Moeders van bekeerde dochters

09-07-2019 15:28 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter wil zich bekeren naar de Islam. Ik zoek andere moeders waarbij dit al het geval is. Hoe denken jullie hierover en hoe gaan jullie ermee om ?
Moeilijk.. moeilijk...
yette schreef:
09-07-2019 18:46
Flauw. Zou je ook een habijt kopen als je kind zich katholiek liet dopen?
Welke katholiek loopt er in een habijt?!. Verder is het dikwijls zo dat als Nederlanders zich tot de islam bekeren, zij daarin heel fanatiek worden en niet alleen een hoofddoek gaan dragen, maar ook de traditionele islamitische kleding en natuurlijk ook halal willen eten, allemaal dingen waar ik zeker niet blij mee zou zijn.
Torment schreef:
09-07-2019 16:46
Ik zou vooral blijven praten met haar. Wat denkt ze uit het geloof te halen,wat mist zij op dit moment? Waarom juist de Islam?

Dit
Gisselle schreef:
10-07-2019 00:35
Welke katholiek loopt er in een habijt?!. Verder is het dikwijls zo dat als Nederlanders zich tot de islam bekeren, zij daarin heel fanatiek worden en niet alleen een hoofddoek gaan dragen, maar ook de traditionele islamitische kleding en natuurlijk ook halal willen eten, allemaal dingen waar ik zeker niet blij mee zou zijn.
Er worden allerlei aannames gedaan hier terwijl TO nog helemaal niet heeft uitgelegd waar dit idee van haar dochter vandaan komt.
De tip om je dochter dan maar een hoofddoek, handschoenen en lange jas cadeau te doen, slaat net zo min ergens op dan een habijt kopen. Het enige dat je dan laat zien is dat je je oordeel al klaar hebt. Terwijl het in dit soort situaties juist belangrijk is om met elkaar te praten.
Ik ben wel benieuwd wat TO van de reacties vindt.
Dank voor de reacties. Mijn dochter is 17 heeft geen vriend en doet het uit vrije wil. Ze is hier al langer mee bezig. Zich erin te verdiepen bedoel ik dan. Ze zegt ook ik heb van jullie niks mee gekregen dus ben ik zelf op zoek gegaan en dit past bij mij.
Dus ja op zich zijn we zelf niet echt gelovig. In ieder geval niet praktiserend.
Met haar blijven praten doe ik zo wie zo. Ze is en blijft mijn kind en ik zal mijn kinderen nooit afwijzen , maar dat neemt niet weg dat ik het lastig vind.
Als ze graag leest over dit soort dingen, laat haar dan het boek "Dus ik ben: een zoektocht naar identiteit" lezen van Stine Jensen en Rob Wijnberg. Dat gaat over het zoeken en vinden van een eigen identiteit en alles wat daarmee samenhangt (maatschappij, cultuur etc). Heel interessant en wellicht brengt dit haar op andere gedachten.
Beter nog: lees het ook zelf en bespreek het met haar.

https://www.bol.com/nl/f/dus-ik-ben/30520827/
Cateautje schreef:
09-07-2019 16:55
Als hij daar aan begint gaan mijn miljoenen naar de ezelopvang.
:high5:
lotus77 schreef:
09-07-2019 17:59
Klopt, alleen zijn er wel cijfers dat juist de radicalere versies meer zieltjes winnen op dit moment dan de gemoedelijker, traditionele vormen. Deze trekken meer de aandacht en daardoor meer nieuwsgierige en zoekende mensen. Je hoort zelden dat zo'n verse poldermoslim naar een gezellige, vergrijsde moskee vol relaxte Indo's gaat. In het verlengde hiervan zie je ook dat de wat meer extraverte en hippe christelijke stromingen een stuk meer nieuwe mensen trekken dan de gereformeerde kerken die vooral leven van de traditie en de gemeenschap onder de lokale mensen.

Ook is er de ervaring dat bekeerlingen in de regel superfanatiek zijn, vooral in het begin, met uitzondering weer van de meeste van de mensen die niet uit liefde voor de godsdienst maar uit praktische overwegingen om met hun partner te kunnen/mogen trouwen.

Mogen we hier bronvermeldingen en/ of cijfers bij?
Ik voed mijn kinderen op met de gedachte dat ze als volwassenen vrij en verstandig genoeg zijn om zelf te kiezen waarin ze wel of niet willen geloven.
Ik hoop alleen wel dat ze er zelf 100% achter staan en zich niet laten dwingen door een partner.
Een 17-jarige die helemaal uit zichzelf kiest voor een godsdienst waar je als vrouw zijnde totaal ondergeschikt bent aan een kerel? Een hoofddoek moet dragen? De godsdienst die zo vaak negatief in het nieuws is? Sorry TO, maar ik zou maar eens grondig nagaan met wie ze contact heeft, want ik kan me echt niet voorstellen dat je als zelfverzekerde, verstandige, onbeschadigde jonge meid voor een dergelijke godsdienst kiest. Tenzij iemand dat in je hoofd gepland heeft.
Ik ben geen moeder van een bekeerde dochter TO, maar ik ben zelf die dochter. Ik ben al jaren bekeerd tot de islam. Ik begrijp dat je op zoek bent naar herkenning maar ik denk niet dat je dat op deze plek snel gaat vinden. Je vraagt wat andere moeders hier van denken, maar ik denk dat het belangrijker is wat je er zelf van vind. Ben je zelf bv gelovig? Dat zou de situatie al een heel stuk makkelijker maken denk ik. Ik kom zelf uit een katholiek (maar zeker geen strenggelovig) gezin. En hoe ver is je dochter in het proces?
Alleenikke schreef:
10-07-2019 11:08
maar dat neemt niet weg dat ik het lastig vind.
Welke aspecten eraan vind je lastig?
Dymphnatam schreef:
10-07-2019 12:25
Mogen we hier bronvermeldingen en/ of cijfers bij?
https://www.trouw.nl/nieuws/bekeerling- ... ~bdaae919/
https://www.stichtingbekeerling.nl/aant ... en-belgie/
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/02/05/ho ... n-a3653030
Ik vind het zelf vooral lastig dat de islam zoveel regels heeft waar je je aan moet houden. Veel dingen zijn haram, vrouwen moeten een hoofddoek en zich in principe bedekken voor mannen, regels omtrent het eten etc.
Het is idd logisch dat bekeerlingen fanatieker zijn. Die denken er heel bewust over na en proberen zo goed mogelijk volgens die regels te leven. Ze zoeken naar houvast en willen het goed doen. Terwijl als je gelovig bent opgevoed je geen keuze hebt gehad, en je je op een gegeven moment misschien gaat afzetten of besluit om de teugels te willen laten vieren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven