NPS - Lotgenoten
woensdag 4 juli 2018 om 14:05
Hallo forum-lezers,
Ik heb ervaring met mensen met een NPS.
Ik voel me er wat mijn moeder betreft nooit zeker over dat ze NPS heeft.
Kent iemand een manier om op een -vrijblijvende en vriendschappelijke- manier, met lotgenoten in contact te komen?
Het zou geweldig zijn om elkaar te steunen bij de verwerking van en de omgang met NPS-ers.
Ik heb ervaring met mensen met een NPS.
Ik voel me er wat mijn moeder betreft nooit zeker over dat ze NPS heeft.
Kent iemand een manier om op een -vrijblijvende en vriendschappelijke- manier, met lotgenoten in contact te komen?
Het zou geweldig zijn om elkaar te steunen bij de verwerking van en de omgang met NPS-ers.
woensdag 4 juli 2018 om 15:08
Dit ben ik dan wel weer met je eens, maar ik vind het gedrag benoemen dus wel zinvol.Kia•Ora schreef: ↑04-07-2018 15:01Ik ben het eens met wat de rest schrijft, wat gaat een diagnose voor jou doen? Wat heb jij eraan? Ik denk namelijk dat je meer hebt aan zelf gaan werken aan de dingen waar jij wél invloed op hebt. Zoals jouw gedrag en hoe je omgaat met de grillen van je moeder. Dat je bepaalde verwachtingen beter niet kunt hebben etc. Een diagnose gaat namelijk niks veranderen aan je moeder, ja het beestje krijgt een naam, maar wat is er vervolgens anders? Helemaal niets. Ga eens met je ha babbelen en bekijk samen wat jíj kunt doen om de situatie voor jezelf beter te maken.
Er gaat namelijk een schat van informatie voor je open op het internet als je weet waar je moet zoeken en die herkenning is vaak stap 1. Stap 2 is dan aan jezelf werken dmv therapie.
woensdag 4 juli 2018 om 15:09
woensdag 4 juli 2018 om 15:09
.iris1969 schreef: ↑04-07-2018 15:04Een alcoholistische, een bipolaire, een borderline en een narcistische moeder zijn allemaal "moeilijk" en hebben waarschijnlijk ook enorm veel overlap qua gedrag, maar toch zijn er verschillen en ik denk dat TO juist met die mensen wil praten die ongeveer dezelfde soort moeder hebben.
Wat vaak (niet altijd!) tegenstaat in dit soort topics is de hoeveelheid IVEA (invullen voor een ander). Ook jij praat nu alweer voor TO, terwijl je TO niet kent, noch haar moeder. Laat mensen voor zichzelf spreken. Dat geldt ook voor het plakken van labels. Als je geen psychologisch onderzoek hebt kunnen doen, plak dan geen NPS op iemand. Het volstaat écht om te zeggen dat je je niet gezien, gehoord of geliefd voelt.
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
woensdag 4 juli 2018 om 15:10
Altijd fijn! Doe ik meteen.Bruschetta_ schreef: ↑04-07-2018 14:51Ik heb ervaring, mijn moeder is hiermee gediagnosticeerd. Als je wil mag je me een pm sturen.
woensdag 4 juli 2018 om 15:10
Gedrag benoemen is iets anders dan een diagnose...iris1969 schreef: ↑04-07-2018 15:08Dit ben ik dan wel weer met je eens, maar ik vind het gedrag benoemen dus wel zinvol.
Er gaat namelijk een schat van informatie voor je open op het internet als je weet waar je moet zoeken en die herkenning is vaak stap 1. Stap 2 is dan aan jezelf werken dmv therapie.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
woensdag 4 juli 2018 om 15:18
woensdag 4 juli 2018 om 15:29
Je kunt beginnen met googlen op Youtube naar "narcissistic parent". Er zijn Engelstalige dames met een narcististische moeder die daar informatieve filmpjes over hebben gemaakt. Wellicht neemt dat alvast iets van de verwarring weg.
woensdag 4 juli 2018 om 15:31
Waar wil je precies duidelijkheid over hebben?
Ik denk echt dat je meer hebt aan leren accepteren dat het is zoals het is. Dat ze geen prettige moeder is/was. Je verwachtingen leert aan te passen. Je grenzen beter leert afbakenen om jezelf te beschermen.
Het is echt heel rot en vervelend als een ouder zich vervelend gedraagd en kind niet kan bieden wat het nodig heeft. Maar een stickertje gaat dit niet veranderen...
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
woensdag 4 juli 2018 om 15:33
Deze bedoel ik: https://www.daughtersofnarcissisticmothers.com
woensdag 4 juli 2018 om 19:40
GlitterCupcake schreef: ↑04-07-2018 14:11Ik heb veel ervaring met NPS. Mijn laatste klant ging van -88 naar +63 onder mijn leiding. Maar waarom staat dit in relaties?