Naakt naar de sauna met een vriendin

05-11-2025 08:39 257 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Update / afsluiting

Ik wil iedereen bedanken die hier heeft gereageerd en zijn of haar mening heeft gedeeld.
Sommige reacties waren lastig om te lezen, andere juist heel verhelderend, maar alles bij elkaar heeft het me geholpen om anders naar de situatie te kijken.

Ik ben tot het besef gekomen dat het niet eerlijk was van mij om bepaalde verwachtingen te hebben.
Liefde gaat niet over iemand willen bezitten of vasthouden, maar over iemand echt zien voor wie die is.
Ik leer nu dat van iemand houden betekent dat je haar ook haar eigen pad laat volgen, dat je naast haar staat in plaats van voor haar uit.

Ik wil me nu richten op mezelf en op hoe ik kan groeien, zodat ik in onze relatie op een manier aanwezig kan zijn die voor ons allebei goed voelt.
Ik hou van haar, maar ik besef dat liefde pas echt is als het ook vrijheid toelaat.

Bedankt aan iedereen die eerlijk reageerde. Jullie woorden hebben me geholpen om dit op een andere manier te begrijpen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 05-11-2025 13:05
Reden: OP volledig gewijzigd, maatregelen zijn genomen
74.80% gewijzigd
Yinna schreef:
05-11-2025 10:56
Dit vond ik echt een openbaring als 20 jarige. Naakte mensen in grote hoeveelheden vind ik bijzonder onaantrekkelijk. En zelf was ik helemaal niet zo lelijk als ik dacht. En inmiddels 2 kinderen en 20 jaar later voel ik me nog steeds niet te onaantrekkelijk voor de sauna, haha.
Ja! Zo'n goede reality check vind ik het.
ApproachableAlec schreef:
05-11-2025 11:01
Dat is ze toch al geworden op het moment dat jij vanuit jouw beperkende gedachten haar iets voorschrijft/verwacht/naar je hand probeert te zetten?

Dat iets simplistisch als dit je pas op het moment dwars gaat zitten op het moment dat zij zich niet laat beperken door de dingen die bij jou niet kloppen is wel een treurige constatering.

Je eerste beeld dat er een compromis zou moeten komen is gewoon echt niet gezond, ik snap dus ook prima dat je vriendin er absoluut niet op zit te wachten om dan maar met jou naar de sauna te gaan. Ze wil met haar vriendin, sterker nog, ze gaat met haar vriendin en doordat jij jouw weerstand in eerste instantie bij haar neerlegt geeft wel aan dat de dynamiek niet helemaal je van het is.
Gelijk heb je, een compromis zou niet hoeven. Het is iets wat ik zelf lastig vond maar niet kon beseffen waarom. De verschillende ervaringen doen mij erg goed, en laten me meer inzien dat het niet iets is wat gek is. Dat begreep ik eerst niet
Summertje schreef:
05-11-2025 11:06
Ja! Zo'n goede reality check vind ik het.

Ik ook ja! Het publiek is heel divers en eigenlijk gewoon een goede afspiegeling van de samenleving.
Al is het ook wel een beetje afhankelijk van de dag waarop je gaat, maar als er bijvoorbeeld een kortingsactie is bij Sauna Berendonck dan zie je heel veel verschillende maten, leeftijden, kleuren en vormen.
Choco-fan schreef:
05-11-2025 11:05
Misschien is het een idee om een keer samen een prive sauna te huren. Die huur je dan bijv voor 2 uur of 4 uur en die tijd vul je gewoon in naar eigen wens. Je hebt er sauna's bij die meer gericht zijn op wellness (je hebt ook vakantiehuisjes met een jacuzzi en sauna) en je hebt er meer die romantisch zijn ingericht.

Maak er een fijn uitje van. Zo kun je de warmte van de sauna ervaren (en de ontspanning) en wennen aan het idee van naakt zijn. Ik neem aan dat je het naakt zijn samen met haar geen probleem vind.

Misschien al eens eerder genoemd: de Scandinavische landen en Finland. Daar een hele normale sociale bezigheid. Maar als je compleet anders bent opgevoed op dat vlak dan is het waarschijnlijk iets heel vreemds.
Bedankt voor het meedenken, ik zal er gewoon mee moeten dealen dat zij op dit moment met haar vriendin wilt, en dat begrijp ik heel goed. Ik besef dat ik mijn eigen gevoel niet kan projecteren op iemand anders. Ik hoop dat we op een later moment, samen naar een sauna kunnen gaan. Prive of niet.
m2321 schreef:
05-11-2025 10:51
Sowieso begrijp ik mijn vriendin nu een stuk beter door alle ervaringen die gedeeld zijn. Ik kamp zelf met een zelfvertrouwen probleem maar besefte persoonlijk eerst niet dat dit zo'n groot ding voor mij zou zijn. Ik weet nog steeds niet helemaal waarom ik dat vind, maar ik besef wel dat ik niet kan en mag verwachten van haar dat ze met dit rekening houd met mij.

Wat een inzichten allemaal in zo'n korte tijd. Chapeau hoorrr
m2321 schreef:
05-11-2025 10:55
Ik heb persoonlijk altijd gehad dat bij het sporten bijvoorbeeld na een voetbalwedstrijd iedereen ondergoed aan had. Ik heb hier zelf nog nooit mee te maken gehad. Het huilen was ook absoluut niet over het feit dat zij naar een sauna wou gaan, maar besefte dat het wel zo over kwam. daarom er uit gehaald
Huh echt, en gaat iedereen daarna dan met kleding over natte onderbroek weer naar huis?
Dat klinkt ongeveer net zo comfortabel als in badkleding naar de sauna.
BeeDifferent schreef:
05-11-2025 11:08
Wat een inzichten allemaal in zo'n korte tijd. Chapeau hoorrr
Soms is hetgeen wat je nodig hebt gewoon een reality check. Ik denk dat wij allemaal punten hebben waarop we moeten groeien, de een meer dan de ander. Ik begrijp dat het een punt is waarbij jij je absoluut niet kan voorstellen hoe ik of iemand die mijn mening deelt, zich voelt. Gelukkig zijn er heel veel mensen die hier zijn om mensen zoals ik ook dit te laten inzien en ruimte geven voor groei.
m2321 schreef:
05-11-2025 11:06
Gelijk heb je, een compromis zou niet hoeven. Het is iets wat ik zelf lastig vond maar niet kon beseffen waarom. De verschillende ervaringen doen mij erg goed, en laten me meer inzien dat het niet iets is wat gek is.
Dat is toch ook niet de kern? Dat is dat iets wat jou te ver gaat je in eerste instantie haar wil laten beperken.
Dat begreep ik eerst niet
Geloof nog steeds niet dat het nu wel zo is, je zegt het heel makkelijk maar is het daadwerkelijk zo?
Wombat schreef:
05-11-2025 11:10
Huh echt, en gaat iedereen daarna dan met kleding over natte onderbroek weer naar huis?
Dat klinkt ongeveer net zo comfortabel als in badkleding naar de sauna.
Ik zou niet weten hoe het is om in een badkleding naar een sauna te gaan, of zonder. Daar komt / kwam een groot deel van mijn onbegrip vandaan. Als wij gingen douchen na het voetballen, zat iedereen te douchen in zijn onderbroek, en onder de handdoek na het douchen verwisselen. Ik was nog wat jonger (Ik ben nu ook net 22) maar destijds nog jonger.

Met iedereen die zijn ervaringen heeft gedeelt heb ik het gevoel dat ik veel beter kan inzien hoe mensen hier over denken en begrijp ik dat het niks raars is, ookal voelt dat voor mij nog anders op dit moment.
Choco-fan schreef:
05-11-2025 11:05
Misschien is het een idee om een keer samen een prive sauna te huren. Die huur je dan bijv voor 2 uur of 4 uur en
Ik heb het nooit gedaan en er ook nooit iemand over gehoord, maar als stelletje naar een privésauna lijkt me juist dat je het gaat verwarren met erotiek.
ApproachableAlec schreef:
05-11-2025 11:14
Dat is toch ook niet de kern? Dat is dat iets wat jou te ver gaat je in eerste instantie haar wil laten beperken.

Geloof nog steeds niet dat het nu wel zo is, je zegt het heel makkelijk maar is het daadwerkelijk zo?
Ik vind het idee nog steeds gek omdat ik dat nooit heb ervaren. Daarom zat ik met veel meer onbegrip dan nu. Nogmaals waren mijn intenties nooit om haar te laten beperken, maar kan ik me heel goed inzien waarom dat uiteindelijk wel er van is gekomen. Ik durf ook toe te geven dat ik me daar erg voor schaam.
Ik heb alleen pagina 1 gelezen dus wellicht achterhaald.
Vertrouw jij jouw partner met haar vriendin?
Als je niet bang bent dat er tussen hen iets seksueels kan ontstaan zou mijn advies zijn om te proberen haar dit uitje te gunnen.
RavIvaR schreef:
05-11-2025 11:26
Ik heb alleen pagina 1 gelezen dus wellicht achterhaald.
Vertrouw jij jouw partner met haar vriendin?
Als je niet bang bent dat er tussen hen iets seksueels kan ontstaan zou mijn advies zijn om te proberen haar dit uitje te gunnen.
Ik weet niet zo goed waarom ik het zo'n gek iets vind of vond. Niet omdat ik haar niet vetrouw. Ik vind het nog steeds een gek idee, maar kan nu begrijpen waarom andere mensen dat ook niet vinden. Wat ik uit die topic heb kunnen halen is dat ik beter begrijp waarom het niet zo gek is als ik dacht, en hoe zij zelf dus ook denkt. Ik gun haar dat uitje ontzettend en hoop ook dat ze er ontspanning uit kan halen. Ik zal zelf er aan moeten werken waarom ik zo denk
Marchuba schreef:
05-11-2025 10:03
Dan begrijp je het gevoel van jaloezie niet, hij wil haar beschermen en voor zichzelf houden. Dat is iets natuurlijks.

Ik noem mijzelf inderdaad alleenstaande ouder, zo ziet mijn omgeving mij ook.
Nee.
Ik begrijp jalouzie wel, maar zijn vriendin hoeft niet beschermd te worden en al helemaal niet in de sauna. De seks en de emotionele band is exclusief en voor hun samen, als ze dat beiden zo willen.
Aan jalouzie is niets natuurlijks. Het is onzekerheid en een blijk van wantrouwen jegens je partner.
m2321 schreef:
05-11-2025 11:16
Ik vind het idee nog steeds gek omdat ik dat nooit heb ervaren. Daarom zat ik met veel meer onbegrip dan nu. Nogmaals waren mijn intenties nooit om haar te laten beperken, maar kan ik me heel goed inzien waarom dat uiteindelijk wel er van is gekomen. Ik durf ook toe te geven dat ik me daar erg voor schaam.
Natuurlijk wel. Je wil niet dat ze naakt in een sauna loopt en dus niet gaat.
TO: zijn jij en je vriendin elkaars eerste seksuele partner?
MissUnderstood schreef:
05-11-2025 11:43
TO: zijn jij en je vriendin elkaars eerste seksuele partner?
Ja, klopt.
Marchuba schreef:
05-11-2025 10:19
Viva forum is niet echt representatief voor de rest, ga naar de kerk en stel je vraag daar, ik bedoel, het is maar in welke omgeving je de vraag stelt. Dus TO, stel je vraag in Japan, daar zou gemixt ook een no go zijn.

Maargoed, nu is de testosteron in de laatste 15-20 jaar met 20 procent gezakt, dat zegt ook wel wat
Hahaha, ik heb een saunaclubje met vrienden (M/V) uit de kerk.
ladadieladieda schreef:
05-11-2025 11:45
Hahaha, ik heb een saunaclubje met vrienden (M/V) uit de kerk.
Hoe voelde jij je hierover in het begin? Vond je het ongemakkelijk? Of voelde het gelijk natuurlijk
Ik zou het van een man nooit accepteren.
m2321 schreef:
05-11-2025 11:50
Hoe voelde jij je hierover in het begin? Vond je het ongemakkelijk? Of voelde het gelijk natuurlijk
Waarom wil je dit weten?
Dropdrop schreef:
05-11-2025 11:16
Ik heb het nooit gedaan en er ook nooit iemand over gehoord, maar als stelletje naar een privésauna lijkt me juist dat je het gaat verwarren met erotiek.
Ja precies. Slechte tip.
ItsMineru schreef:
05-11-2025 11:53
Ik zou het van een man nooit accepteren.

Dat hij naar de sauna gaat of dat hij het jou huilend zou verbieden?
m2321 schreef:
05-11-2025 11:50
Kom je uit een religieuze omgeving?
Ik snap als je bent opgevoed dat bloot exclusief moet zijn en bedekt openbaar hoort dat dit wennen is.
Mijn eerste keer topless jaren 70 doodeng. Eerste keer sauna zelfde. Ben je na nog geen uurtje kwijt. Iedereen is bloot en we worden zo geboren. Het respect op naakt stranden en in sauna’s is vaak veel groter. Ik voel me meer als vleeswaren gekeurd en bekritiseerd op textiel stranden en wat ik begrijp van andere op badkleding dagen in sauna’s dan op de naakt sauna dagen en stranden. Het voelt als1 met natuur, puur, bevrijdend.
doddieweer wijzigde dit bericht op 05-11-2025 12:11
1.22% gewijzigd
Dan zeg je toch gewoon:

"joh, hartstikke leuk dat je met me naar de sauna wil, maar ik wil liever niet naakt, zullen we op een badkledingdag gaan?"

Klaar.
Groetjes!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven