Naakt naar de sauna met een vriendin

05-11-2025 08:39 257 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Update / afsluiting

Ik wil iedereen bedanken die hier heeft gereageerd en zijn of haar mening heeft gedeeld.
Sommige reacties waren lastig om te lezen, andere juist heel verhelderend, maar alles bij elkaar heeft het me geholpen om anders naar de situatie te kijken.

Ik ben tot het besef gekomen dat het niet eerlijk was van mij om bepaalde verwachtingen te hebben.
Liefde gaat niet over iemand willen bezitten of vasthouden, maar over iemand echt zien voor wie die is.
Ik leer nu dat van iemand houden betekent dat je haar ook haar eigen pad laat volgen, dat je naast haar staat in plaats van voor haar uit.

Ik wil me nu richten op mezelf en op hoe ik kan groeien, zodat ik in onze relatie op een manier aanwezig kan zijn die voor ons allebei goed voelt.
Ik hou van haar, maar ik besef dat liefde pas echt is als het ook vrijheid toelaat.

Bedankt aan iedereen die eerlijk reageerde. Jullie woorden hebben me geholpen om dit op een andere manier te begrijpen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 05-11-2025 13:05
Reden: OP volledig gewijzigd, maatregelen zijn genomen
74.80% gewijzigd
Moiren schreef:
05-11-2025 10:15
Je bent wel de snelst draaiende TO ever.

hahaha, ik zit er ook gewoon erg mee zelf. Ik wil dat ik haar begrijp maar ondervond daar op het moment moeite mee. De reacties hier en de ervaringen helpen me daarmee
MissUnderstood schreef:
05-11-2025 10:13
Ik geloof het wel, hoor. Ik zie Viva niet vaak zo unaniem over iets als nu: naakt in de sauna is niks geks en TO moet zijn gedachten daarover onder de loep nemen. Kan toch prima, dat iemand dat dan aanneemt van andere forummers?
Viva forum is niet echt representatief voor de rest, ga naar de kerk en stel je vraag daar, ik bedoel, het is maar in welke omgeving je de vraag stelt. Dus TO, stel je vraag in Japan, daar zou gemixt ook een no go zijn.

Maargoed, nu is de testosteron in de laatste 15-20 jaar met 20 procent gezakt, dat zegt ook wel wat
m2321 schreef:
05-11-2025 09:57
Omdat ik dan voor haar gevoel daar ben omdat ik haar zou willen controleren. Ik had daar persoonlijk niet zo over nagedacht, maar als zij dat niet wilt dan is dat zo…

Na hoe jullie erover gesproken zullen hebben en hoe je hier je topic begon snap ik heel goed dat zij dat gevoel erbij heeft. Ik denk dat het belangrijk is dat je straks gaat laten zien dat je er echt anders over bent gaan denken.

Dus zij heeft denk ik al een afspraak om met een vriendin te gaan, wens haar heel veel plezier. En ga haar daarna niet aan een of ander spervuur aan vragen onderwerpen, dat heb je inmiddels genoeg gedaan. Vraag gewoon of ze het fijn gehad heeft.

Ga anders ook zelf een keer, om het eens te ervaren (ga alleen of met een vriend bijv). Wellicht dat ze daarna ook openstaat om eens samen te gaan, als jij het gewoon echt zou willen omdat je het fijn vindt (niet om het eens te ervaren).

Wel heel goed dat je dit topic geopend hebt trouwens. Nadat je in eerste instantie in de weerstand ging denk ik nu toch te zien dat je er al anders naar kijkt.
Marchuba schreef:
05-11-2025 10:19
Viva forum is niet echt representatief voor de rest, ga naar de kerk en stel je vraag daar, ik bedoel, het is maar in welke omgeving je de vraag stelt. Dus TO, stel je vraag in Japan, daar zou gemixt ook een no go zijn.

Maargoed, nu is de testosteron in de laatste 15-20 jaar met 20 procent gezakt, dat zegt ook wel wat
Wat dan?
m2321 schreef:
05-11-2025 10:01
Ik vond het vooral lastig om te begrijpen waarom dit dan per se naakt moest, maar dat zie ik nu in de reacties.

Oh nou, dan kan ik je alleen maar aanraden het eens te proberen, zowel naakt als met badkleding aan. Met badkleding aan in de sauna is gewoon een vreselijk gevoel. Je zit daar in een vochtige ruimte van 80 graden en je badkleding plakt aan je huid. Iew.

Ik vind je wel goed bezig TO. Goed dat je om meningen vraagt en daar ook naar wil luisteren.
Je vroeg hoe ga je om tegengestelde visies.

Nou idealiter hoor je zonder oordeel de mening en achtergrond van de ander aan, dus wederzijds. Gaat hierover nadenken, misschien zelfs die ander begrijpen. Daarna bespreek je dit nogmaals en beslis je of je je kan vinden in die ander, dat kan respecteren of je gaat weg. Meer smaken zijn er niet.

Jarenlang erover blijven zeuren verpest je relatie
Marchuba schreef:
05-11-2025 10:19

Maar de vriendin van TO wil niet naar de sauna in Japan.
MissUnderstood schreef:
05-11-2025 10:13
Ik geloof het wel, hoor. Ik zie Viva niet vaak zo unaniem over iets als nu: naakt in de sauna is niks geks en TO moet zijn gedachten daarover onder de loep nemen. Kan toch prima, dat iemand dat dan aanneemt van andere forummers?
Ach kom, dat gaat over een blauwe of roze trui. Niet over iets wat zo diep blijkt te zitten dat het een groot drama en een hoop gejank geeft.
S-Groot schreef:
05-11-2025 10:20
Na hoe jullie erover gesproken zullen hebben en hoe je hier je topic begon snap ik heel goed dat zij dat gevoel erbij heeft. Ik denk dat het belangrijk is dat je straks gaat laten zien dat je er echt anders over bent gaan denken.

Dus zij heeft denk ik al een afspraak om met een vriendin te gaan, wens haar heel veel plezier. En ga haar daarna niet aan een of ander spervuur aan vragen onderwerpen, dat heb je inmiddels genoeg gedaan. Vraag gewoon of ze het fijn gehad heeft.

Ga anders ook zelf een keer, om het eens te ervaren (ga alleen of met een vriend bijv). Wellicht dat ze daarna ook openstaat om eens samen te gaan, als jij het gewoon echt zou willen omdat je het fijn vindt (niet om het eens te ervaren).

Wel heel goed dat je dit topic geopend hebt trouwens. Nadat je in eerste instantie in de weerstand ging denk ik nu toch te zien dat je er al anders naar kijkt.
Ik vind het lastig dat ze de keuze maakt om niet met mij te gaan maar ik besef dat dat een egoïstische gedachte is.
BeeDifferent schreef:
05-11-2025 10:17
Ja toch.
Bijzonder wel.
gonniegijsje schreef:
05-11-2025 10:21
Je vroeg hoe ga je om tegengestelde visies.

Nou idealiter hoor je zonder oordeel de mening en achtergrond van de ander aan, dus wederzijds. Gaat hierover nadenken, misschien zelfs die ander begrijpen. Daarna bespreek je dit nogmaals en beslis je of je je kan vinden in die ander, dat kan respecteren of je gaat weg. Meer smaken zijn er niet.

Jarenlang erover blijven zeuren verpest je relatie
Bedankt voor je zicht hierop, ik ga het met haar er over hebben met de kennis en ervaringen die hier zijn gedeeld.
m2321 schreef:
05-11-2025 10:22
Ik vind het lastig dat ze de keuze maakt om niet met mij te gaan maar ik besef dat dat een egoïstische gedachte is.
En kinderachtig, bekrompen, zelfgericht, controlerend, beheersend. Echt heel naar.
Moiren schreef:
05-11-2025 10:25
En kinderachtig, bekrompen, zelfgericht, controlerend, beheersend. Echt heel naar.

Bedankt voor je mening
m2321 schreef:

Je hebt die kans eigenlijk vooral verpest door zo in je eigen gelijk vast te blijven zitten en haar ervan te beschuldigen dat zij jouw gevoelens minder waard vindt en nog meer van dat soort vrij dramatische uitspraken. Dat krijg je niet zomaar weer goed hoor, daar zul je echt inzicht voor moeten laten zien en erkennen dat je veel te ver bent gegaan.
m2321 schreef:
05-11-2025 10:28
Bedankt voor je mening
Oh en kansloos, eng, sneu.
S-Groot schreef:
05-11-2025 10:28
Je hebt die kans eigenlijk vooral verpest door zo in je eigen gelijk vast te blijven zitten en haar ervan te beschuldigen dat zij jouw gevoelens minder waard vindt en nog meer van dat soort vrij dramatische uitspraken. Dat krijg je niet zomaar weer goed hoor, daar zul je echt inzicht voor moeten laten zien en erkennen dat je veel te ver bent gegaan.
Ik begrijp wat je bedoeld. Het hele verhaal staat er uiteraard niet dus ik het zal niet helemaal zijn gegaan zoals je denkt maar ik haal er uit wat ik kan en besef dat ik mijn perspectief moet veranderen
m2321 schreef:
05-11-2025 10:16
Fijn dat je zo je visie deelt, ik ga er zeker aan proberen te werken. Ik probeer te begrijpen dat het puur voor ontspanning is

Waarvoor zou het anders moeten zijn?
nerdopviva schreef:
05-11-2025 10:31
Ze gaat naakt zijn. Je weet tog ;) ;) ;)
nerdopviva schreef:
05-11-2025 10:31

Mijn idee van naaktheid is (was) anders. Het was voor mij iets wat exclusief hoort te zijn, maar ik besef dat het in dit geval een oppervlakkige mening is.
Ultieme ontspanning juist de sauna! Ik snap er ook helemaal niets van dat iemand daar moeite mee kan hebben of hoe je daar mee kan zitten.
m2321 schreef:
05-11-2025 10:33
Mijn idee van naaktheid is (was) anders. Het was voor mij iets wat exclusief hoort te zijn, maar ik besef dat het in dit geval een oppervlakkige mening is.
Wat dan? Laat me raden. Je krijgt associaties met seks en erotiek... :nut:
Mariejan schreef:
05-11-2025 10:20
Wat dan?
Onder andere seksueel verlangen, concentratievermogen, stemming, zelfvertrouwen.. mijn man werkt in de reproductie, als je een gedetailleerd iets wil, of je zoekt info op.

Ik ben niet zo snel hoor, ik geef thuisonderwijs, ook zo’n anti viva forum standpunt.
Je zegt wel dat je je je visie aanpast door de reacties, maar je geeft weinig antwoorden. Wat is dan de emotionele lading met het lichaam van je vriendin? Welke emotie hoort daarbij voor jou?
Dat zou je helpen te ontdekken waar je nu zo moeite mee hebt, en dan helpt het je wellicht ook er anders mee om te gaan.

Overigens ben ik met een man samen geweest die hier ook zo'n sterke mening over had, en ik werd daar ontzettend benauwd van. Mijn lijf is van mij, en alleen ik heb daar wat over te zeggen. Dat bezitterige wat uitgaat van deze mening is één van de redenen waarom het stuk is gelopen tussen ons.
Dala schreef:
05-11-2025 10:35
Wat dan? Laat me raden. Je krijgt associaties met seks en erotiek... :nut:
Ik heb altijd meegekregen met de mensen om me heen en de setting waar ik in zat dat naaktheid iets is voor jou en je partner. Ik vond het op het begin heel lastig dit te begrijpen, de reacties helpen me hier echt bij. Mensen hun visie en mening zorgt er voor dat ik op een andere manier hier nu naar kan kijken en hoop dat ik zelf kan groeien hierin.
m2321 schreef:

Jij moest huilen om het idee dat zij naakt in de sauna zit. Natuurlijk wil ze niet met jou.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven