Naakt naar de sauna met een vriendin
woensdag 5 november 2025 om 08:39
Update / afsluiting
Ik wil iedereen bedanken die hier heeft gereageerd en zijn of haar mening heeft gedeeld.
Sommige reacties waren lastig om te lezen, andere juist heel verhelderend, maar alles bij elkaar heeft het me geholpen om anders naar de situatie te kijken.
Ik ben tot het besef gekomen dat het niet eerlijk was van mij om bepaalde verwachtingen te hebben.
Liefde gaat niet over iemand willen bezitten of vasthouden, maar over iemand echt zien voor wie die is.
Ik leer nu dat van iemand houden betekent dat je haar ook haar eigen pad laat volgen, dat je naast haar staat in plaats van voor haar uit.
Ik wil me nu richten op mezelf en op hoe ik kan groeien, zodat ik in onze relatie op een manier aanwezig kan zijn die voor ons allebei goed voelt.
Ik hou van haar, maar ik besef dat liefde pas echt is als het ook vrijheid toelaat.
Bedankt aan iedereen die eerlijk reageerde. Jullie woorden hebben me geholpen om dit op een andere manier te begrijpen.
Ik wil iedereen bedanken die hier heeft gereageerd en zijn of haar mening heeft gedeeld.
Sommige reacties waren lastig om te lezen, andere juist heel verhelderend, maar alles bij elkaar heeft het me geholpen om anders naar de situatie te kijken.
Ik ben tot het besef gekomen dat het niet eerlijk was van mij om bepaalde verwachtingen te hebben.
Liefde gaat niet over iemand willen bezitten of vasthouden, maar over iemand echt zien voor wie die is.
Ik leer nu dat van iemand houden betekent dat je haar ook haar eigen pad laat volgen, dat je naast haar staat in plaats van voor haar uit.
Ik wil me nu richten op mezelf en op hoe ik kan groeien, zodat ik in onze relatie op een manier aanwezig kan zijn die voor ons allebei goed voelt.
Ik hou van haar, maar ik besef dat liefde pas echt is als het ook vrijheid toelaat.
Bedankt aan iedereen die eerlijk reageerde. Jullie woorden hebben me geholpen om dit op een andere manier te begrijpen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 05-11-2025 13:05
Reden: OP volledig gewijzigd, maatregelen zijn genomen
Reden: OP volledig gewijzigd, maatregelen zijn genomen
74.80% gewijzigd
woensdag 5 november 2025 om 21:05
Natuurlijk hoef je niet volgens de normen van Japan of Amerika te leven dat zegt ook niemand. Maar het ís wel relevant om te beseffen dat wat hier vanzelfsprekend lijkt, elders heel anders wordt gezien. Dat helpt om te snappen dat “normaal” gewoon relatief is.rosanna08 schreef: ↑05-11-2025 20:54ja dat kan dat het in andere landen en andere culturen anders is, maar ik hoef niet hier te leven volgens de normen en waarden van mensen in Japan of Amerika of Afganistan. Mensen geven hier hun mening over hoe zij hier naar kijken, net zoals jij dat doet. En dat verschillende mensen hier dezelfde mening hebben, wil niet zeggen dat zij spreken voor heel Viva.
Als in meerdere culturen iets als respectvol of gepast geldt, dan is het vreemd om te doen alsof dat per definitie “preuts” of “ongezond” is.
Het punt is niet dat iedereen zo moet denken,
maar dat er meer perspectieven bestaan dan alleen de westerse standaard. Dat lijkt me juist de essentie van een open discussie.
woensdag 5 november 2025 om 21:50
Maar het issue is niet zozeer of je naar de sauna moet willen en of je preuts bent als je dat niet wilt. Dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur, daar gaat het niet om.Marchuba schreef: ↑05-11-2025 21:05Natuurlijk hoef je niet volgens de normen van Japan of Amerika te leven dat zegt ook niemand. Maar het ís wel relevant om te beseffen dat wat hier vanzelfsprekend lijkt, elders heel anders wordt gezien. Dat helpt om te snappen dat “normaal” gewoon relatief is.
Als in meerdere culturen iets als respectvol of gepast geldt, dan is het vreemd om te doen alsof dat per definitie “preuts” of “ongezond” is.
Het punt is niet dat iedereen zo moet denken,
maar dat er meer perspectieven bestaan dan alleen de westerse standaard. Dat lijkt me juist de essentie van een open discussie.
Het issue is of je in een relatie de ander saunabezoek mag verbieden vanwege jouw gevoelens daarover.
(En ja, er zijn ook culturen waarin het gepast is dat de man de vrouw van alles verbiedt op dit vlak. Maar ik denk dat we het wel eens zijn dat we dat vanzelfsprekend echt niet willen.)
woensdag 5 november 2025 om 23:02
Maar niemand zegt hier dat iemand iets moet verbieden. Dat is precies waar het gesprek steeds kromgetrokken wordt.
Er is een verschil tussen: je mag dat niet doen (controle), en ik voel me daar niet prettig bij, en als dat voor jou essentieel is, passen we misschien niet bij elkaar” (grenzen en eerlijkheid).
Dat laatste is geen verbod, maar volwassen communicatie. In sommige culturen heet dat respect, in andere eerlijkheid maar in alle gevallen is het gewoon een gesprek over wat bij je past.
Dat jij dat direct vertaalt naar “verbieden” laat juist zien hoe smal het perspectief hier vaak is.
Niet alles wat afwijkt van de westerse norm is onderdrukking.
Er is een verschil tussen: je mag dat niet doen (controle), en ik voel me daar niet prettig bij, en als dat voor jou essentieel is, passen we misschien niet bij elkaar” (grenzen en eerlijkheid).
Dat laatste is geen verbod, maar volwassen communicatie. In sommige culturen heet dat respect, in andere eerlijkheid maar in alle gevallen is het gewoon een gesprek over wat bij je past.
Dat jij dat direct vertaalt naar “verbieden” laat juist zien hoe smal het perspectief hier vaak is.
Niet alles wat afwijkt van de westerse norm is onderdrukking.
donderdag 6 november 2025 om 01:16
donderdag 6 november 2025 om 09:45
Ontzettend lieve reactie! Ik heb hier veel aan gehad dus ik zal het zeker meer gaan gebruikenDoddieweer schreef: ↑06-11-2025 01:16M dank je, ik vond je fijn reageren en je komt over als een persoon die echt wil groeien. Maar waar ik ook wat van op kan steken, dus hopelijk blijf je reageren op het forum in andere topics.
Veel geluk samen, jullie vinden hier vast wel oplossing voor.
dinsdag 11 november 2025 om 09:06
Dat een prive sauna voor seks is, is vrij kort door de bocht.
Er zijn privé sauna's die meer gericht zijn op wellness (ik ken er wel een paar) en er zijn er bij die meer gericht zijn op romantiek / erotiek.
Ik schreef er ook bij: je kunt wennen aan de hitte van de sauna en het gevoel van naakt ergens rondlopen. Om het nou gelijk af te fakkelen als slechte tip vind ik wat overdreven. Als het gaat om naakt zijn tussen andere mensen dan heb je niets aan een prive sauna, daar ben ik me van bewust.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in