Moeder van 90

13-06-2019 14:31 43 berichten
Even een vraag omdat ik hoop op jullie meedenken zodat er een oplossing komt op korte termijn (ik heb het maar onder "relaties" geopend, mocht het verkeerd staan merk ik het wel):

Mijn moeder (90 jaar) woont nog zelfstandig maar is slecht ter been, een andere bewoonster van het complex is 92/93 jaar is nog erg goed ter been. Deze kennis van mijn moeder heeft mijn moeder het afgelopen jaar nog hogere bloeddruk en stress bezorgd. Ik wil mijn moeder hierbij helpen maar we weten even niet hoe verder.

Deze kennis belt (telefonisch) en legt op, dan weet ze dat mijn moeder thuis is en 20 minuten later staat ze voor de deur (mijn moeder opent de deur dus al niet meer met uitzondering van 2 tot 3x per week). Ze belt beneden aan de hoofdingang op de huistelefoon en dan gaat het idem dito. Ze staat boven voor de deur (mijn moeder ziet haar dus door het kijkgaatje).

Dit gebeurt gemiddeld 4 keer per dag, ook 's-morgens om 09.00 uur! Dit buiten de uren dat mijn moeder haar wel binnenlaat voor een praatje en buiten de uren dat ze samen gaan kienen. Dus 3x per week zien ze elkaar al. Inmiddels krijgt mijn moeder er gezondheidsklachten van en beheerst het haar leven. Ze is al meer dan duidelijk geweest en zegt haar kennis de tijden dat ze er niet is of haar bezigheden heeft of bezoek heeft maar daar trekt deze kennis zich niets van aan, (zelfs de particuliere hulp van mijn moeder die iedere vrijdagmorgen komt krijgt de terror mee). Ze heeft ook al heel vaak dingen verzonnen (bleek achteraf), dat ze bv vreemde mannen over de vloer had of was gevallen alleen om bij mijn moeder binnen te komen of om aandacht te trekken.

Het erge is dat de dochter van deze kennis haar moeder maar één morgen in de week komt halen en wij geen telefoonnummer van haar hebben en ook niet krijgen. Mijn moeder heeft haar kennis al gevraagd om het telefoonnummer van haar dochter maar dat vertikt ze te geven.

Ik zou graag eens even met die dochter spreken om het onderling te regelen zodat mijn moeder haar rust krijgt want die kennis belt ook 's-morgens om 09.00 al aan en mijn moeder heeft minimaal anderhalf uur nodig om haar steunkousen aan te doen, hoorapparaten in, eten voor de medicijnen en ze heeft bij alles een rollator nodig, haar handen en benen zitten vol reuma dus ze is 's-morgens pas rond 10.30 klaar maar die kennis heeft er kennelijk lak aan en belt haar gewoon wakker.

Ik kan die dochter dus niet bereiken, het enige dat ik kan doen is op de zaterdagochtend (als die dochter haar moeder komt halen) voor de flat gaan staan en iedereen die naar binnengaat aanspreken want ik weet niet hoe ze eruit ziet.

Wellicht zijn er meerdere oplossingen maar momenteel weet ik het even niet meer. Kunnen jullie eens meedenken hoe we dit het beste kunnen aanpakken?
Bedankt alvast voor alle reacties!

Even een paar onduidelijkheden oplossen: Het is geen zorgcomplex, gewoon een flat/appartementen voor 55+. Mijn moeder is niet op haar mondje gevallen, en zal hopelijk de komende jaren nog zelfstandig kunnen wonen, uiteraard gaat het lichamelijk minder en heeft ze haar tijd nodig om de dingen te doen.

Haar kennis begint volgens mijn moeder inderdaad te dementeren, daarom heeft mijn moeder ook het afgelopen jaar medelijden met haar gehad en veel te vaak toegegeven. MAAR wat mijn moeder wel vreemd vindt is dat ze wel zo gehaaid is om bv beneden te bellen en dan 20 minuten of een half uur te wachten voordat ze boven aanbelt. En in al die tijd heeft mijn moeder zo vaak aangegeven dat ze kwaad is op diegene die altijd zoveel belt en dat het voor haar zo moeilijk is om op alle gebel te reageren (ze heeft een liftstoel omdat ze moeilijk op komt en dat duurt allemaal wel even) maar ook dat heeft de betreffende kennis naast zich neer gelegd en nog nooit toegegeven dat zij het is, of het dementie is kunnen wij niet beoordelen.

Een ander telefoonnummer had ik ook al aan gedacht maar ze belt ook beneden en/of boven dus dat heeft weinig zin. Voor diegenen die schreven: "laat haar voor de deur staan" : dat doet mijn moeder al iedere keer, behalve een keer of 2 per week dan laat ze haar even binnen.

Ik denk inderdaad dat ik momenteel niets anders kan doen dan die dochter een keer "opwachten" en aanspreken en vragen om eens een keer tijdens een kop koffie te komen praten met mijn moeder. Wellicht weet die dochter niet eens hoe het ervoor staat. Wel heeft mijn moeder die dochter ooit één keer in de lift getroffen en toen zei die dochter al tegen mijn moeder iets in de trend van: "laat je niet door mijn moeder dwingen want ze kan nogal proberen haar wil door te zetten".

Ik vind het ook best wel zielig voor die kennis maar het zal toch moeten stoppen.
Alle reacties Link kopieren
Wijkagent even bellen. Heb zelf te maken gehad met een alleenstaande oude dame, die begon te dementeren en wij kenden ook geen familie of vrienden van de vrouw. Na een aantal zorgelijke voorvallen via de politie doorgeschakeld naar wijkagent en die is langsgegaan. Die heeft ook een dochter ingeschakeld, waarna de dame het zorgtraject in is gegaan en verhuisd naar een zorginstelling.

Succes voor je moeder, heel vervelend dit.
Contact opnemen met wijkzorg en aangeven dat graag in contact zou komen met de dochter (of een andere betrokkene) van deze mevrouw. Wellicht kunnen zij een bericht overbrengen als er ergens een contact voor noodgevallen staat.

Misschien kun je aangeven dat je beginnende dementie vermoedt, hoewel ik het zelf wel vervelend zou vinden als je dat onterecht vermoedt.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 13-06-2019 15:38
23.65% gewijzigd
Blumke29 schreef:
13-06-2019 15:33
Bedankt alvast voor alle reacties!

Even een paar onduidelijkheden oplossen: Het is geen zorgcomplex, gewoon een flat/appartementen voor 55+. Mijn moeder is niet op haar mondje gevallen, en zal hopelijk de komende jaren nog zelfstandig kunnen wonen, uiteraard gaat het lichamelijk minder en heeft ze haar tijd nodig om de dingen te doen.

Haar kennis begint volgens mijn moeder inderdaad te dementeren, daarom heeft mijn moeder ook het afgelopen jaar medelijden met haar gehad en veel te vaak toegegeven. MAAR wat mijn moeder wel vreemd vindt is dat ze wel zo gehaaid is om bv beneden te bellen en dan 20 minuten of een half uur te wachten voordat ze boven aanbelt. En in al die tijd heeft mijn moeder zo vaak aangegeven dat ze kwaad is op diegene die altijd zoveel belt en dat het voor haar zo moeilijk is om op alle gebel te reageren (ze heeft een liftstoel omdat ze moeilijk op komt en dat duurt allemaal wel even) maar ook dat heeft de betreffende kennis naast zich neer gelegd en nog nooit toegegeven dat zij het is, of het dementie is kunnen wij niet beoordelen.

Een ander telefoonnummer had ik ook al aan gedacht maar ze belt ook beneden en/of boven dus dat heeft weinig zin. Voor diegenen die schreven: "laat haar voor de deur staan" : dat doet mijn moeder al iedere keer, behalve een keer of 2 per week dan laat ze haar even binnen.

Ik denk inderdaad dat ik momenteel niets anders kan doen dan die dochter een keer "opwachten" en aanspreken en vragen om eens een keer tijdens een kop koffie te komen praten met mijn moeder. Wellicht weet die dochter niet eens hoe het ervoor staat. Wel heeft mijn moeder die dochter ooit één keer in de lift getroffen en toen zei die dochter al tegen mijn moeder iets in de trend van: "laat je niet door mijn moeder dwingen want ze kan nogal proberen haar wil door te zetten".

Ik vind het ook best wel zielig voor die kennis maar het zal toch moeten stoppen.
Dementie betekent niet dat mensen ook dom worden....
Ik zou inderdaad ook een zorgmelding doen (als je dochter niet te pakken krijgt).
Ander nummer aanvragen. En kan de bel ook worden uitgezet? Dan die uitzetten als ze naar bed gaat en pas s ochtends om 10.30 weer aanzetten.
ik geef mn bek ook maar een douw
Misschien kan je een brief achterlaten voor de dochter met de vraag contact met je op te nemen. Dochter weet waarschijnlijk niets van de overlast die haar moeder veroorzaakt en als het beginnende dementie is zou ik het graag willen weten.

En misschien een briefje op de deur waarmee ze aangeeft waarneer ze wel en geen bezoek wenst te ontvangen.
ms is het niet bewust dat er lange tijd zit tussen het boven en beneden aanbellen maar is mevrouw onderweg even vergeten wat ze ging doen en herinnert ze zich dat later? ook dat heb ik vaker gezien in mijn werk. dat is dus niet gehaaid maar nog een teken dat mevrouw in de war is.
De meeste dingen zijn al gezegd :
-ander telefoonnummer
-niet meer open doen (want dat gedram ''loont'' dus af en toe)
-overleg met de wijkagent
Overleg met de huisarts of thuiszorg als je moeder weet of er achter kan komen waar die dame bekend is. Of kijk bij de gemeente/GGD van die plaats of er een meldpunt Overlast en Zorg of iets dergelijks is.

Soms zijn kinderen ook niet op de hoogte van de problemen of denken ze dat het nog wel meevalt. Zo te zien heeft die dame wel meer hulp nodig dan ze op dit moment krijgt en is ze misschien beter af op een woonplek waar ze structuur heeft in haar dag/leven.
Nogmaals bedankt voor alle reacties!

Ik ga proberen de dochter aan te spreken, denkelijk is zij ook blij ermee te weten hoe het met haar moeder gaat. Zij kan dan zelf bepalen wat ze ermee doet.

Het zal wel nog even duren, omdat ik niet weet wanneer ik die dochter kan spreken maar zodra er een oplossing is zal ik jullie daarover informeren.
Wat vervelend, ik heb zelf een oudere hulpbehoevende moeder dus ik snap je zorg. Het lijkt inderdaad het beste om de dochter op te wachten en aan te spreken. En eventueel zelf op mevrouw aanstappen en aangeven hoeveel last je moeder van haar gedrag heeft. Succes.
a4 formaat papier op de deur van je moeder plakken met in grote letters;

NEE TREES GA NAAR HUIS
Lorem Ipsum
Dit is een heel lastig probleem.

Mijn moeder, ook hoogbejaard in een seniorenwoning, had zo'n buurvrouw. Die had psychoses en stond bij tijd en wijle in paniek aan moeders deur te gillen om hulp. Ook wachtte ze vaak tot mijn moeder de deur uit ging zodat ze mijn moeder op de gang kon aanklampen voor een lang en onsamenhangend gesprek.

Buurvrouw had overigens geen familie.

Moeder heeft de thuiszorg geïnformeerd en kon hen altijd bellen als het weer mis was, of de wijkagent als het de spuigaten uitliep. Vaak volgde dan een gesprek met mevrouw en dat hielp dan weer enkele dagen tot weken. En dan begon het weer opnieuw.
Mijn moeder heeft echt veel last gehad van deze vrouw, ook al kon die er niets aan doen

Buurvrouw is inmiddels overleden en het klinkt niet aardig, maar moeder was opgelucht toen het zover was. Dit was voor niemand vol te houden.

Mijn tip is dan ook: zoek contact met familie, de thuiszorg en de wijkagent.
Bladiebladiebla2016 schreef:
13-06-2019 15:45
Misschien kan je een brief achterlaten voor de dochter met de vraag contact met je op te nemen. Dochter weet waarschijnlijk niets van de overlast die haar moeder veroorzaakt en als het beginnende dementie is zou ik het graag willen weten.

En misschien een briefje op de deur waarmee ze aangeeft waarneer ze wel en geen bezoek wenst te ontvangen.
Nee, alle kans dat de buurvrouw tegen dochter zegt dat ze zo'n gezellig contact heeft met moeder van TO
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Geef je moeder een mobiel en blokker het nummer van de buurvrouw op die telefoon.
Misschien kan de telefoon die ze nu heeft ook blokkeren.

Als ze op bed ligt de huisbel uitzetten.

En dat briefje op de deur van ; ga naar huis, vind ik ook een goeie.

Dit is gewoon terreur.... wijkagent inschakelen en toch ook iemand van het tehuis.
esther55 schreef:
13-06-2019 20:31
Geef je moeder een mobiel en blokker het nummer van de buurvrouw op die telefoon.
Misschien kan de telefoon die ze nu heeft ook blokkeren.

Als ze op bed ligt de huisbel uitzetten.

En dat briefje op de deur van ; ga naar huis, vind ik ook een goeie.

Dit is gewoon terreur.... wijkagent inschakelen en toch ook iemand van het tehuis.
Lezen....
In eerste instantie idd proberen de dochter te contacteren, wat lastig is als je haar niet kent en geen nummer hebt. En ik zou toch eens naar de politie bellen en dit voorleggen en vragen hoe dit opgelost kan worden. Succes ermee, ik hoop dat je een oplossing vindt want dit moet slopend zijn.
Ik ben het levende bewijs dat je niet moet drinken om onnozel te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven