onbeschoft toch?

24-12-2014 19:22 171 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een vriend uitgenodigd om op kerstavond te komen eten. Menuutje voorbereid, spullen in huis. Belt hij vanmorgen man op dat hij niet wist hoelaat hij kwam, vond ik al raar maar ok ze zouden nog bellen. Sta ik te koken, belt hij op, hij komt niet want heeft geen zin om met het ov te komen?? Hij wilde opgehaald worden, aangezien hij al 2x opgehaald en terug gebracht is deze week en man ziek is, begonnen we daar niet aan. Laat ie me gewoon zitten met al dat eten! Wat zouden jullie hiermee doen? Het is iemand die hij het meubilair is gaan horen zeg maar..
quote:soetkees schreef op 24 december 2014 @ 20:09:

[...]

Hij is de enige die zelf kan proberen te stoppen.

En bijstaan in moeilijke tijden: juist door hem te blijven pamperen - wat ik dan wel begrijp omdat het een vriend van jullie is - gaat hem niet helpen en zeker niet motiveren om zijn eigen gedrag eens onder de loep te nemen en een stukje verantwoordelijkheid te nemen.we zijn bang hem een schop onder zijn hol te geven omdat hij soms nogal labiel kan zijn. We zijn bang dat hij dan raar gaat doen.
quote:tyche schreef op 24 december 2014 @ 20:03:

Voor nu: zijn verlies. Niet meer aan denken en proberen de avond zo leuk mogelijk maken.

Voor later: hij is gewend van alles van jullie te krijgen. Nu ben je gepikeerd (en terecht), maar dat patroon bestaat al langer denk ik zo. Is het de bedoeling dat hij nu 'boete doet' en gaat het dan weer op oude voet verder? Of is het klaar met de gunsten uit medelijden? Want dan is het wel verstandig om met elkaar op één lijn te zitten (je man en jij) en te bedenken hoe je dat nieuws gaat brengen.Ik heb al vaker gezegd tegen man dat hij te ver gaat en weg moet blijven. Maar hij laat hem steeds terug komen. We moeten nu even op 1 lijn komen, anders ben ik gewoon weg als hij komt.
Sommige mensen wisselen wel eens van meubilair. Ik denk dat dit een goed moment is om dat te doen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:chocotime schreef op 24 december 2014 @ 20:07:

[...]

Dat klinkt alsof ik die persoon ook zomaar dumpte, maar dat is niet zo hoor. Dit was de druppel die de emmer deed overlopen na een aantal jaren met ergernissen! Soms is de grens gewoon bereikt en dan kun je beter voor jezelf kiezen.Idd. Maar tis zonde. Een vriendschap naar de klote. Ze zijn al zo schaars, vrienden.
quote:Tickel schreef op 24 december 2014 @ 20:14:

Sommige mensen wisselen wel eens van meubilair. Ik denk dat dit een goed moment is om dat te doen.je hebt gelijk. Zit al te lang tegen dat bankstel aan te kijken.
quote:beetjegek schreef op 24 december 2014 @ 20:11:

[...]

we zijn bang hem een schop onder zijn hol te geven omdat hij soms nogal labiel kan zijn. We zijn bang dat hij dan raar gaat doen.Hoezeer ik je overweging begrijp: is dat jullie verantwoordelijkheid?
I can explain it to you, but I can't understand it for you
quote:beetjegek schreef op 24 december 2014 @ 20:11:

[...]

we zijn bang hem een schop onder zijn hol te geven omdat hij soms nogal labiel kan zijn. We zijn bang dat hij dan raar gaat doen.

Hij doet al raar.

Ben je bang dat hij gewelddadig wordt? Of dat hij zichzelf iets aandoet?
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Joh niet zo boos hoor: kerst, vrede op aarde!

Die vriend heeft misschien iets beters te doen, dat is toch fijn voor hem!
quote:Fleuriefleur schreef op 24 december 2014 @ 20:25:

TO in het vervolg ook.

hoe vaak laat je je op je hoofd schijten?
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:tyche schreef op 24 december 2014 @ 20:22:

[...]

Hij doet al raar.

Ben je bang dat hij gewelddadig wordt? Of dat hij zichzelf iets aandoet?Dit is precies wat ik wilde typen, hij doet al erg raar. Wat denk je dat hij anders gaat doen als je hem confronteert met zijn gedrag?
Hoe erg het ook is, chocola helpt!
quote:beetjegek schreef op 24 december 2014 @ 20:14:

[...]

Idd. Maar tis zonde. Een vriendschap naar de klote. Ze zijn al zo schaars, vrienden.

ik noem zo iemand geen vriend.

Mijn vrienden doen ook moeite voor mij
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:beetjegek schreef op 24 december 2014 @ 20:13:

[...]

Ik heb al vaker gezegd tegen man dat hij te ver gaat en weg moet blijven. Maar hij laat hem steeds terug komen. We moeten nu even op 1 lijn komen, anders ben ik gewoon weg als hij komt.Hou je poot stijf en zeg dat hij er niet meer inkomt. Je man kan met die loser naar de kroeg gaan als ie nog behoefte heeft aan contact (maar druk 'm dan wel op 't hart dat hij niet zijn portemonnee moet laten leegtrekken door 'm)

Ja, iets met regenbogen en eenhoorns...

In welk sprookje leef jij? Dit is sociaal onacceptabel gedrag en dat mag hem best gezegd worden. Dit gaat anders van kwaad tot erger.

Die vriend heeft misschien iets beters te doen, dat is toch fijn voor hem!Iets BETERS te doen, zelfs... Zeker fijn voor hem. Maar wel erg ondankbaar.
Ik ben heel benieuwd hoe dit verder gaat en of jullie binnenkort van hem zullen horen. Jullie beschouwen hem als vriend, maar het is duidelijk vooral eenrichtingsverkeer op dit moment. Hij doet erg weinig moeite en de vriendschap is totaal niet in evenwicht. Ik zou er voor bedanken.
Hoe erg het ook is, chocola helpt!
Zeer onbeschoft gedrag, zeker! Ik zou dat, bij zo'n meubilairvriend, zeker ter sprake brengen, hoor! Labiel of niet, dit is gewoonweg erg onbeleefd en dat zou ik ook van mijn vrienden niet pikken. Dit soort gedrag is een probleem.
Ik heb een vriendin gehad toen ik nog op de universiteit studeerde. Na het afstuderen bleven wij bevriend, zij ging bij een bedrijf werken en ik bleef op de universiteit, ik ging promoveren en daar ook lesgeven. We gingen trouwen, kinderen krijgen etc.

Op een zeker moment ging zij scheiden en wilde ik haar graag helpen. Voor old times sake, omdat we natuurlijk op de universiteit ook veel samen beleefd hadden. Maar zij stond op een zeker moment te pas en te onpas op de stoep, onaangekondigd, ook als wij visite hadden of man of ik druk waren om een paper te schrijven, key note voor een conferentie etc en wij dus onszelf echt moesten 'opsluiten'.

Ik merkte dat ik haar gezelschap ergerlijk begon te vinden, maar haar gezelschap tolereerde omdat we al zo lang bevriend waren en ik haar natuurlijk niet wilde laten vallen in deze nare tijden, want zij deed ook soms rare dingen waar ik haar dan voor wilde 'behoeden'. Alles maar vanwege 'ooit waren we....'.

Maar het ging wel ten koste van mijn eigen energie en eigen werkzaamheden en ook man en zoons waren er niet altijd even blij mee.

Uiteindelijk heb ik niet de vriendschap verbroken, maar wel op een fors lager pitje gezet. Afgesproken in de stad, naar haar toegaan in plaats van andersom, en mijn agenda strakker bewaken.

Moraal van dit verhaal: ik merkte dat mijn 'helpen' niet helemaal van harte ging, en dat ik het deed uit een soort van 'angst' van: wat gaat ze anders voor gekke dingen doen. Ik hielp vanuit een soort zelfopgelegd dwingend kader, niet omdat ik dat echt diep in mijn hart wilde.
quote:beetjegek schreef op 24 december 2014 @ 19:34:

[...]

Hij komt altijd met het ov, alleen deze week is hij twee x opgehaald omdat hij mijn man ergens mee zou helpen.

Nog niet verder gelezen dan dit.

Maar is het niet zo dat er toch wat meer balans is en hij ook wel degelijk wat terug doet?

(alleen dan misschien voor jouw man en dat jij er niet zoveel van ziet/merkt?)
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
Dreigt hij om zichzelf of anderen iets aan te doen?

Laat hij 'hints' vallen als jullie hem aanspreken?

Zo ja: dat heeft een naam.

Emotionele Chantage.

Hij weet inmiddels op welke knoppen hij moet drukken om jullie medeleven en medewerking te krijgen. Stop daarmee.

Zoek anders de documentaire over Kees eens op, die is wel te vinden op uitzendinggemist. Is Kees het meest geholpen als hij aldoor zijn zin krijgt, of is het beter als Kees eens een schop onder zijn hol krijgt?

Ik zou zeggen dat de nieuwe regels op zijn minst worden dat hij niet meer bij jullie thuis mag komen (verslaving + klein kind = geen goede combi) en dat het contact gelijkwaardiger moet worden (en dat vooral hij daar zijn best voor moet doen).

O, en nog iets: geen geld geven of lenen. Dat gaat letterlijk in rook op.
quote:soetkees schreef op 24 december 2014 @ 20:22:

[...]

Hoezeer ik je overweging begrijp: is dat jullie verantwoordelijkheid?nee, maar je maakt je toch zorgen, wil hem ook niet aan zijn lot overlaten..
quote:tyche schreef op 24 december 2014 @ 20:22:

[...]

Hij doet al raar.

Ben je bang dat hij gewelddadig wordt? Of dat hij zichzelf iets aandoet?het laatste..

Die vriend heeft misschien iets beters te doen, dat is toch fijn voor hem!Ik weet zeker dat dat niet het geval is.
quote:saaaaar81 schreef op 24 december 2014 @ 20:27:

[...]

TO in het vervolg ook.

hoe vaak laat je je op je hoofd schijten?Ja ik niet, man wel! Hij laat hem steeds weer toe, ik mopperde al langer maar zet gewoon mijn happy face op om geen heibel tussen man en hem te veroorzaken.
quote:Kurritsj schreef op 24 december 2014 @ 20:43:

[...]

Nog niet verder gelezen dan dit.

Maar is het niet zo dat er toch wat meer balans is en hij ook wel degelijk wat terug doet?

(alleen dan misschien voor jouw man en dat jij er niet zoveel van ziet/merkt?)nee er is geen balans in deze. De laatste keer dat hij zou helpen zei hij ineens dat hij er geen zin in had en ging weg. Toen stonden we ook heel raar te kijken. Hij heeft er meestal geen zin in. Toevallig omdat hij ontslag van zijn bijbaan had genomen en zich verveelde.
En dat is zo lastig, Beetjegek. Je wilt niet tussen de vriendschap van man en deze student komen. Dat is nu eenmaal echt een lastige spagaat. Ik hoop dat man nu ook inziet dat dit gedrag niet kan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven