Omgaan met ‘wat minder tolerante’ familieleden

18-09-2021 19:22 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag een familiebezoekje waar mijn vermogen van ene oor in en andere uit weer danig op de proef is gesteld. Hoe gaan jullie om met familieleden die het niet hebben op asielzoekers, buitenlanders in het algemeen, Rutte en consorten, het koningshuis, etc. Die PVV stemmen en nog steeds treuren om hun grote held Pim, die vermoord werd ‘omdat hij zei waar het op stond’. We zaten nog buiten ook dus alle buren konden meegenieten van de tirade.
Hoe gaan jullie met zulke familieleden om? ‘Niet’ is helaas niet echt een optie. Ik kan er ook niet tegenop want alles wat ik er tegenin breng wat feitelijk juist is, wordt van tafel geveegd, niet geluisterd, etc. Dus dan probeer ik het gesprek maar weer op de plantjes en de hond te brengen, en stap na een uurtje op.
Alle reacties Link kopieren
Kim1986 schreef:
18-09-2021 23:03
De gouden regel: nooit over politiek gaan praten met je familie. Jij snapt dat, zij helaas niet. De plantjes en de hond zijn goede gespreksonderwerpen inderdaad 🤩.
Nooit over politiek, maar vooral ook nooit over centen :-D.

Ik trouwde een paar jaar geleden 2 weken voor de verkiezingen.
Mijn moeder kent haar familie (mijn vader's familie houdt het netter) en had veel zin om een mail rond te sturen dat er op mijn huwelijk niet over politiek of over geld gesproken mocht worden.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Parella schreef:
18-09-2021 21:27
Heel hard roepen dat jij een andere mening hebt en dit soort politieke praat heel vervelend vindt. En "Laten we het gezellig houden en niet over politiek praten".

Ik snap trouwens niet zo goed waarom "niet (mee omgaan)", geen optie is. Ik zou zulke familieleden echt niet hoeven zien.
In dit geval moest ik ze met iets helpen en toen ik uitlegde wat er op een bepaalde website van een bepaalde instantie stond, wilden ze dat niet geloven omdat de buurman van de buurvrouw van de zus van Trudie zus en zo had gezegd. En toen was het ineens allemaal de schuld van de personen in de OP. Die had ik niet voorzien of kunnen voorkomen. Het is ook zo onnodig, inmiddels zou je verwachten dat ze wel weten dat ik er anders over denk.
Ik negeer het meestal of maak er een grapje over. Een familielid vond Trump een goede president.
Alle reacties Link kopieren
Net zoals je met hardcore Groenlinksertjes of gulhartige (van andermans ruimte en geld) D66-ers doet: je mijdt confrontaties op politiek niveau en komt er toch een scheet uit hun hoogmoedige brein dan denk je: "xxx weer in de bocht; heeft ze van haar vriendinnen overgenomen", glimlacht begrijpend en gaat over tot de orde van de dag.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik negeer het meestal, al kan ik het soms niet laten er toch wat van te zeggen. Want ik vind ergens ook wel dat iemand die racistische dingen zegt, wel tegengas mag krijgen. Maar ik beperk de ontmoetingen tot kerst en verjaardagen.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoef ook geen gelijk hoor. Maar ik heb bijv tegen familielid wel eens over Zwarte
Piet gezegd: “Wat is er nou zo erg aan om er wat aanpassingen aan het uiterlijk te doen, als dat betekent dat het een leuk kinderfeest voor álle kinderen is?”

Vond hij op dat moment allemaal onzin, maar hij is er wel over gaan nadenken en het jaar erop was hij al minder stellig.
Laatst had ik ook zo'n situatie. Ik vind het altijd veel energie vreten. Toen het voor de zoveelste keer over corona ging hebben we samen besloten dat we hier heel anders over denken en het toch niet eens worden. 'let's agree to disagree' en toen ging het weer over de hond van tante Bep.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
19-09-2021 05:37
Net zoals je met hardcore Groenlinksertjes of gulhartige (van andermans ruimte en geld) D66-ers doet: je mijdt confrontaties op politiek niveau en komt er toch een scheet uit hun hoogmoedige brein dan denk je: "xxx weer in de bocht; heeft ze van haar vriendinnen overgenomen", glimlacht begrijpend en gaat over tot de orde van de dag.
Dit inderdaad :HA:
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Geld, geloof en politiek zijn ook onderwerpen waar ik het met mijn familie liever niet over heb, omdat we er erg verschillend in staan. Ik ga alleen naar familiedag (voor mijn oma) en dan, zoals hier al genoemd werd, aan een tafel zitten bij mensen waar ik wel mee over andere dingen kan praten. En soms bezoek ik mijn oma, met haar kan ik wel 1 op 1 over die dingen en veel andere dingen praten.

Ik zou in jouw geval ook proberen om andere onderwerpen aan te snijden en als het echt vervelend wordt, het contact wat beperken.
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaan zij dan met jou om? Zij mogen toch zelf weten op wie ze stemmen? Dat ze wel of niet voor het koningshuis zijn etc.?.

Blijkbaar zijn zij beter in staat om met mensen die "andersdenkenden" om te gaan , ze maken er i.i.g. geen probleem om met jou om te gaan, ik heb het idee dat jij je beter voelt dan deze familieleden omdat jij i.i.g. niet op de PVV stemt, niet tegen migratie bent, niet op Trump zou stemmen enz..
retrostar schreef:
19-09-2021 05:37
Net zoals je met hardcore Groenlinksertjes of gulhartige (van andermans ruimte en geld) D66-ers doet: je mijdt confrontaties op politiek niveau en komt er toch een scheet uit hun hoogmoedige brein dan denk je: "xxx weer in de bocht; heeft ze van haar vriendinnen overgenomen", glimlacht begrijpend en gaat over tot de orde van de dag.
Je ziet meteen wie zich aangesproken voelt. :roll: :lol: :lol:
Alle reacties Link kopieren
LauraRoar schreef:
19-09-2021 06:08
Ik negeer het meestal, al kan ik het soms niet laten er toch wat van te zeggen. Want ik vind ergens ook wel dat iemand die racistische dingen zegt, wel tegengas mag krijgen. Maar ik beperk de ontmoetingen tot kerst en verjaardagen.
Dit inderdaad. Ik vind het ook belangrijk om tegengas te geven zodat duidelijk mag zijn dat het niet in stilte geaccepteerd wordt.

En er zijn ook gewoon grenzen. Ik kan niet gezellig over koetjes en kalfjes kletsen met mensen die antisemitische complottheorieën spuien of incelachtige Trump/Baudet fans zijn.
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
19-09-2021 09:35
Hoe gaan zij dan met jou om? Zij mogen toch zelf weten op wie ze stemmen? Dat ze wel of niet voor het koningshuis zijn etc.?.

Blijkbaar zijn zij beter in staat om met mensen die "andersdenkenden" om te gaan , ze maken er i.i.g. geen probleem om met jou om te gaan, ik heb het idee dat jij je beter voelt dan deze familieleden omdat jij i.i.g. niet op de PVV stemt, niet tegen migratie bent, niet op Trump zou stemmen enz..
PVV en Trump staan inderdaad bekend als ontzettend tolerant voor anders denkenden.

Hoezo tolerant zijn voor intolerantie?
Alle reacties Link kopieren
Als er echt racistische praat wordt uitgeslagen kan ik mijn mond niet houden. Nooit gekund ook. Dan maar een vervelende discussie.
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
19-09-2021 09:35
Hoe gaan zij dan met jou om? Zij mogen toch zelf weten op wie ze stemmen? Dat ze wel of niet voor het koningshuis zijn etc.?.

Blijkbaar zijn zij beter in staat om met mensen die "andersdenkenden" om te gaan , ze maken er i.i.g. geen probleem om met jou om te gaan, ik heb het idee dat jij je beter voelt dan deze familieleden omdat jij i.i.g. niet op de PVV stemt, niet tegen migratie bent, niet op Trump zou stemmen enz..
Ik vind mezelf de verstandigste, inderdaad. In dit geval had ik namelijk genoeg munitie om op een heel nare manier de discussie om te draaien naar vervelend gedrag van sommige Nederlanders (grote bek, beroeps-WW’ers, zwartwerkers, altijd proberen overal een slaatje uit te slaan, etc). Een eerdere keer ben ik opgestaan en weg gegaan en kreeg ik achteraf te horen dat ze niet boos meer waren. Zij dus, zij waren niet boos meer, echt heel grappig.
Alle reacties Link kopieren
Mark Twain — 'Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.' :hamer:

Ik heb altijd wat onderwerpen paraat die minder controversieel zijn en probeer het gesprek zo om te buigen. En als dat niet werkt ga ik meestal vlot weg. Ik wil mijn energie niet verspillen aan het evangeliseren van de bekrompen medemens.
"Wees gewoon jezelf....maar in jouw geval dringend een ander"
Alle reacties Link kopieren
Bimi schreef:
19-09-2021 12:17
PVV en Trump staan inderdaad bekend als ontzettend tolerant voor anders denkenden.

Hoezo tolerant zijn voor intolerantie?
De paradox van tolerantie
Alle reacties Link kopieren
Iedereen heeft recht op zijn/haar mening, maar als de ander niet (ook) naar mij wil luisteren, ga ik geen discussie aan, tenzij iemand onwaarheden loopt te verkondigen.

Overigens zitten er wel grenzen aan wat een 'mening' is. Racisme is geen mening.
Alle reacties Link kopieren
Bimi schreef:
19-09-2021 12:17
PVV en Trump staan inderdaad bekend als ontzettend tolerant voor anders denkenden.

Hoezo tolerant zijn voor intolerantie?
Schei uit zeg! de PVV is gewoon een partij in Nl, een hele grote partij zelfs, en mensen maken zelf wel uit waar ze op stemmen, jij hoeft het niet eens te zijn met het politieke programma van een partij waar je zelf niet op zou stemmen, maar laat deze mensen gewoon zelf beslissen.

Ik lees in de OP niets dramatisch. Familieleden van TO staan niet zo positief tegenover migratie in Nl, TO zelf wel, dag mag.

Ik heb ook familie die op de PVV stemmen, dat is hun keuze.
Gelukkig is het ook iemands eigen keuze of ze zin hebben in zulke mensen, zeker als ze de hele tijd hun mening ongevraagd en ongepast gaan zitten oreren op feestjes en partijtjes. Of als je ze komt helpen. Helemaal als ze al weten dat jij totaal anders denkt.

Dus inderdaad eigen keuze, ik kies om geen zin te hebben in bijvoorbeeld racistisch en seksistisch gelul, ook niet van familie. Zo fijn die vrije keuze. :heart:
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
19-09-2021 20:49
Schei uit zeg! de PVV is gewoon een partij in Nl, een hele grote partij zelfs, en mensen maken zelf wel uit waar ze op stemmen, jij hoeft het niet eens te zijn met het politieke programma van een partij waar je zelf niet op zou stemmen, maar laat deze mensen gewoon zelf beslissen.

Ik lees in de OP niets dramatisch. Familieleden van TO staan niet zo positief tegenover migratie in Nl, TO zelf wel, dag mag.

Ik heb ook familie die op de PVV stemmen, dat is hun keuze.
Niemand zegt dat die mensen niet zelf mogen beslissen waar ze op stemmen hoor.

Maar TO (en ieder ander) mag ook zelf beslissen geen zin te hebben om bepaalde denkbeelden aan te horen. Het is een vrij land he.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
18-09-2021 23:52
In dit geval moest ik ze met iets helpen en toen ik uitlegde wat er op een bepaalde website van een bepaalde instantie stond, wilden ze dat niet geloven omdat de buurman van de buurvrouw van de zus van Trudie zus en zo had gezegd. En toen was het ineens allemaal de schuld van de personen in de OP. Die had ik niet voorzien of kunnen voorkomen. Het is ook zo onnodig, inmiddels zou je verwachten dat ze wel weten dat ik er anders over denk.
Je moest ze niet helpen, daar kies je zelf voor.

Klinkt als een energievretende toestand, deze mensen maar met jouw "feiten" en "munitie" klinkt het ook alsof je er iets te diep in zit.

Als je het geen waardige gesprekspartners of -onderwerpen vindt waarom laat je je dan zo op stang jagen?
Alle reacties Link kopieren
Avage schreef:
20-09-2021 06:46
Je moest ze niet helpen, daar kies je zelf voor.

Klinkt als een energievretende toestand, deze mensen maar met jouw "feiten" en "munitie" klinkt het ook alsof je er iets te diep in zit.

Als je het geen waardige gesprekspartners of -onderwerpen vindt waarom laat je je dan zo op stang jagen?

Dit is precies wat ik bedoel!. Mensen mogen zelf weten of ze PVV stemmen, niet zo dol op Rutte, migranten en het koningshuis zijn.

Als ze gaan discrimineren of kankeren, of andere nare dingen doen of zeggen vind ik het een ander verhaal, maar ik proef uit de OP dat TO zich beter voelt omdat zij zelf niet op de PVV stemt, m.a.w. zij weet wel hoe het heurt... zij is niet tegen migranten, niet tegen het koningshuis enz.. mensen mogen in dit land stemmen en ik heb altijd geleerd, en het gaat niemand wat aan waar je op stemt.
Tirade is toch het sleutelwoord hier? TO's familielid steekt een harde tirade af die iedereen kan horen. Zit ik ook niet op te wachten bij een bezoekje, ook niet wanneer het wellicht meningen betreft die mij welgevallig zijn.
Dat TO zichzelf een beter mens vindt omdat zij geen hekel aan buitenlanders heeft is uiteraard be-lach-e-lijk.
Alle reacties Link kopieren
cuculuscanorus schreef:
20-09-2021 11:07
Tirade is toch het sleutelwoord hier? TO's familielid steekt een harde tirade af die iedereen kan horen. Zit ik ook niet op te wachten bij een bezoekje, ook niet wanneer het wellicht meningen betreft die mij welgevallig zijn.
Dat TO zichzelf een beter mens vindt omdat zij geen hekel aan buitenlanders heeft is uiteraard be-lach-e-lijk.
nou nee, dat lijkt mij vrij normaal eigenlijk, geen hekel hebben aan buitenlanders

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven