Over vriendschappen gesproken...

15-11-2011 10:21 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk heb ik niet zoveel moeite met contact máken, heb meer moeite met leuk contact houden dus wat ik me heel erg afvraag...

Hoeveel mensen hebben jullie om je heen bij wie je echt jezelf kan zijn, die net zo geïnteresseerd zijn in jou als jij in hen bent, die op hetzelfde niveau denken en praten als jij, bij wie je niet alleen altijd terecht kan, maar ook echt het gevoel hebt dat je begrepen wordt?

Ik besef dat ik erg gevoelig kan zijn, dat ik wellicht veeleisend ben, misschien een beetje te serieus zo af en toe, denk wel dat dat dingen moeilijker maakt, maar vraag me dus af hoe dit zit bij anderen.

Ben overigens niet zo zeer op zoek naar tips en tricks, ben op dit moment vooral benieuwd naar ervaringen van anderen
quote:butterfly_lila schreef op 15 november 2011 @ 11:39:

Ja ik heb 8 vriendinnen, maar daarvan 4 waar ik echt mezelf wel bij kan zijn.

Dan heb je dus 4 vriendinnnen?

Bij de andere maak ik me vaak druk of ze me nog wel aardig vinden/leuk vinden. Dit zijn dan ook vriendinnen die ik niet zelf heb gekozen, maar die ik heb leren kennen via m'n vriend. Dat is altijd erg gezellig, maar zij zijn stukje ouder en best hard in oordelen over anderen.. Waardoor ik vaak stukje onzekerder ben bij hun. Echter toen ik ergens mee zat, hebben ze veel geluisterd. Dus het zijn wel lieverds, het zit meer bij mezelf dan... Ik ben gewoon wat onzeker daarover.Lieverd, dat ligt niet aan jou. het zijn gewoon geen vriendinnen maar de kennissen van jouw vriend, niks meer niks minder. Accepteer dat en je hebt niks meer om onzeker over te zijn.
quote:bloemetje77 schreef op 15 november 2011 @ 11:50:

[...]

Lieverd, dat ligt niet aan jou. het zijn gewoon geen vriendinnen maar de kennissen van jouw vriend, niks meer niks minder. Accepteer dat en je hebt niks meer om onzeker over te zijn.

Ja.. Ik denk dat als ik dat zo denk, mezelf inderdaad niet meer zo druk maak... Nog nooit zo bekeken .. Misschien moet ik dat wat meer gaan leren. Thanks bloemetje!! We doen wel veel dingen we spreken ook buiten de vriendengroep af enzo. Sowieso één keer in de drie weken samen eten enzo. Maar toch heb ik niet het gevoel dat ik volledig mezelf kan zijn, zonder dat daar over wordt geoordeeld. Snap je wat ik bedoel?

En ik heb ooit iets gelezen over twee verschillende soorten vriendschappen:

1. De vrienschappen die ontstaan omdat je dezelfde interesses hebt of van dezelfde dingen houdt: bijvoorbeeld een shop/stap/tennisvriendin.

2. De vriendschappen die ontstaan omdat je van elkaar houdt: je kan bij elkaar lachen, huilen etc..

Zo'n type 1 noem ik het maar even, kan natuurlijk een type 2 worden Maar soms zie je ook dat als je niet meer die interesse deelt (bijvoorbeeld de één gaan minder stappen ofzo vanwege gezin), dat de vriendschap dan ook verwaterd.

Misschien kun je zo eens naar je vriendschappen kijken TO. Ik vind het best logisch klinken
quote:bloemetje77 schreef op 15 november 2011 @ 11:37:

[...]

Wat bedoel je dan precies? Ben je hoger opgeleid, emotioneel verder ontwikkeld, heb je intellectuele hobby's die je graag wil delen?

Als jij met mensen over Sartre of je emoties wil praten dan moet je gewoon gaan studeren, verhuizen, naar lezingen gaan, lid worden van een debatclub, filosofieclub, yoga, therapiegroepje, kookclubje weet ik wat.

Maar dat staat toch los van vriendschap? Je houdt gewoon je oude vrienden en zoekt er wat nieuwe bij die meer op een lijn liggen met je op andere dingen.

Ik ben ook bewust naast mijn vrienden weer gaan studeren en heb daar mensen ontmoet, ook omdat ik behoefte had dat te delen , wat niet met mijn vrienden kan. Die kijken me glazig aan als ik vertel over mijn studie. Geeft niet, met hun deel ik andere dingen.

Maar misschien bedoel jij iets anders met niveau? Kan je het concreter maken? Wat zoek je?

Wat ik met niveau bedoel, moeilijk omdat in een paar woorden te typen.

Misschien ben ik niet gemaakt voor fora, vind het toch wel verrekte moeilijk om dingen zo even te benoemen...

Ik ben niet zozeer hoogopgeleid maar vind het wel fijn om in gezelschap te zijn van mensen die ook snel denken, makkelijk linken en in staat zijn dingen te zien in een groter plaatje.

Denk Hoop dat dat redelijk omschrijft wat ik bedoel met dat niveau.

Maar nu gaat het toch over mij, dat was niet helemaal de bedoeling
quote:butterfly_lila schreef op 15 november 2011 @ 11:56:

[...]

Ja.. Ik denk dat als ik dat zo denk, mezelf inderdaad niet meer zo druk maak... Nog nooit zo bekeken .. Misschien moet ik dat wat meer gaan leren. Thanks bloemetje!! We doen wel veel dingen we spreken ook buiten de vriendengroep af enzo. Sowieso één keer in de drie weken samen eten enzo. Maar toch heb ik niet het gevoel dat ik volledig mezelf kan zijn, zonder dat daar over wordt geoordeeld. Snap je wat ik bedoel?

En ik heb ooit iets gelezen over twee verschillende soorten vriendschappen:

1. De vrienschappen die ontstaan omdat je dezelfde interesses hebt of van dezelfde dingen houdt: bijvoorbeeld een shop/stap/tennisvriendin.

2. De vriendschappen die ontstaan omdat je van elkaar houdt: je kan bij elkaar lachen, huilen etc..

Zo'n type 1 noem ik het maar even, kan natuurlijk een type 2 worden Maar soms zie je ook dat als je niet meer die interesse deelt (bijvoorbeeld de één gaan minder stappen ofzo vanwege gezin), dat de vriendschap dan ook verwaterd.

Misschien kun je zo eens naar je vriendschappen kijken TO. Ik vind het best logisch klinken

Mooie woorden Bloemetje! (in post hiervoor)

En ja idd, Butterly, ik zie nu in dat ik toch wel verkeerde seintjes geef, en dat ik dingen anders moet benaderen!

Vind type1 en type 2 ook wel een goeie.
Ik denk dat ik wel begrijp wat je met hetzelfde niveau bedoelt.

Ik heb juist moeite met het maken van contacten. Dat komt denk ik omdat ik heel selectief te werk ga. Ik wil met vriendinnen op hetzelfde niveau zitten. Anders hoeft het van mij niet. Het onderhouden van contacten gaat me daardoor stukken beter af. Maar het is wel even zoeken naar de juiste vriendinnen.
quote:nike schreef op 15 november 2011 @ 12:17:

Maar het is wel even zoeken naar de juiste vriendinnen.Eigenlijk is dat ook heel logisch, want een partner kies je ook niet zomaar uit.. Terwijl je met vriendinnen net zo'n waardevolle relatie opbouwt of op wil bouwen, in ieder geval
quote:nike schreef op 15 november 2011 @ 12:17:

Ik denk dat ik wel begrijp wat je met hetzelfde niveau bedoelt.

Ik heb juist moeite met het maken van contacten. Dat komt denk ik omdat ik heel selectief te werk ga. Ik wil met vriendinnen op hetzelfde niveau zitten. Anders hoeft het van mij niet. Het onderhouden van contacten gaat me daardoor stukken beter af. Maar het is wel even zoeken naar de juiste vriendinnen.

Denk dus dat ik net als jij (te?) selectief ben, met contact maken bedoel ik dus meer dat ik makkelijk een praatje maak...ik pas me aan aan de ander, maar het verder laten gaan dan dat, daar komt mijn selectie om de hoek kijken.

Fijn dat het al wel stukken beter gaat joh!
quote:butterfly_lila schreef op 15 november 2011 @ 12:37:

[...]

Eigenlijk is dat ook heel logisch, want een partner kies je ook niet zomaar uit.. Terwijl je met vriendinnen net zo'n waardevolle relatie opbouwt of op wil bouwen, in ieder geval
quote:Aubrey schreef op 15 november 2011 @ 11:37:

Hoop dat je er wat aan hebt, MissMiller.*Vind ik leuk.
Misschien dat level duidelijker is, hetzelfde level, klinkt dat niet 'breder' dan hetzelfde niveau? (Minder gericht op opleiding maar meer op levenswijze?)

Zo, en nu ben ik echt weg, fijne rest van de dag en bedankt voor jullie reacties!
quote:missmiller schreef op 15 november 2011 @ 13:10:

Misschien dat level duidelijker is, hetzelfde level, klinkt dat niet 'breder' dan hetzelfde niveau? (Minder gericht op opleiding maar meer op levenswijze?)

Zo, en nu ben ik echt weg, fijne rest van de dag en bedankt voor jullie reacties!

Qua vriendschappen vind ik EQ belangrijker dan IQ. Dus in elkaars belevingswereld kunnen inleven (en voelen).

Fijne dag!
quote:Aubrey schreef op 15 november 2011 @ 13:16:

[...]

Qua vriendschappen vind ik EQ belangrijker dan IQ. Dus in elkaars belevingswereld kunnen inleven (en voelen).

Eens!

En een fijne dag!
Heb 1 vriendin en dan nog vrij oppervlakkig en dan nog wat kennissen die ik wel eens spreek. Waar het bij mij aan ligt? ik denk dat het te maken heeft dat ik niet snel mensen ontmoet, en als ik ze ontmoet het moeilijk vind om de vriendschap te behouden, doe dan vaak TE goed mijn best en daar knappen mensen op af, ik ben meestal degene die moeite doet voor een vriendschap en het kan niet van 1 kant komen. Denk dat het er ook aan ligt dat ik geen al te makkelijk leven heb en niet altijd positief in elkaar zit, dat willen mensen vaak niet, mensen zoeken vaak iemand om mee te lachen en verder niet, dat is me vaak opgevallen. Ik vind dat vrienden er zijn om mee te lachen en te huilen alleen ik moet ze nog vinden .
Als het niet kan zoals het moet
dan moet het maar zoals het kan !
quote:Aubrey schreef op 15 november 2011 @ 13:16:

[...]

Eens, en dat is dus wat ik bedoel met levenswijze (als ik het nou belevingswijze noem, dan lijkt het er zelfs op ) hoe sta je in het leven, en dus ook..hoeveel moeite doe je om je in te leven in een ander, maar minstens zo belangrijk, ben je in staat om je in te leven in de ander?
quote:trietrie schreef op 15 november 2011 @ 13:44:

Heb 1 vriendin en dan nog vrij oppervlakkig en dan nog wat kennissen die ik wel eens spreek. Waar het bij mij aan ligt? ik denk dat het te maken heeft dat ik niet snel mensen ontmoet, en als ik ze ontmoet het moeilijk vind om de vriendschap te behouden, doe dan vaak TE goed mijn best en daar knappen mensen op af, ik ben meestal degene die moeite doet voor een vriendschap en het kan niet van 1 kant komen. Denk dat het er ook aan ligt dat ik geen al te makkelijk leven heb en niet altijd positief in elkaar zit, dat willen mensen vaak niet, mensen zoeken vaak iemand om mee te lachen en verder niet, dat is me vaak opgevallen. Ik vind dat vrienden er zijn om mee te lachen en te huilen alleen ik moet ze nog vinden .

Dat is wel lastig Trietrie, snap van jou dat je het dan vast grijpt en van de ander dat het kan benauwen.

Misschien kan je leren om op dat punt heel bewust te werk te gaan, dat je heel bewust een beetje afstand houdt, mits het niet ten koste gaat van je enthousiasme, dat zou dan weer jammer zijn...maar doseren dus.

Klinkt dan ook weer zo makkelijk he?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven