Naakt naar de sauna met een vriendin

05-11-2025 08:39 257 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Update / afsluiting

Ik wil iedereen bedanken die hier heeft gereageerd en zijn of haar mening heeft gedeeld.
Sommige reacties waren lastig om te lezen, andere juist heel verhelderend, maar alles bij elkaar heeft het me geholpen om anders naar de situatie te kijken.

Ik ben tot het besef gekomen dat het niet eerlijk was van mij om bepaalde verwachtingen te hebben.
Liefde gaat niet over iemand willen bezitten of vasthouden, maar over iemand echt zien voor wie die is.
Ik leer nu dat van iemand houden betekent dat je haar ook haar eigen pad laat volgen, dat je naast haar staat in plaats van voor haar uit.

Ik wil me nu richten op mezelf en op hoe ik kan groeien, zodat ik in onze relatie op een manier aanwezig kan zijn die voor ons allebei goed voelt.
Ik hou van haar, maar ik besef dat liefde pas echt is als het ook vrijheid toelaat.

Bedankt aan iedereen die eerlijk reageerde. Jullie woorden hebben me geholpen om dit op een andere manier te begrijpen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 05-11-2025 13:05
Reden: OP volledig gewijzigd, maatregelen zijn genomen
74.80% gewijzigd
care_ schreef:
05-11-2025 10:37
Je zegt wel dat je je je visie aanpast door de reacties, maar je geeft weinig antwoorden. Wat is dan de emotionele lading met het lichaam van je vriendin? Welke emotie hoort daarbij voor jou?
Dat zou je helpen te ontdekken waar je nu zo moeite mee hebt, en dan helpt het je wellicht ook er anders mee om te gaan.

Overigens ben ik met een man samen geweest die hier ook zo'n sterke mening over had, en ik werd daar ontzettend benauwd van. Mijn lijf is van mij, en alleen ik heb daar wat over te zeggen. Dat bezitterige wat uitgaat van deze mening is één van de redenen waarom het stuk is gelopen tussen ons.
Snap ik oprecht ook compleet. Ik weet zelf ook niet zo goed waarom ik dat zo iets exclusiefs vind, terwijl iedereen naakt word geboren. Ik ben opgegroeid met mensen die deze mening deelde en daarin een beetje verdwaald geraakt. Ik denk vooral mijn eigen onzekerheid die me in de weg zit. Dat besef ik me nu, en daar hoort zij niet de dupe van te zijn op een manier.
Wat ik begrepen heb worden vrouwen op badkleding dagen veel meer lastig gevallen dan in de blote sauna’s.
Ik zou zelf geen relatie kunnen hebben met een man die naakt zo bekijkt. En zeker niet die mij mijn sauna zou afnemen of verplichten op dames dagen te gaan (net kippenhok dan het gekakel) of gruwel een badpakken dag.
Eenmaal bloot gezwommen wil je niet anders meer, en hele dag in klamme jeukende badkleding en badjas is afschuwelijk. Lekker afgedroogd schoon in je badjas aan je theetje. Dat ishet gevoel erna
m2321 schreef:
05-11-2025 10:38
Ik heb altijd meegekregen met de mensen om me heen en de setting waar ik in zat dat naaktheid iets is voor jou en je partner. Ik vond het op het begin heel lastig dit te begrijpen, de reacties helpen me hier echt bij. Mensen hun visie en mening zorgt er voor dat ik op een andere manier hier nu naar kan kijken en hoop dat ik zelf kan groeien hierin.
ik snap je wel hoor, ik deel je mening hierin. En het is prima dat ieder daar anders in staat, zoals je vriendin. Ik denk dat je dat idee los moet laten omdat je inderdaad niet kunt beslissen voor je vriendin. Maar het lijkt ook alsof je dat aan het doen bent (hopelijk ook écht en niet alleen hier op het forum)
Doddieweer schreef:
05-11-2025 10:13
Maar troost je je loopt rond in badjas. Het is hooguit bad en sauna of bij warm weer zonnen dat je bloot gent. En op gegeven moment voelt dat heel comfortabel.

Dit is echt iets van de laatste 10 jaar volgens mij. Vroeger liep iedereen tussendoor ook naakt, behalve in de relaxruimte/het restaurant. Maar tegenwoordig zie je bijna iedereen met een handdoek om van plek 1 naar plek 2 lopen. Nu is de samenleving in zijn geheel preutser geworden, dus dit past daar wel bij.

@TO: het is ok om ongemak te voelen met iets wat je van huis uit niet gewend bent. En goed dat je hier onder de loep neemt waar dat ongemak in zit en hoe terecht het is. Snap je ook iets van de antwoorden die gegeven worden? Kan je het je voorstellen dat zweten in een badpak niet fijn is of dat er meerdere vormen van naaktheid zijn? Er zijn nu eenmaal situaties die niet seksueel zijn, maar waar toch naakt gepast is. Net als bijvoorbeeld bij de dokter.
m2321 schreef:
05-11-2025 10:33
Mijn idee van naaktheid is (was) anders. Het was voor mij iets wat exclusief hoort te zijn, maar ik besef dat het in dit geval een oppervlakkige mening is.
Het geeft mij het gevoel dat je dacht dat haar lichaam jouw bezit was. En dat soort enge gedachten horen niet thuis in een gezonde relatie.

Een goede vuistregel is:
Een verbod gaat over de ander
Een grens gaat over mij

In een gezonde relatie zijn beide partners gelijkwaardig en zullen elkaar niets verbieden.

Gezonde grenzen horen bij een relatie, maar als jouw grens al ligt bij dat jouw partner normale, in onze maatschappij algemeen geaccepteerde activiteiten niet kan doen, dan zul je geen lange relaties hebben.
m2321 schreef:
05-11-2025 10:41
Snap ik oprecht ook compleet. Ik weet zelf ook niet zo goed waarom ik dat zo iets exclusiefs vind, terwijl iedereen naakt word geboren. Ik ben opgegroeid met mensen die deze mening deelde en daarin een beetje verdwaald geraakt. Ik denk vooral mijn eigen onzekerheid die me in de weg zit. Dat besef ik me nu, en daar hoort zij niet de dupe van te zijn op een manier.
Knap hoor. Ik kan me voorstellen als jij altijd alleen gehoord en ervaren hebt dat naakt=seks een naaktsauna voor jou een ding is. Want eigenlijk hoor jij; sekssauna. Je vriendin wil zonder jou iets seksueels doen.

Ik ben opgegroeid met ouders die naar de sauna gaan en naar nudistenstranden en campings. Vanaf mijn 20e ga ik ook regelmatig naar de sauna. Ook samen met mijn moeder. Bij mij zit er dus 0 seksuele lading aan.

Als je zou schrijven; mijn vriendin wil met schoenen aan naar de bioscoop. Ik vind dat daar een symboliek van uitgaat. Het doet me pijn en verdriet. Ik heb gezegd wel mee te willen dan. Maar ze wil met een vriendin gaan. Met schoenen aan nog wel! Dan zou dat voor mij het zelfde voelen als je vraag nu. Door je toelichting begrijp ik je beter. Maar wellicht kun jij je vriendin beter begrijpen door mijn toelichting?
Doddieweer schreef:
05-11-2025 10:44
Wat ik begrepen heb worden vrouwen op badkleding dagen veel meer lastig gevallen dan in de blote sauna’s.
Ik zou zelf geen relatie kunnen hebben met een man die naakt zo bekijkt. En zeker niet die mij mijn sauna zou afnemen of verplichten op dames dagen te gaan (net kippenhok dan het gekakel) of gruwel een badpakken dag.
Eenmaal bloot gezwommen wil je niet anders meer, en hele dag in klamme jeukende badkleding en badjas is afschuwelijk. Lekker afgedroogd schoon in je badjas aan je theetje. Dat ishet gevoel erna
Erg bedankt voor het delen van je eigen ervaring. Ik ben niet bang dat zij iets doet of iets niet wilt, wat ik heb mogen beseffen van dit topic is dat mijn eigen onzekerheid me in de weg zit denk ik. Ik had het heel graag anders gezien. Ik vind het super fijn om over dit soort dingen te praten omdat ik echt wel open sta voor andere meningen hoewel ik het op het begin moeilijk vind soms.
Celeste23 schreef:
05-11-2025 10:44
ik snap je wel hoor, ik deel je mening hierin. En het is prima dat ieder daar anders in staat, zoals je vriendin. Ik denk dat je dat idee los moet laten omdat je inderdaad niet kunt beslissen voor je vriendin. Maar het lijkt ook alsof je dat aan het doen bent (hopelijk ook écht en niet alleen hier op het forum)
Ik zal bij mezelf vooral moeten gaan kijken hoe ik hier aan kan werken. Ik wil haar wel graag voorstellen om voor de eerste keer dan samen te gaan maar ik kan begrijpen dat zij ook gewoon met haar vriendin wilt. Ik kan je beloven dat ik het al veel beter kan inzien, en zeker niet alleen op het forum
Tavistock schreef:
05-11-2025 10:45
Dit is echt iets van de laatste 10 jaar volgens mij.
Ik frequenteer de sauna zo'n 25 jaar en ik ken het niet anders. Daarom hangen die haakjes toch overal?

Je loopt naar het desbetreffende bad/sauna, hangt je badjas op. Na de sauna even bloot op en neer naar het dompelbad/douche en dan de badjas weer aan.
Yinna schreef:
05-11-2025 10:47
Knap hoor. Ik kan me voorstellen als jij altijd alleen gehoord en ervaren hebt dat naakt=seks een naaktsauna voor jou een ding is. Want eigenlijk hoor jij; sekssauna. Je vriendin wil zonder jou iets seksueels doen.

Ik ben opgegroeid met ouders die naar de sauna gaan en naar nudistenstranden en campings. Vanaf mijn 20e ga ik ook regelmatig naar de sauna. Ook samen met mijn moeder. Bij mij zit er dus 0 seksuele lading aan.

Als je zou schrijven; mijn vriendin wil met schoenen aan naar de bioscoop. Ik vind dat daar een symboliek van uitgaat. Het doet me pijn en verdriet. Ik heb gezegd wel mee te willen dan. Maar ze wil met een vriendin gaan. Met schoenen aan nog wel! Dan zou dat voor mij het zelfde voelen als je vraag nu. Door je toelichting begrijp ik je beter. Maar wellicht kun jij je vriendin beter begrijpen door mijn toelichting?
Sowieso begrijp ik mijn vriendin nu een stuk beter door alle ervaringen die gedeeld zijn. Ik kamp zelf met een zelfvertrouwen probleem maar besefte persoonlijk eerst niet dat dit zo'n groot ding voor mij zou zijn. Ik weet nog steeds niet helemaal waarom ik dat vind, maar ik besef wel dat ik niet kan en mag verwachten van haar dat ze met dit rekening houd met mij.
Sta je na het sporten dan ook nooit met anderen onder de douche? Daar voel je toch ook niks bij?
Ik vind een sauna ook geen sexy plek, heel veel/de meeste/vrijwel alle lichamen zijn namelijk helemaal niet zo aantrekkelijk.

Als je mij zo zou willen beperken (dat doe je, door erover te huilen) dan zou ik vrij snel weg zijn.
summertje wijzigde dit bericht op 05-11-2025 10:54
18.83% gewijzigd
Tavistock schreef:
05-11-2025 10:45
Dit is echt iets van de laatste 10 jaar volgens mij. Vroeger liep iedereen tussendoor ook naakt, behalve in de relaxruimte/het restaurant. Maar tegenwoordig zie je bijna iedereen met een handdoek om van plek 1 naar plek 2 lopen. Nu is de samenleving in zijn geheel preutser geworden, dus dit past daar wel bij.

@TO: het is ok om ongemak te voelen met iets wat je van huis uit niet gewend bent. En goed dat je hier onder de loep neemt waar dat ongemak in zit en hoe terecht het is. Snap je ook iets van de antwoorden die gegeven worden? Kan je het je voorstellen dat zweten in een badpak niet fijn is of dat er meerdere vormen van naaktheid zijn? Er zijn nu eenmaal situaties die niet seksueel zijn, maar waar toch naakt gepast is. Net als bijvoorbeeld bij de dokter.
Ik vind het fijn dat je ook benoemd dat mijn ongemak OK is. Ik begrijp nu dat er meerdere manieren zijn van naaktheid en ik ben er nog niet helemaal over uit waarom ik hier zo een sterke mening over heb (had).
Summertje schreef:
05-11-2025 10:52
Sta je na het sporten dan ook nooit met anderen onder de douche? Daar voel je toch ook niks bij?
Ik vind een sauna ook geen sexy plek, heel veel/de meeste/vrijwel alle lichamen zijn namelijk helemaal niet zo aantrekkelijk.

Als je mij zo zou willen beperken (dat doe je, door erover te huilen) dan zou ik vrij snel weg zijn.
Ik heb persoonlijk altijd gehad dat bij het sporten bijvoorbeeld na een voetbalwedstrijd iedereen ondergoed aan had. Ik heb hier zelf nog nooit mee te maken gehad. Het huilen was ook absoluut niet over het feit dat zij naar een sauna wou gaan, maar besefte dat het wel zo over kwam. daarom er uit gehaald
Summertje schreef:

Dit vond ik echt een openbaring als 20 jarige. Naakte mensen in grote hoeveelheden vind ik bijzonder onaantrekkelijk. En zelf was ik helemaal niet zo lelijk als ik dacht. En inmiddels 2 kinderen en 20 jaar later voel ik me nog steeds niet te onaantrekkelijk voor de sauna, haha.
De enige mensen die een sauna sexy maken, en dan alleen voor henzelf en superstorend voor anderen, zijn stelletjes. Vooral op een vrijdagavond in een sauna dichtbij een grote stad (zoals Spa Zuiver) tref je altijd wel een stelletje in een bad aan dat m.i. echt te klef is voor de gelegenheid. Niet full-on seksueel ofzo hoor, helemaal niet, maar wel net even te veel aan elkaar zitten. Ik vind dat altijd heel irritant, want je maakt dan juist die non-seksuele plek wel seksueel. Alsof je in de gang van de basisschool ook zo gaat lopen klefbekken.

Goed, persoonlijke frustratie dit. Maar hier heeft jouw vriendin dus niks mee te maken, zeker niet als jij niet meegaat.
Summertje schreef:

Dat vraag ik mij ook af. Hoe zit het met een groep mannen of vrouwen die na sporten met zijn allen gaan douchen. Moet dat in onderbroek TO?
En wat een gejank over dat de TO heeft gehuild. So fucking what. Ze hebben in de relatie een lastig moment gehad, hij dacht in al zijn onzekerheid misschien wel dat het uit zou gaan hierop, mag die man het even moeilijk hebben?

Als TO zijn tranen inzet als manipulatiemiddel heb je een punt, maar dat weten we niet en hoeven we dus al helemaal niet vanuit te gaan.
m2321 schreef:
05-11-2025 10:22
Ik vind het lastig dat ze de keuze maakt om niet met mij te gaan maar ik besef dat dat een egoïstische gedachte is.

Joh
Tavistock schreef:
05-11-2025 10:57
De enige mensen die een sauna sexy maken, en dan alleen voor henzelf en superstorend voor anderen, zijn stelletjes. Vooral op een vrijdagavond in een sauna dichtbij een grote stad (zoals Spa Zuiver) tref je altijd wel een stelletje in een bad aan dat m.i. echt te klef is voor de gelegenheid. Niet full-on seksueel ofzo hoor, helemaal niet, maar wel net even te veel aan elkaar zitten. Ik vind dat altijd heel irritant, want je maakt dan juist die non-seksuele plek wel seksueel. Alsof je in de gang van de basisschool ook zo gaat lopen klefbekken.

Goed, persoonlijke frustratie dit. Maar hier heeft jouw vriendin dus niks mee te maken, zeker niet als jij niet meegaat.
Helemaal gelijk heb je. Ik heb een goed gesprek kunnen starten waarbij ik niet over haar grenzen ga en het was absoluut nooit mijn bedoeling om over haar lichaam te bepalen, maar door wat ik vroeg of verwachte van haar begrijp ik dat het uiteindelijk wel zo was. Ik schaam me dat ik hier zo'n sterke mening over heb(had) en ben zeker van plan het een keer zelf mee te maken, zodat ik kan ervaren dat het helemaal niet gek is.
m2321 schreef:
05-11-2025 10:41
en daar hoort zij niet de dupe van te zijn op een manier.
Dat is ze toch al geworden op het moment dat jij vanuit jouw beperkende gedachten haar iets voorschrijft/verwacht/naar je hand probeert te zetten?

Dat iets simplistisch als dit je pas op het moment dwars gaat zitten op het moment dat zij zich niet laat beperken door de dingen die bij jou niet kloppen is wel een treurige constatering.

Je eerste beeld dat er een compromis zou moeten komen is gewoon echt niet gezond, ik snap dus ook prima dat je vriendin er absoluut niet op zit te wachten om dan maar met jou naar de sauna te gaan. Ze wil met haar vriendin, sterker nog, ze gaat met haar vriendin en doordat jij jouw weerstand in eerste instantie bij haar neerlegt geeft wel aan dat de dynamiek niet helemaal je van het is.
Ik houd gelukkig niet van sauna’s, veel te heet en verstikkend, dus het probleem van publiekelijk naakt zijn doet zich zelden voor. Maar eerlijk: ik voel me er ook ongemakkelijk bij. Gewoon, ik heb er niks mee. We lopen ons hele leven gekleed en volledig bedekt rond en dan opeens is het heel normaal om spiernaakt rond te lopen in een sauna.

Ik weet dat het aan mij ligt, ik weet ook dat het doodnormaal en zelfs gezond (?) is om naar een sauna te gaan, maar mij krijg je er niet mee naartoe.

Wat het probleem uit de OP betreft: ik zou er geen moeite mee hebben als mijn geliefde naar de sauna wil. Lekker doen. Als ik maar niet mee hoef. Ik zie niets erotisch aan saunabezoek, integendeel.
Tavistock schreef:
05-11-2025 10:59
En wat een gejank over dat de TO heeft gehuild. So fucking what. Ze hebben in de relatie een lastig moment gehad, hij dacht in al zijn onzekerheid misschien wel dat het uit zou gaan hierop, mag die man het even moeilijk hebben?

Als TO zijn tranen inzet als manipulatiemiddel heb je een punt, maar dat weten we niet en hoeven we dus al helemaal niet vanuit te gaan.
Wil je oprecht ook even bedanken voor het verplaatsen in mijn schoenen ookal is mijn mening heel gek voor veel mensen. Ik heb nooit de bedoeling gehad om mijn tranen te gebruiken als manipulatie middel, we gaan allebei door een wat zwaardere periode los van onze relatie, en spelen dus al een tijd meerdere emoties. Het samen huilen vond ik juist erg fijn omdat we allebei mens zijn, allebei aan het leren zijn en ik dat het allerliefst met haar doe.
vivapimpelmees schreef:
05-11-2025 10:39
Jij moest huilen om het idee dat zij naakt in de sauna zit. Natuurlijk wil ze niet met jou.

Ik heb er echt beeld bij.

En het is niet mannelijk en sexy.
Claire45 schreef:
05-11-2025 11:01
Ik houd gelukkig niet van sauna’s, veel te heet en verstikkend, dus het probleem van publiekelijk naakt zijn doet zich zelden voor. Maar eerlijk: ik voel me er ook ongemakkelijk bij. Gewoon, ik heb er niks mee. We lopen ons hele leven gekleed en volledig bedekt rond en dan opeens is het heel normaal om spiernaakt rond te lopen in een sauna.

Ik weet dat het aan mij ligt, ik weet ook dat het doodnormaal en zelfs gezond (?) is om naar een sauna te gaan, maar mij krijg je er niet mee naartoe.

Wat het probleem uit de OP betreft: ik zou er geen moeite mee hebben als mijn geliefde naar de sauna wil. Lekker doen. Als ik maar niet mee hoef. Ik zie niets erotisch aan saunabezoek, integendeel.
Bedankt voor je ervaring zelf ook. Vond je het lastig dat jouw geliefde op dat moment naakt was?
Misschien is het een idee om een keer samen een prive sauna te huren. Die huur je dan bijv voor 2 uur of 4 uur en die tijd vul je gewoon in naar eigen wens. Je hebt er sauna's bij die meer gericht zijn op wellness (je hebt ook vakantiehuisjes met een jacuzzi en sauna) en je hebt er meer die romantisch zijn ingericht.

Maak er een fijn uitje van. Zo kun je de warmte van de sauna ervaren (en de ontspanning) en wennen aan het idee van naakt zijn. Ik neem aan dat je het naakt zijn samen met haar geen probleem vind.

Misschien al eens eerder genoemd: de Scandinavische landen en Finland. Daar een hele normale sociale bezigheid. Maar als je compleet anders bent opgevoed op dat vlak dan is het waarschijnlijk iets heel vreemds.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven