Ouders zijn zuurpruimen
zondag 13 april 2025 om 19:35
Ken je dat gevoel?
Je hebt een goede jeugd gehad, niks te klagen.
Je moeder stopte met werken zodat ze fulltime voor haar kinderen kon zorgen.
Nu ben je volwassen, uitgevlogen, (gekozen) kind vrij, leef je een fijn leven, zijn je ouders zuurpruimen geworden, en uit elkaar gegroeid.
Je belt niet vaak genoeg (zelf bellen ze nooit), je komt niet vaak genoeg langs (2u rijden met de auto, wij werken fulltime, zij niet). Boos omdat er geen kleinkinderen zijn (je ontneemt ons iets). Ondernemen weinig (dus weinig te melden).
En als je dan gemiddeld 1x per maand langskomt, moet een van bovenstaande dingen toch altijd nog weer even benoemd worden, waardoor er op langsgaan/contact steeds meer druk komt te staan.
Even mijn hart luchten
Je hebt een goede jeugd gehad, niks te klagen.
Je moeder stopte met werken zodat ze fulltime voor haar kinderen kon zorgen.
Nu ben je volwassen, uitgevlogen, (gekozen) kind vrij, leef je een fijn leven, zijn je ouders zuurpruimen geworden, en uit elkaar gegroeid.
Je belt niet vaak genoeg (zelf bellen ze nooit), je komt niet vaak genoeg langs (2u rijden met de auto, wij werken fulltime, zij niet). Boos omdat er geen kleinkinderen zijn (je ontneemt ons iets). Ondernemen weinig (dus weinig te melden).
En als je dan gemiddeld 1x per maand langskomt, moet een van bovenstaande dingen toch altijd nog weer even benoemd worden, waardoor er op langsgaan/contact steeds meer druk komt te staan.
Even mijn hart luchten
woensdag 16 april 2025 om 08:58
Dat is zeker een lastige. Je bent al snel geneigd om te denken dat het zielig is dat iemand eenzaam is, maar ik heb ook wel geleerd dat er ook heel wat mensen zijn die eenzaam zijn omdat ze gewoon niet leuk zijn (geweest) voor hun omgeving. Als ik dan kijk naar mijn schoonmoeder: ze heeft iedereen afgestoten, aan iedereen mankeert wat. Zelf investeert ze ook nergens in, dat doet ze al heel lang niet meer. De interesse in andere mensen is er niet. En dan vrees ik de dag dat mijn schoonvader er niet meer zal zijn. Dan zal het gat waar ze in valt heel groot en zwart zijn en ik vrees dat haar verwachtingen naar ons dan alleen maar nóg groter worden.
En of oud worden met gebreken leuk is of niet? Ik kan er zelf gelukkig nog niet over oordelen, al snap ik echt wel dat het lastiger wordt als je dingen gaat mankeren. Maar ook hier geldt denk ik wel (deels) dat je eigen instelling bepalend is. Als ik kijk naar mijn 2 oma's, beiden overleden, dan mankeerde de een vrij weinig maar die had ook nergens zin in en had weinig contacten buiten haar kinderen en kleinkinderen. En als ik daar dan kwam dan was het eerste wat ze zei: zo, had je weer eens tijd / kon je het nog vinden / weet je nog wie ik ben.
Mijn andere oma daarentegen mankeerde van alles en was zeer slecht ter been. Maar binnen wat zij nog kon probeerde zij wél nog wat van het leven te maken en ze genoot van elke dag dat het zonnetje weer op kwam. Ging in haar serviceflat gezellig elke ochtend koffiedrinken met andere bewoners, ging daar naar de zangavonden en weet ik het wat en als ik bij haar kwam (soms niet wekelijks) dan zei ze: wat fijn dat ik je weer zie! Wellicht dat ze daarmee hetzelfde bedoelde als mijn andere oma, maar de toon was heel anders en daarmee veel prettiger om bij haar te komen.
En dan weer terugkomend op mijn schoonmoeder: ook zij heeft last van mankementen, maar denk je dat ze naar de dokter gaat? Welnee, waarom zou je. Liever klagen tegen ons als we er zijn. Dát is tenminste gezellig!
woensdag 16 april 2025 om 09:26
Beetje jammer van je pensioen. Kun je er nog net een jaar of twee van genieten.MyLittlePony schreef: ↑16-04-2025 07:54Grappig, kom ik zelden tegen. Exact dezelfde streefleeftijd en motivatie.
