Oeps, vergeten...

21-08-2008 23:38 199 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gewoon even benieuwd naar jullie mening, want over onderstaande loop ik nu al een poosje te malen en ik weet niet zo goed wat ik ermee moet.

Een van mijn oudste en beste vriendinnen is getrouwd. Het was een mooie dag, ik vond het toch wel fantastisch dat ik iemand die ik al zoveel jaren ken (vanaf de middelbare school) heb zien trouwen.

Er was alleen iets wat me wel een beetje stak. Ze is vergeten dat ik (en mijn vriend) vegetarier zijn en was er dus warme maaltijd voor ons. En ik kon hoog en laag springen, maar de locatie van het feest wilde nog niet eens frietjes voor ons in het vet gooien. Ik werd er gewoon verdrietig van. Ik wilde niet weg van het trouwfeest van een van mijn oudste en beste vriendinnen, maar we moesten echt wat eten (ik had al 5 uur niks meer gehad of zo), dus zijn we maar even van het feest weg gegaan om ergens anders dan maar wat te eten.

Ik heb tijdens het feest, toen het diner geopend was, gevraagd of ze aan de vegetariers had gedacht. Nee dus, vergeten. En ergens begrijp ik het ook wel, het is zo veel geregel, zo'n feest. Dan denk je daar niet aan. Maar aan de andere kant, ze kent me al zo lang, hoe kan ze het nou zijn vergeten? Dat steekt me gewoon een beetje. En misschien stel ik me ook wel aan, maar ik voelde me echt een beetje lullig.

Ik had van te voren trouwens nog overwogen om haar eraan te herinneren (ik doe dat ook altijd bij familiefeestjes), maar ik vind het zo egoistisch lijken, je eigen maaltijd veilig stellen. Maar ja, het had een hele ongemakkelijke situatie voorkomen. Ze zei ook: had maar gemaild...

Ik heb tijdens het feest er niks meer over tegen haar gezegd, ik wilde haar er niet mee lastig vallen op haar eigen bruiloft. Heb geprobeerd mijn eigen maaltijd te regelen (meestel lukt dat wel), maar omdat de locatie zo ontzettend moeilijk deed, was ik dus wel genoodzaakt om ergens anders een hapje te eten.

Ik voel me dus nog steeds een beetje gepasseerd. Is dat terecht of stel ik me aan? Moet ik het hierover hebben met haar? Of moet ik me er maar overheen zetten...
Wat het topic betreft, hallo! We zijn op pagina 7. Alles is zowat gezegd over de OP. 't Is toch niet gek dat er dan ook wat andere dingen ter sprake komen?
Haha, ik ben vegetariër en gek op lekker eten!! En ik eet echt zelden hollandse pot en van prediken houd ik ook niet :D

Vanmorgen zei iemand trouwens nog dat ik er helemaal niet uit zie als een vegetariër. Volgens mij was dat een aardige manier om te zeggen dat ik eigenlijk nogal stevig ben voor een vegetariër haha, maar dat komt door mijn verslaving aan chocola!
Hoe erg het ook is, chocola helpt!
quote:Costello schreef op 22 augustus 2008 @ 17:24:

[...]

Ja dat is net het púnt! Vegetarisch eten is niet zo moeilijk en ik snap ook best waarom mensen dat doen. Ik zou het fijn vinden een vegetarier te spreken die NIET iets over haar overtuiging wil uitleggen, en me NIET probeert te overtuigen van zijn/haar gelijk. En daarbij; wel of niet vegetarisch is níet het tópic!

Als het goed is EET je inderdaad vegetarisch, maar sommige types, en ik verdenk Capibara daar van, eten, slapen, dromen, ademen, preken, lezen, schrijven en dénken vegetarisch. Zulke mensen zíjn dus daadwerkelijk vegetarisch en daar ben ik niet erg gek op.

Ik heb eerder al aangegeven dat ik het als eetstijl best kan waarderen, maar dat veel veganistische/vegetarische/ovolactotarische whatever mensen dit beschouwen als een soort lifestyle die uitgedragen moet worden, en dát is waartegen ik ageer. Voor de rest: Vrijheid, blijheid.Ik hou daar ook niet van, maar ik geloof echt niet dat Capibara dat zo bedoelt. Informeren is niet gelijk propageren. Als je ergens van overtuigd bent, dan mag je anderen toch ook van de informatie voorzien waarop jij destijds je keuze hebt gebaseerd? Zeker als daar vragen over worden gesteld, zoals in dit geval. De keuze kan een ieder uiteindelijk zelf maken. Dat sommigen niet willen weten waar hun vlees vandaan komt is anders wat...

Ze zeggen wel eens, je bent wat je eet, maar ik ben hoop ik toch meer dan alleen een vegatarienne...

Ik vind wel een beeeeeetje jammer dat de vraag om een vegetarische maaltijd door sommigen wordt afgedaan als een belachelijke en buitenproportionele eis. Dat is het gewoon niet. En ook mijn vriendin vond het vast geen buitenproportionele eis, ze was het gewoon vergeten.
quote:chocotime schreef op 22 augustus 2008 @ 17:45:

Vanmorgen zei iemand trouwens nog dat ik er helemaal niet uit zie als een vegetariër.

Ik krijg juist vaak te horen dat ik eruit zie als een vegetariër (en nee, ik heb geen dreads en draag ook geen punk/kraker/wereldwinkel kledij) en ik heb zelfs weleens gehad dat er op bbq's speciaal voor mij ook vegetarische spullen gehaald zijn, terwijl ik toch echt dol ben op vlees!

Heb de discussie wel gevolgd, maar niet alle bijdragen helemaal gelezen, dus geef toch even mijn mening, hoop dat ik niemand napraat: ik zou het niet fijn vinden als ik zou trouwen en goede vrienden van me zouden (vrijwel) niets kunnen eten vanwege hun overtuiging. Ik zou willen dat iedereen mijn bruiloft als een geweldig feest zou ervaren. Had je niet aan een ceremoniemeester kunnen vragen of er friet of losse rijst geserveerd zou kunnen worden? Snap dat je de bruid hier niet mee lastig wil vallen, maar daar is een ceremoniemeester toch voor?
Ann Liv,

Achteraf had ik die het beste kunnen bellen ja. Ik heb overwogen de bruid een mailtje te sturen omdat ze het een keer eerder was vergeten, maar ik vind het zo ontzettend stom en egocentrisch overkomen om iemand er aan te herinneren. Je eigen eten veilig stellen.

Op het feest zelf heb ik aan het personeel gevraagd of ze misschien niet voor twee personen wat groenten op de gril zouden kunnen gooien in plaats van hamlapjes. Dat er dan vlees op dezelfde grilplaat ligt als mijn groenten, daar doe ik dan voor 1 keer niet moeilijk over. En dat hadden ze best kunnen doen. Ook op mijn verzoek of we dan misschien frietjes konden krijgen, kreeg ik nulkommanul. Het was gewoon een restaurant, geen aparte cateraar. Ze zeiden dat ze niks in huis hadden, maar als je een restaurant vol met eters hebt, maak je mij dat niet wijs. Ik denk ook dat mijn vriendin zich er erg lullig bij had gevoeld als ze had geweten dat we het daar alleen met rauwkost en een paar stokbroodjes konden doen, dus bij mijn weten denkt ze dat er iets voor ons is gemaakt. Is niet zo en zo lang ze er niet naar vraagt, laat ik haar in die waan. Ik voel me dan misschien een beetje gepasseerd, ik wil haar dat lullige gevoel ook niet geven.

Ik vind het echt een beetje raar dat mensen zeggen dat ze schijt hebben aan hun gasten en dat ze dan maar niks eten. Als je vegetariers uitnodigt voor een etentje, ga je toch ook geen vlees klaar maken en dan zeggen: niet zeiken, je eet maar wat de pot schaft. Ik zou ook rekening willen houden met mijn gasten en ik denk dat ik vooraf ook om dieetwensen vraag. Ik denk dat ik alleen veganistisch eten zal serveren op mijn bruiloft, maar je zal er maar iemand tussen hebben met een noten- of gluten-allergie.
Als jij jouw bruiloft veganistisch wilt gaan doen dan dwing je de mensen dus om veganistisch te gaan eten. Terwijl er misschien mensen zijn die dat helemaal niet lekker vinden.Dan hebben jouw gasten ook maar een beperkte keuze.

Ik denk niet dat jij het leuk vind als jouw bruiloftsgasten het feest gaan verlaten om naar een restaurant te gaan waar zij wel lekker kunnen eten. Hoe ga jij dat oplossen als jouw gasten snakken naar een lekker stukje vlees, gevogelte of vis?
raspberry > daar heb je het volgens mij. Je bent ervan overtuigd dat dit niet expres gebeurd is, dat ze jouw principes niet gewoon opzij geveegd heeft (als zijnde 'lastig'), het is geen respectloosheid, geen kwade intentie... Dit is gewoon een steekje dat ze heeft laten vallen. Dat is dan toch het belangrijkste? Steekjes laten we allemaal wel eens vallen.
quote:JWvB schreef op 22 augustus 2008 @ 19:28:

raspberry > daar heb je het volgens mij. Je bent ervan overtuigd dat dit niet expres gebeurd is, dat ze jouw principes niet gewoon opzij geveegd heeft (als zijnde 'lastig'), het is geen respectloosheid, geen kwade intentie... Dit is gewoon een steekje dat ze heeft laten vallen. Dat is dan toch het belangrijkste? Steekjes laten we allemaal wel eens vallen.

Heb je helemaal gelijk in, daarom ga ik er ook geen punt van maken.

En als mensen die vlees eten op mijn bruiloftsfeest komen, kunnen wel op hun vingers natellen dat ze bij ons geen vlees of vis zullen krijgen. Dan eten ze 's middags maar een paar vissticks op de boterham. De keuze tussen vegetarisch en veganistisch is puur zodat iedereen dan mee kan eten.

Ik heb dunkt mij voldoende argumenten aangevoerd waarom ik geen vlees eet. Heeft een vleeseter diezelfde argumenten als hij/zij het voor 1 keer zonder vlees moet doen? Dacht het niet.

Als ik in de supermarkt mijn geld niet uit wil geven aan vlees, waarom zou ik dat dan wel op mijn bruiloft doen?
quote:raspberry schreef op 22 augustus 2008 @ 20:57:

[...]

Ik heb dunkt mij voldoende argumenten aangevoerd waarom ik geen vlees eet. Heeft een vleeseter diezelfde argumenten als hij/zij het voor 1 keer zonder vlees moet doen? Dacht het niet.

Als ik in de supermarkt mijn geld niet uit wil geven aan vlees, waarom zou ik dat dan wel op mijn bruiloft doen?Rasp, dit gaat weer naar het andere uiterste. Jij hebt jouw redenen om vlees te mijden, anderen hebben hun redenen om vlees te eten... Elke redelijke vleesetende vriend van jou zal met alle liefde al jouw vegetarische hapjes eten, zolang je er niet zo'n principekwestie van maakt.
Jezus,haden ze niet eens lekker patat of gebakken aardappels ofzo(met mayo ) Nou,daar zou ik nu van balen,als ik iets lekker vind.................en dan natuurlijk wel met een dikke ossenhaas ofzo .
Stop volgende keer gewoon een nasibal in je tasje als appeltje voor de dorst.
Ach ja...
Maar zoiets zou je tijdens een trouwerij toch ook aan een ceremoniemeester kunnen vragen? Nogmaals, voor dit soort dingen is zo iemand toch? Ik zou het als bruid echt naar vinden als een van mijn beste vrienden niet lekker van het diner kan/mag genieten.

Die nasibal vind ik wel een goede tip. Als sociale vegetariër zou ik dan even een vegetarische rijsttafel in een rugzak meenemen, kun je meteen delen met anderen die hetzelfde probleem hebben.
Ik hou niet zo van nasiballen, maar dan zijn kaassouffles altijd nog een optie. Ja toch??
Ja, als ze maar niet te heet zijn rasp: stel je voor dat al die kaas je tasje in loopt...
Nee joh, ik stop ze gewoon vanuit het vriesvakje in mijn handtasje en dan vraag ik aan de barman of ze die dingen aldaar even in een (frituur)pannetje willen gooien.
quote:raspberry schreef op 23 augustus 2008 @ 00:01:

Ik hou niet zo van nasiballen, maar dan zijn kaassouffles altijd nog een optie. Ja toch??Die mag je als veganist toch niet?
Los van het feit of dit topic echt is......

Een horecagelegenheid waar een diner (voor bijvoorbeeld een bruiloft )wordt georganiseerd vraagt altijd of er bepalde dieten of vegetariers, veganisten, mensen die geen vis eten etc. aanwezig zullen zijn.

Verder wordt je uitgenodigd op een feest waar ze geen koekjes bij de koffie geven, nootjes bij de borrel en garnituur bij het vlees en vis. Heel byzonder! Ik moet ineens denken aan kindjes in Afrika die nooit wat byzonders krijgen als 3x per week rijst, 1x een aardappel en de overige dagen niets of vieze pap.

Het bruidspaar heeft een fortuin uitgegeven voor een feestje voor de gasten en ik vindt het ronduit onbeschoft als je daarover zou gaan zitten mekkeren. Of heb je ze een megagroot kado gegeven en was je de hoofdgast met een mooiere jurk dan de bruid?

P.s., eet je wel kaas? Dat mag niet he!
anoniem_34274 wijzigde dit bericht op 23-08-2008 12:07
Reden: ergernis!
% gewijzigd
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alsof het eten op een bruiloft het belangrijkste is! Grrrrr, mijn vriewndin zou je niet kunnen zijn!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Maar , Raspberry , zou je balen als je zou merken dat niet alle gasten jouw uitgekozen eten waarderen ? Of dat je achteraf zou horen dat er een hele groep tijdens het feest ( of erna ) nog even naar de Mac zijn gereden ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 23 augustus 2008 @ 16:13:

Maar , Raspberry , zou je balen als je zou merken dat niet alle gasten jouw uitgekozen eten waarderen ? Of dat je achteraf zou horen dat er een hele groep tijdens het feest ( of erna ) nog even naar de Mac zijn gereden ?

Och, dat heb ik zóvaak gedaan, na een bruiloft/feest nog naar de pizzaria gegaan, hoeft m.i. niets te maken te hebben met de aangeboden versnaperingen of diner ( heb 's avonds laat vaak gewoon nog zin in iets lekkers). Ik zou er ook van balen als mijn beste vriendin dat niet aangekaart had tijdens de voortbereidingen, maar meer als "een steekje laten vallen" zou ik het ook weer niet vinden! Als ik ergens ga eten dan red ik me meestal wel door gewoon het vlees achterwegen te laten, geef dat vaak zelfs ook aan als mensen vragen wat ze voor mij in huis moeten halen. Ik vond het vaak veel genanter dat ik als vegetarier bergen vleesvervangers kreeg voorgeschoteld die ik nooit in mijn eentje op kon.

Ik zou als ik jou was contact opnemen met het management van de locatie waar het feest werd gehouden, en daar (zonder expliciet de naam van je vriendin te noemen om te voorkomen dat zij contact met je vriendin gaan opnemen) uitleggen dat je je niet fijn behandeld voelde.
Het is jammer dat je vriendin het is vergeten, maar om daar nou zo over door te zeuren vind ik absurd, get over it! Het was voor de rest toch een leuke dag? Vergal het dan niet voor jezelf en voor je vriendin door over zoiets door te zeuren. Er zullen vast wel mensen op de bruiloft zijn geweest die het eten ook niet zo lekker vonden maar om daar nou een punt van te maken.
quote:Suzeli schreef op 22 augustus 2008 @ 12:19:

Ik ken n.l genoeg vegatariërs die wel vis eten, en vaak nog veel en vaak vis ook. Dat vind ik hypocriet. gewoon omdat ze daardoor hun eigen overtuiging gigantisch onderuitschoffelen.Overtuiging? Is die bij iedereen hetzelfde dan?
Vraagje: hoort verdraagzaamheid ook bij al die boeiende principes die een aantal posters hier meent te hebben?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven