Moeder stuurt overal een tikkie voor
woensdag 17 juni 2020 om 15:26
Hi allemaal,
De titel zegt eigenlijk al genoeg. Maar toch handig om even wat informatie te geven.
Laat ik voorop stellen dat ik geen verwend nest ben. Tot mijn achttiende hebben mijn (gescheiden) ouders mij financieel onderhouden, waar ik dankbaar voor ben. Wel ben ik op mijn dertiende begonnen met mijn eerste bij-baantje, waar natuurlijk niks geks aan is. De dag toen ik achttien werd, veranderden dit wel. Ik moest alles zelf gaan betalen: studie, telefoon, zorgverzekering etc. Geen probleem, dat heb ik kunnen doen aangezien ik naast mijn school ook werkte in de weekenden. Toch moet ik eerlijk toegeven dat het af en toe wel stak als ik hoorde dat vriendinnetjes hun studie wél werd betaald, een scooter kregen voor hun verjaardag of hun rijlessen cadeau kregen. Maar imiddels ben ik 24 jaar en heb ik sinds kort ook mijn rijbewijs gehaald.
Nu is het zo dat mijn moeder momenteel een relatie heeft en daarmee samenwoont. Hij heeft een eigen bedrijf en verdient meer dan genoeg geld. Mijn moeder schept dan zo af en toe graag op dat hij bijna bij één miljoen heeft op zijn rekening. Ze heeft geld en mooie spullen altijd al interessant gevonden, daar verschillen we erg in. Wanneer ik tegenwoordig iets met mijn moeder ga doen, krijg ik overal een tikkie voor gestuurd. Parkeerkosten 5 euro in totaal, dan krijg ik een tikkie van 2,50. Zij heeft goed vlees gehaald bij een groothandel en neemt dit voor mij mee, zonder dat ik hierom vraag, dan krijg ik later wanneer ze thuis is een tikkie. Laatst had ze een leuk jurkje voor mij gekocht (ongv. 10 euro) en gaf dit aan mij. Ik heb haar niet gesproken over het jurkje, hier komt ze spontaan mee aanzetten, in mijn ogen als een cadeau. Maar kreeg na afloop toch weer een tikkie toegestuurd. Zo kan ik nog wel even doorgaan met voorbeelden. Ik merk dat het mij begint te irriteren, aangezien ik zelf geen tikkies stuur naar mensen in mijn omgeving. Ik ben overigens al gestopt met dingen aan te nemen waar ik niet om heb gevraagd, of het moet mijn geld waard zijn op dat moment. Het vervelende is wel dat dan weer beledigd is omdat ik het niet wil.
Ik voel me, nu ik dit opschrijf, een ongelofelijke zeur.... Benieuwd naar jullie mening
De titel zegt eigenlijk al genoeg. Maar toch handig om even wat informatie te geven.
Laat ik voorop stellen dat ik geen verwend nest ben. Tot mijn achttiende hebben mijn (gescheiden) ouders mij financieel onderhouden, waar ik dankbaar voor ben. Wel ben ik op mijn dertiende begonnen met mijn eerste bij-baantje, waar natuurlijk niks geks aan is. De dag toen ik achttien werd, veranderden dit wel. Ik moest alles zelf gaan betalen: studie, telefoon, zorgverzekering etc. Geen probleem, dat heb ik kunnen doen aangezien ik naast mijn school ook werkte in de weekenden. Toch moet ik eerlijk toegeven dat het af en toe wel stak als ik hoorde dat vriendinnetjes hun studie wél werd betaald, een scooter kregen voor hun verjaardag of hun rijlessen cadeau kregen. Maar imiddels ben ik 24 jaar en heb ik sinds kort ook mijn rijbewijs gehaald.

Nu is het zo dat mijn moeder momenteel een relatie heeft en daarmee samenwoont. Hij heeft een eigen bedrijf en verdient meer dan genoeg geld. Mijn moeder schept dan zo af en toe graag op dat hij bijna bij één miljoen heeft op zijn rekening. Ze heeft geld en mooie spullen altijd al interessant gevonden, daar verschillen we erg in. Wanneer ik tegenwoordig iets met mijn moeder ga doen, krijg ik overal een tikkie voor gestuurd. Parkeerkosten 5 euro in totaal, dan krijg ik een tikkie van 2,50. Zij heeft goed vlees gehaald bij een groothandel en neemt dit voor mij mee, zonder dat ik hierom vraag, dan krijg ik later wanneer ze thuis is een tikkie. Laatst had ze een leuk jurkje voor mij gekocht (ongv. 10 euro) en gaf dit aan mij. Ik heb haar niet gesproken over het jurkje, hier komt ze spontaan mee aanzetten, in mijn ogen als een cadeau. Maar kreeg na afloop toch weer een tikkie toegestuurd. Zo kan ik nog wel even doorgaan met voorbeelden. Ik merk dat het mij begint te irriteren, aangezien ik zelf geen tikkies stuur naar mensen in mijn omgeving. Ik ben overigens al gestopt met dingen aan te nemen waar ik niet om heb gevraagd, of het moet mijn geld waard zijn op dat moment. Het vervelende is wel dat dan weer beledigd is omdat ik het niet wil.
Ik voel me, nu ik dit opschrijf, een ongelofelijke zeur.... Benieuwd naar jullie mening

eennieuwestart wijzigde dit bericht op 17-06-2020 22:33
0.18% gewijzigd

woensdag 17 juni 2020 om 16:01
Bedankt voor je fijne reactie Pinaco. Doet me goed! Ik ga ermee aan de slagPinaco schreef: ↑17-06-2020 15:53Herkenbaar. Het is heel vervelend als je eigen ouders zich niet zo leuk gedragen als de ouders van vriendinnen. Je kan hier het beste snel vrede mee leren hebben, dat scheelt een boel frustratie en verdriet.
Ondankbaar voor een jurkje waar je zelf voor moet betalen? Dat is dan een kronkel aan haar kant, dat begrijp je he?
Hoe dit het beste aan te pakken: Zeg haar gewoon dat je geen geld hebt om sushi te eten. Daar hoef je niet geheimzinnig over te doen! En wees niet bang voor haar gevoelens, het is een grote meid. Die overgang, om van kind-volwassene als volwassene-volwassene te gaan communiceren is ook lastig. Het is, voor je eigen bestwil, echter wel een overgang waar je doorheen moet...![]()

woensdag 17 juni 2020 om 16:03
Waarom moet je dankbaar zijn voor iets dat je zelf moet gaan betalen? Dat vind ik wel heel bijzonder!Eennieuwestart schreef: ↑17-06-2020 15:48Blij met jullie reacties, die allemaal wel op hetzelfde neer komen. Ik ben geen zeur en dat geeft mij een geruststellend gevoel. Het jurkje ga ik inderdaad teruggeven, al zal ik dan ook de nodige woorden over mij heen krijgen zoals 'ondankbaar'. Ik merk wel dat het tussen ons in komt te staan, aangezien mijn irritatie steeds hoger oploopt. Wanneer ze mij vraagt om iets leuks te doen (zoals bijvoorbeeld) sushi eten, dan is het eerste wat ik denk 'kan ik op dit moment het geld voor sushi missen'. Dat lijkt mij niet de bedoeling. Iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken? In het achterhoofd houdende dat ze zich snel aangevallen voelt en/of beledigd is.
Ben ook heel benieuwd hoe je moeder gaat reageren als je het jurkje terug gaat geven en haar gaat vertellen dat je geen ongevraagde spullen meer wilt ontvangen die je dan ook nog eens moet gaan betalen!
woensdag 17 juni 2020 om 16:06
Dit. Echt bizar. Jurkje teruggeven en als ze zegt dat je ondankbaar bent, bedenk dan dat dat een debiele reactie is. Dankbaar moeten zijn voor iets waar je zelf de rekening voor krijgt. TSSSSSS!Sabeltandcavia schreef: ↑17-06-2020 15:52Dus eigenlijk geeft je moeder jouw geld uit. Dat kan ze toch niet maken? Eens met de rest dat dit echt niet kan. En ik zou het jurkje ook terugsturen.
Dit mag je haar ook gewoon duidelijk zeggen.
woensdag 17 juni 2020 om 16:07
Ja, ik ga ermee aan de slag. Hoe ik het precies aan ga pakken weet ik nog niet. Ik vind dit soort confrontaties (zeker met mijn moeder) lastig. Maar als dit door blijft sudderen dan raak ik enkel geïrriteerder en dat kost te veel energie. Bedankt voor je begripvolle reactiedianaf schreef: ↑17-06-2020 15:45Misschien is het sowieso eens handig om het gesprek met haar aan te gaan hiervoor. Want tenzij je er echt over in gesprek gaat, blijft het zo.
Ik twijfel wel een beetje over hoe dit in te steken.
Aan de ene kant zou ik willen weten waarom ze ongevraagd dingen voor je koopt en dan verwacht dat jij dat betaald. En waarom ze dan beledigd is als je het niet aan neemt.
Aan de andere kant zou ik haar duidelijk willen maken, dat ik liever zelf beslis of ik mijn geld uit wil geven aan heen jurkje of een stuk vlees of iets anders en dat het niet prettig is om zo voor het blok gezet te worden. Dus dat als ze iets voor jou mee wil nemen dat geen cadeau is, dat ze dan even moet overleggen.
En tja, ik zou ook wel willen weten waarom ze eigenlijk overal een tikkie voor stuurt? Ik vind tikkies in dit soort gevallen heel irritant, want je zet iemand voor het blok.
Ik begrijp jouw gevoel ook wel hoor en het gaat niet om het geld, maar het gaat om het gebaar. Het gevoel dat je ouders je af en toe willen verrassen/verwennen. Dus ja, ik begrijp wel dat je nu even geen contact hebt met jouw moeder.
Laat het niet te lang lopen en ga navragen hoe en wat. Niet makkelijk, wel nodig.

woensdag 17 juni 2020 om 16:10
Eennieuwestart schreef: ↑17-06-2020 15:52Ik heb dat vroeger zeker wel gedaan. Maar sinds tikkie eigenlijk is ontstaan of althans sinds mijn moeder het heeft ontdekt, heb ik geen lunch meer betaald. Je geeft aan 'of betaald jouw moeder altijd', ze betaald juist niet en wilt alles delen. Daardoor heb ik ook minder de behoefte om haar eens lekker te trakteren. De parkeerkosten van 5 euro waren omdat we beide een afspraak hadden op dezelfde locatie. Ik was eerst aan de beurt, daarna volgde haar afspraak. Vervolgens zijn we bij mij gaan eten. Parkeerkosten zijn duur, dat weet ik. Wat mij steekt is dat we daar toch allebei moesten zijn, je daarna bij mij eet (nee ik stuur geen tikkie) en dan wel nog 2,50 naar mij toestuurt. Het bedrag irriteert mij ook. Ik vind het zo 'typisch nederlands' en dat past niet bij mij.
Tja, je kunt dan passief agressief een tikkie voor de boodschappen sturen. Of gewoon het gesprek opengooien: 'ik dacht dat jij de parkeerkosten betaalde, omdat ik voor het eten gezorgd heb'.
woensdag 17 juni 2020 om 16:11
Ik zou er geen groot ding van maken maar teruggeven lijkt me zeer terecht.Eennieuwestart schreef: ↑17-06-2020 15:48Het jurkje ga ik inderdaad teruggeven, al zal ik dan ook de nodige woorden over mij heen krijgen zoals 'ondankbaar'.
Je hebt het jurkje namelijk niet gekregen, je moet het kopen.
Als mama zegt 'ben je dan niet dankbaar' of 'hoe ondankbaar van je', kun je alsnog zeggen 'Oh, het was tóch een cadeau! Ik ben hartstikke dankbaar, bedankt!!!'
Je bent óf dankbaar voor een cadeau, óf je koopt iets dat je zelf uitzoekt.
Maar dankbaar zijn voor iets dat je ongevraagd krijgt en moet betalen klopt niet.
Waar ben je dan 'dankbaar' voor?
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
woensdag 17 juni 2020 om 16:12
Zou goed kunnen! Ik weet dat ze in het verleden heeft gelopen bij een coach, aangezien ze niet goed om kon gaan met haar geld. Ik herinner mij dat ze haar bonnetjes dan altijd moest inleveren, maar ik was nog jong.MrsNiceGuy schreef: ↑17-06-2020 16:09Het lijkt wel of ze een koopverslaving heeft maar dit zelf niet wil/kan betalen.
Dus koopt ze maar voor jou, jij betaalt het toch wel terug...

woensdag 17 juni 2020 om 16:14
Gelukkig voor haar dan maar dat ze nu een (bijna) miljonair aan de haak heeft geslagen!Eennieuwestart schreef: ↑17-06-2020 16:12Zou goed kunnen! Ik weet dat ze in het verleden heeft gelopen bij een coach, aangezien ze niet goed om kon gaan met haar geld. Ik herinner mij dat ze haar bonnetjes dan altijd moest inleveren, maar ik was nog jong.
woensdag 17 juni 2020 om 16:20
Wat ik bedoelde met 'of betaald zij altijd'. Ik kan mij voorstellen dat als iemand altijd degene is die betaald en de ander nooit aanbiedt om eens te betalen, dat dit wrijving oplevert. Maar je geeft aan dat het voorheen over en weer ging en dat ze nu ook gewoon mee eet zonder dat jij een tikkie stuurt, dus dat is het dan ook niet echt. Hmmm...

Waar ik ook over zit te denken is waarom jouw moeder zo rigide zou kunnen zijn in het delen van kosten. Had zij het als gescheiden ouder moeilijk qua geld of vroeger thuis of tijdens haar huwelijk? Heb je nog broers of zussen?
Misschien had zij het vroeger moeilijk en is bang dat weer mee te maken. Ze kan wel in een relatie zitten met iemand met veel geld, maar dat is dan niet haar geld, dus dat ze uit voorzorg voorzichtig is?
Mbt broers of zussen, misschien wil ze geen van jullie tekort doen door de een meer te geven dan de ander. Of dat ze niet wil dat zij van jou 'profiteert', maar ook niet dat jij van haar 'profiteert'. Dat wil nogal eens lastig zijn om een balans in te vinden en sommigen mensen worden daar erg rigide van.
Nou ja, de enige manier om erachter te komen, is het vragen. Lastig hoor.
Voor nu. Jouw moeder wil altijd delen, dus inderdaad als ze je ergens voor uitnodigt en het komt jou financieel niet uit, zou ik ook gewoon aangeven dat het nu financieel niet uitkomt, dus misschien een andere keer. Of als het wel uitkomt, dat jij de rekening betaalt en haar een tikkie stuurt.Eennieuwestart schreef: ↑17-06-2020 15:48Blij met jullie reacties, die allemaal wel op hetzelfde neer komen. Ik ben geen zeur en dat geeft mij een geruststellend gevoel. Het jurkje ga ik inderdaad teruggeven, al zal ik dan ook de nodige woorden over mij heen krijgen zoals 'ondankbaar'. Ik merk wel dat het tussen ons in komt te staan, aangezien mijn irritatie steeds hoger oploopt. Wanneer ze mij vraagt om iets leuks te doen (zoals bijvoorbeeld) sushi eten, dan is het eerste wat ik denk 'kan ik op dit moment het geld voor sushi missen'. Dat lijkt mij niet de bedoeling. Iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken? In het achterhoofd houdende dat ze zich snel aangevallen voelt en/of beledigd is.

Waar ik ook over zit te denken is waarom jouw moeder zo rigide zou kunnen zijn in het delen van kosten. Had zij het als gescheiden ouder moeilijk qua geld of vroeger thuis of tijdens haar huwelijk? Heb je nog broers of zussen?
Misschien had zij het vroeger moeilijk en is bang dat weer mee te maken. Ze kan wel in een relatie zitten met iemand met veel geld, maar dat is dan niet haar geld, dus dat ze uit voorzorg voorzichtig is?
Mbt broers of zussen, misschien wil ze geen van jullie tekort doen door de een meer te geven dan de ander. Of dat ze niet wil dat zij van jou 'profiteert', maar ook niet dat jij van haar 'profiteert'. Dat wil nogal eens lastig zijn om een balans in te vinden en sommigen mensen worden daar erg rigide van.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 17 juni 2020 om 16:20
Als ik dit zo lees, in combinatie met het opscheppen over het geld van haar vriend en die tikkies sturen, dan krijg ik een beeld dat jouw moeder zelf een wat vreemde relatie heeft met geld, en dat zij gewoon echt niet weet hoe je daar “normaal” mee om gaat. Het heeft meer weg van onkunde dan van onwil. Misschien maakt dat inzicht het voor jou wat makkelijker om te accepteren dat jouw moeder zich op dit vlak “anders” gedraagt dan gangbaar is? Elke gek heeft zijn gebrek, zullen we maar zeggen.Eennieuwestart schreef: ↑17-06-2020 16:12Zou goed kunnen! Ik weet dat ze in het verleden heeft gelopen bij een coach, aangezien ze niet goed om kon gaan met haar geld. Ik herinner mij dat ze haar bonnetjes dan altijd moest inleveren, maar ik was nog jong.
woensdag 17 juni 2020 om 16:25
Ik snap je vragen! Ik ben enig kind. Mijn moeder heeft zeker wel periodes gekend waarin zij het minder breed had. Voornamelijk omdat zij moeilijk om kon gaan met geld, dus het uitgaf aan nagels laten doen of andere zaken waar ze eigenlijk het geld niet voor had. Haar (ex)partner(s) hadden vaak veel geld, of ze hier gericht naar op zoek is gegaan weet ik niet. Ik kan mij dus zeker in haar verplaatsen en dat ze het wellicht ziet als een veiligheid, maar toegeven zal ze dat nooit. Ze heeft veel meegemaakt en ik heb oprecht bewondering voor haar kracht, alleen verschillen we erg en is zij een gesloten boek waar ik heel open en gevoelig ben. Een gesprek moet er komen en dat zal ik zeker heel lastig vinden, maar moet wel gebeuren helaas.dianaf schreef: ↑17-06-2020 16:20Wat ik bedoelde met 'of betaald zij altijd'. Ik kan mij voorstellen dat als iemand altijd degene is die betaald en de ander nooit aanbiedt om eens te betalen, dat dit wrijving oplevert. Maar je geeft aan dat het voorheen over en weer ging en dat ze nu ook gewoon mee eet zonder dat jij een tikkie stuurt, dus dat is het dan ook niet echt. Hmmm...
Voor nu. Jouw moeder wil altijd delen, dus inderdaad als ze je ergens voor uitnodigt en het komt jou financieel niet uit, zou ik ook gewoon aangeven dat het nu financieel niet uitkomt, dus misschien een andere keer. Of als het wel uitkomt, dat jij de rekening betaalt en haar een tikkie stuurt.
woensdag 17 juni 2020 om 16:27
Dit is het eerste waar ik aan dacht bij het lezen van de OP.MrsNiceGuy schreef: ↑17-06-2020 16:09Het lijkt wel of ze een koopverslaving heeft maar dit zelf niet wil/kan betalen.
Dus koopt ze maar voor jou, jij betaalt het toch wel terug...
Rare situatie. Zou er toch een appje aan wagen TO. En het jurkje teruggeven en niets aannemen verder.
woensdag 17 juni 2020 om 16:30
Een nieuw inzicht voor mij. Opent wel mijn ogen en zorgt ervoor dat ik anders naar de situatie kan gaan kijken. Want dit zou wel eens heel goed kunnen kloppen nu ik het zo bedenk. Leuk ook: 'elke gek heeft zijn gebrek', die kende ik nog niet maar ga ik onthouden. Bedankt!Nummer*Zoveel schreef: ↑17-06-2020 16:20Als ik dit zo lees, in combinatie met het opscheppen over het geld van haar vriend en die tikkies sturen, dan krijg ik een beeld dat jouw moeder zelf een wat vreemde relatie heeft met geld, en dat zij gewoon echt niet weet hoe je daar “normaal” mee om gaat. Het heeft meer weg van onkunde dan van onwil. Misschien maakt dat inzicht het voor jou wat makkelijker om te accepteren dat jouw moeder zich op dit vlak “anders” gedraagt dan gangbaar is? Elke gek heeft zijn gebrek, zullen we maar zeggen.

woensdag 17 juni 2020 om 16:32
Misschien is de beste oplossing: Die tikkies negeren.
Ja, ze dramt een aantal keer aan. Maar jij appt (na enige tijd!!!) terug dat je heel dankbaar bent voor het cadeau. Niet vragen of het een cadeau is. Aannemen dat het zo is.
Dan laat ze vrij snel uit haar hoofd om ongevraagd iets voor jou te kopen.
Zelfde geldt voor die lunches. Je kunt wel volgende keer zeggen 'deze keer betaal ik'. Dat is de normale manier om het in evenwicht te houden.
Parkeerkosten is een grijs gebied.
Als ik aanbiedt om met mijn auto te gaan waar je ook zelf had kunnen komen, of het gaat om 2x niks, heb ik het lef niet om €2,50 te vragen - echt, waar gáát dat over?
Als we samen ergens heen gaan en toevallig mijn auto nemen, en duur moeten parkeren - ja, dan neem ik de helft van de kosten wel aan.
Trouwens: Wedden dat je moeder een verkeersboete ook voor de helft op jou zal verhalen, omdat jij er naast zat?
Sommige mensen zijn zo verblind door de mogelijkheid die onkosten te delen, dat ze daarvoor het woord 'logisch' durven aan te randen.
Ja, ze dramt een aantal keer aan. Maar jij appt (na enige tijd!!!) terug dat je heel dankbaar bent voor het cadeau. Niet vragen of het een cadeau is. Aannemen dat het zo is.
Dan laat ze vrij snel uit haar hoofd om ongevraagd iets voor jou te kopen.
Zelfde geldt voor die lunches. Je kunt wel volgende keer zeggen 'deze keer betaal ik'. Dat is de normale manier om het in evenwicht te houden.
Parkeerkosten is een grijs gebied.
Als ik aanbiedt om met mijn auto te gaan waar je ook zelf had kunnen komen, of het gaat om 2x niks, heb ik het lef niet om €2,50 te vragen - echt, waar gáát dat over?
Als we samen ergens heen gaan en toevallig mijn auto nemen, en duur moeten parkeren - ja, dan neem ik de helft van de kosten wel aan.
Trouwens: Wedden dat je moeder een verkeersboete ook voor de helft op jou zal verhalen, omdat jij er naast zat?
Sommige mensen zijn zo verblind door de mogelijkheid die onkosten te delen, dat ze daarvoor het woord 'logisch' durven aan te randen.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
woensdag 17 juni 2020 om 16:41
Het komt niet echt over alsof je een warme relatie met jouw moeder hebt. Ik vind het heel bijzonder gedrag die tikkies en al helemaal dat ze die stuurt voor producten die je ongevraagd krijgt. Ze beschikt niet over jouw portemonnee en heeft daar ook het recht niet toe. Prima om dit te weigeren en je hoeft je hier al helemaal niet over te schamen.