar een factuurtje maakt.

En zou haar op de duur geen stap meer laten doen in huis, want kennelijk heeft ze altijd ongevraagd spullen mee die jij dan achteraf mag betalen.

En die weigeren gaat ook weer heibel geven.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Bijnasoms schreef:
17-06-2020 19:18
Even heel passief aggresief: Koop een bosje bloemen voor haar. En stuur dan een tikkie zodra je thuis bent. ;-)
Ik vind het grappig maar heb er geen zin in. Ik weet dat er veel gezeur van komt en dat is mijn energie niet waard. Ik zit namelijk in een hele drukke periode waar ik op dit moment focus voor moet hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven