Onzeker na herpes

09-10-2011 19:14 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb van mijn ex-partner genitale herpes gekregen, (een leuk cadeau was dat, maar niet heus ) dat is nu ongeveer 10 maanden geleden.

We zijn inmiddels een aantal maanden uit elkaar en ik verlang naar een nieuwe relatie. Ik heb al een tijdje geen aanval gehad, maar ik voel me enorm onzeker om een nieuwe relatie te beginnen. Ik ben bang dat hij me vies zal vinden of af zal wijzen hiervoor wat ik nog zou begrijpen ook.

Zijn er hier mensen die dit ook hebben meegemaakt? En hoe vertelde je je nieuwe partner dat je herpes hebt? En wat voor reacties kreeg je?

Groetjes van een bange en onzekere meid....
Voor de duidelijkheid, we hebben het over genitale herpes toch hè? Nee, hier geen herkenning, sorry.

Maar ik denk dat als je behoefte heb om een nieuwe relatie te beginnen, je je niet door zo iets hoeft tegen te laten houden.

Ik ken een jonge vrouw met HIV, al jarenlang besmet, en zij heeft ook al weer jaren een hele leuk nieuwe relatie. Maar zij gaf aan dat ze zich er ook wel heel erg overheen moest zetten. Veel succes in elk geval.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
meer dan de helft van de mensen is geinfecteerd met het herper-virus, al hebben sommigen nog nooit een uitbraak gehad. Je weet dus nooit zeker of je het van je ex hebt of niet, en misschien heeft je nieuwe partner het ook wel - grote kans zelfs.

Gewoon eerlijk over zijn en niet vrijen als je een uitbraak hebt, desnoods medicijnen vragen aan je arts.

Schaam je niet, het is niet vies en je kan er niets aan doen!
ja sorry, ik bedoelde inderdaad genitale herpes....
@EB; ik moet me inderdaad echt over iets heen zetten. De eerste aanval is ronduit rottig, maar daarna heb ik alleen nog maar lichte aanvallen gehad en de laatste tijd niet meer. Ik merk wel als mijn weerstand minder is dat ik dan meer kans heb op een nieuwe aanval. Bedankt voor de hug!
@Pinks, ik weet zeker dat ik het van mijn ex heb. Bij hem is het gediagnostiseerd. Alleen heeft hij geen blaasjes gehad, alleen maar een rood plekje dat leek op een schraal plekje.

Ik heb de soa opgelopen terwijl ik met een condoom heb gevrijd! Volgens mijn huisarts had hij een actieve aanval en is het dan zo besmettelijk dat het via de handen is verspreid. Ik had er eerder nog nooit van gehoord en dan te bedenken dat mijn bedpartners op 1 hand te tellen zijn. Ik was altijd erg selectief en dat maakt het voor mij extra zuur.
Merel, je weet het nooit zeker. Het zou zelfs kunnen dat je het al via je moeder hebt gekregen in de baarmoeder en nu de eerste uitbraak had. Of van een eerder vriendje en nu de eerste uitbraak, terwijl dat vriendje niet wist dat hij het had. Of dat je al koortslip had en jezelf hebt besmet.

Echt herpes is zó veel voorkomend. Daarom zeg ik: meer dan de helft van de mensen is geinfecteerd met het virus, waarvan een heel groot deel niet weet dat hij/zij geinfecteerd is. Daarom ook zou het jammer zijn als je je hierdoor laat remmen in je seksleven. De kans is groter dat je iemand treft die het ook heeft, dan dat je iemand treft die het niet heeft. Zo veel mensen hebben dit virus maar gelukkig is het meestal geen big deal (alleen de eerste paar uitbraken nadat het virus in je lijf actief wordt kunnen erg naar zijn) en de meeste mensen zijn al geinfecteerd.
Maar ben je er niet voor behandeld dan?
Ksenija, als je eenmaal geinfecteerd bent met het herpesvirus gaat dat nooit meer je lichaam uit.

Gelukkig heb je er zowat nooit last van.
Maar je krijgt er wel wat voor, dus?
Klopt inderdaad, je had het al veel eerder kunnen hebben.
@pinks: mijn ex was in het ziekenhuis onder behandeling maar ze dachten eerst aan chronische blaasontsteking. Dat en dat plekje had hij al toen we voor het eerst seks hadden en een paar dagen later had ik het dus ook.

Maar ik wist niet dat zoveel mensen het hebben zonder dat ze het weten.

Ik was echt bang dat ik mijn seksleven op mijn buik kon schrijven
Je kan tabletten slikken die het virus afremmen,die werken ook tegen besmettelijkheid. Dus mocht je een partner hebben die er erg bang van is dan zou je dat kunnen blijven slikken (in een lage dosis) om besmetting te voorkomen. Daarnaast kan je bij een uitbraak zalf gebruiken, dezelfde zalf die ook tegen koortslip werkt.

Er zit een groot taboe op en dat is jammer. Het is een soa die je zowat niet kan voorkomen omdat je hem zelfs met veilig vrijen kan oplopen, en de meeste mensen hebben het virus onder de leden. Je zou je er niet rot om moeten voelen.
Maar ja, voor hetzelfde geval ben je nog 10 jaar vrijgezel.

Zit je je nu druk te maken voor niks.
Maar het is tegelijkertijd dus ook een angst om iemand die net als ik gezond is was aan te besmetten.
@pinks bedankt voor je opbeurende woorden
quote:Ksenija schreef op 09 oktober 2011 @ 20:01:

Maar ja, voor hetzelfde geval ben je nog 10 jaar vrijgezel.

Zit je je nu druk te maken voor niks.ja wie weet, maar het zat me zo dwars dat ik niet eens aan de "zoektocht" durfde te beginnen.
quote:_Merel_ schreef op 09 oktober 2011 @ 20:04:

[...]

ja wie weet, maar het zat me zo dwars dat ik niet eens aan de "zoektocht" durfde te beginnen.

Maar ben je nu echt aan het zoeken dan?

Maar goed, dan ontmoet je iemand...

Lig je toch niet gelijk mee in bed? (tenminste als het met zoenen niet zo is)

Dan zie je wel, hoe of wat..

Hangt van die persoon af.

Ik ben zelf nogal anti-bacterieel en zou me er niet goed bij voelen.

Maar vooral mannen zijn er denk ik wat makkelijker in...

Het feit dat je je zorgen maakt siert je, hoor.

Met de tijd wordt de kans op besmetting toch ook wat minder of niet?
quote:_Merel_ schreef op 09 oktober 2011 @ 20:04:

[...]

ja wie weet, maar het zat me zo dwars dat ik niet eens aan de "zoektocht" durfde te beginnen.Dan open ik over 10 jaar een topic: help me.... ik sta al 10 jaar droog!
Echt niet te veel zorgen om maken. Het is een nare aandoening, want de eerste uitbraak kan echt pijnlijk zijn en het gaat nooit meer weg, dus dat voelt extreem klote. Maar: grote kans dat je nooit meer een uitbraak krijgt of in ieder geval veel minder erg. En mocht je het weer krijgen dan haal je snel van die zalf (en als het heel erg is tabletten bij je huisarts) en is het binnen een paar dagen weer weg.

Als je geen uitbraak hebt ben je het grootste deel van de tijd niet besmettelijk. Je bent alleen vlak voor een uitbraak wel besmettelijk, er is dus altijd een kleine kans dat je een ander infecteert. Maar... daarin ben je niet uniek! Zo veel mensen zijn drager van dit virus! Enige verschil is dat jij nu weet dat je drager bent.

Ja het is klote en een uitbraak kan heel vervelend zijn, want pijnlijk. Maar het is niet het einde van de wereld, je bent niet 'vies' of 'eng' en je kan nog gewoon een seksleven hebben. Herpes is heel veel voorkomend en met een beetje geluk heb je er nooit meer last van.

Gewoon open over zijn tegen een nieuwe partner, en hem ook vertellen dat de kans groot is dat hij al drager is, en de kans klein is dat je hem besmet (als je niet vrijt als je geen uitbraak hebt).

En: als iemand op je afknapt omdat je een niet-gevaarlijk virus onder de leden hebt waarvan je er niets aan kan doen dat je het hebt (want veilig vrijen beschermt er niet tegen), dan kan je hem ook maar beter kwijt dan rijk zijn.

Ik vind het echt kut voor je, maar maak je er niet te druk over. Het is net als verkoudheid; ontzettend irritant maar grote kans dat je het krijgt.
quote:Ksenija schreef op 09 oktober 2011 @ 20:08:

[...]

Ik ben zelf nogal anti-bacterieel en zou me er niet goed bij voelen.

Maar vooral mannen zijn er denk ik wat makkelijker in...

Het feit dat je je zorgen maakt siert je, hoor.

Met de tijd wordt de kans op besmetting toch ook wat minder of niet?

Ja, de kans wordt steeds kleiner, het lijkt net op een koortslip. Ik ben niet iemand die heel snel het bed induikt met iemand, maar de enige waar ik dat al na een paar weken mee gedaan is dus mijn ex-met-herpes... maar dus wel "veilig", wat dus niet altijd veilig is dus

Maar dat is misschien ook weer mijn angst, je leert iemand kennen die je echt leuk vindt en hij zal je maar dumpen omdat je herpes hebt (waar je ook nog eens niets aan kunt doen). Dat lijkt me zeer pijnlijk.
@pinks bedankt voor je uitleg en (nogmaals) je opbeurende woorden! Je bent een schat.
Maar hoe kan je het dan toch krijgen als je het veilig doet?

Nou ja, als hij je daarom dumpt dan zij het zo.

Kun je weinig aan doen, toch?

Probeer het eens wat luchtiger te zien, al kan ik me voorstellen dat het niet leuk is.

Trouwens, wie weet wat hij in zijn broek heeft??
Hee, ik heb het ook! En ja het is kennelijk ontzettend taboe! Maar ik heb er echt nooit meer last van en ik ben er ook nog nooit om gedumpt.

Ksenija, je kan het krijgen door contact van huid op huid, en het kan ook rondom de geslachtsdelen zitten en is ook besmettelijk vlak voor de drager een uitbraak heeft - dan zie je er dus niets van. Do the math; een condoom bedekt niet alle huid die geinfecteerd kan zijn, en als je veilig vrijt met een condoom kan er huid-op-huid contact zijn waardoor je besmet kan raken.
Dat denk ik dat veel meer mensen dat hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven