‘Oversociale’ vriend irritatie

10-01-2023 13:09 92 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Mijn vriend en ik hebben het heel fijn samen. We gaan volgende maand samen wonen en zien echt een toekomst samen. Nou is er bij mij alleen 1 ding waarvan ik merk dat ik me er soms meer aan begin te irriteren en dat is hoe mijn vriend zich gedraagt in sociale settings waar we samen zijn. Ten eerste omschrijft mijn vriend zichzelf als iemand die er heel erg van geniet om contact met iedereen om hem heen te hebben. Hij knoopt graag praatjes aan met vreemden, kijkt op straat altijd iedereen vriendelijk aan en zegt dat mensen zich altijd heel snel bij hem op hun gemak voelen en dat hij dat terug krijgt. Hij zegt dat hij vrijwel iedereen mag en aardig vindt en altijd wel een soort gemene deler kan vinden om een leuk gesprek te hebben en al snel het leuke in mensen ziet en makkelijk een goede connectie met mensen heeft. Op zich geen verkeerde eigenschap, maar soms wel irritant dat hij dat dan zo moet benoemen en er als het ware mee ‘pocht’, maar ach. Ik ben wat anders daarin. Ben zeker wel sociaal, heb veel vrienden. Maar ik voel vrijwel nooit de behoefte met een vreemde zomaar een praatje aan te knopen, kijk ook echt niet iedereen aan op straat en als ik op een feestje geen klik voel met iemand ga ik zeker niet mijn best doen een gemene deler te vinden voor een leuk gesprek maar dan ga ik even naar het toilet en daarna bij iemand staan met wie ik wel een klik voel.
Soms voelt hoe mijn vriend in sociaal contact dan ook wat geforceerd en neppig, ik snap niet hoe het kan dat je met vrijwel iedereen wel een klik hebt.
Maar dat is tot daar aan toe, soms leidt het voor mijn gevoel ook wel eens tot genante situaties.
Voorbeeld; we hadden een heel groot familiefeest. Legio mensen waar je mee kon praten. Uiteindelijk brengt mijn vriend (40+) dan de hele avond ‘supergeinteresseerd’ door met mijn achternichtje van 16. Ik vermaakte me prima en het was een superleuke avond. Na afloop zegt hij dan bijna opschepperig ‘ach ja, ik heb me maar even over je achternichtje ontfermt want ze zat er zo verloren bij tussen al die volwassenen. Hele avond heel leuk gesprek gehad daar en daar over. Wist je dat ze dit en dit doet? (Dat weet ik dan allang). Op een gegeven moment kwam je tante er ook bij en zei dit en dit en toen maakte ik deze grap en moesten ze heel hard lachen’.

Aan de ene kant leuk dat hij zo zijn best doet, aan de andere kant voelt het gênant dat mijn 40+ Vriend de hele avond zo ‘opgaat’ in een 16-jarig meisje. Ik weet dat er absoluut niks achter zit en dat het vriendelijk bedoelt is, maar hoe komt het over? Zo zijn er meer momenten waarin hij vanuit zijn ‘oversociale’ kant net iets te joviaal, te geïnteresseerd doet tegen vrouwen. Let wel; ik heb 0 twijfel over zijn intenties, het is goed bedoelt en ik bedoel dit niet jaloers en hij doet dit ook wel bij mannen. Maar ergens voelt het gênant dat mijn vriend zo overdreven aardig doet tegen vrouwen. Niet omdat ik onzeker ben over onze relatie, wel omdat ik vindt dat het niet netjes overkomt richting mij en onze relatie.
Ik weet nou niet of dit aan mij ligt en dat ik een zure oude pruim ben, of dat ik dit met mijn vriend moet bespreken. Hij zegt namelijk altijd dat hij het superleuk vindt om met mij mee te gaan naar sociale settings met mensen die belangrijk voor me zijn omdat hij zijn best wil doen om ook een band op te bouwen met die mensen. En dat is inderdaad wat ik zie; een lieve man die zo hard zijn best doet om aardig te doen dat het soms gênant en lichtelijk ongepast is. Maar ik ben bang dat als ik dit zeg, ik hem voor mijn hoofd stoot. Ben daarom erg benieuwd naar jullie visie.
Om eerlijk te zijn zie ik het probleem niet zo. Tenzij je nichtje of tante aangeven dat ze het ongemakkelijk vonden. Maar als dat niet zo is... wat is dan precies je probleem? Hij is te vriendelijk?
Maar IS het ook echt ongepast en genant of ervaar jij dat zo ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Als hij hetzelfde ( ga ik even uit van heel normaal vriendelijk en gezellig) gedrag zonder ongepaste opmerkingen en aanrakingen heeft, bij andere mensen, ook die van eigen geslacht en van zijn eigen leeftijd ect, zie ik het probleem niet.
lucifee2023 wijzigde dit bericht op 10-01-2023 13:22
24.42% gewijzigd
Jaja.
Hoe zou je dan willen dat hij is op sociale evenementen?

Ik zie er niets verkeerds in. Dit is zijn manier om ergens een leuke tijd te hebben en hij bespreekt dat net zo enthousiast na bij jou.
Ik doe het zelf ook vaak ; een poosje bij iemand gaan zitten die verder geen aansluiting heeft.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik ga ook wel eens bewust praten met iemand die er anders maar bij hangt.
Jaja.
Ik vind wel dat je zeurt en erg onzeker overkomt. Als dat 16 jarige achternichtje van jou nou je oudtante van 61 was, was je dan nog steeds zo geïrriteerd? Volgens mij ben jij gewoon jaloers dat hij zo makkelijk kan omgaan met vrouwen en voel je je daarom bedreigd. Als hij zo omging met voornamelijk mannen zou jij je dan nog steeds zo voelen? Ik zou als ik jou was iets doen aan je onzekerheid en jaloezie.
Hoe lang zijn jullie samen? Kan het zijn dat hij zich als persoon bijna alleen maar identificeert als deze eigenschap en het er daarom zo veel overgaat?
Lijkt mij vooral vermoeiend om dit steeds aan te moeten horen.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Ik zou op zn minst een klein beetje verbaasd zijn als hij echt de hele avond bij een 16 jarige staat. Op zich niks mis mee, maar als het een groot familiefeest is vind je het misschien ook leuk als ie even bij jou staat en jullie ,eventueel samen, ook andere familieleden spreken. Bedoel je dat? Dat ie nu heel de avond alleen haar gesproken heeft? Meestal haak je na een tijdje wel af en ga je nog even met iemand anders in gesprek.

Nou ja, ik herken het totaal niet. Zowel mn man als ik zijn redelijk introvert, praten niet makkelijk met vreemden, zijn beiden geen echte praters (of ik moet ze goed kennen, dan gaat dat prima). Het klinkt voor mij wat overdreven, met iedereen een klik hebben en het superleuk vinden om met mensen een band op te bouwen etc. Maar ook wel weer makkelijk, ik vind het wel eens vervelend dat ik geen vlottere, spontanere babbel heb.
tulpje22 wijzigde dit bericht op 10-01-2023 13:32
3.96% gewijzigd
Oh grappig, ik las dat het 'probleem' was dat hij steeds maar weer benoemt dat hij zo sociaal is en zij daar een beetje moe van wordt, maar ik ben zo te zien de enige :)
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Moedernooitgenoeg schreef:
10-01-2023 13:22
Ik vind wel dat je zeurt en erg onzeker overkomt. Als dat 16 jarige achternichtje van jou nou je oudtante van 61 was, was je dan nog steeds zo geïrriteerd? Volgens mij ben jij gewoon jaloers dat hij zo makkelijk kan omgaan met vrouwen en voel je je daarom bedreigd. Als hij zo omging met voornamelijk mannen zou jij je dan nog steeds zo voelen? Ik zou als ik jou was iets doen aan je onzekerheid en jaloezie.
Die indruk krijg ik niet echt, meer dat ze het irritant vindt dat hij steeds zo overdreven benoemt hoe sociaal hij is. Ik denk dat ze het niet half zo irritant zou vinden zonder die zinnen als 'ik kan met iedereen wel een gemeenschappelijke deler vinden', 'ik heb me maar even over X ontfermd' plus een reconstructie van het gesprek en alle grappen die hij maakte.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Roxy21 schreef:
10-01-2023 13:29
Oh grappig, ik las dat het 'probleem' was dat hij steeds maar weer benoemt dat hij zo sociaal is en zij daar een beetje moe van wordt, maar ik ben zo te zien de enige :)
Nee hoor, zo las ik het ook.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Heeft je vriend echt heel de avond alleen met je nichtje van 16 gepraat?
Ik ook wel hoor, vond alleen voorbeeld van het genante dan weer niet per se heel sterk.

Het kan ook dat jullie gewoon niet bij elkaar passen. Het kan prima werken als een extravert is en de ander niet. Echt niet.

Maar je vind hem soms nep, je stoort je aan zijn gedrag en gepoch.

Dat voelt alsof je gewoon niet zo lekker matcht.
Jaja.
Snoesje83 schreef:
10-01-2023 13:33
Heeft je vriend echt heel de avond alleen met je nichtje van 16 gepraat?
En is praten hetzelfde als er helemaal in op gaan?
Jaja.
Roxy21 schreef:
Nope, je bent niet de enige.
blijfgewoonbianca schreef:
10-01-2023 13:20
Ik doe het zelf ook vaak ; een poosje bij iemand gaan zitten die verder geen aansluiting heeft.
Ik ook! Maar ik probeer dan op een gegeven moment diegene wel te betrekken bij andere gesprekken. En blijf niet heel de avond bij die ene persoon.
Roxy21 schreef:
Nee hoor, dat lees ik ook. Daar zou ik ook wel moe van worden. En zou dit dan ook bespreken met m'n partner.
Oh ik snap je goed TO, het klinkt als narcistisch gedrag, dat pochen. Hoe hij zichzelf wel even opoffert voor een verlegen nichtje, maar wel alleen als het ook gezien en bewonderd wordt.
Ik zou gek worden van zo'n vriend. Over het nichtje zou ik me weer geen zorgen maken, ik verwacht beslist geen verkeerde intenties, sommige mensen willen gewoon de hele dag sociaal bezig zijn. Ze praten met iedereen die maar wil luisteren, bekenden, onbekenden, het maakt niet uit. Ik ken ook zulke mensen: je bent leuk met ze op pad, maar ze staan de hele tijd enthousiast te beppen met voorbijgangers. Heel irritant vind ik dat.
Roxy21 schreef:

Zo lees ik het ook hoor. Mijn man is ook zo sociaal, en kan met zoveel mensen babbelen. Vooral ook met kinderen dus op familiefeestjes is hij altijd de leuke oom die met de kleintjes in de weer is en goocheltrucjes doet en zo. Dat is altijd welkom. Met vrouwen kan hij ook goed overweg, met mannen hangt een beetje van het type man af (hij heeft bv niks met auto's en voetbal en haakt dan al snel af).

Hij heeft gelukkig wat minder de neiging om te pochen erover, dat zou ik wel irritant vinden als dat zo was. Wel eens dat hij met nicht Gerda zat te kletsen en dan achteraf "Goh ik snap niet dat de hele familie nicht Gerda mijdt hoor, het is een leuk mens en ik heb uren met haar zitten kletsen" en dan denk ik "Tja, maar jij hebt nicht Gerda nu één keer meegemaakt, wacht maar tot je haar langer kent." of dat hij soms de neiging heeft een beetje te gaan lopen uitleggen "je moet gewoon eens vragen naar haar haakwerk en dan wordt het vanzelf een leuk gesprek hoor". Jaahaa, maar jij bent gewoon een veel grotere kletskous dan ik, ik houd gewoon niet zo van mensen ;-D.

Maar in de loop der tijd is het vanzelf wat minder geworden gelukkig.
Harba lorifa
Je hoeft geen kerel he? Als ik zo je topics zie....
Sommige mensen zijn echt blij met alles wat ademt.

En dan zijn er mensen die heel erg goed kunnen doen alsof ze goed met andere mensen op kunnen schieten, die kunnen met iedereen babbelen zonder dat ze die persoon écht leuk vinden/interesse hebben, maar gewoon omdat ze dat liever hebben dan awkward silences, en dan achteraf horen wat voor maf mens dat was. Blijkt dat ze al die tijd de schijn op liepen te houden.
Sjulia schreef:
10-01-2023 13:39
Oh ik snap je goed TO, het klinkt als narcistisch gedrag, dat pochen. Hoe hij zichzelf wel even opoffert voor een verlegen nichtje, maar wel alleen als het ook gezien en bewonderd wordt.
Dat lees ik niet. Kan zijn dat ie er gewoon oprecht van geniet om mensen te leren kennen en op hun gemak te stellen en er daarom graag over praat.
Dat doet ie misschien wel iets te enthousiast en ik zou er ook wel eens moe van worden, maar ik lees geen verkeerde intenties verder.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven