Onzeker in relatie

07-11-2009 18:16 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Dames,

Ik merk de laatste tijd dat ik erg onzeker ben in mijn relatie. Onzekerheid in relaties is voor mij iets nieuws. Ik ben van nature een denkertje en dingen gaan erg gauw malen in mijn hoofd. Nu is het zo dat mijn vriend erg gesloten is en echt een binnenvetter. Het feit dat ik hem niet (goed) kan doorgronden maakt mij onzeker en zorgt ervoor dat ik continue aan het malen ben in gedachten. We hebben een mooie relatie, zijn gelukkig, maar op het moment dat dingen anders gaan dan dat ik verwacht, of ik merk dat hij anders reageert op dingen zoals ik zou verwachten, gaat het bij mij spoken... Daarnaast is hij erg zelfverzekerd, onafhankelijk en geniet naast onze relatie van alle mooie dingen van het leven. Zijn er meiden die dit herkennen? Hoe zorg ik ervoor dat die onzekerheid bij mij afneemt, zonder hem continue om bevestiging te vragen?
Uitspreken.

Twee denkers en binnenvetters in een relatie is een dodelijke combi.

En jeetje, wat heerlijk verrassend als iemand anders reageert dan jij dacht. Zeg het als het je opvalt en zie dingen eens van een andere kant
Riedeltje, wat betreft dat uitspreken heb je helemaal gelijk in en ben ik me van bewust. Probeer het ook te doen, maar is soms erg moeilijk! Hoe snij je uit het niets een serieus onderwerp aan bijvoorbeeld? Soms zijn het juist dat soort kleine dingen die het moeilijk maken, terwijl de relatie groots is!
hoe komt het dat je de laatste tijd onzeker bent geworden?
Ik herken het wat je zegt. Mijn vriend is ook zelfverzekerd, nuchter en uit zijn gevoelens niet zo. Laatst verraste ik hem met een weekendje weg en kreeg ik niet de reactie die ik had gehoopt. Hij is dan superblij, maar uit dit niet zo. Bij mij gaat het dan malen:

"vind hij het wel leuk, wil hij wel met mij een weekendje weg" enz. Ik weet dat het deels aan mijn eigen onzekerheid ligt. Vertrouwen hebben in de relatie, dat hij echt niet zomaar weggaat of stopt mij leuk te vinden. En aan hem. Als hij meer praat over wat er in hem omgaat, dan is het uit de lucht. Ik heb er zelf met hem over gepraat, heel moeilijk, maar het hielp wel! Ook ging ik bij mijzelf onderzoeken waar de onzekerheid vandaan komt. Daarover praten met een professional of een persoon die je vertrouwt helpt. Dan kun je er de volgende keer gewoon weer om lachen als hij zo droog reageert. Succes!
Waar kwam bij jou de onzekerheid vandaan dan Aimi?
Liselore stelt een goede vraag.
Ben vanaf het begin af aan onzeker geweest... iets wat ik niet ken uit mijn vorige relaties. Waarschijnlijk omdat het heel bijzonder is wat wij samen hebben, bij mij heel diep gaat... Dat doet me beseffen dat dat wat we hebben heel bijzonder is, en ik dat niet kwijt wil... Misschien ben ik me bewust van het feit dat relaties zomaar ineens over kunnen gaan zonder dat je het altijd zelf beseft of ziet aankomen (heb het zelf meegemaakt: zelf mijn vorige relatie beeindigd en mijn ex had niks door, geen signaals...misschien bang om nu in "zijn" positie terecht te komen). Daarnaast is hij een stuk ouder dan ik, en dus ook veel meer ervaring... hij is ook zelfverzekerd, wat mij misschien onzeker maakt....
Ik beetje hetzelfde als JeBe. Ik hou heel veel van mijn vriend, nog nooit zo sterkt meegemaakt. Ik zou het heel erg vinden als hij het uit zou maken. Bij anderen kon ik erop vertrouwen dat ik heus de signalen wel zou zien. Vlak voordat ik mijn vriend ontmoette is het mis gegaan met mijn beste vriendin. Op vakantie kwamen er ineens dingen uit die ze nooit eerder met mij had besproken. Daardoor ben ik bang geworden dat mensen de schijn goed op kunnen houden. Ik ben er alert door geworden en ga alles wat hij zegt onderzoeken. Erg vervelend. Maar erover praten met hem en anderen helpt gelukkig dus wel.
Is het een 'verse' relatie dan?

Je zegt namelijk in OP dat je het de laaste tijd merkt.. alsof het iets is wat pas sinds kort speelt.

Het is fijn dat het bijzonder voelt, wat jammer dat je dat daar een grauw sluier overheen legt met onzekerheid, wat je mee neemt uit misschien je verleden of in zijn schoenen schuift omdat hij zelfverzekerder is.

Ik neem aan dat je hem niet onzekerder wil hebben.

Een stuk ouder en meer ervaring en je eigen ervarinegn uit het verleden zouden mee kunnen spelen met jou onzekerheid nu...? Hoe komt hij zo zelfverzerkerd dan? Tenslotte is zijn leifdes leven ook niet over roosjes gegaan en gelukkig maar anders was hij nu niet met jou.

Hij weet waarschijnlijk wat hij waard is...

Bij een verse relatie kan ik me het voorstellen gaat vanzelf over... laat het los het is wat het is en geniet ervan, wat zoals je weet kan het inderdaad over gaan, zonde als je daar dan niet van genoten hebt...

niets is eeuwig
Hi Liselore en de rest,

Een verse relatie in de zin van een klein half jaartje... En dat onzeker is vanaf het begin van de relatie er geweest, maar wordt nu erger. Juist omdat ik nu bezef dat het echt heel bijzonder ben en onwijs gek op hem ben.

Overigens schuif ik het niet in zijn schoenen omdat hij zelf verzekerder is. Ik vind het wel heel moeilijk dat ik vanuit het verleden dit heb meegenomen...

Ik probeer het inderdaad los te laten, en dat lukt vaak ook tot in zekere zin. Totdat er weer iets is voorgevallen wat me toch weer onzeker maakt... Ik probeer nu bewust door te vragen in gesprekken, zodat ik steeds meer weet wat er in hem leeft, maar niet altijd even makkelijk.

Zijn er nog meer mensen met deze ervaringen of tips?
Kun je ms voorbeelden noemen?

Als het gaat om dat je niet weet wat er in je vriend om gaat, dat hoeft niks te zeggen over jou.

En verder herken ik het wel, maar ik weet dus niet hoe het bij jou zich uit.
Allereerst: een compliment JeBe.

Er zijn heel wat voorbeelden hier geweest van vrouwen die hun onzekerheid op een andere manier uiten. (Dus door: controleren van privé-gegevens, 'uittesten' van de partner, opzettelijk drama creeeren om zijn reactie uit te lokken...)

Jij weet heel goed waar je onzekerheid vandaan komt, en je gaat er bewust mee om. En niet op zo'n destructieve manier.

Een echt advies kan ik je niet geven vrees ik. Onzekerheid hoort tot op zekere hoogte nou eenmaal bij verliefdheid.

Eerlijk, en dus niet beschuldigend, je gevoelens uiten richting je partner is heel belangrijk.

En denk niet al te lang na over reacties die je vriend al dan niet geeft en trek hier ook niet voorbarige conclusies uit. Mannen denken namelijk véél minder na over hun gedrag en reageren dan verkeerd (in de ogen van hun vriendin!)
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven