Ongenuanceerde visie op relaties

27-09-2009 10:26 215 berichten
Dit naar aanleiding van een avondje met vriendinnen waar de rosé en tranen (onverwachts) rijkelijk vloeiden. Sommige van hun hebben na lange tijd hun relatie zien stranden en hebben hun partner/echtgenoot in de armen van een andere mevrouw zien vallen. Dit nagenoeg zonder enige aankondiging vooraf, dus zijn ze dit op hun manier nog aan het verwerken. Een vriendin is door haar man verlaten voor een vrouw die heul veul bagage meebrengt in deze nieuwe relatie. Die bagage is niet alleen een ex waarmee ze kinderen heeft, maar ook heeft ze een geschiedenis van depressiviteit en het daarvoor slikken van medicatie. Mijn vriendin, die een leuke en frisse vrouw en moeder is, is niet alleen in verbijstering achtergelaten door haar man maar ook nog eens verlaten voor een vrouw die aardig in de (psychische) knoop zit.

En ik moest haar bekennen dat ik dit vaker hoor, vooral van wat ik lees hier op het forum. Ongenuanceerd gezegd; vrouwen die midden in het leven staan, financieel onafhankelijk zijn (voor zover de economische crisis hier geen stokje voor heeft gestoken), geen medicatie slikken, geen historie hebben van borderline/depressiviteit (etc.), kunnen geen man vinden al zijn ze de laatste vrouw op deze aardbol. En vrouwen die niet midden in het leven staan, niet (tijdelijk) kunnen werken vanwege hun (onwillige) mentale dieptepunt, zie ik op dit forum vertellen over hun begripvolle vriend/echtgenoot.

Ik ben benieuwd naar jullie visie. Zijn mijn vriendin en ik kortzichtig wat dit betreft? Het mag duidelijk zijn dat iedereen recht heeft op een liefdevolle relatie. Maar hoe komt het toch dat vrouwen die, gezien hun mentale instabiliteit veel aandacht nodig hebben, meer geluk (lijken te) hebben in de liefde, dan vrouwen die deze aandacht niet nodig hebben.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 september 2009 @ 12:56:

[...]

Dat er iets niet goed zat, ja, ongetwijfeld. Maar als je thuis een leuke vrouw hebt, die zeg maar hoog scoort op alle ladders, dan snap ik niet dat je er niet alles voor over hebt om dat iets dan op te lossen , ipv te gaan voor iemand die op een andere ladder weer laag scoort. Maar dat zal vast mijn oppervlakkigheid zijn, dat ik vind dat iemand er niet op vooruit is gegaan.

BGB, hele maal mee eenns hoor. Ik probeer dat ook niet goed te praten.

Wat ik er eigenlijk mee wilde zeggen is dat die ogenschijnlijk leuke succesvolle vrouw dus blijkbaar een stuk minder leuk was dan ze leek voor de buitenwereld.

Mijn ervaring is dat mensen voor de buitenwereld een heel mooi beeld scheppen maar dat er ondertussen van alles minder goed loopt dan men denkt.

Of dat er minder gesproken word om de roze luchtbel maar vooral niet stuk te maken en als hij de man (of vrouw) dan toch weggaat dan knalt die ballon heeeeeeeeeeeeeel hard...

Uit eigen ervaring: mijn ex is bij me weggegaan naar een vrouw die nog veel meer problemen had dan ik, onder de schulden enz enz.

Dat voelt echt enorm kut als je man je zo bedrigt en bij je weggaat.

Wij hadden net al (zijn) schulden weggewerkt een kind van nog geen jaar en wat deed hij? Hij ging naar een vrouw met schulden , grote problemen met huisvesting, man, kinderen en gezondheidsproblemen....

Oppervlakkig gezien niet echt logisch die keuze.

Maar er speelde al heel lang veel meer tussen ex en mij waardoor de bom wel een MOEST barsten.

De manier waarop was pijnlijk, gemeen, hard en laf maar ja leven is soms heel erg hard.

Die relatie heef trouwens helemala niet lang geduurd. Hij heeft nu al weer een paar jaar een relatie waarvan ik wel snap waarom die er is.

Hij is er behoorlijk op vooruit gegaan iig.

En zij zeurt blijkbaar niet voer een drankprobleem..........ook best fijn........voor hem dan.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 september 2009 @ 12:56:

[...]

Dat er iets niet goed zat, ja, ongetwijfeld. Maar als je thuis een leuke vrouw hebt, die zeg maar hoog scoort op alle ladders, dan snap ik niet dat je er niet alles voor over hebt om dat iets dan op te lossen , ipv te gaan voor iemand die op een andere ladder weer laag scoort. Maar dat zal vast mijn oppervlakkigheid zijn, dat ik vind dat iemand er niet op vooruit is gegaan.Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Ik denk dat degene die weggaat vaak niet meer ziet wat hij eigenlijk heeft. Het wordt gewoon, zeg maar. Aan uiterlijk wen je, aan karakter wen je, enzovoort.
quote:Margaretha2 schreef op 27 september 2009 @ 13:00:

[...]

Pragmatisch lijkt mij niets mis mee, en het lijkt me ook dat het precies datgene is wat mensen die hun partner verlaten voor een ander ontbreekt.

Als je alleen al kijkt naar de hel waar je door moet, de scheiding, de verdeling van de spullen, de kinderen, alle gedoe. Dan al zou ik zeggen: het kost minder energie om aan je relatie te werken. maar al helemaal als de nieuwe partner in kwestie ook een hoop gedoe met zich meebrengt.Dat is inderdaad geen pragmatisme, dat is domheid, luiheid en vooral geilheid.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
quote:iry schreef op 27 september 2009 @ 13:05:

[...]

Nee joh,als je het hebt moet je er gewoon lekker van genieten .

Met volle teugen! Maar lui achterover gaan liggen en denken dat het altijd zo blijft.... daar gaat het toch wel vaak op stuk schijnbaar. Je hoeft je ook niet constant zorgen te maken terwijl het leuk is, of lijkt, maar zo af en toe een check of je partner net zo tevreden is, daar is niets mis mee.

En als het stuk loopt word je er denk ik alleen maar verdrietiger van als je het probeert te begrijpen.

Hoewel dat natuurlijk wel iets is wat je doet om je ergens aan vast te kunnen klampen,of juist om verder te kunnen gaan.

(wat ben ik vaag vandaag zeg)

Nee hoor, ik snap je prima.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:benmamma schreef op 27 september 2009 @ 13:08:

[...]

En zij zeurt blijkbaar niet over een drankprobleem..........ook best fijn........voor hem dan.Herkenbaar....herkenbaar...
quote:Margaretha2 schreef op 27 september 2009 @ 13:09:

[...]

Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Ik denk dat degene die weggaat vaak niet meer ziet wat hij eigenlijk heeft. Het wordt gewoon, zeg maar. Aan uiterlijk wen je, aan karakter wen je, enzovoort.Precies, de sleur ......en als dat vrouwtje van hem dan ook nog zeurt over bepaalde dingen is de gang je lul achterna te lopen zo gemaakt natuurlijk.
Daar ben ik het absoluut mee eens Bgb.

Dat je wel kritisch mag blijven kijken naar je relatie.

Ik denk dat vaak genoeg relatie's ook stranden door teveel achterover leunen.

En te snel opgeven,zie of lees ik weleens.

En dan krab ik wel achter mijn oren.
quote:Margaretha2 schreef op 27 september 2009 @ 13:09:

[...]

Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Ik denk dat degene die weggaat vaak niet meer ziet wat hij eigenlijk heeft. Het wordt gewoon, zeg maar. Aan uiterlijk wen je, aan karakter wen je, enzovoort.

En daar knelt het denk ik nogal eens,elkaar maar gewoon gaan vinden.

Ik heb een vriend waarbij ik nog elke dag denk wat een lot uit de loterij.

En helaas ben ik wel die "gestoorde " vrouw, maar ik geloof toch leuk genoeg als relatiemateriaal. .

Ga vandaag maar weer eens zeggen hoe blij ik met hem ben.
. Heel verhaal en vergeten wat ik nu eigenlijk wilde typen. Dadelijk nog maar een poging.
quote:Madhe schreef op 27 september 2009 @ 14:04:

[...]

Eens. Die man waar het hier over gaat is toch zo leuk? En nu ineens doet ie onbegrijpelijke dingen? Nee hoor, de leukerd gaat zijn gevoel en misschien ook wel verstand achterna. Niets mis mee, alleen even verdrietig voor zijn ex.

Blijkbaar gaf hij gewoon niet genoeg om die vriendin om daar mee verder te gaan. Misschien vond hij bij haar niet wat hij nodig had/ wil, en lag dat op een heel ander vlak dan de onafhankelijkheid of capaciteiten van zijn ex.

Misschien zeurde ze wel, had hij geen gevoelens meer voor haar, was ze krengerig tegen hem. Misschien vergat ze energie in haar relatie te stoppen, omdat ze zo druk was met haar eigen geweldige leven. Het kan allemaal. Misschien is die nieuwe vriendin wel een superwijf, die niet ook niet onzeker is en hard aan het werk om er wat van te maken, ook al heeft ze wat bagage. Kan ook. Lekker belangrijk.

Belangrijker is het dat hij nu wel gelukkig is, en dat die vriendin het verwerkt.

P.S. De nieuwe vriendin wordt nogal negatief omschreven. Getuigt best wel van onzekerheid in mijn ogen. Misschien is ze veel leuker ondanks haar problemen, in de ogen van deze man iig wel.Misschien een hele stomme vraag, maar post je zo'n visie ook op bijvoorbeeld het topic van Sabeltand?
quote:iry schreef op 27 september 2009 @ 13:34:

[...]

En daar knelt het denk ik nogal eens,elkaar maar gewoon gaan vinden.

Ik heb een vriend waarbij ik nog elke dag denk wat een lot uit de loterij.

En helaas ben ik wel die "gestoorde " vrouw, maar ik geloof toch leuk genoeg als relatiemateriaal. .

Ga vandaag maar weer eens zeggen hoe blij ik met hem ben.

Dat heb ik dus zelf niet. Ik ben al bijna zeven jaar samen met mijn vriend, hij is echt een mega lekker ding (zeg maar type onderbroekenmodel), en ik voel me echt nog wel aangetrokken tot hem, en soms op de gekste momenten voel ik vlinders van aantrekkingskracht, maar het is echt niet meer zoals in het begin dat hij maar binnen hoefde te komen en ik kwijlend op de grond lag en op de achtergrond hoorde Ohhhhhh what a man what a man what a man what a mighty good man

Van het weekend moest ik werken en een collega vroeg wat mijn vriend dan deed, ik zei dat hij werkte in de sportwereld en aan een bètastudie ging beginnen, toen zei zij: Wauw, wat een goeie catch, die heeft wel alles zeg! En toen dacht ik: verrek zeg, dat is eigenlijk wel waar

Niet dat ik hem niet waardeer, maar omdat je zo samen in elke stap groeit zeg maar (ik bedoel, dat hij nu gaat studeren is gewoon een vervolgstap zeg maar), en niet vanaf een afstandje kijkt naar de persoon die hij is, denk ik dat heus niet elke dag en moet ik tot mijn schande bekennen dat ik er dus zelfs op gewezen moest worden.

Waarmee ik maar aan wil geven dat je heel gemakkelijk en heel automatisch dingen als gewoon gaat beschouwen, en je daar zelf je best voor moet doen om dat niet te doen, die verantwoordelijkheid ligt niet bij de ander en die ander kan dat in mijn ogen ook nooit in de hand hebben.

Dit klinkt heel negatief, maar ik waardeer mijn vriend en mijn relatie echt enorm hoor, maar hoe dan ook, bepaalde dingen worden gewoon gewoner.
quote:Madhe schreef op 27 september 2009 @ 14:04:

Belangrijker is het dat hij nu wel gelukkig is, en dat die vriendin het verwerkt.

Dus als hij maar gelukkig is, moet zij maar haar verdriet weg slikken en doen alsof er niets is gebeurt?

Ik moet wel zeggen dat de tendens -die ik hier proef- is dat het erom gaat dat de man maar gelukkig is en de vrouw moet niet zo zeuren.

Ik ben blij dat veel vrouwen hier zo'n rotsvast vertrouwen hebben in zichzelf en hun relatie. Helaas is dit niet voor iedereen weggelegd, vooral niet voor degenen die als oud vuil aan de kant zijn gezet. Wat hun is overkomen, kan iedereen gebeuren; dus ook jullie.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 september 2009 @ 14:09:

[...]

Misschien een hele stomme vraag, maar post je zo'n visie ook op bijvoorbeeld het topic van Sabeltand?Haha, je had hem al gekopieerd. Helemaal prima hoor, maar ik wijzigde net, ik reageerde vooral op Milaatje en niet zozeer op de vraagstelling in de op. Dat wilde ik even aanpassen. Dus vandaar dat mijn eigen post weg is.

Het topic van Sabeltand ken ik niet. Daarom kan ik nu niet beantwoorden of ik dit zo zou schrijven op dat topic.

Het ligt er dus aan wat Sabeltand in haar openings post voor vraag stelt, en wat de intentie van die vraag is. Met dat in gedachten formuleer ik mijn mening. Of niet, als die totaal niets toevoegt terwijl dat voor de to wel belangrijk zou zijn.

Ik ga er even vanuit dat dit een ander soort topic is. Hier zie ik een stelling die voortkomt uit gesprekken met vriendinnen van TO. Dat maakt dat ik vrij algemeen antwoord.

Of bedoelde je de vraag niet zo?
quote:paloma schreef op 27 september 2009 @ 14:18:

Ik ben blij dat veel vrouwen hier zo'n rotsvast vertrouwen hebben in zichzelf en hun relatie. Helaas is dit niet voor iedereen weggelegd, vooral niet voor degenen die als oud vuil aan de kant zijn gezet. Wat hun is overkomen, kan iedereen gebeuren; dus ook jullie.Het enige positieve aan alle scheidingen om je heen is dat je dat aan kunt grijpen om samen je eigen huwelijk onder de loep te leggen en dingen te veranderen indien dat nodig blijkt , ipv te denken " blij toe dat ik het niet ben ".
quote:paloma schreef op 27 september 2009 @ 14:18:

[...]

Dus als hij maar gelukkig is, moet zij maar haar verdriet weg slikken en doen alsof er niets is gebeurt?

Ik moet wel zeggen dat de tendens -die ik hier proef- is dat het erom gaat dat de man maar gelukkig is en de vrouw moet niet zo zeuren.

Ik ben blij dat veel vrouwen hier zo'n rotsvast vertrouwen hebben in zichzelf en hun relatie. Helaas is dit niet voor iedereen weggelegd, vooral niet voor degenen die als oud vuil aan de kant zijn gezet. Wat hun is overkomen, kan iedereen gebeuren; dus ook jullie.

Nee, ik bedoel helemaal niet dat zij het verdriet maar weg moet slikken omdat hij nu gelukkiger is. Ik noemde boven die post een rijtje op wat er mee te maken kon hebben. Lekker belangrijk zeg ik, belangrijker ..etc...

Ze mag verdrietig zijn, natuurlijk. Maar het moet ook verwerkt worden.

Maar gaat het over door de nieuwe vriendin naar beneden te halen, of zichzelf boven anderen te zetten? Nee toch?

En man/vrouw.. je mag het omdraaien hoor. Maar als 1 persoon niet meer wil in een relatie houdt het voor de ander ook op. Dat bedoel ik.

Mijn post was nogal rommelig, omdat ik reageerde op Milaatje, en tegelijk probeerde te antwoorden op de openingspost. Daarom had ik hem al even weggehaald om even rustig te reageren op Milaatje, en daarna op de openingspost, omdat ik het niet eens ben met de stelling dat het moeilijker is om een relatie te krijgen/vinden/hebben wanneer je alles goed op een rijtje hebt en helemaal leuk bent. Dat is voor zover ik om me heen hoor nog steeds aantrekkelijker voor mannen dan problematische levens van vrouwen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 september 2009 @ 14:09:

[...]

Misschien een hele stomme vraag, maar post je zo'n visie ook op bijvoorbeeld het topic van Sabeltand?Ik wilde het niet zeggen, maar dat topic staat vol met posts van forummers die zo meeleven en het zo erg vinden. Het verhaal van mijn vriendin is helemaal niet zo anders als van dat topic, alleen zijn er kinderen in het spel en waren zij getrouwd. Maar verder meer dan 20 jaar bij elkaar, op een goede dag laat hij de bom barsten en trekt een nieuwe vriendin uit zijn hoge hoed.
Ik heb helemaal geen rotsvast vertrouwen Paloma.

Ben mij heel bewust dat ik zo aan de kant gezet kan worden.

Net als ik dat bij hem zou kunnen doen.
quote:Madhe schreef op 27 september 2009 @ 14:18:

[...]

Of bedoelde je de vraag niet zo?

Er zullen maar weinig bedrogen en verlaten vrouwen vinden ( of het al dan niet ook zo is doet er ook niet toe ) dat hun echtgenoot weg is omdat hij het zoveel beter trof. Er zullen weinig dikke vriendinnen van die vrouw vinden dat die nieuwe liefde van zo'n man een stuk leuker/ aardiger/ etc is dan hun vriendin.

Maar jouw visie is - als ik het goed begrijp - dat je vooral moet gaan als je het elders beter denkt te gaan hebben en dat er niemand weggaat als Neue Liebeling ook niet een stuk beter IS en dat dat jammerdebammer maar terecht is.

De eerste relatie is vaak een relatie waarbij je samen dingen hebt bepaald, zoals wie werkt en hoeveel dagen , wie kookt en wie zet het vuil binnen , wat vinden we belangrijk in de opvoeding, hoeveel kinderen .... en dan worden sommige afspraken wel ineens enorm tegenstrijdig ; als je vent bijvoorbeeld helemaal klaar was na twee kinderen en hij gaat een relatie aan met iemand die er vier heeft.... ja, ik vind zulke dingen eigenlijk onbegrijpelijk. Of wat als hij het heel erg belangrijk vond dat er altijd iemand thuis was voor de kinderen en moeders moet na de scheiding aan het werk ; ook zo krom .
Paloma , niet dat het dat minder erg maakt, hoor, maar niet een " simpel gevalletje " midlifecrisis?
quote:paloma schreef op 27 september 2009 @ 14:27:

[...]

Ik wilde het niet zeggen, maar dat topic staat vol met posts van forummers die zo meeleven en het zo erg vinden. Het verhaal van mijn vriendin is helemaal niet zo anders als van dat topic, alleen zijn er kinderen in het spel en waren zij getrouwd. Maar verder meer dan 20 jaar bij elkaar, op een goede dag laat hij de bom barsten en trekt een nieuwe vriendin uit zijn hoge hoed.

Nu zie ik een beetje waar het topic van Sabeltand over gaat. En nee, daar reageer ik niet op, want daar kan ik niets mee. Sterker nog, waarschijnlijk kan die to niets met mijn post.

Mijn reactie zou namelijk zijn dat ik niet begrijp hoe je met iemand kunt willen zijn, die niet met jou wil zijn. Ik snap dat namelijk gewoon niet. En al helemaal niet als er uit een hoge hoed ineens een vriendin getoverd wordt.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 september 2009 @ 14:34:

Paloma , niet dat het dat minder erg maakt, hoor, maar niet een " simpel gevalletje " midlifecrisis?Is het dat niet bijna altijd in een dergelijke situatie? Dat bij de mannen hun hormonen nog één keer opspelen? 'Wij vrouwen' hebben onze menstruatie en zwangerschappen om onze hormonen uit te leven, de mannen hun mislife crisis. Zoiets?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 september 2009 @ 12:48:

Milaatje, als iemand ineens met zijn Nieuwe Liefde gaat zeilen terwijl hij al misselijk werd als hij zijn kinderen op de schommel moest duwen, of als iemand ineens met zijn NL gaat backpacken terwijl hij nooit op een camping wilde met zijn eerste vrouw , ook niet in een stacaravan?

Of dat hij ineens kookt, strijkt en kattenbak verschoont, terwijl hij degene was die nooit huisdieren wilde en het liefst met zijn zuignap op de bank zat en geen vinger spontaan uitstak?

Dan word je toch gék, als ex?Zonder in details te willen treden, is dit precies waar mijn vriendin nu te maken heeft en dat maakt het extra zuur. Zij is nu goed op weg om haar nieuwe leven in te richten maar wordt met grote regelmaat geconfronteerd met zaken die opeens in de nieuwe relatie wel kunnen of dingen die nu niet meer zo belangrijk zijn, terwijl hij dit gedurende hun huwelijk wel uitzonderlijk op prijs stelde.
Madhe, dat snap ik ook niet. Ik zou in- en inverdrietig zijn, maar ik zou Mr N niet terug willen als ie liever bij een ander is. Om de dooie dood niet, daar ben ik veel te goed voor.

Dat je terug wilt naar hoe het was voor hij wegging dat snap ik wel. Maar zo wordt het toch nooit meer.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 september 2009 @ 14:34:

Paloma , niet dat het dat minder erg maakt, hoor, maar niet een " simpel gevalletje " midlifecrisis?Oh ja, dat zou zomaar eens goed kunnen. Terugkijkend heeft denk ik mijn vriendin hier en daar wel de signalen opgemerkt, maar ook weer niet in dien mate dat ze verwacht had dat hij haar zou verlaten. En dan gaat het nog niet eens om het verlaten, maar wordt ze ook nog eens verlaten voor een heel ander type vrouw, die heel anders tegen het leven aankijkt en meer problemen met zich meebrengt dan hij ooit zelf in zijn leven heeft ervaren. Het is net alsof hij met opzet zijn leven moeilijk heeft gemaakt.
quote:HoiPippiLangkous schreef op 27 september 2009 @ 14:38:

[...]

Is het dat niet bijna altijd in een dergelijke situatie? Dat bij de mannen hun hormonen nog één keer opspelen? 'Wij vrouwen' hebben onze menstruatie en zwangerschappen om onze hormonen uit te leven, de mannen hun mislife crisis. Zoiets?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven