Oeps, vergeten...

21-08-2008 23:38 199 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gewoon even benieuwd naar jullie mening, want over onderstaande loop ik nu al een poosje te malen en ik weet niet zo goed wat ik ermee moet.

Een van mijn oudste en beste vriendinnen is getrouwd. Het was een mooie dag, ik vond het toch wel fantastisch dat ik iemand die ik al zoveel jaren ken (vanaf de middelbare school) heb zien trouwen.

Er was alleen iets wat me wel een beetje stak. Ze is vergeten dat ik (en mijn vriend) vegetarier zijn en was er dus warme maaltijd voor ons. En ik kon hoog en laag springen, maar de locatie van het feest wilde nog niet eens frietjes voor ons in het vet gooien. Ik werd er gewoon verdrietig van. Ik wilde niet weg van het trouwfeest van een van mijn oudste en beste vriendinnen, maar we moesten echt wat eten (ik had al 5 uur niks meer gehad of zo), dus zijn we maar even van het feest weg gegaan om ergens anders dan maar wat te eten.

Ik heb tijdens het feest, toen het diner geopend was, gevraagd of ze aan de vegetariers had gedacht. Nee dus, vergeten. En ergens begrijp ik het ook wel, het is zo veel geregel, zo'n feest. Dan denk je daar niet aan. Maar aan de andere kant, ze kent me al zo lang, hoe kan ze het nou zijn vergeten? Dat steekt me gewoon een beetje. En misschien stel ik me ook wel aan, maar ik voelde me echt een beetje lullig.

Ik had van te voren trouwens nog overwogen om haar eraan te herinneren (ik doe dat ook altijd bij familiefeestjes), maar ik vind het zo egoistisch lijken, je eigen maaltijd veilig stellen. Maar ja, het had een hele ongemakkelijke situatie voorkomen. Ze zei ook: had maar gemaild...

Ik heb tijdens het feest er niks meer over tegen haar gezegd, ik wilde haar er niet mee lastig vallen op haar eigen bruiloft. Heb geprobeerd mijn eigen maaltijd te regelen (meestel lukt dat wel), maar omdat de locatie zo ontzettend moeilijk deed, was ik dus wel genoodzaakt om ergens anders een hapje te eten.

Ik voel me dus nog steeds een beetje gepasseerd. Is dat terecht of stel ik me aan? Moet ik het hierover hebben met haar? Of moet ik me er maar overheen zetten...
Capibara, bedankt voor de uitleg en de links. Ik zit hier niet om mensen te bashen (misschien kom ik soms wat cynisch over), maar ik ben nog altijd oprecht nieuwsgierig.

Zoals ik al eerder aangaf concentreren vegetariers zich voor een deel in bepaalde groepen. Net zoals heleboel Nederlanders geen allochtoon in de familie of vriendenkring heeft, ondanks dat er miljoenen van rondlopen, ken ik maar weinig vegetariers.

Het is dus niet vreemd dat een groot deel van de mensen eigenlijk geen idee heeft wat er allemaal in dat vegawereldje gebeurt en waar het allemaal om draait. Zoals hier in de discussie, een en al onbegrip omdat raspberry wegliep omdat ze geen vlees eet. Ik had zoiets van: dat beest is toch al dood, might as well eat it! Met discussie kweek je begrip.

Ik ben een echte vlees eter maar kan ook gerust een dag geen vlees eten. Zo eet ik ook nooit vlees op mijn brood want dat vind ik niet zo lekker.

Maar ik zou het juist waarderen als ik op jouw bruiloft to be geen vlees te eten krijg. Jouw dag, jouw feessie en jouw keuze
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Een vlees/visloos diner vind ik prima. Zou het niet in m'n hoofd halen daarover te gaan zeuren. Om eerlijk te zijn weet ik ook zeker dat geen van de mensen die ik op mijn bruiloft zou uitnodigen, over een vlees/visloos-menu zou vallen.
quote:raspberry schreef op 22 augustus 2008 @ 13:54:

En vleesloos koken moeilijk? Hier spreekt de saaie onavontuurlijke Nederlandse vleeseetcultuur. Ga eens in een Indiaas restaurant eten en kijk eens wat voor keuze er wordt geboden aan vegetarische en veganistische maaltijden.

Maar dit terzijde.

Wat ik maar bedoel te zeggen is; als je je met zoveel dédain uitlaat over niet-vegetariers kun je kritische vragen verwachten, daar zul je toch niet verrast over zijn geweest?

In een dergelijk geval is de kritische houding van anderen niet te wijten aan je vegetarierschap maar aan je toonzetting. Op basis van je postings in dit topic krijg ik zomaar het vermoeden dat je meer respect hebt voor koeien dan voor heel veel medemensen.

Misschien moet je dan niet op een mensenforum gaan staan loeien.
quote:Surface2 schreef op 22 augustus 2008 @ 14:54:

[...]

Als je regelmatig met iemand luncht weet je echt wel of de persoon in kwestie vegetarier is. Ik heb geen vega's op mijn werk. En ik heb er ook geen in mijn vriendenkring. Een tijd geleden heb ik een diner voor 60 mensen gegeven, en daar was maar 1 vega. En die eet vegetarisch omdat ze geen vlees lust.Tja, en ik heb al heel wat aan mijn tafel (gehad). Soms is het een heuse uitdaging (maar wel gaaf als het lukt), vooral als je meerdere dieeten tegelijk hebt. Lees maar en huiver:hindoestanen (geen rundvlees)moslims (geen varkensvlees)paardengekken (altijd leuk om te vertellen waarvan kroketten gemaakt zijn)mezelf (geen vis)iemand die geen zoogdieren atzwangere vrouwenvegetariërseen aanhanger van de hara krishna (vegetarisch, geen ui, geen knoflook, geen alcohol, geen etc.)Ik ben zo blij dat ik geen veganisten ken!
quote:JWvB schreef op 22 augustus 2008 @ 15:07:

[...]

Ik ben zo blij dat ik geen veganisten ken! Of Raw Food-aanhangers.
quote:raspberry schreef op 22 augustus 2008 @ 15:03:

[...]

Heb ik hoor. Je hebt mij nog niemand horen aanvallen op het feit dat hij/zij vlees eet, ookal vind ik dat om verscheidene redenen voor mezelf niet kunnen. Ik ben misschien wat rigoureus in mijn keuzes, dat kan wellicht wat militant overkomen.

Om antwoord te geven op je vraag. Ik heb geen idee of een bloemkool meer of minder bewustzijn heeft dan een varken, of een vis zo u wil. Ik denk het eigenlijk niet, dit wordt gecontroleerd door de hersenen, de laatste keer dat ik een ananas slachtte, zag ik geen hersens... Ik weet wel dat een dier een centraal zenuwsstelsel heeft en pijn kan voelen. Dit gaat niet op voor planten. Ik weet wel dat dieren angst kunnen voelen. Ik weet wel dat de manier waarop hier dieren worden 'geproduceerd' voor mijzelf niet te verantwoorden is.

Vissen is steeds milieu-onvriendelijker aan het worden, het eco-systeem gaat helemaal kapot. Het grootbrengen van een koe kost zoveel geld en voedingsstoffen dat er geen voedseltekorten meer zouden zijn als de wereld eens wat minder vlees zou gaan eten...

Ja, wij mensen zijn omnivoren. Kijk maar naar ons gebit, kijk maar naar ons darmstelsel. Vroegah, in de oudheid at men ook vlees, het is volkomen 'natural'.

Jajajajajajaja.

Zijn wij mensen niet mensen met een hoger bewustzijn dan dieren, hebben wij dat hoger bewustzijn niet om oa keuzes te maken? Kan ik ervoor kiezen om een ander levend wezen niet dood te maken (of te laten maken) en eens wat anders te eten? Het antwoord is ja...

Maar nou vraag ik me nog steeds af, zouden de vleeseters onder jullie het zonder morren accepteren als er op een bruiloftsdiner een vlees- en visloos diner zou worden geserveerd? Ik weet wel dat sommige gasten op mijn bruiloft to be zouden gaan morren als ze geen vlees zouden krijgen... Is dat dan ook een principe met vergelijkbare bovenstaande argumenten? Per se elke dag een stuk vlees op je bord. Geloof het niet...

Ok, dat van de voedseltekorten zie ik toch anders, dat heeft meer met welvaartsverdeling te maken. Jij kan kiezen om vegetarisch leven omdat jij in welvaart leeft. Die arme Afrikaan heeft geen keuze, die blijft arm, of wij nou met z'n allen vlees eten of gras.. Maar goed, het is misschien een kip en ei verhaal, en ik ben ook geen econoom!

Verder zal ik heel flauw vermelden dat er mensen zijn die met planten communiceren...

Nee, kortom, we leven allemaal volgens onze eigen principes en ik heb alle respect voor de jouwe. Ben er misschien niet altijd mee eens, maar dat hoeft ook niet. Als jij je bruiloft heb en ik ben een vleesetende vriend, dan eet ik graag jouw vegetarische hap. Het is jouw feest.
Beetje mosterd die van mij, capibara heeft het ook mooi gezegd.

En ik bash niemand. Als iemand zegt dat voor vega's koken moeilijk is, dan heb je wat mij betreft niet echt heel veel fantasie. Gewoon het vlees weglaten en klaar ben je.
quote:Bar_Ba_Bella schreef op 22 augustus 2008 @ 15:00:

Sorry dat ik het zeg, maar bemoei je dan ook niet met dit soort discussies. Laat dat lekker aan een ander over als je zo op je hoede bent, dan hoef je ook geen vragen te beantwoorden als "heb je wel leren schoenen dan".Pff, mag ik misschien zelf bepalen waar ik op reageer? Daarbij vind ik het geen enkel probleem om te beantwoorden of ik leren schoenen draag of niet, ik vind het alleen wel raar dat dat soort vragen gesteld worden in een topic van iemand die het heeft over het al dan niet vegetarisch kunnen eten bij een huwelijksfeest. Alsof dat er ook maar iets mee te maken heeft... quote:Celeone schreef op 22 augustus 2008 @ 15:01:

Waar slaat die dikgedrukte opmerking trouwens op? Volgens mij ligt het ook aan jou, als jij blijkbaar mensen kent die denken dat vegetariers zulke types zijn. Want mijn vrienden mogen dan wel geen vegetariers zijn, ze weten in ieder geval wel dat ze niet allemaal het type zijn wat jij omschrijft.Je wilt niet weten hoeveel mensen tegen mij zeggen dat ik er helemáááál niet uitzie als een vegetariër (of als veganist in de tijd dat ik dat nog was).

Maar nou vraag ik me nog steeds af, zouden de vleeseters onder jullie het zonder morren accepteren als er op een bruiloftsdiner een vlees- en visloos diner zou worden geserveerd? Ik weet wel dat sommige gasten op mijn bruiloft to be zouden gaan morren als ze geen vlees zouden krijgen... Is dat dan ook een principe met vergelijkbare bovenstaande argumenten? Per se elke dag een stuk vlees op je bord. Geloof het niet...Ik ben er zelf toe in staat, maar dan gaat de bruidegom misschien morren (dat jij het me voorzet is tot daar aan toe, maar... ;o) Ik vind eigenlijk dat jouw gasten niet moeten zeuren. Voor één maaltijd die in het teken staat van jullie, kunnen ze zich best wel even aanpassen (en misschien ontdekken ze wel dat het toch best eetbaar is).
quote:raspberry schreef op 22 augustus 2008 @ 15:12:

Beetje mosterd die van mij, capibara heeft het ook mooi gezegd.

En ik bash niemand. Als iemand zegt dat voor vega's koken moeilijk is, dan heb je wat mij betreft niet echt heel veel fantasie. Gewoon het vlees weglaten en klaar ben je.Rijst blijft er dan over! En een worteltje of twee.
quote:JohnnyCake schreef op 22 augustus 2008 @ 15:12:

Ok, dat van de voedseltekorten zie ik toch anders, dat heeft meer met welvaartsverdeling te maken. Jij kan kiezen om vegetarisch leven omdat jij in welvaart leeft. Die arme Afrikaan heeft geen keuze, die blijft arm, of wij nou met z'n allen vlees eten of gras..

Nog 1 dingetje rechtzetten dan...

Er worden nu tropisch regenwouden gekapt voor de sojateelt. En néé, die soja is dus niet vbedoeld voor de tofuburgers van vegetariërs, die worden namelijk van biologische soja gemaakt wat in Europa verbouwd wordt. Die soja uit Latijns-Amerika wordt per schip naar Europa getransporteerd en aan de koeien hier gevoerd. Hoogwaardig plantaardig voedsel dus, waar miljoenen mensen van zouden kunnen eten. In plaats van die soja aan bio-industriedieren te geven zouden ook de mensen daar ter plekke er van kunnen eten. Wat weer zou leiden tot een betere wereldvoedselverdeling dus.
[quote]Capibara schreef op 22 augustus 2008 @ 15:14:

[...]

Pff, mag ik misschien zelf bepalen waar ik op reageer? Daarbij vind ik het geen enkel probleem om te beantwoorden of ik leren schoenen draag of niet, ik vind het alleen wel raar dat dat soort vragen gesteld worden in een topic van iemand die het heeft over het al dan niet vegetarisch kunnen eten bij een huwelijksfeest. Alsof dat er ook maar iets mee te maken heeft...

[...]

ja het topic is nu eenmaal van het eten bij een huwelijksfeest overgegaan in een ander soort topic. Heb je wel is, als de gemoederen hoog oplopen.

Ik heb het niet over jouw eet-patroon gehad. Daar begin je zelf over, en dan niet gaan lopen verkondigen dat je daarvoor op je hoede bent.

De enige reden dat wij nu deze discussie hebben is omdat ik vroeg op wat voor schoenen je liep en jij je daar over aangevallen voelde

[...]

Maar nou vraag ik me nog steeds af, zouden de vleeseters onder jullie het zonder morren accepteren als er op een bruiloftsdiner een vlees- en visloos diner zou worden geserveerd? Ik weet wel dat sommige gasten op mijn bruiloft to be zouden gaan morren als ze geen vlees zouden krijgen... Is dat dan ook een principe met vergelijkbare bovenstaande argumenten? Per se elke dag een stuk vlees op je bord. Geloof het niet...

Ik zou niet klagen en juist alles wat er te eten is uitproberen en daar misschien zelf ook nog ideeen door op doen om ooit nog 'ns te maken. Zou het juist wel leuk vinden en waarschijnlijk extra leuk omdat het eens wat anders dan anders is. Buffetten zijn meestal nogal standaard met diverse vis/vlees en allerlei salades, dus als het vegetarisch is, dan verwacht ik dat er ook veel dingen bij zullen zijn met allerlei kaas. Lijkt me erg leuk en juist voor de gasten veel specialer dan datgene wat ze gewoon zijn te krijgen op dat soort feestjes.

En één biertje bevat al evenveel calorieen als 2 bruine boterhammen ofzo, dus klagen over 'n lege maag als iemand niet helemaal naar z'n zin kan eten, vind ik sowieso gezeik.

[...]

Maar nou vraag ik me nog steeds af, zouden de vleeseters onder jullie het zonder morren accepteren als er op een bruiloftsdiner een vlees- en visloos diner zou worden geserveerd? Ik weet wel dat sommige gasten op mijn bruiloft to be zouden gaan morren als ze geen vlees zouden krijgen... Is dat dan ook een principe met vergelijkbare bovenstaande argumenten? Per se elke dag een stuk vlees op je bord. Geloof het niet...ik zou het erg vreemd vinden als je wél vlees zou serveren. waar zijn dan je principes gebleven?
quote:Capibara schreef op 22 augustus 2008 @ 15:19:

[...]

n. In plaats van die soja aan bio-industriedieren te geven zouden ook de mensen daar ter plekke er van kunnen eten. Wat weer zou leiden tot een betere wereldvoedselverdeling dus.

Maar capi, dan kun je net zo goed een zak met geld (het geld dat anders geinvesteerd zou worden in de sojafarm) kunnen droppen bij de plaatselijke bevolking. Zo werkt het toch niet?

Zou ideaal zijn, daar niet van. Maar nogmaals, da's mijn wereldvisie: wij zijn rijk, zij arm. Over een tijdje zijn zij rijk (kijk maar naar India en China) en wij arm. De wereld draait door!
quote:claire123 schreef op 22 augustus 2008 @ 15:23:

[...]

ik zou het erg vreemd vinden als je wél vlees zou serveren. waar zijn dan je principes gebleven?

Dat ook inderdaad!

Zou net iets zijn als 'n anti-roker die haar gasten sigaretten aanbiedt: een no-go wat mij betreft.
quote:Costello schreef op 22 augustus 2008 @ 15:06:

[...]

Maar dit terzijde.

Wat ik maar bedoel te zeggen is; als je je met zoveel dédain uitlaat over niet-vegetariers kun je kritische vragen verwachten, daar zul je toch niet verrast over zijn geweest?

In een dergelijk geval is de kritische houding van anderen niet te wijten aan je vegetarierschap maar aan je toonzetting. Op basis van je postings in dit topic krijg ik zomaar het vermoeden dat je meer respect hebt voor koeien dan voor heel veel medemensen.

Misschien moet je dan niet op een mensenforum gaan staan loeien.

Nogmaals, het is niet mijn bedoeling om te bashen of om mij met dedain (mooi woord trouwens) uit te laten over andermans eetgewoonten. Ik vind het ook nogal wat dat je mijn reactie als zodoende afdoet gebaseerd op een zin. Alsof ik me verheven voel, of koeien belangrijker vind dan mensen, dat is echt onzin. Het klopt wel dat je zulke hardliners er tussen hebt zitten, maar ik vraag me af waar je het vandaan hebt dat ik ook zo ben. Lekker in een hokje gedouwd.

Ik bedoel alleen te zeggen dat een strikt vegetarisch eetpatroon betekent dat je iets anders zult moeten gaan koken dan je gewend bent. En tja, laten we wel wezen, een gevarieerd vegetarisch eetpatroon is niet echt onderdeel van onze oorspronkelijke Nederlandse eetcultuur. That's all.
quote:raspberry schreef op 22 augustus 2008 @ 15:32:

[...]

Nogmaals, het is niet mijn bedoeling om te bashen of om mij met dedain (mooi woord trouwens) uit te laten over andermans eetgewoonten. Ik vind het ook nogal wat dat je mijn reactie als zodoende afdoet gebaseerd op een zin. Alsof ik me verheven voel, of koeien belangrijker vind dan mensen, dat is echt onzin. Het klopt wel dat je zulke hardliners er tussen hebt zitten, maar ik vraag me af waar je het vandaan hebt dat ik ook zo ben. Lekker in een hokje gedouwd.

Ik bedoel alleen te zeggen dat een strikt vegetarisch eetpatroon betekent dat je iets anders zult moeten gaan koken dan je gewend bent. En tja, laten we wel wezen, een gevarieerd vegetarisch eetpatroon is niet echt onderdeel van onze oorspronkelijke Nederlandse eetcultuur. That's all.Maar dit is jouw keuze, en je bent verontwaardigd dat je niets anders te eten kreeg (met de nadruk op kreeg, die van een gegeven paard en zo) dan gewoon wat het bruidspaar uitgekozen had. Volgens mij ging het daar over
En misschien moeten we Viva Angel vragen of dit onderwerp verplaatst kan worden naar Maatschappij, het is bij Relatie inmiddels niet meer echt op z'n plek.

Of gewoon opdoeken en het er niet meer over hebben, kan ook...
Nou ik geef je toch antwoord op een vraag die je stelde?
quote:JohnnyCake schreef op 22 augustus 2008 @ 15:30:

Maar capi, dan kun je net zo goed een zak met geld (het geld dat anders geinvesteerd zou worden in de sojafarm) kunnen droppen bij de plaatselijke bevolking. Zo werkt het toch niet?!

Dat is het juist, het is niet alleen een kwestie van geld. Er is namelijk meer dan genoeg voedsel voor alle mensen, alleen wordt een veel te groot deel aan de bio-industrie verspild.

Van de site van de vegetariërsbond (beter verwoord dan waar ik op dit moment moeite voor wil doen):

Wereldwijd wordt er enorm veel voedsel verspild aan de veeteelt. Nederland bijvoorbeeld, voert circa 60% van het eigen graanverbruik op aan het vee.

Maar ook derdewereldlanden verbouwen op grote schaal graan dat bestemd is voor het rijke Westen, waar het tot veevoer wordt verwerkt.

Hoewel het voor landen in Afrika, Azië en Zuid-Amerika financieel aantrekkelijk is om gewassen zoals maïs te verbouwen voor de export, zouden deze gewassen beter kunnen worden aangewend als voedsel voor de eigen bevolking. Nu wordt bijna de helft van wat er wereldwijd aan graan wordt geteeld, gevoerd aan dieren. En dat terwijl er elke dag 40.000 kinderen sterven aan ondervoeding en een groot deel van de wereldbevolking - onnodig - honger lijdt!

Ook op een ander vlak heeft de bevolking er weinig aan. De productie van voedergewassen is bijna volledig in handen van grootgrondbezitters. Zij hebben enkele mensen in dienst en verdrijven met hun grote boerderijen de keuterboeren. Die trekken op zoek naar werk naar de stad en leiden daar een zeer arm bestaan.
waarom verplaatsten of opdoeken?
quote:Bar_Ba_Bella schreef op 22 augustus 2008 @ 15:35:

[...]

Maar dit is jouw keuze, en je bent verontwaardigd dat je niets anders te eten kreeg (met de nadruk op kreeg, die van een gegeven paard en zo) dan gewoon wat het bruidspaar uitgekozen had. Volgens mij ging het daar over

Jazeker, maar daar was mijn reactie ook niet op gebaseerd. Ik vond de opmerking dat vleesloos koken zo moeilijk is een beetje ouderwets. Sterker nog, toen mijn oma nog kon koken, heeft ze het ook wel eens gezegd.

Het bruidsdiner was allebehalve Nederlands, maar over dat bruidsdiner van mijn vriendin heb ik het allang niet meer. Ik heb al gezegd dat ik er niet meer over ga beginnen en dat ik me maar over mijn teleurstelling heen moet zetten. Of dat gevoel van teleurstelling nou terecht is of onterecht in andermans ogen, of aanstellerij, tja, ik voel het nou eenmaal. Maar daar moet ik maar gewoon niet meer aan denken.
quote:Capibara schreef op 22 augustus 2008 @ 15:39:

[...]

Dat is het juist, het is niet alleen een kwestie van geld. Er is namelijk meer dan genoeg voedsel voor alle mensen, alleen wordt een veel te groot deel aan de bio-industrie verspild.

Van de site van de vegetariërsbond (beter verwoord dan waar ik op dit moment moeite voor wil doen):

Wereldwijd wordt er enorm veel voedsel verspild aan de veeteelt. Nederland bijvoorbeeld, voert circa 60% van het eigen graanverbruik op aan het vee.

Maar ook derdewereldlanden verbouwen op grote schaal graan dat bestemd is voor het rijke Westen, waar het tot veevoer wordt verwerkt.

Hoewel het voor landen in Afrika, Azië en Zuid-Amerika financieel aantrekkelijk is om gewassen zoals maïs te verbouwen voor de export, zouden deze gewassen beter kunnen worden aangewend als voedsel voor de eigen bevolking. Nu wordt bijna de helft van wat er wereldwijd aan graan wordt geteeld, gevoerd aan dieren. En dat terwijl er elke dag 40.000 kinderen sterven aan ondervoeding en een groot deel van de wereldbevolking - onnodig - honger lijdt!

Ook op een ander vlak heeft de bevolking er weinig aan. De productie van voedergewassen is bijna volledig in handen van grootgrondbezitters. Zij hebben enkele mensen in dienst en verdrijven met hun grote boerderijen de keuterboeren. Die trekken op zoek naar werk naar de stad en leiden daar een zeer arm bestaan.

Capibara, zou het kunnen dat jij dit topic in al je enthousiasme/fanatisme een beetje de verkeerde hoek in trekt?

Uiteindelijk ging dit om de relatie tussen TO en haar vriendin, en nu begin je zelfs met een of andere vegabijbel te zwaaien en loop je als een soort missionaris in de rondte te preken. Doe 'es niet.

Vegetariers hebben al zoveel last van vooroordelen als zouden zij anderen hun ideeen willen opdringen en jij bevestigt deze nu wel een beetje. Dat kan toch niet je bedoeling zijn? Toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven