Naakt naar de sauna met een vriendin
woensdag 5 november 2025 om 08:39
Update / afsluiting
Ik wil iedereen bedanken die hier heeft gereageerd en zijn of haar mening heeft gedeeld.
Sommige reacties waren lastig om te lezen, andere juist heel verhelderend, maar alles bij elkaar heeft het me geholpen om anders naar de situatie te kijken.
Ik ben tot het besef gekomen dat het niet eerlijk was van mij om bepaalde verwachtingen te hebben.
Liefde gaat niet over iemand willen bezitten of vasthouden, maar over iemand echt zien voor wie die is.
Ik leer nu dat van iemand houden betekent dat je haar ook haar eigen pad laat volgen, dat je naast haar staat in plaats van voor haar uit.
Ik wil me nu richten op mezelf en op hoe ik kan groeien, zodat ik in onze relatie op een manier aanwezig kan zijn die voor ons allebei goed voelt.
Ik hou van haar, maar ik besef dat liefde pas echt is als het ook vrijheid toelaat.
Bedankt aan iedereen die eerlijk reageerde. Jullie woorden hebben me geholpen om dit op een andere manier te begrijpen.
Ik wil iedereen bedanken die hier heeft gereageerd en zijn of haar mening heeft gedeeld.
Sommige reacties waren lastig om te lezen, andere juist heel verhelderend, maar alles bij elkaar heeft het me geholpen om anders naar de situatie te kijken.
Ik ben tot het besef gekomen dat het niet eerlijk was van mij om bepaalde verwachtingen te hebben.
Liefde gaat niet over iemand willen bezitten of vasthouden, maar over iemand echt zien voor wie die is.
Ik leer nu dat van iemand houden betekent dat je haar ook haar eigen pad laat volgen, dat je naast haar staat in plaats van voor haar uit.
Ik wil me nu richten op mezelf en op hoe ik kan groeien, zodat ik in onze relatie op een manier aanwezig kan zijn die voor ons allebei goed voelt.
Ik hou van haar, maar ik besef dat liefde pas echt is als het ook vrijheid toelaat.
Bedankt aan iedereen die eerlijk reageerde. Jullie woorden hebben me geholpen om dit op een andere manier te begrijpen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 05-11-2025 13:05
Reden: OP volledig gewijzigd, maatregelen zijn genomen
Reden: OP volledig gewijzigd, maatregelen zijn genomen
74.80% gewijzigd
woensdag 5 november 2025 om 12:01
Eens. Juist in een privesetting met z'n tweeën wordt het al snel sensueel. Terwijl je het in een sauna vol naakte vreemdelingen helemaal niet zo ervaart. Maar als je die intieme sfeer vertaalt naar een publieke sauna geeft dat juist een beeld dat helemaal niet klopt.
Harba lorifa
woensdag 5 november 2025 om 12:04
Ik ben deels religieus opgevoed. De ene ouder wel en de ander niet. Ik ben het grotendeels niet religieus opgevoed omdat mijn vaders kant religieus was (italiaans dus streng katholiek) en mijn moeder is turks dus een compleet andere kant weer.Doddieweer schreef: ↑05-11-2025 11:59Kom je uit een religieuze omgeving?
Ik snap als je bent opgevoed dat bloot exclusief moet zijn en bedekt openbaar hoort dat dit wennen is.
Mijn eerste keer topless jaren 70 doodeng. Eerste keer sauna zelfde. Ben je na nog geen uurtje kwijt. Iedereen is bloot en we worden zo geboren. Het respect op naakt stranden en in sauna’s is vaak veel groter. Ik voel me meer als vleeswaren gekeurd en bekritiseerd op textiel stranden en wat ik begrijp van andere op badkleding dagen in sauna’s dan op de naakt dagen en stranden. Het voelt als1 met natuur, puur.
Ik snap dat je dat eng vond inderdaad, maar fijn om te horen dat dat dan zo snel weg gaat.
woensdag 5 november 2025 om 12:05
Voo TO en anderen die het niet zien zitten: stel je eens voor dat het over een zwembad zou gaan.
"Mijn vriendin wil naar het zwembad met haar vriendin. Dan gaan ze baantjes trekken in alleen een badpak. Maar dan ziet dus iedereen haar blote benen en armen, en de vormen van haar lichaam. Dat wil ik niet, dat is iets alleen van ons tweeën".
Viva-forum: "Hou op zeg. Naar een zwembad ga je om te zwemmen, voor de ontspanning en de beweging. Het gaat niet om de badpakken of het loeren naar elkaar"
Dat is ongeveer deze discussie. Doe één stapje verder en je bent bij sauna-naakt.
"Mijn vriendin wil naar het zwembad met haar vriendin. Dan gaan ze baantjes trekken in alleen een badpak. Maar dan ziet dus iedereen haar blote benen en armen, en de vormen van haar lichaam. Dat wil ik niet, dat is iets alleen van ons tweeën".
Viva-forum: "Hou op zeg. Naar een zwembad ga je om te zwemmen, voor de ontspanning en de beweging. Het gaat niet om de badpakken of het loeren naar elkaar"
Dat is ongeveer deze discussie. Doe één stapje verder en je bent bij sauna-naakt.
Harba lorifa
woensdag 5 november 2025 om 12:07
Je hebt in mijn topic nog niks nuttigs toegevoegd, je hebt het niet goed gelezen en begrijpt de situatie niet. Elke opmerking die je plaatst is alleen maar respectloos dus snap oprecht niet dat je uberhaupt reageert. Niks beters te doen? Ik vind het echt zielig voor je, misschien een hobby vinden ipv een topic in de weg zitten waar iemand ruimte zoekt voor verbetering bij zichzelf. Erg kinderachtig en zal daarom ook weer niet op je reageren meer.BeeDifferent schreef: ↑05-11-2025 11:59Dat hij naar de sauna gaat of dat hij het jou huilend zou verbieden?
woensdag 5 november 2025 om 12:11
Toen ik klein was ging ik met mijn ouders mee op vakantie, ook naar de Scandinavische landen (Oostenrijk ook trouwens)en daar is het echt supergebruikelijk om naar de sauna te gaan, met de hele familie, mannen en vrouwen en verschillende generaties. Het heeft echt helemaal niks met seks en intimiteit te maken. Als er geen andere mensen bij waren mochten we van ons mam ook gerust dansen en zingen en kabaal maken in de sauna. Dus ik ben het van huis uit gewend. Toch vond ik het tijdens mijn puberteit echt achterlijk dat mijn ouders ons mee hadden genomen en ben ik jaren niet geweest. Omdat ik niet wilde dat anderen mijn blote lijf zagen en ik ook absoluut geen zin had om anderen bloot te zien. Rond mijn 25e heb ik het weer opgepakt en moest ik echt even over een drempel heen, omdat ik het best gek vond om me in het bijzijn van anderen uit te kleden. Maar iedereen kleed zich uit en niemand besteed aandacht aan een ander, die is hooguit zachtjes in gesprek met zijn saunamaatje. Dus na die initiële eerste 3 tellen was het gewoon. Net zo gewoon als met kleren aan boodschappen doen, of in bikini over de camping lopen.
woensdag 5 november 2025 om 12:11
Toen ik mijn vriend leerde kennen, was hij al jarenlang een fervent sauna-ganger. Voor mij was het op dat moment nog een stap te ver om mee te gaan en daar idd in mijn blootje te moeten lopen. Ik heb echt aan het idee moeten wennen, en in de tussentijd gingen we naar een wellness waar badpakken verplicht waren.
Later heb ik me over mijn angsten heen gezet en ben ik met hem mee gegaan naar de bloot-sauna. En dat was zoveel fijner... en het viel reuze mee. Echt niemand zit naar je te gluren, het is gewoon fijn. En als je rondloopt kun je je badjas aan doen of je handdoek omslaan. Voor mij was het een stap, maar wel bevrijdend uiteindelijk.
Later heb ik me over mijn angsten heen gezet en ben ik met hem mee gegaan naar de bloot-sauna. En dat was zoveel fijner... en het viel reuze mee. Echt niemand zit naar je te gluren, het is gewoon fijn. En als je rondloopt kun je je badjas aan doen of je handdoek omslaan. Voor mij was het een stap, maar wel bevrijdend uiteindelijk.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
woensdag 5 november 2025 om 12:14
Wat ontzettend fijn dat je uiteindelijk comfortabel genoeg was om die ervaring te delen met elkaar. Ik vind het idee nog gek maar ik denk dat ik het ook wel leuk zou vinden als ik er een langere tijd ben. Ik vind het idee spannend, maar ik zou het heel graag willen proberen met mijn vriendin nu.Elmervrouw schreef: ↑05-11-2025 12:11Toen ik mijn vriend leerde kennen, was hij al jarenlang een fervent sauna-ganger. Voor mij was het op dat moment nog een stap te ver om mee te gaan en daar idd in mijn blootje te moeten lopen. Ik heb echt aan het idee moeten wennen, en in de tussentijd gingen we naar een wellness waar badpakken verplicht waren.
woensdag 5 november 2025 om 12:15
Als ik iedereen hun ervaringen lees zie ik dit ook veel voorkomen inderdaad. Het blijft voor mij een gek idee om in je blootje rond te lopen daar. Hoe dan ook zou ik het ook graag willen doen met mijn vriendin, ik denk dat we daar allebei in zullen groeien in onze relatie. We zijn beide ook nog jongladadieladieda schreef: ↑05-11-2025 12:11Toen ik klein was ging ik met mijn ouders mee op vakantie, ook naar de Scandinavische landen (Oostenrijk ook trouwens)en daar is het echt supergebruikelijk om naar de sauna te gaan, met de hele familie, mannen en vrouwen en verschillende generaties. Het heeft echt helemaal niks met seks en intimiteit te maken. Als er geen andere mensen bij waren mochten we van ons mam ook gerust dansen en zingen en kabaal maken in de sauna. Dus ik ben het van huis uit gewend. Toch vond ik het tijdens mijn puberteit echt achterlijk dat mijn ouders ons mee hadden genomen en ben ik jaren niet geweest. Omdat ik niet wilde dat anderen mijn blote lijf zagen en ik ook absoluut geen zin had om anderen bloot te zien. Rond mijn 25e heb ik het weer opgepakt en moest ik echt even over een drempel heen, omdat ik het best gek vond om me in het bijzijn van anderen uit te kleden. Maar iedereen kleed zich uit en niemand besteed aandacht aan een ander, die is hooguit zachtjes in gesprek met zijn saunamaatje. Dus na die initiële eerste 3 tellen was het gewoon. Net zo gewoon als met kleren aan boodschappen doen, of in bikini over de camping lopen.
woensdag 5 november 2025 om 12:18
Mijn man (ook Turks) vond de gedachten van gemengd bloot publiek ook wennen omdat hij idd een bepaalde associatie met bloot had. Toen ging hij mee en de lading die hij aan bloot gaf verdween als sneeuw voor de zon. Nu is het iets dat we samen doen.
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Ok, ik word een probleem.
woensdag 5 november 2025 om 12:21
Zij moet lekker naar de sauna gaan met haar vriendin en als ze heeft ervaren dat jij er ontspannen onder blijft, kun je over een poosje best eens voorstellen om met haar mee te gaan. Dan heb jij ondertussen bewezen dat je haar vertrouwd en niet wil controleren. En misschien ga je het dan ook gewoon prettig vinden en snap je niks meer van je oorspronkelijke bezwaren.
woensdag 5 november 2025 om 12:21
Wauw, mooi! Bedankt voor het delen van je ervaring
woensdag 5 november 2025 om 12:22
Goed dat TO actief meedoet in het topic!
Even kijken, TO schrijft dit:
Je gedachtenpatroon gaat nu als volgt:
1. ik heb een mening nodig over sauna
2. Feiten: Wat weet ik over sauna? Iedereen loopt daar naakt.
3. Mijn mening wordt gebaseerd op naaktheid en alle associaties die ik daarmee heb.
In feite is je mening dus gebaseerd op één flinterdun stukje informatie en de rest is allemaal aannames.
Als je echt 'alles' wilt doen zoals je schrijft, ligt de oplossing voor de hand.
Haal échte informatie op.
Boek een halve dag sauna in je eentje en ga er naar toe.
Vreemd dat je niet mee mag met je vriendin maar dan ga je lekker alleen. Als zij daar moeite mee heeft zeg je 'ik was het met je oneens op basis van aannames dus ik ga checken dat ik fout zit zodat ik mijn mening kan bijstellen'. Daar kan ze niet tegen zijn.
Nou, dan is de oplossing eenvoudig. Alles?
3. Mijn mening wordt gebaseerd op naaktheid en alle associaties die ik daarmee heb.
In feite is je mening dus gebaseerd op één flinterdun stukje informatie en de rest is allemaal aannames.
Als je echt 'alles' wilt doen zoals je schrijft, ligt de oplossing voor de hand.
Vreemd dat je niet mee mag met je vriendin maar dan ga je lekker alleen. Als zij daar moeite mee heeft zeg je 'ik was het met je oneens op basis van aannames dus ik ga checken dat ik fout zit zodat ik mijn mening kan bijstellen'. Daar kan ze niet tegen zijn.
kooktmetknoflook wijzigde dit bericht op 05-11-2025 12:27
15.80% gewijzigd
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
woensdag 5 november 2025 om 12:24
Je nieuwe vraag: wat is mijn visie op naaktheid?
Ik vind naakt zijn in de sauna of de kleedkamer van de sportschool niet seksueel.
Of eigenlijk zijn er meer plaatsen waar ik naaktheid niet seksueel vind dan wel.
Zo'n halfnaakte bouwvakker: niet sexy. Een willekeurige man die op een warme dag zijn shirt uittrekt op een verjaardag/festival/ wat dan ook: ik seksualiseer je niet. Ik ben er ook niet per se blij mee dat je dat doet, maar dat is een andere discussie.
Het probleem zit niet in de naaktheid, maar in het seksualiseren ervan. En dat doen 'jullie mannen' nou eenmaal vaker, dan 'wij vrouwen'
Ik vind naakt zijn in de sauna of de kleedkamer van de sportschool niet seksueel.
Of eigenlijk zijn er meer plaatsen waar ik naaktheid niet seksueel vind dan wel.
Zo'n halfnaakte bouwvakker: niet sexy. Een willekeurige man die op een warme dag zijn shirt uittrekt op een verjaardag/festival/ wat dan ook: ik seksualiseer je niet. Ik ben er ook niet per se blij mee dat je dat doet, maar dat is een andere discussie.
Het probleem zit niet in de naaktheid, maar in het seksualiseren ervan. En dat doen 'jullie mannen' nou eenmaal vaker, dan 'wij vrouwen'
woensdag 5 november 2025 om 12:27
Dat soort stereotypen moeten we vanaf. Ook een man mag huilen. Dat doet geen afbreuk aan zijn mannelijkheid en sexyness.
Zo'n opmerking is net zo stom als zeggen dat bodybuilden of aan je auto sleutelen niet vrouwelijk en dus onsexy is.
woensdag 5 november 2025 om 12:28
Ik begin het nu (jong, elkaars eerste seksuele partner, een gedeeltelijk religieuze Italiaans/Turkse achtergrond) wel beter te begrijpen. Maar TO: jij hangt echt een heel andere lading aan naakt. Het is goed je te realiseren, zoals je blijkbaar ook doet, dat jouw associatie met naakt niet die van veel andere mensen is, en dat je die associatie niet kunt opleggen aan je vriendin.
Ik zie je nu wel vaker schrijven dat je de sauna eens samen met je vriendin wilt proberen. Dat zou ik voor nu even loslaten, aangezien je vriendin heeft aangegeven dat te zien als controle. Ga desnoods een keer alleen of met een vriend.
Ik zie je nu wel vaker schrijven dat je de sauna eens samen met je vriendin wilt proberen. Dat zou ik voor nu even loslaten, aangezien je vriendin heeft aangegeven dat te zien als controle. Ga desnoods een keer alleen of met een vriend.
woensdag 5 november 2025 om 12:29
To, iemand vroeg of het wel ok vindt als je vriendin op een damesdag naar de sauna zou gaan. Daar heb je niet op gereageerd. Ik vroeg me dat ook al af: is het een groter probleem voor je dat er ook naakte mannen zijn, of dat andere mannen haar naakt zien, dan wanneer er alleen andere vrouwen zouden zijn?
woensdag 5 november 2025 om 12:29
Heel fijn dat je je eigen visie deelt. Ik ben het er mee eens dat mannen dat veel vaker doen. Ik zie ook in dat het probleem nooit (in dit geval iig) aan een vrouw zou liggen, maar aan de man. Gelukkig heb ik met de meningen van andere mensen, mogen inzien dat het probleem inderdaad bij seksualiseren ligt. Ik zeg het veel tegen mensen, maar ik vind het nog steeds een gek idee. Ik hoop dat dit veranderd en dat ik me er ook comfortabel bij zal voelen, en dat is iets waar ik op zoek naar ga. Nogmaals bedankt!Dropdrop schreef: ↑05-11-2025 12:24Je nieuwe vraag: wat is mijn visie op naaktheid?
woensdag 5 november 2025 om 12:31
m2321 schreef: ↑05-11-2025 12:15Als ik iedereen hun ervaringen lees zie ik dit ook veel voorkomen inderdaad. Het blijft voor mij een gek idee om in je blootje rond te lopen daar. Hoe dan ook zou ik het ook graag willen doen met mijn vriendin, ik denk dat we daar allebei in zullen groeien in onze relatie. We zijn beide ook nog jong
Weet je, mensen lopen maar heel weinig naakt rond in een saunacomplex. Ja, je bent naakt in het saunahokje. En onder de douche. Maar tussendoor doe je een badjas aan of sla je een handdoek om.
woensdag 5 november 2025 om 12:31
Ik denk dat je een goed punt maakt. Ik zou alles doen, inclusief het zelf uitproberen voordat ik een verdere mening opbouw.KooktMetKnoflook schreef: ↑05-11-2025 12:22Goed dat TO actief meedoet in het topic!
Nou, dan is de oplossing eenvoudig. Alles?
woensdag 5 november 2025 om 12:35
m2321 schreef: ↑05-11-2025 12:14Wat ontzettend fijn dat je uiteindelijk comfortabel genoeg was om die ervaring te delen met elkaar. Ik vind het idee nog gek maar ik denk dat ik het ook wel leuk zou vinden als ik er een langere tijd ben. Ik vind het idee spannend, maar ik zou het heel graag willen proberen met mijn vriendin nu.
Maar jouw vriendin wil niet met jou, maar met een vriendin.
woensdag 5 november 2025 om 12:36
Dat durf ik eerlijk gezegd niet te zeggen, hetgeen wat ik gek vind/vond is het naakt rondlopen in een publieke ruimte omdat ik het gevoel had dat het iets exclusiefs hoort te zijn voor jou en je partner. Ik heb d.m.v andere mensen hun ervaringen / meningen dit al wel enigsinds kunnen bijstellen. Ik denk dat het grootste probleem ligt bij mijn eigen onzekerheid en dat ik daar aan moet werken. Ik had een oneerlijke verwachting en dat heb ik nu ingezien.Mariana schreef: ↑05-11-2025 12:29To, iemand vroeg of het wel ok vindt als je vriendin op een damesdag naar de sauna zou gaan. Daar heb je niet op gereageerd. Ik vroeg me dat ook al af: is het een groter probleem voor je dat er ook naakte mannen zijn, of dat andere mannen haar naakt zien, dan wanneer er alleen andere vrouwen zouden zijn?
woensdag 5 november 2025 om 12:38
Klopt. Hoewel ik het snap, maakt dat het niet minder moeilijk voor mij. Het is mij duidelijk geworden dat wat ik voel niet geprojecteerd mag worden tegenover haar. Ik moet er zelf aan werken, en ben ontzettend jaloers op de mensen die dit eerder hebben mogen beseffen.
woensdag 5 november 2025 om 12:39
Ik zou zeggen ga eens alleen, hou desnoods je badjas aan. Kijk eens ervaar eens hoe mensen er rondlopen, relaxt zijn, vaak met zichzelf bezig, (want het is ook wel mind fullnes) of soms comfortabel kletsen. Wie weet durf je je badjas uit te doen en eens naakt te zwemmen. Ik denk dat je nooit meer anders wil.m2321 schreef: ↑05-11-2025 12:29Heel fijn dat je je eigen visie deelt. Ik ben het er mee eens dat mannen dat veel vaker doen. Ik zie ook in dat het probleem nooit (in dit geval iig) aan een vrouw zou liggen, maar aan de man. Gelukkig heb ik met de meningen van andere mensen, mogen inzien dat het probleem inderdaad bij seksualiseren ligt. Ik zeg het veel tegen mensen, maar ik vind het nog steeds een gek idee. Ik hoop dat dit veranderd en dat ik me er ook comfortabel bij zal voelen, en dat is iets waar ik op zoek naar ga. Nogmaals bedankt!
woensdag 5 november 2025 om 12:46
Update / afsluiting
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in