Mensen zeggen dat je er wel anders over denkt als de 70 dichterbij komt, maar tot nu toe raak ik er alleen maar zekerder van naarmate ik ouder word.

If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
woensdag 16 april 2025 om 09:36
Ik wil nuanceren dat mijn opmerking over verantwoordelijkheid nemen en zelf zorgen voor hobbies en bezigheden vooral gebaseerd was op mijn eigen ouders, die rond de 70 zijn, redelijk fit en waarbij hun sociale netwerk grotendeels nog intact is.
Ik snap dat dat lastiger kan worden als je ouder wordt en dat sociale netwerk valt weg, of wanneer je dingen begint te mankeren en je sommige dingen niet meer kan.
Ik denk nog steeds dat je eigen instelling een rol speelt, zoals Prikkels zegt. Tegelijkertijd snap ik ook dat het er een acceptatieproces bij hoort, wat heel pittig kan zijn, en daarin kan het heel lastig zijn om die positiviteit te behouden.
Het lijkt me ook echt héél moeilijk, don't get me wrong.
Ik snap dat dat lastiger kan worden als je ouder wordt en dat sociale netwerk valt weg, of wanneer je dingen begint te mankeren en je sommige dingen niet meer kan.
Ik denk nog steeds dat je eigen instelling een rol speelt, zoals Prikkels zegt. Tegelijkertijd snap ik ook dat het er een acceptatieproces bij hoort, wat heel pittig kan zijn, en daarin kan het heel lastig zijn om die positiviteit te behouden.
Het lijkt me ook echt héél moeilijk, don't get me wrong.
woensdag 16 april 2025 om 09:51
Voor de meeste mensen is een vast ritme gewoon gezond. Dat geeft vastigheid en structuur. Hele dagen aanrommelen lijkt mij ook helemaal niets. Ook al heb ik 100 interesses in hobby's. Ik zou wel een ritme gaan instellen.Lolainthebigcity schreef: ↑15-04-2025 20:43[...]
Klinkt misschien gek maar vroeg stoppen met werken (mijn vader kon op 60 jarige leeftijd al stoppen) Vind ik niet zo rooskleurig.....niet dat ik werken leuk vind maar geen ritme, heb zelf wel 100 hobby's dus zou me wel vermaken en ik merk dat vooral het niet mee gaan met ontwikkelingen je achter stelt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 16 april 2025 om 10:51
Dat heeft mijn schoonmoeder dus. Dat gat had ze overigens al jaren met mijn schoonvader zitten graven, dus daar hingen ze al half in.Prikkels schreef: ↑16-04-2025 08:58Dat is zeker een lastige. Je bent al snel geneigd om te denken dat het zielig is dat iemand eenzaam is, maar ik heb ook wel geleerd dat er ook heel wat mensen zijn die eenzaam zijn omdat ze gewoon niet leuk zijn (geweest) voor hun omgeving. Als ik dan kijk naar mijn schoonmoeder: ze heeft iedereen afgestoten, aan iedereen mankeert wat. Zelf investeert ze ook nergens in, dat doet ze al heel lang niet meer. De interesse in andere mensen is er niet. En dan vrees ik de dag dat mijn schoonvader er niet meer zal zijn. Dan zal het gat waar ze in valt heel groot en zwart zijn en ik vrees dat haar verwachtingen naar ons dan alleen maar nóg groter worden.
Ik zag twee opties: of ze zou op dezelfde voet doorgaan toen mijn schoonvader overleed, of ze zou opleven. Dat werd dus het eerste. En nu gaat mijn man hooguit een keer in de maand heel even langs, maar ook steeds minder vaak, en verder ziet ze alleen de thuiszorg en dat soort mensen als ze die al niet wegstuurt.
Ik ga er ook nooit heen, dus ik heb geen idee of ze ooit verwachtingen had van mij.
Maar iemand die zo negatief is ingesteld gaat niet ineens positief worden als je vaker langsgaat, dus dat heeft ook helemaal geen nut.
woensdag 16 april 2025 om 11:07
Omdat klagen gewoon leuker en fijner is of zo. En nog fijner als mensen meeklagen. Ik heb genoeg collega's die alleen kunnen klagen, voor wie klagen de manier van communiceren is. Voor wie het glas dus bijna altijd half leeg is...Introvert34 schreef: ↑15-04-2025 22:12Dat het leven minder leuk is, en moeilijker wordt na mate je ouder wordt, is zeker. Maar waarom dan ipv alles negatief benaderen niet genieten van de bezoekjes en belletjes van je naasten?
Naast dat vervelende zaken meer blijven hangen dan leuke zaken. Ook denk ik dat als je weinig activiteiten/andere prikkels hebt, je je ook gewoon sneller irriteert aan allerlei zaken.
Ik denk dat het heel belangrijk is voor iedereen om eens kritisch te kijken naar je eigen manier van communiceren. Ik probeer er zelf op te letten dat ik niet te veel klaag over onzin. Of als ik wil klagen dat ik even aangeef dat ik wil klagen. Maar ik wil niet alleen maar klagen, ik wil juist gezellig zijn.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 16 april 2025 om 15:36
Ik heb niet zoveel pensioen opgebouwd en ik kijk er ook helemaal niet naar uit om daar van te “genieten”. Mijn werk is veel te leuk
Oh, Spike, how could you ever know what it's like to be totally obsessed with a pony only to find out they're obsessed with somepony else?
woensdag 16 april 2025 om 16:01
woensdag 16 april 2025 om 16:04
Ik ook. Elke dag de wekker zetten en gaan sporten/wandelen /boodschappen of weet ik wat.
Mijn moeder hangt hele nachten op de bank want kan volgens haar niet slapen van de rugpijn en ligt dan tot minstens 12 uur in bed ( dan geen rugpijn?) en zit dan te hangen en gaat om 17:00 uur boodschappen doen. Zij is ook de reden dat mijn telefoon uit staat als ik ga slapen want ze belde of appte gerust op doordeweekse dagen na 23:00 uur met onzin( dronken denk ik).
Ik zei " als er nu wat is heb je pech want mijn geluid staat uit".
woensdag 16 april 2025 om 16:33
Ik ga met mijn pensioen echt mijn wekker niet zetten. Dat lijkt me juist heerlijk. Ik lig nu ook de hele dag lekker in bed als ik niets hoef. Soms sta ik pas om 14:00 op. Als ik voor mezelf routines moet gaan creëren hoeft het voor mij al niet meer. Heb een hekel aan dingen moeten. En ben een nachtmens. Sommige mensen willen wat aan de dag hebben, maar die hebben dan weer niets aan de avond.
Mijn moeder zegt soms: oh, ik ben nog helemaal niet op gang gekomen, moet me nog aankleden, het is al 11:30!! Dan zeg ik ook, je hebt lekker de tijd aan jezelf, waarom maak je je daar druk om. Doe lekker rustig aan als dat vandaag goed voelt.
Mijn moeder zegt soms: oh, ik ben nog helemaal niet op gang gekomen, moet me nog aankleden, het is al 11:30!! Dan zeg ik ook, je hebt lekker de tijd aan jezelf, waarom maak je je daar druk om. Doe lekker rustig aan als dat vandaag goed voelt.
woensdag 16 april 2025 om 17:40
Maar waar trek je dan de grens. Mijn buurvrouw van 83 heeft laatst een nieuwe heup gekregen omdat ze gewoon veel pijn had. Ze is nog helemaal zelfredzaam, heeft veel plezier in het leven, moet je dan zeggen : Sorry, U bent te oud?
Wat mijzelf betreft, ik ben ver in de 60, denk nu dat ik bij een niet te genezen kankerdiagnose geen ingrijpende behandelingen zou willen, maar als het zover komt weet je toch niet hoe je reageert.
woensdag 16 april 2025 om 18:44
Dat is een ethische kwestie nattuulijk. Ik zie echter om mij heen ook kunst en vliegwerk bij hoog bejaarden die uiteindelijk overlijden kort na de intensieve behandeling. Soms wil een oudere niet meer, maar zet de familie druk. Aan de ene kant een zegen dat hier heel veel mogelijk is, maar een mens mag niet snel meer overlijden.Elizabethie schreef: ↑16-04-2025 17:40Maar waar trek je dan de grens. Mijn buurvrouw van 83 heeft laatst een nieuwe heup gekregen omdat ze gewoon veel pijn had. Ze is nog helemaal zelfredzaam, heeft veel plezier in het leven, moet je dan zeggen : Sorry, U bent te oud?
Wat mijzelf betreft, ik ben ver in de 60, denk nu dat ik bij een niet te genezen kankerdiagnose geen ingrijpende behandelingen zou willen, maar als het zover komt weet je toch niet hoe je reageert.
woensdag 16 april 2025 om 20:04
Dat klinkt goed allemaal. Leuk dat je nog een carrièreswitch hebt gemaakt! Wie weet ben je een inspiratie voor anderen.Misssunshine schreef: ↑14-04-2025 17:13Graag wil ik ook nog graag even de andere kant belichten. Volgens mij kan niemand zeggen hoe hij/zij wordt als je ouder wordt. Ik ben net 59 geworden, heb een dochter van net 16, heb een paar jaar geleden nog een hele carrièreswitch gemaakt en ben nog steeds aan het groeien in mijn baan. Zo start ik in september een nieuwe opleiding omdat ik een extra functie erbij heb gekregen. Ook heb ik het gevoel dat ik hartstikke bij blijf door mijn dochter. Mijn dochter vindt me een hippe moeder.
En toch merk ik bij mezelf ook steeds vaker dat ik het fijn vind om thuis te zijn, dat veel dingen niet meer zo belangrijk zijn en ben ik in sommige dingen ook angstiger geworden. Lichamelijk mankeer ik ook het een en ander maar daar merken niet veel mensen wat van. Ik vind mezelf ook soms wat minder flexibel geworden, mijn wereld maak ik soms bewust wat kleiner omdat ik erg geniet van het thuis zijn. Vroeger was ik echt wel anders. Soms merk ik ook dat ik wat negatiever word, daar probeer ik wel op te letten. Ik zou het echt vreselijk vinden als mijn dochter straks zo negatief over mij gaat praten omdat ik misschien minder wil of kan.
Ik herken overigens helemaal niet dat boomers geen zelfreflectie hebben, ik zie dat eigenlijk wel bij alle generaties in meer of mindere maten. Ik heb voor mijn werk een workshop Omgaan met generatieverschillen gedaan en zie dat er van alle generaties verwijten zijn naar een andere generatie.
Nou ja wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het mooi zou zijn als we soms met wat meer mildheid naar de ander kunnen kijken. Ik hoop dat mijn dochter dat later wel kan, net zoals ik nu met mildheid naar haar puberperikelen probeer te kijken.
woensdag 16 april 2025 om 21:06
Ik ben ontzettend benieuwd wat het verschil tussen oud worden voor de huidige en nieuwere generatie gaat worden. Zo denk ik dat wij veel meer met sport, en gezondheid in het algemeen bezig zijn. Daarnaast doen we meer aan zelfreflectie, waardoor we sneller dingen herkennen en daarop correct kunnen reageren
woensdag 16 april 2025 om 22:00
Dat lijkt me niet iets dat je zo kunt stellen. We bespreken hier de zeurders, maar van die generatie zijn er ook genoeg die helemaal niet zo zijn. En van de huidige generatie sport ook niet iedereen, genoeg jonge mensen geven niets om hun gezondheid en zelfreflectie is ook niet iedereen gegeven.Introvert34 schreef: ↑16-04-2025 21:06Ik ben ontzettend benieuwd wat het verschil tussen oud worden voor de huidige en nieuwere generatie gaat worden. Zo denk ik dat wij veel meer met sport, en gezondheid in het algemeen bezig zijn. Daarnaast doen we meer aan zelfreflectie, waardoor we sneller dingen herkennen en daarop correct kunnen reageren
donderdag 17 april 2025 om 04:58
Ik vind het altijd wel schattig als mensen hun hele generatie allerlei positiefs toedichten en oudere en/of jongere generaties afserveren. Het is niet heel anders dan mensen die complete genders, nationaliteiten en zelfs huidskleuren zo op één hoop gooien. Jezelf een hoge mate van zelfreflectie toedichten vind ik in die context ronduit hilarisch
Oh, Spike, how could you ever know what it's like to be totally obsessed with a pony only to find out they're obsessed with somepony else?
donderdag 17 april 2025 om 06:22
Introvert34 schreef: ↑16-04-2025 21:06Ik ben ontzettend benieuwd wat het verschil tussen oud worden voor de huidige en nieuwere generatie gaat worden. Zo denk ik dat wij veel meer met sport, en gezondheid in het algemeen bezig zijn.
Dat denk ik dus helemaal niet. In mijn omgeving wordt door 50+ weinig gesport.
Daarnaast doen we meer aan zelfreflectie, waardoor we sneller dingen herkennen en daarop correct kunnen reageren
Als generatie?
Ik zie in mijn omgeving toch heel veel voorbeelden van niet. Ik zie een paar vijftigers die hard op hun weg zijn hun zeurende ouders achterna te gaan.
donderdag 17 april 2025 om 08:28
Dat verschil is straks echt niet groot, zoals wij nu over onze ouders praten, deden mijn ouders ook over hun ouders. Net zoals wij nu over de kinderen van tegenwoordig praten, onze ouders deden niet anders.Introvert34 schreef: ↑16-04-2025 21:06Ik ben ontzettend benieuwd wat het verschil tussen oud worden voor de huidige en nieuwere generatie gaat worden. Zo denk ik dat wij veel meer met sport, en gezondheid in het algemeen bezig zijn. Daarnaast doen we meer aan zelfreflectie, waardoor we sneller dingen herkennen en daarop correct kunnen reageren
Er zijn veel ouderen die nog sporten op hun niveau, die nog een vorm van zelfreflectie en tact hebben, die gezond leven, die niet zeuren. Die verschillen zijn echt niet zo groot door de generaties heen.
donderdag 17 april 2025 om 08:45
Ik denk dat wanneer we ouder worden, we allemaal minder flexibel worden, de een wat minder dan de ander. De een was al nooit zo flexibel en wordt dan misschien nog lastiger. Je wordt ook iets trager, je gezondheid wordt minder, je hersenen werken trager het is logisch dat je dan verandert. En als je 60 of 70 jaar bent, dan gaat het allemaal nog wel, maar hoogbejaard valt voor de meeste niet mee.Introvert34 schreef: ↑16-04-2025 21:06Ik ben ontzettend benieuwd wat het verschil tussen oud worden voor de huidige en nieuwere generatie gaat worden. Zo denk ik dat wij veel meer met sport, en gezondheid in het algemeen bezig zijn. Daarnaast doen we meer aan zelfreflectie, waardoor we sneller dingen herkennen en daarop correct kunnen reageren
Mensen op hele hoge leeftijd begrijpen ook veel niet meer, ze kunnen niet meer goed de dingen onthouden/herkennen en begrijpen vaak ook de context niet. Soms ook mede omdat ze niet goed horen. Zelfreflectie is bij hoogbejaarden echt lastig vind ik. En ik denk ook dat je ze dat niet meer kwalijk kunt nemen. Het wordt er allemaal niet leuker op als je oud wordt.
donderdag 17 april 2025 om 08:54
Haha ja dit dus. Ik moet er ook wat om lachen als ik dit lees. En ik schreef het al eerder, elke generatie denkt dat zij heel anders zijn dan de vorige of de volgende. Dat is al eeuwen zo. Uiteindelijk gaan we allemaal als de tijd verstrijkt toch ook gewoon weer op elkaar lijken in meer of mindere maten.MyLittlePony schreef: ↑17-04-2025 04:58Ik vind het altijd wel schattig als mensen hun hele generatie allerlei positiefs toedichten en oudere en/of jongere generaties afserveren. Het is niet heel anders dan mensen die complete genders, nationaliteiten en zelfs huidskleuren zo op één hoop gooien. Jezelf een hoge mate van zelfreflectie toedichten vind ik in die context ronduit hilarisch
donderdag 17 april 2025 om 08:57
Het heeft ook weinig met een generatie op zich te maken inderdaad. Het verschilt gewoon per persoon en qua instelling die iemand heeft. Ik vind het grappig dat het op een generatie wordt gegooid.pina schreef: ↑16-04-2025 22:00Dat lijkt me niet iets dat je zo kunt stellen. We bespreken hier de zeurders, maar van die generatie zijn er ook genoeg die helemaal niet zo zijn. En van de huidige generatie sport ook niet iedereen, genoeg jonge mensen geven niets om hun gezondheid en zelfreflectie is ook niet iedereen gegeven.
donderdag 17 april 2025 om 09:47
Dat 50 plussers wellicht minder naar de sportschool gaan kan ik nog wel begrijpen, wij zijn daar niet mee opgegroeid. Wel ga ik [ en menig ander oudere ] elke dag flinke stukken wandelen en/of fietsen. Is ook sporten toch?
En dan wat het kleiner wordende wereldje.....zoals ik het zelf ervaar, op een gegeven moment heb je het gevoel dat je alles al wel een keer gezien, gehoord en ervaren hebt. Je kent de klappen van de zweep zal ik maar zeggen. Je gaat meer je eigen tempo bepalen, laat je niet meer zo mee slepen door de gekte van alledag. Je bent niet meer zo snel onder de indruk van wat er om je heen gebeurt, wetende dat het meestal wel los loopt. De mening van anderen , buiten je eigen kring , daar kan je echt niet meer van wakker liggen. Het doet me niets meer.
De drukte, de ratrace om het zo maar eens te noemen ga je weg duwen. Dagen alleen thuis zitten met een goed boek, een mooie docu of werken in de tuin of een lekkere wandeling, foto;s rangschikken, computeren, heerlijk. Daar kan ik erg van genieten. Het hoeft voor mij niet meer zo groots en meeslepend te zijn.
Ik heb bereikt wat ik wilde bereiken en heb een fijn leven. Ik ben tevreden.
En dan wat het kleiner wordende wereldje.....zoals ik het zelf ervaar, op een gegeven moment heb je het gevoel dat je alles al wel een keer gezien, gehoord en ervaren hebt. Je kent de klappen van de zweep zal ik maar zeggen. Je gaat meer je eigen tempo bepalen, laat je niet meer zo mee slepen door de gekte van alledag. Je bent niet meer zo snel onder de indruk van wat er om je heen gebeurt, wetende dat het meestal wel los loopt. De mening van anderen , buiten je eigen kring , daar kan je echt niet meer van wakker liggen. Het doet me niets meer.
De drukte, de ratrace om het zo maar eens te noemen ga je weg duwen. Dagen alleen thuis zitten met een goed boek, een mooie docu of werken in de tuin of een lekkere wandeling, foto;s rangschikken, computeren, heerlijk. Daar kan ik erg van genieten. Het hoeft voor mij niet meer zo groots en meeslepend te zijn.
Ik heb bereikt wat ik wilde bereiken en heb een fijn leven. Ik ben tevreden.
donderdag 17 april 2025 om 12:02
Maar ik snap de irritatie heel goed. Je ouders bezoeken is niet altijd meer leuk en gezellig. En ik denk ook wel, hoe ouder, hoe moeizamer.
Zeker als iemand boven de 80/90 komt, het wordt vaak eenrichtingsverkeer, je moet alles honderd keer tot in den treure vertellen en uitleggen en vaak als je net op het punt staat te vertrekken dan komt er nog iets en moet je nog iets doen of regelen.
En ze zijn ook altijd alles kwijt.
Zeker als iemand boven de 80/90 komt, het wordt vaak eenrichtingsverkeer, je moet alles honderd keer tot in den treure vertellen en uitleggen en vaak als je net op het punt staat te vertrekken dan komt er nog iets en moet je nog iets doen of regelen.
En ze zijn ook altijd alles kwijt.

donderdag 17 april 2025 om 13:05
Sporten was toen mijn ouder jong was niet meer dan een balletje trappen. Ik weet nog dat mijn moeder eind jaren '80 naar aerobics ging en mijn vader aan hardlopen deed en later naar de fitness ging (wat super nieuw was). En het was allemaal heel anders dan het nu is!
Nu zijn zij in de 70, maar voor die generatie was het echt niet een onderdeel van hun normale leven.
Ze wandelen wel en fietsen ook wel, maar het is echt een andere benadering dan voor mensen van mijn leeftijd. Daarbij moet je niet vergeten dat wandelen en fietsen gewoon heel gezond is.
Nu hoort sport er toch vaak wel bij of je het nu leuk vindt of niet. Aan de andere kant, mijn ouders hadden allebei vanaf vrij jong een fysieke baan, terwijl ik een kantoorbaan heb. Dat scheelt.
kataravrouw, wat je zegt. Vaak als je ouder wordt, dan hoef je niet zo nodig meer. Omdat je het al gezien en gedaan hebt of omdat je gewoon durft te zeggen dat je ergens geen zin in hebt.
Nu zijn zij in de 70, maar voor die generatie was het echt niet een onderdeel van hun normale leven.
Ze wandelen wel en fietsen ook wel, maar het is echt een andere benadering dan voor mensen van mijn leeftijd. Daarbij moet je niet vergeten dat wandelen en fietsen gewoon heel gezond is.
Nu hoort sport er toch vaak wel bij of je het nu leuk vindt of niet. Aan de andere kant, mijn ouders hadden allebei vanaf vrij jong een fysieke baan, terwijl ik een kantoorbaan heb. Dat scheelt.
kataravrouw, wat je zegt. Vaak als je ouder wordt, dan hoef je niet zo nodig meer. Omdat je het al gezien en gedaan hebt of omdat je gewoon durft te zeggen dat je ergens geen zin in hebt.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in