Moeder van 90

13-06-2019 14:31 43 berichten
Even een vraag omdat ik hoop op jullie meedenken zodat er een oplossing komt op korte termijn (ik heb het maar onder "relaties" geopend, mocht het verkeerd staan merk ik het wel):

Mijn moeder (90 jaar) woont nog zelfstandig maar is slecht ter been, een andere bewoonster van het complex is 92/93 jaar is nog erg goed ter been. Deze kennis van mijn moeder heeft mijn moeder het afgelopen jaar nog hogere bloeddruk en stress bezorgd. Ik wil mijn moeder hierbij helpen maar we weten even niet hoe verder.

Deze kennis belt (telefonisch) en legt op, dan weet ze dat mijn moeder thuis is en 20 minuten later staat ze voor de deur (mijn moeder opent de deur dus al niet meer met uitzondering van 2 tot 3x per week). Ze belt beneden aan de hoofdingang op de huistelefoon en dan gaat het idem dito. Ze staat boven voor de deur (mijn moeder ziet haar dus door het kijkgaatje).

Dit gebeurt gemiddeld 4 keer per dag, ook 's-morgens om 09.00 uur! Dit buiten de uren dat mijn moeder haar wel binnenlaat voor een praatje en buiten de uren dat ze samen gaan kienen. Dus 3x per week zien ze elkaar al. Inmiddels krijgt mijn moeder er gezondheidsklachten van en beheerst het haar leven. Ze is al meer dan duidelijk geweest en zegt haar kennis de tijden dat ze er niet is of haar bezigheden heeft of bezoek heeft maar daar trekt deze kennis zich niets van aan, (zelfs de particuliere hulp van mijn moeder die iedere vrijdagmorgen komt krijgt de terror mee). Ze heeft ook al heel vaak dingen verzonnen (bleek achteraf), dat ze bv vreemde mannen over de vloer had of was gevallen alleen om bij mijn moeder binnen te komen of om aandacht te trekken.

Het erge is dat de dochter van deze kennis haar moeder maar één morgen in de week komt halen en wij geen telefoonnummer van haar hebben en ook niet krijgen. Mijn moeder heeft haar kennis al gevraagd om het telefoonnummer van haar dochter maar dat vertikt ze te geven.

Ik zou graag eens even met die dochter spreken om het onderling te regelen zodat mijn moeder haar rust krijgt want die kennis belt ook 's-morgens om 09.00 al aan en mijn moeder heeft minimaal anderhalf uur nodig om haar steunkousen aan te doen, hoorapparaten in, eten voor de medicijnen en ze heeft bij alles een rollator nodig, haar handen en benen zitten vol reuma dus ze is 's-morgens pas rond 10.30 klaar maar die kennis heeft er kennelijk lak aan en belt haar gewoon wakker.

Ik kan die dochter dus niet bereiken, het enige dat ik kan doen is op de zaterdagochtend (als die dochter haar moeder komt halen) voor de flat gaan staan en iedereen die naar binnengaat aanspreken want ik weet niet hoe ze eruit ziet.

Wellicht zijn er meerdere oplossingen maar momenteel weet ik het even niet meer. Kunnen jullie eens meedenken hoe we dit het beste kunnen aanpakken?
Alle reacties Link kopieren
Neem een ander nummer en laat haar voor de deur staan als het niet uitkomt.
Wat zegt het zorgcomplex er van??
Van nummer veranderen en die kennis misschien wat 'conditioneren' als in: sta jij zo vroeg voor de deur, dan ga ik de eerstvolgende keer niet mee op onze normale uitstapjes.

zoiets?
Dan zou ik idd die dochter opwachten en het met haar bespreken, want dit is echt geen doen zo voor je moeder.
Ik heb totaal geen verstand van bejaarden of wooncomplexen waar bejaarden wonen, noch hoe het daar aan toe gaat, maar het eerste wat bij mij opkomt is dat moeder en kennis niet voor niets in een complex wonen samen met andere ouderen. Er zal dus begeleiding of verzorging aanwezig zijn, niet ? Kan de verzorging/ begeleiding niets doen ?
Kun je zelf die kennis niet een keer stevig aanspreken als je moeder het niet kan of niet durft ?
Ouderen wonen vaak zelfstandig in 55+ complexen, daar is niet standaard zorg bij, maar komt thuiszorg als mensen zorg nodig hebben en die staan los van het complex.

Vroegahh zat daar weleens een zusterpost in, maar dat is wegbezuinigd en moet ieder voor zich zorg regelen. Dus er is dan verder geen toezicht of aanspreekpunt. Misschien dat er nog een huismeester loopt? Maar die zal zich ook niet met dergelijke zaken bemoeien.
Geef je moeder een mobiele telefoon. Dan kan die kennis bellen en ziet je moeder dat zij het is en neemt dan niet op.
Ja zou er eerst nog wel een heel duidelijk gesprek aan vooraf laten gaan, maar als dat niet helpt, dan mijn 1e antwoord maar. Ander nummer.
En laten staan buiten.
Ah .. okay. Dan zou ik als ik TO was zelf die mevrouw aanspreken, zo vaak als nodig is. Wat kan die dochter van de kennis er aan doen ? Ze is er sowieso maar 1 keer per week.
Is dit een zorgcomplex? Dan inderdaad de zorgmedewerkers inschakelen, die kunnen ongetwijfeld de dochter bereiken.
Uit je verhaal wordt niet helemaal duidelijk hoe het zit, die kennis woont in hetzelfde complex maar doet er dan wel 20 minuten over om bij je moeder voor de deur te staan en moet vervolgens bij de hoofdingang aanbellen? Dat snap ik niet helemaal.

Heeft je moeder een telefoon met nummerherkenning? Dan kan ze gewoon niet opnemen als het die kennis is.
En ik zou toch, of via de zorg of doormiddel van aanspreken op zaterdagochtend, die dochter proberen te bereiken. Misschien is die kennis aan het dementeren, want alle opmerkingen komen kennelijk niet aan? Dan is er misschien al een oplossing in zicht als zij verhuist naar een ander complex met meer zorg? Dat kan die dochter je dan vertellen.
The owls are not what they seem
Als je moeder er achter kan komen welke huisarts of misschien ook thuiszorg die dame heeft, zou je daar een melding kunnen doen. Waarschijnlijk zit er wel meer achter (eenzaamheid, vergeetachtig?) en zou diegene baat kunnen hebben bij dagopvang/dagbesteding.
Of kan je moeder toch nog proberen om het nummer van haar dochter te achterhalen zodat ze kan bellen om hulp in te schakelen als ze echt gevallen is of iets anders aan de hand is? Anders zou ik toch die dochter op een zaterdag proberen te spreken.

Toen ik nog bij mensen in aanleunwoningen kwam, was er ook een vrouw die zoiets deed. Stond ook van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat bij een andere bewoonster aan de deur om te vragen welke dag het was of om een praatje te maken. Zij at niet meer (vergat ze), stond in de winter in haar pyjama op straat, etc. en is uiteindelijk naar een gesloten afdeling verhuisd.
huisduif wijzigde dit bericht op 13-06-2019 14:57
0.74% gewijzigd
lastige situatie. maar voor mij klinkt het niet alsof mevrouw het bewust doet, maar eerder als een beginnende dementie. ik werk in de thuiszorg en heb deze situatie ook meegemaakt bij 2 verschillende patienten. in beide gevallen bleek de 'stalker' beginnend dement te zijn. je kunt idd het beste een gesprek aan gaan met de dochter denk ik, maar ik snap ook dat dat lastig is omdat je de dochter niet kent, maar ms zijn er andere bewoners of een huismeester die wel weten wie de dochter is zodat je weet wie je moet aanspreken?
ik ben niet de enige die aan dementie denkt lees ik nu. bespreek dit met de dochter en adviseer haar naar de ha te gaan met haar moeder voor een gesprek.
Heeft je eigen moeder onderhand ook geen thuiszorg nodig? 1.5 uur voor de steunkousen? :nooo:

Ook zij kunnen met 'stalker' gaan babbelen. Heb zo zelf ook al redelijk wat brandjes geblust..

Sterkte voor je moeder!
Joe.
Als die kennis nog goed bij de tijd is het met haar bespreken anders met haar kinderen/huismeester. Kan zijn dat ze een beetje de weg aan het kwijt raken is of dat ze wellicht heel eenzaam is en wat meer aanspraak wil hebben.

Doet die kennis ook de post nog zelf? Anders kun je wellicht een briefje in de brievenbus gooien voor dochter.

En ik raad je aan om eens naar de gemeente te gaan voor thuiszorg, volgens mij kan ze die makkelijk krijgen vanuit de WMO en de eigen bijdrage kun je vaak weer declareren bij je zorgverzekering. Ja het is wennen, ja ze kan het allemaal zelf nog maar ik denk dat het voor je moeder wel fijn is om ondersteuning te krijgen.
zou best eens beginnende dementie kunnen zijn,
maar ik zou gewoon ( eventueel samen met je moeder ) op visite gaan bij die buurvrouw om haar wat beter te leren kennen, dan zal ze vast wel het telefoonnr van haar dochter geven.
( en logisch dat die mw dat niet zomaar wil geven )
Hier exact hetzelfde probleem.
Mijn moeder (79j) is ook slecht te been en woont in een aanleunwoning ( wel Belgie hier).
Haar buurvrouw, 89j, valt te pas en te onpas bij mijn moeder binnen.
Dit kan zowel om 7u 's ochtends zijn als om 22u 's avonds.
Wanneer mijn moeder haar deur op slot doet begint de buurvrouw luid op het raam te kloppen en op de deur te bonzen zodat mijn moeder niet anders kan dan die vrouw binnen te laten. Dit duurt nu al maanden .
Ik denk dat die vrouw begint te dementeren want ze zegt soms 3x hetzelfde tegen moeder.
Mijn moeder heeft echt haar rust nodig en zowel zij als ik worden het beu.
Ik lees even de reacties, wie weet heeft iemand een goede oplossing.
als dochter niet meewerkt dan zou ik gewoon de politie bellen, het is tenslotte wel stalken.

maar dan ook niet meer gaan kienen/bingoen whatever met de dame, gewoon helemaal klaar ermee.

als het dementie blijkt dan mag de dame naar een serieuzer tehuis met een veiligheidscode
Lorem Ipsum
Ik zou met mijn zussen en broers (als die er zijn) om de zoveel tijd daar gaan posten en de deur opendoen.
En aangeven dat moeder te moe is en helaas geen bezoek kan ontvangen. Dat een paar weken een paar ochtenden volhouden.
En hoe zielig ook voor het oudje, zeggen dat je anders de politie belt als ze steeds zo blijft aanbellen. Beetje bang maken.
Typisch gedrag van iemand die dementeert of aan het begin stadium daar van. Dat soort mensen zijn gebaat bij dagbesteding.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Heb jezelf al eens met deze medebewoonster gesproken?
even geen tips maar wat een zielig verhaal, ik vind het echt heel sneu voor je moeder en snap erg goed dat ze hier enorm mee zit.
Dochter kan haar moeder natuurlijk niet aan de ketting leggen. Ook al bespreek je het met haar, dan kan moeder natuurlijk nog steeds haar eigen plan trekken.
Het klinkt mij ook als dementie in de oren. En dan kan dus ook dochter haar moeder niet tegenhouden.

Zorg dat je eigen moeder weerbaarder wordt, daar kan je wel wat mee.
Ik zou eerst zelf met die kennis gaan praten. Dring je niet bij haar door, dan dochter opwachten en wellicht tot die tijd de stekker van de bel er uit halen. Wel uiteraard de thuiszorg het nummer geven zodat ze je moeder kunnen bellen als ze voor de deur staan. Sterkte iig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven