NPS - Lotgenoten

04-07-2018 14:05 49 berichten
Hallo forum-lezers,

Ik heb ervaring met mensen met een NPS.
Ik voel me er wat mijn moeder betreft nooit zeker over dat ze NPS heeft.
Kent iemand een manier om op een -vrijblijvende en vriendschappelijke- manier, met lotgenoten in contact te komen?
Het zou geweldig zijn om elkaar te steunen bij de verwerking van en de omgang met NPS-ers.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer TO het idee loslaat dat haar moeder perse blij en gelukkig moet zijn dat heeft ze er al een stuk minder last van.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Kia•Ora schreef:
04-07-2018 15:01
Ik ben het eens met wat de rest schrijft, wat gaat een diagnose voor jou doen? Wat heb jij eraan? Ik denk namelijk dat je meer hebt aan zelf gaan werken aan de dingen waar jij wél invloed op hebt. Zoals jouw gedrag en hoe je omgaat met de grillen van je moeder. Dat je bepaalde verwachtingen beter niet kunt hebben etc. Een diagnose gaat namelijk niks veranderen aan je moeder, ja het beestje krijgt een naam, maar wat is er vervolgens anders? Helemaal niets. Ga eens met je ha babbelen en bekijk samen wat jíj kunt doen om de situatie voor jezelf beter te maken.
Dit ben ik dan wel weer met je eens, maar ik vind het gedrag benoemen dus wel zinvol.

Er gaat namelijk een schat van informatie voor je open op het internet als je weet waar je moet zoeken en die herkenning is vaak stap 1. Stap 2 is dan aan jezelf werken dmv therapie.
iris1969 schreef:
04-07-2018 14:50
Als je moeder narcistisch is dan is dat je standaard model voor liefde tijdens je jeugd, bovendien heb je je leren aanpassen aan hun grillen, dus trek je later snel ook weer een narcist als partner aan.
Dat realiseer ik me, daarom voel ik me verward.
iris1969 schreef:
04-07-2018 15:04
Een alcoholistische, een bipolaire, een borderline en een narcistische moeder zijn allemaal "moeilijk" en hebben waarschijnlijk ook enorm veel overlap qua gedrag, maar toch zijn er verschillen en ik denk dat TO juist met die mensen wil praten die ongeveer dezelfde soort moeder hebben.
.
Wat vaak (niet altijd!) tegenstaat in dit soort topics is de hoeveelheid IVEA (invullen voor een ander). Ook jij praat nu alweer voor TO, terwijl je TO niet kent, noch haar moeder. Laat mensen voor zichzelf spreken. Dat geldt ook voor het plakken van labels. Als je geen psychologisch onderzoek hebt kunnen doen, plak dan geen NPS op iemand. Het volstaat écht om te zeggen dat je je niet gezien, gehoord of geliefd voelt.
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
Bruschetta_ schreef:
04-07-2018 14:51
Ik heb ervaring, mijn moeder is hiermee gediagnosticeerd. Als je wil mag je me een pm sturen.
Altijd fijn! Doe ik meteen.
@ TO: heeft je moeder een officiële diagnose? Wat is die?
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
iris1969 schreef:
04-07-2018 15:08
Dit ben ik dan wel weer met je eens, maar ik vind het gedrag benoemen dus wel zinvol.

Er gaat namelijk een schat van informatie voor je open op het internet als je weet waar je moet zoeken en die herkenning is vaak stap 1. Stap 2 is dan aan jezelf werken dmv therapie.
Gedrag benoemen is iets anders dan een diagnose...
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Kia•Ora schreef:
04-07-2018 15:10
Hoe we het ook noemen, ik denk dat TO zoekt naar mensen die dat gedrag herkennen als zijnde narcistisch en daarover ervaringen willen uitwisselen.
marlies_m schreef:
04-07-2018 15:09
Dat realiseer ik me, daarom voel ik me verward.
Wat is je verwarring?
|Courage| schreef:
@ TO: heeft je moeder een officiële diagnose? Wat is die?
Ik vind het lastig om dat te zeggen (nog te publiek), in een PB zou ik dat kunnen zeggen.
iris1969 schreef:
04-07-2018 15:14
Hoe we het ook noemen, ik denk dat TO zoekt naar mensen die dat gedrag herkennen als zijnde narcistisch en daarover ervaringen willen uitwisselen.
Zo zou ik het graag willen, klopt :)
iris1969 schreef:
04-07-2018 15:14
Zo zou ik het graag willen, klopt :)
marlies_m schreef:
04-07-2018 15:17
Ik vind het lastig om dat te zeggen (nog te publiek), in een PB zou ik dat kunnen zeggen.
Zou je mij ook een pb'tje willen doen?
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Kia•Ora schreef:
Ja, precies. Ik zoek naar ervaringen met gedrag. Daardoor denk ik meer duidelijkheid te vinden, voor mijzelf.
Kia•Ora schreef:
04-07-2018 15:18
Zou je mij ook een pb'tje willen doen?
Zeker. Doe ik
Je hebt een PB, hopelijk komt die ook aan. Zoniet: probeer mij een PB te sturen, soms werkt de eerste PB maar één kant op (of helemaal niet...).
marlies_m schreef:
04-07-2018 15:25
Ja, precies. Ik zoek naar ervaringen met gedrag. Daardoor denk ik meer duidelijkheid te vinden, voor mijzelf.
Je kunt beginnen met googlen op Youtube naar "narcissistic parent". Er zijn Engelstalige dames met een narcististische moeder die daar informatieve filmpjes over hebben gemaakt. Wellicht neemt dat alvast iets van de verwarring weg.
Ik stuur je ook even een PB.
Dank jullie allemaal, ik ga op de PB’s reageren. Thanks. Ik kan weer even vooruit.
marlies_m schreef:
04-07-2018 15:25
Waar wil je precies duidelijkheid over hebben?
Ik denk echt dat je meer hebt aan leren accepteren dat het is zoals het is. Dat ze geen prettige moeder is/was. Je verwachtingen leert aan te passen. Je grenzen beter leert afbakenen om jezelf te beschermen.

Het is echt heel rot en vervelend als een ouder zich vervelend gedraagd en kind niet kan bieden wat het nodig heeft. Maar een stickertje gaat dit niet veranderen...
Je hebt ook een website, daughters of narcissistic mums (oid), DONM, heb ik vroeger veel aan gehad toen ik het net wist.
Deze bedoel ik: https://www.daughtersofnarcissisticmothers.com
Kijk ook eens op de websites van Charlotte van der Hoeven of Iris Koops. Zj schreven er ook boeken en artikelen over.

Engelstalig op Youtube: Michelle van Surviving to thriving, David DeMars van CNXG, Little Shaman en Meredith Miller van Inner integration.
GlitterCupcake schreef:
04-07-2018 14:11
Ik heb veel ervaring met NPS. Mijn laatste klant ging van -88 naar +63 onder mijn leiding. Maar waarom staat dit in relaties?
:biggrin: :high5:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven