narcisme/gaslighting
zondag 8 maart 2020 om 18:00
Yup dat is nu ook mijn oordeel. Vind je het heel gek dat ik het enorm klote vind om mijn jonge kind om t weekend daar zonder toezicht een heel weekend neer te moeten poten? Want als ie dat bij mij flikte waarom niet bij onze kleuter. En er melding van maken heeft 0 nut want dan ben ik de boze ex en hij heeft er echt een giga talent voor om bij hulpverleners/dokters/mediators zich ineens weer te ontpoppen tot die prins op t witte paard die absoluut niet snapt wat ik raaskal. Mister 2 face.
zondag 8 maart 2020 om 18:01
Ik had er altijd veel moeite mee. Nu niet meer, dus nu doet hij extra zijn best. Geen idee waarom.
zondag 8 maart 2020 om 18:02
Maar wanneer je uit elkaar bent wat maakt het dan nog uit?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zondag 8 maart 2020 om 18:02
Maar wanneer je uit elkaar bent wat maakt het dan nog uit?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zondag 8 maart 2020 om 18:04
Dat vraag ik mij ook af. Niks denk ik. Want ik houd hem op afstand. Greystone zeg maar.
zondag 8 maart 2020 om 18:04
Door de verhuizing naar waar hij woonde was al een groot deel doodgebloed want heel praktisch was het niet dat ik 1,5 uur verderop ging wonen. De rest heeft te kennen gegeven dat ze het super lullig voor me vinden maar zich door mij in de steek gelaten voelden en dat ik destijds nou eenmaal voor hem heb gekozen ten koste van de vriendschap. Dit hebben ze destijds geaccepteerd maar nu het over is hoef ik niet te verwachten dat dingen weer zo kunnen worden als eerst. Het is heel dubbel want aan de ene kant denk ik dan waren het dus geen goede vrienden. Aan de andere kant was ik onder invloed van die vent ook niet echt een top vriendin. En nu zit ik dus gebonden aan mijn baan en ons kind in een plaats waar ik buiten hem dus niemand ken. Ben of aan het werk of zorg voor mijn kind dus veel tijd om te socializen is er niet. Mijn familie woont 2 uur verderop. Dus ik hoop als kind straks op de basisschool zit dat ik via school wat contacten opdoe en dat ik weer kan gaan sporten als ze op school is. Je netwerk weer opbouwen is best een ding. Maar het gaat me lukken.
zondag 8 maart 2020 om 18:05
Als je een kind hebt samen is het negeren bijzonder onpraktisch. Simpele dingen als Hoe laat wordt kind gehaald/gebract, wat doen we met sinterkerstennnieuw, welke periode ga jij op vakantie, welke opvang/school regelen is een regelrechte hel met zo'n persoon.
zondag 8 maart 2020 om 18:07
Hier ben ik het helemaal niet mee eens. Ik ga proberen om dit goed uit te leggen, omdat het gevoelig ligt, maar ik denk dat deze 'laag zelfbeeld'-gedachte juist slachtofferschap in de hand werkt of zelfs versterkt: "Ik moet het bij mezélf zoeken, het is míjn fout." Nee!! Dit is nou precies de reden waarom narcisten voet aan de grond krijgen bij mensen: omdat die mensen van harte bereid zijn om de hand in eigen boezem te steken, óók - of juist - als ze er helemaal NIETS aan kunnen doen.
Het ís niet jouw schuld. Het ís niet jouw lage zelfbeeld dat ervoor heeft gezorgd dat een foute man/vrouw misbruik van je heeft gemaakt. Het probleem is gewoon de foute man. Of de foute vrouw. Echt, zo simpel is het. In mijn perceptie, tenminste.
Door de schuld bij jezelf te leggen, maak je het allemaal zoveel erger dan het is. En het ís erg, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar het is écht niet je eigen schuld. Het komt écht niet doordat jij te zwak, of te onzeker, of te weet-ik-veel-wat bent. Immers: als jij een aardige persoon was tegengekomen, een oprechte persoon, een lieve, eerlijke, 'normale' persoon, dan was er niets aan de hand geweest. Toch? En gelukkig zíjn de meeste mensen aardig, normaal en oprecht. Ja, echt waar. Het zijn de uitzonderingen die slecht, manipulatief, narcistisch, psychopathisch of leugenachtig zijn. Ik herhaal: dat zijn de uitzonderingen. Die kom je in principe niet tegen. Hopelijk. Tot je helaas de pech hebt om er wél een tegen te komen - dan heb je een groot probleem.
Maar is dat je eigen schuld? Had je zelfverzekerder moeten zijn? Meer eigenwaarde moeten hebben? Moet je dan jaren in therapie om aan jezelf te werken?
Kom op, zeg! Natuurlijk niet. Je hebt gewoon de pech gehad om tegen een rotte peer op te lopen. Balen. Maar dat kan de beste overkomen. Want de aardige, leuke, open mensen hebben nu eenmaal de neiging om zich ontvankelijk op te stellen en nieuwsgierig te zijn naar anderen, zonder oordelen, gewoon op een menselijk niveau. En dáár kan een narcist heel goed misbruik van maken. Maar dat zegt alleen iets over de narcist, en níet over het slachtoffer.
zondag 8 maart 2020 om 18:08
Waarom vraag je het je af en tel je niet je zegeningen dat hij eindelijk zijn kop eens houdt.
zondag 8 maart 2020 om 18:11
Ja maar het gaat hier toch om mensen die niet een aardige persoon tegenkomen en daar te ver in meegaan, en dan wil je dat toch graag in de toekomst voorkomen? Als je dan zegt dat het toeval is dan leer je er zelf niks van lijkt me.
zondag 8 maart 2020 om 18:13
Mooi uitgelegd Samarinde het is in mijn ogen precies zo.samarinde schreef: ↑08-03-2020 18:07Hier ben ik het helemaal niet mee eens. Ik ga proberen om dit goed uit te leggen, omdat het gevoelig ligt, maar ik denk dat deze 'laag zelfbeeld'-gedachte juist slachtofferschap in de hand werkt of zelfs versterkt: "Ik moet het bij mezélf zoeken, het is míjn fout." Nee!! Dit is nou precies de reden waarom narcisten voet aan de grond krijgen bij mensen: omdat die mensen van harte bereid zijn om de hand in eigen boezem te steken, óók - of juist - als ze er helemaal NIETS aan kunnen doen.
Het ís niet jouw schuld. Het ís niet jouw lage zelfbeeld dat ervoor heeft gezorgd dat een foute man/vrouw misbruik van je heeft gemaakt. Het probleem is gewoon de foute man. Of de foute vrouw. Echt, zo simpel is het. In mijn perceptie, tenminste.
Door de schuld bij jezelf te leggen, maak je het allemaal zoveel erger dan het is. En het ís erg, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar het is écht niet je eigen schuld. Het komt écht niet doordat jij te zwak, of te onzeker, of te weet-ik-veel-wat bent. Immers: als jij een aardige persoon was tegengekomen, een oprechte persoon, een lieve, eerlijke, 'normale' persoon, dan was er niets aan de hand geweest. Toch? En gelukkig zíjn de meeste mensen aardig, normaal en oprecht. Ja, echt waar. Het zijn de uitzonderingen die slecht, manipulatief, narcistisch, psychopathisch of leugenachtig zijn. Ik herhaal: dat zijn de uitzonderingen. Die kom je in principe niet tegen. Hopelijk. Tot je helaas de pech hebt om er wél een tegen te komen - dan heb je een groot probleem.
Maar is dat je eigen schuld? Had je zelfverzekerder moeten zijn? Meer eigenwaarde moeten hebben? Moet je dan jaren in therapie om aan jezelf te werken?
Kom op, zeg! Natuurlijk niet. Je hebt gewoon de pech gehad om tegen een rotte peer op te lopen. Balen. Maar dat kan de beste overkomen. Want de aardige, leuke, open mensen hebben nu eenmaal de neiging om zich ontvankelijk op te stellen en nieuwsgierig te zijn naar anderen, zonder oordelen, gewoon op een menselijk niveau. En dáár kan een narcist heel goed misbruik van maken. Maar dat zegt alleen iets over de narcist, en níet over het slachtoffer.
Blijf in jezelf geloven !
zondag 8 maart 2020 om 18:15
@murrmurr het is heel simpel denk ik. Ik dacht vanmezelf dat ik zelfverzekerd was maar een (al dan niet officieel gediagnostiseerde)narcist is heer en meester in je zwakke plek zoeken. En als ie dat gevonden heeft dan is het de bekende voet tussen de deur zoals de jehova's doen.
Had mijn ex zich vanaf dag 1 gedragen zoals ie normaliter doet, dan had ik na een kwartiertje tijdens de eerste date al geroepen dat ik mijn moeder nog uit bad moest halen en was ik HEEL hard weggerend. Maar juist omdat ze goed kunnen acteren en er in eerste instantie overal een verklaring voor is of niks aan de hand lijkt te zijn overvalt het je compleet als die berenval ineens dichtklapt.
En die klapte in mijn geval dicht toen er al een kind in t spel was. Daardoor heb ik het veel langer volgehouden dan wanneer ik alleen met hem was geweest.
Dus ja ik kijk naar mezelf. De les die ik heb geleerd is dat ik nu wel uitkijk met mijn zelfstandigheid opgeven. Maar het verneukeratieve is, dat ze die act heel lang kunnen volhouden en als het een eikel eerste klas is dan ontpopt het pas als je al in de val zit. Dus ik vind t best een mindfuck en ben door al dit gezeik voor mijn huidige vriend soms echt geen leuke partner. Extreem wantrouwend, ik geef veel te drastisch mijn grenzen aan en ik ben nu dusdanig zelfstandig dat hem echt toelaten in mijn wereldje wel een ding is. Want een goede narcist kan zolang je LAT járenlang doen alsof ie gods gift to women is en zodra je bij m intrekt boem tadaa daar issie dan!
Had mijn ex zich vanaf dag 1 gedragen zoals ie normaliter doet, dan had ik na een kwartiertje tijdens de eerste date al geroepen dat ik mijn moeder nog uit bad moest halen en was ik HEEL hard weggerend. Maar juist omdat ze goed kunnen acteren en er in eerste instantie overal een verklaring voor is of niks aan de hand lijkt te zijn overvalt het je compleet als die berenval ineens dichtklapt.
En die klapte in mijn geval dicht toen er al een kind in t spel was. Daardoor heb ik het veel langer volgehouden dan wanneer ik alleen met hem was geweest.
Dus ja ik kijk naar mezelf. De les die ik heb geleerd is dat ik nu wel uitkijk met mijn zelfstandigheid opgeven. Maar het verneukeratieve is, dat ze die act heel lang kunnen volhouden en als het een eikel eerste klas is dan ontpopt het pas als je al in de val zit. Dus ik vind t best een mindfuck en ben door al dit gezeik voor mijn huidige vriend soms echt geen leuke partner. Extreem wantrouwend, ik geef veel te drastisch mijn grenzen aan en ik ben nu dusdanig zelfstandig dat hem echt toelaten in mijn wereldje wel een ding is. Want een goede narcist kan zolang je LAT járenlang doen alsof ie gods gift to women is en zodra je bij m intrekt boem tadaa daar issie dan!
zondag 8 maart 2020 om 18:16
Het zijn ook gewoon mensen hoor, geen bovennatuurlijke wezens. Natuurlijk ze zijn manipulatief maar zoals je zelf ook al zegt, je kunt er wel iets van leren dat het juist jou overkomt, das natuurlijk niet puur toeval.
zondag 8 maart 2020 om 18:18
Je legt nog steeds heel veel nadruk op zijn bijzondere eigenschappen maar dit pik ik er even uit want hier kun je wel wat aan doen, bijvoorbeeld met een goeie psycholoog. Als jouw relatie eraan onderdoor gaat is dat niet de schuld van je ex.Eggo schreef: ↑08-03-2020 18:15Dus ik vind t best een mindfuck en ben door al dit gezeik voor mijn huidige vriend soms echt geen leuke partner. Extreem wantrouwend, ik geef veel te drastisch mijn grenzen aan en ik ben nu dusdanig zelfstandig dat hem echt toelaten in mijn wereldje wel een ding is. Want een goede narcist kan zolang je LAT járenlang doen alsof ie gods gift to women is en zodra je bij m intrekt boem tadaa daar issie dan!
zondag 8 maart 2020 om 18:20
Een relatie is een bewuste keuze en niet een verplichting. Je familie kan je niet kiezen maar een partner en je vrienden wel. Wanneer je kiest die alle andere mensen sukkel noemt, die je toegang tot normale medische zorg ontzegt, die je dagen negeert dan heb je niet voor een fijne partner en een gezonde relatie gekozen. Natuurljjk hoef je je zelf daar niet de schuld van te geven maar je kan je wel afvragen waarom dit type man nou juist aantrekkingskracht had. Misschien manipulatieve charme, misschien omdat het idee van een sterke persoonlijkheid (die hij niet is) naast je te hebben, misschien omdat je een uitdaging zocht, misschien omdat je liefde zocht ongeacht van wie. Maar ik lees hier dat de persoon met narcistische trekken zelf na de relatie nog het halve leven bepaald, Zodra hij appt staan ze weer in het gelid en worden er 10 appjes teruggestuurd, bij het negeren beginnen de zorgen om het gebrek aan aandacht.samarinde schreef: ↑08-03-2020 18:07Hier ben ik het helemaal niet mee eens. Ik ga proberen om dit goed uit te leggen, omdat het gevoelig ligt, maar ik denk dat deze 'laag zelfbeeld'-gedachte juist slachtofferschap in de hand werkt of zelfs versterkt: "Ik moet het bij mezélf zoeken, het is míjn fout." Nee!! Dit is nou precies de reden waarom narcisten voet aan de grond krijgen bij mensen: omdat die mensen van harte bereid zijn om de hand in eigen boezem te steken, óók - of juist - als ze er helemaal NIETS aan kunnen doen.
Er zijn zelf vrouwen die jaren na datum hele blogs blijven vol schrijven over zijn gedrag.
Sowieso is denken in vormen van schuld niet erg effectief maar reflecteren heeft niets met de schuldvraag te maken. Reflecteren op jezelf geeft je de mogelijkheid om te groeien, daarnaast blijf je verantwoordelijk voor je eigen leven.
Het probleem van vrouwen die voor dit type mannen vallen is dat zij bereidt zijn om alles te doen voor de liefde. Zij geven, geven, geven voor een kruimel aandacht zelfs wanneer de relatie onveilig voor ze wordt. En op één of andere manier weet dit soort rotte appels dit type vrouwen feilloos uit een menigte te halen en ze weten precies hoe ver ze kunnen gaan omdat de ander geen grenzen heeft. Het kan inderdaad iedereen overkomen maar sommige mensen alleen in een bepaalde periode van hun leven.
Hoe kom je ooit los van de ander wanneer je alleen maar bereid bent om naar hem te wijzen?
Hoe ongelooflijk veel macht over je leven geef je daarmee wel niet uit handen?
viva-amber wijzigde dit bericht op 08-03-2020 18:21
0.04% gewijzigd
zondag 8 maart 2020 om 18:21
Niet mee eens. Ik denk dat het dus zoals eerder gezegd ook pech is. Want ik denk dat iedereen die openstaat voor een relatie een zwakke plek heeft. Voor de een is dat een kinderwens, voor de ander graag samenwonen, voor weer een ander is het de droom om samen te reizen, samen een bedrijf te starten, vul maar in.
Wat de narcist doet is je goed uithoren en zich langzaam transformeren zoals een soort kameleon in dat beeld. En dat gaat heel subtiel. Het lijkt een beetje op grooming wat loverboys doen. En doordat het zo subtiel gaat, moet je van hele goeie huize zijn om het niet acuut door te hebben. Zeker als je zelf nog nooit met zoiets vaags te maken hebt gehad. Dan weet je letterlijk niet wat je overkomt.
Als nu iemand iets manipulatiefs roept of doet heb ik het veel sneller door. Het vervelende van dit mechanisme is alleen dat niet iedereen weleens iets stoms zegt of doet met narcisme als grondslag. Soms rolt iets onhandig uit andermans strot. Ik vind het super lastig om niet elk dingetje meteen als red flag te zien.
zondag 8 maart 2020 om 18:22
Nee klopt en die hulp heb ik ook gezocht. Puur om te kijken hoe ik dit voor mezelf een plek kan geven en er in de toekomst anders mee om kan gaan. Ik geef mijn ex als persoon niet de schuld dat mijn huidige relatie soms stroef loopt. Dat is teveel eer voor die lamlul.
zondag 8 maart 2020 om 18:26
Daar heb je helemaal gelijk in. 1, 2, ...100. Best veel zegeningen.viva-amber schreef: ↑08-03-2020 18:08Waarom vraag je het je af en tel je niet je zegeningen dat hij eindelijk zijn kop eens houdt.
zondag 8 maart 2020 om 18:27
Maar het is ook toeval. De narcist (of laten we zeggen: de 'kwade genius') laat zijn oog vallen op een aardig, slim, gelukkig iemand. Ze kiezen nooit voor rotte peren. Ze zijn zélf namelijk een rotte peer, en ze hebben heel goed in de gaten dat hun leven een upgrade krijgt als ze in zee gaan met iemand die wél weet hoe geluk eruit ziet, om het zo maar te zeggen. Dat is wat ze van jou willen hebben: je geluk. Dat hebben ze zelf namelijk niet, ze kunnen het niet navoelen of begrijpen, maar ze herkennen het wel. Bij jou. Omdat jij iets uitstraalt dat wijst op geluk, voldoening, eigenliefde. En dáár zetten ze op in.
Dat is niet jouw probleem. Niet jouw fout. Niet jouw lage zelfbeeld, onzekerheid, zwakte. Het is juist jouw kracht. Díe willen ze hebben! Ze azen op jouw levenskracht.
Ik zie het dus precies andersom: als een narcist/kwade genius zijn pijlen op jou richt, heb je een hele grote kans dat jij een gelukkig, vervuld, tevreden, lief en aardig iemand bent. Denk je dat zij dat niet zien? Oh, jawel hoor. Ze beschouwen jou als de heilige graal. Jij leeft het leven dat zij ook willen.
En daar zit geen enkele les in, als je slachtoffer bent van zo iemand. De enige les is dat geluk kostbaar is, en zeldzaam, en dat je moet oppassen dat anderen jou niet om díe reden misleiden.
zondag 8 maart 2020 om 18:29
Dit vind ik wel echt onzin hoor. Het is geen Twilight. Je bent geen Disneyprinses.samarinde schreef: ↑08-03-2020 18:27Maar het is ook toeval. De narcist (of laten we zeggen: de 'kwade genius') laat zijn oog vallen op een aardig, slim, gelukkig iemand. ...
Dat is niet jouw probleem. Niet jouw fout. Niet jouw lage zelfbeeld, onzekerheid, zwakte. Het is juist jouw kracht. Díe willen ze hebben! Ze azen op jouw levenskracht.
zondag 8 maart 2020 om 18:30
Een relatie met een mentaal gezond persoon kan door bepaalde omstandigheden ook te maken krijgen met manipulatie dan wel in een ongezond patroon terecht komen. Bijna iedereen manipuleert weleens, niet altijd bewust. Kan best handig zijn om daar iets meer over te weten en om je eigen grenzen daarin te leren kennen.