Opdringerige moeder

09-08-2019 23:54 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zucht had ik net een heel bericht getypt is het niet zichtbaar. Ik heb het contact met mijn ouders verbroken, maar mijn moeder accepteert dat niet. Ook na verschillende gesprekken. Gaat om dingen als ongewenst dingen op afbetaling bij ons thuis laten bezorgen. Kinderen ongevraagd van school halen (opgelost na contact met school). En zo zijn er nog heel veel voorbeelden. Overdrijf ik dat ik vind dat ze mijn grenzen niet accepteert? Herkent iemand dit en heeft iemand tips om hiermee om te gaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het inderdaad nogal ver gaan om spullen te bestellen en die bij jou te laten bezorgen. Zelfs als ze ze zelf zou afbetalen. Dan had ze beter het cadeau persoonlijk kunnen geven.

Ik zou haar dan contacteren en (als het echt een cadeau was) haar vertellen dat ik dat toch niet had willen hebben omdat dat het (bijvoorbeeld) mijn smaak niet is. Om het voortaan eerst te bespreken omdat we een verschillende smaak hebben. Anders blijft het ook maar in de kast ligggen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Oh jij moet het betalen. Dat is om je te ergeren denk ik. Net als kinderen willen ze aandacht; goedschiks of kwaadschiks.

Ze is niet in staat om een leven voor zichzelf op te bouwen. Als je kind het contact verbreekt dan zal dat beslist een zure appel zijn, maar de meesten slagen er tenslotte in om dat te verwerken, en zo niet, het kind toch te respecteren. Maar zij vindt haar ego zó ontzettend belangrijk dat dat voor haar boven alles gaat.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Wat ontzettend naar voor jullie. Ze gaat heel ver over jullie grenzen en daar mag je terecht heel boos over zijn. Ook erg kwetsend, dat je eigen moeder alleen maar aan zichzelf denkt en jou niet respecteert.

Ik zou absoluut geen contact opnemen met haar. Dat is allemaal aandacht. Neem contact op met de wijkagent en kijk welk advies je krijgt. Een aangifte zou ik ook overwegen en misschien een wijkverbod zodat ze uit de buurt van jullie kinderen blijft? Geen idee of zoiets haalbaar is maar vraag het de wijkagent.

Veel sterkte met deze situatie. Kan me voorstellen dat het loodzwaar is.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat zulke dingen zich vanzelf oplossen, aangezien je toch niet van plan was het te accepteren (van wie het ook was want misschien kwam het van een ander?) en het dus gaat retourneren. Ik denk niet dat je het in gebruik gaat nemen. Dus is het opgelost. :) Succes.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
In het vervolg iedere keer aangifte doen wegens identiteitsfraude.
bitje93 wijzigde dit bericht op 10-08-2019 11:48
7.46% gewijzigd
Niet geschoten is altijd mis
Rozentuin234 schreef:
10-08-2019 00:26
Ik heb geen idee hoe ze alles voor elkaar krijgt. Laat ik zeggen dat ze mensen goed kan overtuigen. En ik blijf inderdaad alles terugsturen en het verder negeren. Toch is het heel vermoeiend! Steeds weer hier tijd mee kwijt. Maar het gevoel erbij vind ik nog veel lastiger. Dat ze gewoon njet wil luisteren (en negeren dus ook niet aankomt). De wijkagent inschakelen vind ik ook zoiets. Is dat niet overdreven? Het is en blijft toch mijn moeder.

Net zoals met andere stalkers is negeren een belangrijk onderdeel van 'hun therapie'. Het doel is tenslotte contact. Het is haar duidelijk dat ze niet op een normale manier contact kan met jullie kan hebben, dus probeert ze het op een abnormale manier. Als je dan gaat reageren beloon je dat.

Als je er verder niks meer mee wil, dan lijkt mij het blijven negeren de beste optie. Maar houd er rekening mee dat moeders een behoorlijk fanatieke obsessie kunnen hebben met 'hun' kinderen.

Als je er iets tegen wil doen dan zou ik zeker naar de politie gaan. Je kan haar eventueel vooraf laten weten dat je deze stap gaat doen als ze niet ophoudt, maar dat brengt ook het gevaar met zich mee dat ze er stiekemer in wordt dus dat het moeilijker aantoonbaar is. Dus zelf zou ik in dit geval ook niet van te voren waarschuwen, maar gewoon de feiten verzamelen en de situatie aan de politie voorleggen.

Als je er iets mee wil doen kan je je moeder voorstellen om tussendoor jullie niet lastig te vallen maar bijvoorbeeld 1 x per jaar af te spreken als tegenprestatie. Dan heb je tussendoor misschien rust, maar dat moet je dan wel willen natuurlijk. Je bent er dan niet helemaal van af.
Alle reacties Link kopieren
Je overdrijft niet. Ik denk dat je door het verleden met haar inmiddels niet meer weet wat normaal is of niet. Heb je een partner die kan helpen je grenzen te bewaken?
Alle reacties Link kopieren
Ik schrik wel van de reacties en misschien hebben jullie gelijk dat het stalken is. Alleen vind ik het moeilijk zo te noemen. Ik ga inderdaad door met haar negeren. Ook ga ik contact opnemen met de politie voor een gesprek. Al vind ik dat heel moeilijk. Verder is het inderdaad heel vervelend vooral voor mijn kinderen. Man en ik kunnen er redelijk mee omgaan, maar met de kinderen vind ik het eng. Ze weten ondertussen dat ze niet met oma meemogen. Mijn oudste van zes snapt ook een beetje waarom. De jongste heeft haar gelukkig nooit meegemaakt.
Rozentuin234 schreef:
10-08-2019 21:48
Ik schrik wel van de reacties en misschien hebben jullie gelijk dat het stalken is. Alleen vind ik het moeilijk zo te noemen. Ik ga inderdaad door met haar negeren. Ook ga ik contact opnemen met de politie voor een gesprek. Al vind ik dat heel moeilijk. Verder is het inderdaad heel vervelend vooral voor mijn kinderen. Man en ik kunnen er redelijk mee omgaan, maar met de kinderen vind ik het eng. Ze weten ondertussen dat ze niet met oma meemogen. Mijn oudste van zes snapt ook een beetje waarom. De jongste heeft haar gelukkig nooit meegemaakt.

We kunnen van hieraf moeilijk inhoudelijk de oorzaak overzien, maar op basis van enkele gegevens trekken de meeste hier toch wel de conclusie dit dit een vrij ongewone en ongezonde situatie is. En in feite maakt het ook niet zo veel uit wat de oorzaak is. Als jij niet met je moeder overweg kan en dat is zo ernstig dat je geen contact meer wil, dan is het ook gewoon heel ernstig. En dan moet je kiezen voor je gezin. Het is al erg genoeg dat je de keuze moet maken, maar als dat noodgedwongen moet, dan maak je de juiste keuze. Je kinderen hebben niks aan een relatie met oma als dat de gezinssituatie zelf ondermijnd.

Ik denk dat je er goed aan doet om contact op te nemen met de politie.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat ook ver, to.
Wat zij doet.

Terwijl jij dat niet wil.
Alle reacties Link kopieren
Het contact verbreken vond ik ook moeilijk. Ik heb er alleen nooit spijt van gehad. Iemand vroeg ook wat ze dan bestelt. Eigenlijk altijd dingen die zijzelf leuk vindt. Boeken over yoga en tuinieren bijvoorbeeld. Wol om zelf kleding van te maken. Het toppunt was dat ze voor ons een kat bij het asiel gekocht heeft (en wel zelf betaald heeft). We hebben het beestje uiteindelijk gehouden, maar we hebben dit wel bij het asiel gemeld.
Alle reacties Link kopieren
Rozentuin234 schreef:
11-08-2019 19:02
Het contact verbreken vond ik ook moeilijk. Ik heb er alleen nooit spijt van gehad. Iemand vroeg ook wat ze dan bestelt. Eigenlijk altijd dingen die zijzelf leuk vindt. Boeken over yoga en tuinieren bijvoorbeeld. Wol om zelf kleding van te maken. Het toppunt was dat ze voor ons een kat bij het asiel gekocht heeft (en wel zelf betaald heeft). We hebben het beestje uiteindelijk gehouden, maar we hebben dit wel bij het asiel gemeld.

Heb je bij je moeder wel eens een gevoeligheid voor psychose o.i.d. opgemerkt? Stalkers kunnen heel doortrapt te werk gaan, maar dit klinkt wel als een hele vreemde manier om jouw aandacht te vragen. Alsof ze het contact met de realiteit nogal verloren heeft.
Alle reacties Link kopieren
Ik plak liever geen diagnoses op mijn moeder. Ik ben geen arts en zie daar de toegevoegde waarde niet van in. Ze is wel altijd bijzonder geweest om het zo te noemen. Nou ik heb ondertussen contact gehad met de wijkagent en de huisarts. Het gesprek met de wijkagent was heel prettig. Hij komt de komende tijd vaker langs en alles wat ze nu doet kan ik bij hem melden. Ook gaat hij met mijn moeder praten. Daarnaast heeft de huisarts mij aangeraden toch hulp voor mijzelf te zoeken om deze situatie en ook het verleden meer een plek te kunnen geven. Dus heb ik binnenkort een afspraak bij een psycholoog. Ik vind het heel spannend. Vooral met de gedachte aan vroeger dat je volgens mijn moeder dan toch echt gestoord was. Hoe diep dat toch dan nog kan zitten.
Rozentuin234 schreef:
16-08-2019 21:05
Ik plak liever geen diagnoses op mijn moeder. Ik ben geen arts en zie daar de toegevoegde waarde niet van in. Ze is wel altijd bijzonder geweest om het zo te noemen. Nou ik heb ondertussen contact gehad met de wijkagent en de huisarts. Het gesprek met de wijkagent was heel prettig. Hij komt de komende tijd vaker langs en alles wat ze nu doet kan ik bij hem melden. Ook gaat hij met mijn moeder praten. Daarnaast heeft de huisarts mij aangeraden toch hulp voor mijzelf te zoeken om deze situatie en ook het verleden meer een plek te kunnen geven. Dus heb ik binnenkort een afspraak bij een psycholoog. Ik vind het heel spannend. Vooral met de gedachte aan vroeger dat je volgens mijn moeder dan toch echt gestoord was. Hoe diep dat toch dan nog kan zitten.

Goed dat je wat stappen ondernomen hebt.

Wel een goed advies van je huisarts denk ik. Volgens mij hebben ouders nou eenmaal een behoorlijke impact op je, of je wil of niet. Ook al heb je daar nu een duidelijker beeld en meer afstand bij, dan nog kan ik me voorstellen dat het best wat met je doet en gedaan heeft. Je wordt er vast wijzer van als je daar eens wat aandacht aan geeft.
Rozentuin234 schreef:
16-08-2019 21:05
Dus heb ik binnenkort een afspraak bij een psycholoog. Ik vind het heel spannend. Vooral met de gedachte aan vroeger dat je volgens mijn moeder dan toch echt gestoord was.
Denk je misschien dat dit de angst van jouw moeder zelf was? Dat ze niet naar een psycholoog durft, omdat ze zelf heel goed wist dat ze een steekje op de breipen mist? Of meer manipulatie (= angst dat je na een bezoek aan de psycholoog gaat inzien dat haar gedrag raar is?)
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig rozentuin, zonder verwijten goed voor jezelf zorgen.

Fijn dat de wijkagent gaat praten, misschien helpt het, ik hoop het.
Alle reacties Link kopieren
Rozentuin234 schreef:
10-08-2019 00:26
Ik heb geen idee hoe ze alles voor elkaar krijgt. Laat ik zeggen dat ze mensen goed kan overtuigen. En ik blijf inderdaad alles terugsturen en het verder negeren. Toch is het heel vermoeiend! Steeds weer hier tijd mee kwijt. Maar het gevoel erbij vind ik nog veel lastiger. Dat ze gewoon njet wil luisteren (en negeren dus ook niet aankomt). De wijkagent inschakelen vind ik ook zoiets. Is dat niet overdreven? Het is en blijft toch mijn moeder.
Lieve TO, deze redenatie (en de bijbehorende indoctrinaties) heeft mij 20 jaar gekost. 20 jaar om eindelijk los te komen, 20 jaar om in te zien dat het níet normaal is, 20 jaar waarin ik mijn eigen leven op mijn manier had moeten gaan leven in plaats van als dertiger nog steeds te doen en te laten wat mijn moeder vond dat moest.

De indoctrinatie herken ik aan jou terughoudendheid om hulp voor jezelf te gaan zoeken (dan moest je volgens je moeder wel echt gestoord zijn). Alles om de labels en de oordelen ver van zichzelf weg te houden en o wee als jij hulp voor jezelf wilde want dan ben jíj namelijk de gek. Niet zij.

Ik kan alleen maar projecteren hier, maar vanuit de herkenning: wees lief voor jezelf, je man en je kinderen en breek die band nu echt af. Vergeef haar, want zij weet niet beter, maar wél op een flinke afstand. Brrr. De rillingen lopen weer eens over mijn ruggengraat hier. Nog steeds.
Alle reacties Link kopieren
Rozentuin234 schreef:
09-08-2019 23:58
Ik was misschien niet helemaal duidelijk. We negeren haar berichten na aangegeven te hebben geen contact te willen. Maar die pakketten bestelt ze dan voor man en mij. Niet voor zichzelf. Vervolgens krijgen wij de rekening en kunnen het weer ongedaan maken.
Hoe kan ze zomaar dingen van jullie geld bestellen? Als ze op een of andere manier toegang heeft tot jullie rekening moet je natuurlijk je gegevens veranderen.

Als ze veel van dit soort achterlijke dingen blijft doen kan je misschien een straatverbod aanvragen. Maar je hebt kans dat ze daar moeilijk over doen omdat ze familie is (zelfs dingen zoals mishandeling wordt dan vaak niet herkent helaas), of omdat ze het gewoon niet ernstig genoeg vinden.
Alle reacties Link kopieren
dylanking19999 schreef:
17-08-2019 02:24
Hoe kan ze zomaar dingen van jullie geld bestellen? Als ze op een of andere manier toegang heeft tot jullie rekening moet je natuurlijk je gegevens veranderen.
.
Google eens op afterpay of op "betalen achteraf".
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Rozentuin234 schreef:
16-08-2019 21:05
Ik plak liever geen diagnoses op mijn moeder. Ik ben geen arts en zie daar de toegevoegde waarde niet van in. Ze is wel altijd bijzonder geweest om het zo te noemen.

Het ging mij hierboven ook niet per se om een diagnose, en heel vaak zijn de psychologische kronkels die mensen zoal kunnen hebben behoorlijk ongrijpbaar. Ik dacht er vooral aan omdat ik laatst zelf beroepshalve bij een workshop zat over het herkennen van bepaalde kenmerken in gedrag die mij opeens aan mijn eigen moeder met wie ik het niet makkelijk heb deden denken. Ik ga ook niet gelijk met diagnoses wapperen, maar opeens vielen er wel wat kwartjes bij mij. Soms geeft zo'n gedachte jezelf dan wat meer ruimte om afstand te nemen van dat problematische stukje van iemand en het wat minder op jezelf te betrekken.

Ik begreep tijdens die workshop voor het eerst dat een psychose zich niet altijd uit in heftige episodes, maar dat er een heel spectrum is van gedrag en denken waarbij de persoon in kwestie de normale verhoudingen in de wereld wat vertekend kan ervaren. Dit kan gedrag opleveren dat voor diegene volkomen logisch is, maar op anderen heel bevreemdend overkomt en ook kwetsend of bedreigend kan zijn. En dat levert hele ingewikkelde situaties op.

De betreffende workshop werd gegven vanuit Ypsilon, mocht je het insteressant vinden dan kun je er hier meer over lezen: https://www.ypsilon.org/psychose

Overigens wil ik jou of je moeder hier niks mee aanpraten en zou het ook prima kunnen dat dit bovenstaande helemaal niks met de situatie te maken heeft. Het is een associatie die ik vanuit mijn eigen ervaringen heb met jouw verhaal, maar je weet natuurlijk vooral zelf of het voor jou of de situatie helpend kan zijn om deze informatie mee te nemen in de stappen die komen gaan. Sterkte daarmee, fijn dat je gehoor hebt gevonden bij de huisarts. Ik hoop dat hij/zij jullie verder kan helpen.
Rozentuin234 schreef:
16-08-2019 21:05
Ik plak liever geen diagnoses op mijn moeder. Ik ben geen arts en zie daar de toegevoegde waarde niet van in. Ze is wel altijd bijzonder geweest om het zo te noemen. Nou ik heb ondertussen contact gehad met de wijkagent en de huisarts. Het gesprek met de wijkagent was heel prettig. Hij komt de komende tijd vaker langs en alles wat ze nu doet kan ik bij hem melden. Ook gaat hij met mijn moeder praten. Daarnaast heeft de huisarts mij aangeraden toch hulp voor mijzelf te zoeken om deze situatie en ook het verleden meer een plek te kunnen geven. Dus heb ik binnenkort een afspraak bij een psycholoog. Ik vind het heel spannend. Vooral met de gedachte aan vroeger dat je volgens mijn moeder dan toch echt gestoord was. Hoe diep dat toch dan nog kan zitten.
Goed dat je stappen hebt ondernomen! Sterkte met alles.
Alle reacties Link kopieren
De wijkagent heeft blijkbaar ook contact gehad met mijn moeder. Ik heb een brief van zestien pagina's vol verwijten ontvangen. Na pagina een ben ik maar gestopt met lezen. Gelukkig had man de brief onderschept en opgeborgen tot de kinderen op bed lagen. Ik vind dit echt vreselijk maar ik weet ergens ook dat ik goede stappen zet.
Alle reacties Link kopieren
Rozentuin234 schreef:
17-08-2019 21:18
De wijkagent heeft blijkbaar ook contact gehad met mijn moeder. Ik heb een brief van zestien pagina's vol verwijten ontvangen. Na pagina een ben ik maar gestopt met lezen. Gelukkig had man de brief onderschept en opgeborgen tot de kinderen op bed lagen. Ik vind dit echt vreselijk maar ik weet ergens ook dat ik goede stappen zet.

Ja, dit is toch uiteindelijk alleen maar een bevestiging dat er ergens bij haar niet goed gaat en dat je weinig anders kunt dan hulp inroepen. Wat je moeder nu doormaakt is niet jouw schuld, het probleem zit in haar en niet in jou. Doordat het zich wel op jou richt kan het voelen alsof je er op de een of andere manier verantwoordelijk voor bent, maar dat is niet zo. Wat niet wegneemt dat het ongelofelijk rottig kan zijn om dit aan te moeten zien en deze acties in te moeten zetten. Blijf er vooral bij jezelf op hameren dat wat je nu doet de best mogelijke actie onder de gegeven omstandigheden is, hoe naar het ook allemaal voelt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd wat de wijkagent adviseert.
Wel of niet reageren.

Het is ook niet leuk als je dochter je niet meer wil zien. Zeker niet als je op hebt proberen te voeden dat ze altijd bij de moeder hoort. Bijna eigendom is.

Maar dat hoort voor mij helemaal niet zo. Ik denk dat je kinderen opvoedt tot zelfstandige volwassenen die hun eigen keuzes maken.

Het lijkt erop dat bij rozentuin het gedoe stopt. Jij hebt zelf besloten hoe het beter kan. Geprobeerd je moeder mee te krijgen, is niet gelukt. Daarom dan maar nu dit.
Duidelijk maken waar je grenzen liggen. En dat ze er niet over kan.
Tot aan de politie aan toe als het nodig is.

Ik snap de verwijten wel.
Ik hoop dat de wijkagent duidelijk is geweest.
Want ze heeft zich te houden aan de nieuwe regels. Die zij niet opgesteld heeft, maar haar dochter. En die regels zijn heel normaal en gemiddeld. Maar jouw moeder is niet heel gemiddeld denk ik hoor to. Daarom heeft ze ook moeite met de regels.

Overleg met de wijkagent wat slim is. Als hij nog een keer langs moet dan is dat zo.

En heel belangrijk: jij bent jezelf en niet jouw moeder.
Want als je als je moeder was, dan had je geen problemen met haar gedrag.
Ik vind je dapper dat je het goed wil doen voor jouw kinderen. En ik hoop dat je er snel in slaagt.
Alle reacties Link kopieren
:hug:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven