narcisme/gaslighting

06-03-2020 15:58 582 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand van jullie weleens een relatie gehad met een narcist of met ''Gaslighting'' in een relatie te maken gehad?
Ik hoor graag jullie ervaringen en eventuele kenmerken van dit soort personen..
Eggo schreef:
11-03-2020 14:19
Nee ik heb mijn meisjes droom waargemaakt en ben trein machinist. Er zijn geen andere beroepen die hier ook maar een greintje bij in de buurt komen qua de voldoening wat het geeft en hoe tof het is. Best heftige opleiding voor gevolgd ook. Ander werk is weer op 0 beginnen. Bergen minder salaris en alimentatie betaalt ex niet. Dus geen idee hoe ik dat overleef ik kom nu net rond.
Wat stoer! En inderdaad niet gemakkelijk inwisselbaar. Is er niemand op je werk met wie je dit probleem kunt bespreken? Je bent vast niet de enige die tegen de (nu ingewikkelde) werktijden aanloopt, misschien hebben collega's tips.

Gastouder is handig, ja. Heb ik ook ooit gebruik van gemaakt.
Gelukkig wordt je kind groter en blijf het niet altijd zo. Ook geen aardige buren/vriendjes etc voor noodgevallen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Eggo schreef:
11-03-2020 14:19
Nee ik heb mijn meisjes droom waargemaakt
Mijn zoon heeft hetzelfde beroep. Ik weet niet in welke regio je woont en/of zou willen werken, maar misschien weet ik een bedrijf waar je je beroep kunt blijven uitoefenen en meer regelmaat zou kunnen krijgen. Zou je misschien je baanvakbekendheid op sommige trajecten gaan verliezen, maar dat is later weer in te halen als je terugswitcht, toch?
Stuur maar een pb als je liever niet in het topic er verder op in wil gaan.
Dulcissime, totam tibi sibdo me...
Pb gestuurd
Kijk eens wat dit topic tot goede dingen leidt. :)
Levensgenieter ;)
En gaslighten up a bit Eggo ;-D. Ok flauw maar mensen in dit topic proberen echt mee te denken met je en het is toch ook best grappig al die termen bij elkaar. Toont ook gewoon de absurditeit van mensen aan die gaslighten, stonewallen etc. Dat we er dit soort termen aan moeten geven.
Eggo schreef:
11-03-2020 13:23
Hoe kan ik grey rocken als ik concrete afspraken moet maken met ex over ons kind? Want aan dingen als ouderschaps plan en scheiding convenant heeft hij geen boodschap evenals aan wat de mediator destijds heeft gezegd. Hij is een stonewaller en negeert alles en gaat er gewoon niet op in.
Misschien heb je hier iets aan, dit is een methode ontwikkeld door iemand die vele jaren als mediator heeft gewerkt. Hij heeft het niet over diagnoses, maar meer algemeen over 'high conflict personalities', en heeft hele goede tips ontwikkeld over hoe je het beste op ze kunt antwoorden: kort, informatief, duidelijk en met vriendelijke toon.

Goede voorbeelden: https://www.highconflictinstitute.com/h ... e-examples

En meer over high conflict personalities: https://www.highconflictinstitute.com/h ... y-lcsw-esq

Dit vond ik ook een erg goed advies: "I recommend having a “Private Working Theory” that someone may be a high conflict personality. You don’t tell the person and you don’t assume you are right. You simply focus on key methods to help in managing your relationship."
ditte_ schreef:
11-03-2020 20:49
En gaslighten up a bit Eggo ;-D.
:proud: Greyrock me Amadeus
Murrmurr schreef:
11-03-2020 20:54
:proud: Greyrock me Amadeus
Ja godverdekut nu heb ik dat liedje in mijn hoofd 🤣🤣
Aivlys ik ga vanmiddag even me in je links verdiepen bedankt voor je antwoord.

Nu eerst even fijn corona oplopen tussen alle toeristen die willen weten waar de zaansje sjans is.
viva-amber schreef:
11-03-2020 14:53
Gelukkig wordt je kind groter en blijf het niet altijd zo. Ook geen aardige buren/vriendjes etc voor noodgevallen?
Noodgevallen wel maar niks structureels. Ben destijds voor hem hierheen verhuist en heb hier baan gevonden met vast contract. Mijn familie zit op 2 uur rijden. Nu sinds kort huurhuisje en ja ik begin wel wat mensen te leren kennen maar nog niet van het kaliber dat ik 2 a 3x per week mijn kind er kan stallen op onmogelijke tijden. Ik hoop als ze naar de basisschool gaat ik ook weer wat meer tijd en ruimte krijg om aan mijn netwerk te werken. Dat is nu vrij lastig ben alleen maar heen en weer aan het rijden en verzuip een beetje in werk en het huishouden in mijn eentje draaiende houden. Door de onregelmatigheid ben ik ook vaak thuis als anderen werken en lig ik op bed als anderen wakker zijn. Dus ja ik tel wel af tot de basisschool tijd.
Heb je recht op toeslagen? Ik krijg elke maand best veel toeslagen.
Levensgenieter ;)
MissButterflyyy schreef:
12-03-2020 10:06
Heb je recht op toeslagen? Ik krijg elke maand best veel toeslagen.
Eind 2020 weet ik het pas. Vanwege de onregelmatigheid toeslag kan het zijn dat ik net niks Krijg. Vorig jaar werkte ik nog fulltime dit jaar ga ik terug naar 3 dagen en een accurate schatting maken is vrij lastig. De berekeningen die ik er op los laat hangen er om dus ik ga het straks met terugwerkende kracht indienen. Heel irritant want mijn kale huur is best wel aan de hoge kant dus zou het goed kunnen gebruiken maar aan de andere kant ben ik altijd wel voorstander van eigen broek ophouden.
Pfff wat een drama die narcisten. Ik ben van mening overigens dat je hier, op dit forum best de term narcisme mag gebruiken. Mijn ex is ook nooit gediagnosticeerd, want hij is perfect. En iedereen die daar anders over denkt is gek.

Maar zijn gaslighting methodes, zijn woede, zijn ego, het -voor de spiegel oefenen van verdriet. Het isoleren, het verzot zijn op dure dingen voor hemzelf, ten koste van het gezin... het wijst allemaal op narcisme.

Kijk, dan kunnen we daar wel een GGz lijstje met kenmerken van narcisme tegenover zetten. Maar die dekken niet de lading wat dit voor slachtoffers die te maken hebben met een narcist betekent. En dan is het wel fijn dat we dit van ons af kunnen praten. Zonder dat we direct als paranoïde en gek worden gezien.

By the way. Grey rock methode is perfect. Ik gebruik zelfs de “broken wing” methode om de aandacht van de kinderen af te leiden. Wat betekent dat ik er altijd slecht uitzie als ik de kids ophaal. En dat ik altijd - heel saai - moe en depressief ben. Ben ik niet, maar als ik daarover klaag bij hem, dan hebben mijn kinderen minder gedoe thuis en gaat hij compenseren voor die waardeloze moeder van ze :).

Laatst bood hij zelfs aan om me te helpen. Ik heb hem vriendelijk bedankt, maar gezegd dat ik te moe was om te bedenken waar hij me voor kon helpen. Zou ik hier iets op hebben gezegd, dan weet hij waar hij me mee kan manipuleren.

Ik heb met hem nauwelijks meer contact, want ik ben in zijn ogen saai en moe en onaantrekkelijk. Dus niets interessants te halen voor zo’n fantastische man als hij is :).

Voor die stalker kun je dit eventueel ook gebruiken. Zeg hem met een stem als een dood vogeltje: “wat bijzonder dat je zoveel aandacht hebt voor een vrouw met zo’n saai leven als ik heb” en loopt verder. Ben benieuwd of het werkt.
dinedi wijzigde dit bericht op 12-03-2020 12:17
Reden: Te veel informatie
1.41% gewijzigd
Dinedi schreef:
12-03-2020 11:55
Voor die stalker kun je dit eventueel ook gebruiken. Zeg hem met een stem als een dood vogeltje: “wat bijzonder dat je zoveel aandacht hebt voor een vrouw met zo’n saai leven als ik heb” en loopt verder. Ben benieuwd of het werkt.

Zou best kunnen werken. Je moet zorgen dat ze hun interesse in je verliezen, of dat de lol eraf gaat. Ik ben uiteindelijk van mijn stalker afgekomen door haar compleet te negeren. Geen enkele reactie meer, wat ze ook deed. Toen stopte het. Dus daar was het blijkbaar om te doen: een reactie uitlokken. Positieve of negatieve reactie maakt niet uit, aandacht is aandacht.

Maar in dit geval zou het maar zo kunnen dat het ophoudt als je heel vrolijk reageert, elke keer dat je hem ziet. Uitbundig zwaaien, misschien zelfs naar hem toe lopen en roepen 'Hee, wat leuk om je weer te zien! Wat doe jij hier?'. Laat zien dat je niet geïntimideerd bent. Dan verliest hij de grip op je en gaat de lol eraf.
Precies Rik, dat zou ook kunnen helpen. Deze gast lijkt energie te krijgen van haar angst, het verrassingsaspect, dat ze niet weet waar ze aan toe is en hem dan gaat vermijden.

Dus als zij haar leven niet omgooit voor hem, en niet angstig reageert op hem, is de lol er snel van af. Eigenlijk zou je uit die cirkel van roofdier/ prooi moeten stappen, hoe lastig dat ook is.
Dinedi schreef:
12-03-2020 11:55
By the way. Grey rock methode is perfect. Ik gebruik zelfs de “broken wing” methode om de aandacht van de kinderen af te leiden. Wat betekent dat ik er altijd slecht uitzie als ik de kids ophaal. En dat ik altijd - heel saai - moe en depressief ben.

Ik heb met hem nauwelijks meer contact, want ik ben in zijn ogen saai en moe en onaantrekkelijk. Dus niets interessants te halen voor zo’n fantastische man als hij is :).
Grandioos :high5:
Blijf in jezelf geloven !
TVP
Het kloterige aan een relatie met een narcist wanneer de relatie is beëindigd is dat je op een gegeven moment aan de waarheid moet dat al die 'leuke' momenten en de lovebombing een illusie waren. Je blijft met lege handen achter.
En de mindere leuke momenten blijven lang hangen en je kunt je gek peinzen over de dubbele agenda die de meeste narcisten erop na houden.

Een narcist is alleen loyaal naar zijn eigen wensen/behoeftes.
.
El4ra schreef:
24-03-2020 14:41
Het kloterige aan een relatie met een narcist wanneer de relatie is beëindigd is dat je op een gegeven moment aan de waarheid moet dat al die 'leuke' momenten en de lovebombing een illusie waren. Je blijft met lege handen achter.
En de mindere leuke momenten blijven lang hangen en je kunt je gek peinzen over de dubbele agenda die de meeste narcisten erop na houden.

Dit inderdaad. Het idee dat hij zeer bewust je erin heeft geluisd, al zijn eigen onvolkomenheden op jou heeft zitten projecteren en je losgeweekt heeft van je leven, om je vervolgens kapot te maken en met lege handen achter te laten terwijl jij alle liefde gaf die je in je had. Moeilijk te snappen. Walgelijk is het. En misschien nog wel walgelijker dat nu iemand anders aan de beurt is en je weet dat ze heel veel pijn gaat krijgen stomweg door hem ontmoet te hebben. Tragisch dat zo iemand geen liefde kan voelen ook. Gewoon nooit niet.
El4ra schreef:
24-03-2020 14:41

Inderdaad en het is echt enorm zwaar. Heb het nog steeds zwaar. Zit ik dan thuis met mijn dochtertje van 10 maanden met zoveel vragen en zoveel verdriet. Wetend dat alles een leugen was en dat ik het niet kan verkroppen dat ik tot op de dag van vandaag zijn identiteit niet weet. Hij zegt een naam maar zal niet komen met bewijs. Ik neem het hem ontzettend kwalijk dat ik niet heb mogen genieten van mijn zwangerschap en dat de geboorte mooi was maar ik emotioneel niet volledig mezelf heb kunnen geven. Ik hou zo ontzettend veel van mijn dochtertje maar ik merk nog iedere dag hoeveel hij van mij kapot heeft gemaakt.

En dan de woorden van hem dat hij zegt ik heb je in ieder geval een kindje gegeven dus alles wat ik je aan heb gedaan was niet voor niets.
Vriendgedumpt schreef:
24-03-2020 16:36
Dit inderdaad. Het idee dat hij zeer bewust je erin heeft geluisd, al zijn eigen onvolkomenheden op jou heeft zitten projecteren en je losgeweekt heeft van je leven, om je vervolgens kapot te maken en met lege handen achter te laten terwijl jij alle liefde gaf die je in je had. Moeilijk te snappen. Walgelijk is het. En misschien nog wel walgelijker dat nu iemand anders aan de beurt is en je weet dat ze heel veel pijn gaat krijgen stomweg door hem ontmoet te hebben. Tragisch dat zo iemand geen liefde kan voelen ook. Gewoon nooit niet.
Klinkt heel raar dit maar ik heb het langer volgehouden om in die relatie te zitten omdat ik dacht ik wil niet dat een andere vrouw zoveel pijn krijgt en dat hij haar zal verwoesten. Ik wilde niet dat hij nog meer slachtoffers zou maken en hoopte dat ik het wel aan zou kunnen en dat hij zou veranderen. Nu achteraf denk ik waarom heb ik dat gedaan ik had moeten gaan dan was de "schade " misschien nog mee gevallen.
Dus je wilde niet alleen hem redden maar ook de hele wereld?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
26-03-2020 10:40
Dus je wilde niet alleen hem redden maar ook de hele wereld?
Waarom ik die gedachten had weet ik niet ik wilde gewoon niet dat een andere vrouw zoveel pijn zou krijgen.
Ik weet achteraf ook wel dat ik de wereld niet kan redden natuurlijk. En hem redden dat was het niet eens ....ik hoopte gewoon dat die man die ik leerde kennen en hoe hij in het begin was terug zou komen als ik het maar vol hield zou het vast goed komen. Maar dat kwam ook omdat hij dat telkens tegen mij zei. Hij zei telkens dat ik even door de zure appel heen moest en dat alles wel weer goed zou komen en ik wilde mij graag aan die woorden vast houden ook omdat er een kindje aan kwam.
En ook dat hij steeds zei ik maak vrouwen kapot het is toch niet nodig dat ik een andere vrouw eventueel ook nog beschadig het komt allemaal goed je moet gewoon even volhouden en mee werken.
Ik wist op een gegeven moment niet meer wat ik voelde of dacht en wat goed of fout was.
N.a.v. het bericht van 05-2019: ik heb enorme behoefte mijn ex (zie mijn vorige post) een brief te sturen waarin ik haar erop wijs welke schade ze aanricht. Het zal een harde brief zijn, waarin ik geen scheldwoorden gebruik, maar haar wel duidelijk maak wat ze heeft gedaan. De reden hiervoor is een ander voorval in mijn omgeving, een voorval dat me eens te meer heeft doen inzien hoe "ziek" ze eigenlijk is. Is dit nou verstandig of is het zinloos? Kan een narcist(e) genezen of op zijn minst een soort zelfinzicht genereren? De laatste keer dat ik haar sprak - om even 'bij te praten' - noemde ze zelf haar gedrag wel narcistisch, maar haar "kern" niet. Een soort van narcistiform dus. Komt zo'n boodschap van mij dan wel aan? Of wil ik alleen maar mijn eigen frustratie kwijt?

Ervaringen, iemand?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven