passief agressief zwijgen, overgevoelig of niet?

26-01-2021 23:00 470 berichten
Met het risico genadeloos kritiek te krijgen, probeer ik toch eens wat meningen te vragen. Of herkenning. Of tips hoe te reageren.

Ik merk nl. dat bepaald gedrag in mijn allergiezone zit en neig ernaar mezelf boos te gaan voelen, wat natuurlijk olie op het vuur is. Als er herkenning is, ben ik benieuwd hoe jullie (anders/beter) reageren.

Korte situatieschets: mijn ex kon makkelijk en snel boos worden, omdat veel dingen die ik zei erg persoonlijk werden voor hem. Doordat ik dit gedrag jarenlang om me heen heb gehad, ben ik daar heel erg allergisch voor geworden. Waar een ander haar schouders ervoor ophaalt en denkt, je zal je bui wel niet hebben, merk ik dat ik dat nu ook al moeilijk kan bij intieme anderen.

Mijn broer en schoonzus (zij is al bijna 30 jaar in mijn leven) zijn eigenlijk mijn enige familie en zij zijn beiden best dominant (ik zelf overigens ook hoor), waarbij mijn schoonzus ook verbaal niet op haar mondje gevallen is.

Nu valt het me de laatste paar jaar steeds vaker op dat mijn schoonzus een trekje heeft, dat lijkt op gedrag van mijn ex. Namelijk als ik met mijn broer een onderwerp bespreek (of met haar) waar zij bijzit en waar zij een andere mening heeft, dan merk ik al heel snel dat ze geirriteerd wordt en dat er een soort snijdende spanning in de lucht gaat hangen. Dan komen er opmerkingen uit haar mond als "ja uh, moet je eens horen", op een pinnig toontje. Ik merk dat dit de gesprekken tussen mij en mijn broer dood slaat, want we voelen beiden dat ze het er niet mee eens is en eigenlijk ook dat ze het maar belachelijk vindt dat wij het daar over hebben en dat we maar liefst het onderwerp moeten afkappen.

De laatste tijd (als in de laatste maanden) probeer ik het gesprek dan open te breken, door te vragen 'raak je hier geirriteerd om? Waarom dan?' en dan komt er vaak zo'n korte bozige reactie. En omdat ik dit sterk herken als gedrag van mijn ex, zet dit meteen bij mij mijn irritatie in. Ik voel me gewoon boos worden op haar en denk dingen als 'rot dan op, ik zit hier met mijn broer te praten, bemoei je er niet mee als het je niet aanstaat' en het maakt dat ik het contact uit de weg probeer te gaan met haar, omdat ik slecht kan dealen met die snelle irritaties van haar uit.

Ik ben er ook vrij gevoelig voor geworden, maar ik kan in 1 middag of avondje bezoek wel 3 a 4 keer zo'n koude ijswind voelen, waarbij ik gewoon wéét ohoh, ik heb weer iets gezegd/gedaan wat haar niet aanstaat.

Hoe gaan jullie om met zo iemand in je omgeving? Begrijp me niet verkeerd, het contact is me dierbaar, ik besef me dat het ook een eigen pijnpunt is, want ik kan best slecht tegen dat geirriteerde (imo) dominante gedrag. Ik had er een grondige hekel aan bij mijn schoonvader, bij mijn ex en nu loop ik er steeds vaker tegenaan bij mijn schoonzus.

Ik weet dat ik dominant ben, maar soms heb ik het gevoel dat er nog altijd baas boven baas is en dat leidt tot conflict en dat wil ik niet. Met mijn broer ga ik dit zeker niet bespreken, want ze is heel goed voor hem, maar heeft thuis duidelijk de broek aan. En ik wil geen onrust veroorzaken in hun huwelijk of ruzie krijgen met mijn broer hierom.
anoniem_354676 wijzigde dit bericht op 27-01-2021 01:00
0.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
26-01-2021 23:00
Met mijn broer ga ik dit zeker niet bespreken, want ze is heel goed voor hem, maar heeft thuis duidelijk de broek aan. En ik wil geen onrust veroorzaken in hun huwelijk of ruzie krijgen met mijn broer hierom.
Waarom zou 1 op 1 aan je broer vragen hoe hij jullie onderlinge dynamiek ziet gelijk leiden tot onrust in hun huwelijk of dat jij ruzie krijgt met je broer? :whut: Zijn analyse van de situatie is wel interessant als je oprecht geïnteresseerd bent.

Verder lijken me de tips van Mirjam heel goed. Jij vindt blijkbaar dat je je veel moet aanpassen, maar ik vind het in gezelschappen eerlijk gezegd vanzelfsprekend om niet te domineren met bepaalde onderwerpen/discussies. Wat mijn eigen familie leuker maakt dan mijn schoonfamilie (waar man zelf ondertussen ook geen contact meer mee heeft) is dat er gewoon oprechte interesse richting elkaar is en het gemeenschappelijk gesprek (zoals je dat in een wat kleiner gezelschap gauw hebt) niet voortdurend wordt gedomineerd door discussies, omdat een paar mensen dat zo leuk vinden.

Nu vind ik niks mis met discussiëren, maar ik heb bij mijn schoonfamilie ervaren hoe vervelend het kan zijn als er de een na de andere discussie wordt gevoerd die ik (met die mensen iig :P ) totaal niet interessant vind. Ik raakte er op zich niet geïrriteerd van, ook omdat het duidelijk een hardnekkige gewoonte was van voor mijn tijd, maar ik kan me daar wel iets bij voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
Tadderak30 schreef:
27-01-2021 09:55
Je doet mij een beetje denken aan mijn eigen schoonzus. Onder de noemer ‘ik bedoel het goed’ voelt zij de ruimte om overal een mening over te geven. Die richt ze dan aan mijn vriend/haar broer, maar gaat natuurlijk net zo goed mij aan.
Ik had een schoonzus die op de meest aardige toon de meest lullige dingen zei. Dat je dan vaak later, als je het gesprek voor jezelf weer afdraaide eigenlijk pas boos werd, terwijl je je tijdens dat gesprek zo’n beetje de verdediging in liet drukken.

“ O, gaan jullie daar-en-daar heen op vakantie ? Ja, ....echt iets voor jullie . “ .
“ Naar de kapper geweest ? Ach, groeit vanzelf weer aan “ .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
diyer schreef:
26-01-2021 23:30
Broer en ik vielen stil, omdat er een ijswind binnenkwam die je bijna kon vastpakken. Ik vroeg of ze zich irriteerde en toen kwam de reactie, "ja hoor eens, ik weet niet of jullie dit nou een zinnig gesprek vinden, maar ik vind het storend en complete onzin!
"Bemoei jij je ff met eigen zaken" en haar volledig op negeerstandje 10 zetten terwijl je doorgaat waar je gebleven was met discussiëren.
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
27-01-2021 09:12
Dit zijn geen open vragen Amber 😉 maar aannames hoe dit gesprek verloopt en zo gaat het allesbehalve.
Waarom zouden er alleen open vragen gesteld mogen worden?
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
27-01-2021 00:32
Zeker. Maar de lezing is dat ik al bij de huisarts was geweest en deze het typeerde als ok. En dat wist hij.
Het is maar een voorbeeldje. Hij voelt zich te vaak ten onrechte verantwoordelijk/aangesproken/schuldig/tekort doen etc. waarbij boosheid voor hem een reactie is waar hij mee kan dealen. Beter dan te voelen wat hem triggert. Tuurlijk gooi ik daarbij ook zeker in bepaalde situaties olie op het vuur. Soms heb ik daar geduld voor, maar ik ben niet het type (ook hier op viva niet) van zoete broodjes bakken. Ik kan me goed voorstellen dat dat tot irritatie kan leiden.

De vraag is alleen: waarom zoveel en zovaak? Of waarom zijn de mensen in mijn omgeving die zelf ook bepaald niet onderdoen in dominantie vaak zo boos op mij? Ik ben stug, zet mijn hakken in het zand en kan dwars liggen als ik me onrecht aangedaan voel. Snap ik, is irritant. Snap dat dat kan leiden tot conflict.
Klinkt niet alsof je leuk gezelschap bent voor je broer en je schoonzus.
Zijn die 'filosofische' gesprekken echt zo interessant of is het een kwestie van gelijk krijgen?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook geen zin hebben in een schoonzus die op regelmatige basis bij mij langs komt om 'filosofische discussies' te houden. Jij noemt j schoonzus een koude ijswind maar het beeld van de sfeer die jij om je heen draagt schept zou mij ook niet passen en zou ik ook totaal niet gezellig vinden. Waarom nodig je je broer niet bij jou uit.
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
27-01-2021 09:41
Een smiley verandert trouwens niet wat je zegt, ook al denk je het er luchtiger mee te maken. Ook in gesprekken geldt dat dat soort fillers niets afdoen aan wat je daadwerkelijk zegt.
Precies.
https://youtu.be/5bafQY0_Bxs
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Boomtak2 schreef:
27-01-2021 10:42
Ik zou ook geen zin hebben in een schoonzus die op regelmatige basis bij mij langs komt om 'filosofische discussies' te houden.
Ik neem aan dat jij je partner wel genoeg respecteert dat hij zelf mag bepalen wie hij wel en niet uitnodigt en wat hij wil bespreken?
Alle reacties Link kopieren
Apollos_Belt schreef:
27-01-2021 10:45
Precies.
https://youtu.be/5bafQY0_Bxs
Die ga ik bewaren, haha wat een goed filmpje. Allerlei 'Pammen" uit mijn leven poppen up. En misschien mijn eigen innerlijke Pam ook wel :-D
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
27-01-2021 10:50
Ik neem aan dat jij je partner wel genoeg respecteert dat hij zelf mag bepalen wie hij wel en niet uitnodigt en wat hij wil bespreken?
Tuurlijk mag dat maar dan moet je daarna niet gaan klagen dat ik geen toneelstukje ga spelen in mijn eigen huis en doe alsof ik het zo gezellig vind. TO vraagt zelf aan schoonzus of ze geïrriteerd is, moet ze dan nee zeggen terwijl het ja is?
Boomtak2 schreef:
27-01-2021 10:52
Tuurlijk mag dat maar dan moet je daarna niet gaan klagen dat ik geen toneelstukje ga spelen in mijn eigen huis en doe alsof ik het zo gezellig vind. TO vraagt zelf aan schoonzus of ze geïrriteerd is, moet ze dan nee zeggen terwijl het ja is?
Dan zijn we het eens denk ik. De sleutel ligt bij de broer van TO aangezien zijn partner en zus in elkaars allergie zitten en hij met beiden een goede relatie wil blijven behouden.
Alle reacties Link kopieren
Vragen of iemand geirriteerd is in de context die TO schetst is ook zo enorm zuigerig. Het is namelijk heel duidelijk dat schoonzus geïrriteerd is.
meisje22 schreef:
27-01-2021 10:57
Vragen of iemand geirriteerd is in de context die TO schetst is ook zo enorm zuigerig. Het is namelijk heel duidelijk dat schoonzus geïrriteerd is.
Ja dat vind ik ook.
Alle reacties Link kopieren
meisje22 schreef:
27-01-2021 10:57
Vragen of iemand geirriteerd is in de context die TO schetst is ook zo enorm zuigerig. Het is namelijk heel duidelijk dat schoonzus geïrriteerd is.
Eens.. bloedirritant
Nou ja.. dat dus..
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
27-01-2021 10:55
Dan zijn we het eens denk ik. De sleutel ligt bij de broer van TO aangezien zijn partner en zus in elkaars allergie zitten en hij met beiden een goede relatie wil blijven behouden.
Dat denk ik ook ja. En accepteren dat de karakters botsen zonder elkaar hierom te veroordelen.
Alle reacties Link kopieren
meisje22 schreef:
27-01-2021 10:57
Vragen of iemand geirriteerd is in de context die TO schetst is ook zo enorm zuigerig. Het is namelijk heel duidelijk dat schoonzus geïrriteerd is.
Ja inderdaad 'Wat is jouw probleem!' achtig.
Niet gericht op oplossen of echt uit belangstelling.
meisje22 schreef:
27-01-2021 10:57
Vragen of iemand geirriteerd is in de context die TO schetst is ook zo enorm zuigerig. Het is namelijk heel duidelijk dat schoonzus geïrriteerd is.
Beetje denigrerend ook vind ik. Zo van laten we even bekijken waarom jij verkeerd reageert.
Alle reacties Link kopieren
Surebaby schreef:
27-01-2021 11:04
Ja inderdaad 'Wat is jouw probleem!' achtig.
Niet gericht op oplossen of echt uit belangstelling.
Precies. Puur gericht om iemand even op de spot te zetten en de discussie weer aan te wakkeren. En dat allemaal terwijl ze te gast is in het huis van degene die ze op zo'n manier aanspreekt.
Alle reacties Link kopieren
Joanjett schreef:
27-01-2021 11:06
Beetje denigrerend ook vind ik. Zo van laten we even bekijken waarom jij verkeerd reageert.
Ook inderdaad. Echt iemand uitdagen tot reactie. Op een hele provocerende manier.
Alle reacties Link kopieren
En dan ook nog 'rot dan op' denken. Waar moet ze naartoe dan?
Maar goed je vroeg om hoe er mee om te gaan... als ik eerlijk ben is het zo dat als er hier familie langs komt of als we ergens op visite gaan dat we aan elkaar vragen hoe het gaat of hoe het met de kinderen op school gaat. Zulk soort dingen. Misschien meer een beetje die kant op gaan met gesprekken in plaats van discussies. Of een spelletje doen met zijn allen.

Omgaan met de irritatie is in mijn ogen symptoombestrijding en het voorkomen van irritatie de enige echte oplossing.

Ik merk dat op verjaardagen discussies ook vaak worden afgekapt door personen die daar niet van houden. Niet omdat ze "baas boven baas" willen zijn maar omdat discussies de sfeer kunnen bederven. Misschien kun je het ook een beetje van die hoek proberen te bekijken. Je weet namelijk niet of je schoonzus baas boven baas wil zijn dat is je eigen interpretatie. Misschien zijn de kinderen al de hele dag druk geweest of heeft ze een drukke dag gehad op werk en dan denk je in de avond rust te hebben en dan is die er niet. Zomaar een ander scenario.
boomtak2 wijzigde dit bericht op 27-01-2021 11:48
43.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als ik jouw berichten lees kom je niet over als leuk gezelschap. Ik ben opgevoed met het feit dat je respect hebt voor een ander en je je netjes gedraagt als je bij anderen op bezoek bent.
Als je je zo gedraagt zoals je hier jezelf omschrijft zou je bij mij thuis eerlijk gezegd niet meer welkom zijn. In mijn eigen huis zpu ik mezelf niet zo laten behandelen.
meisje22 schreef:
27-01-2021 10:57
Vragen of iemand geirriteerd is in de context die TO schetst is ook zo enorm zuigerig. Het is namelijk heel duidelijk dat schoonzus geïrriteerd is.
“—Ik doe toch niks! Wat zit je nou zo dwars?”
Nanouk schreef:
27-01-2021 11:21
Als ik jouw berichten lees kom je niet over als leuk gezelschap. Ik ben opgevoed met het feit dat je respect hebt voor een ander en je je netjes gedraagt als je bij anderen op bezoek bent.
Als je je zo gedraagt zoals je hier jezelf omschrijft zou je bij mij thuis eerlijk gezegd niet meer welkom zijn. In mijn eigen huis zpu ik mezelf niet zo laten behandelen.

Nou dat wel een beetje. Al snap ik wel dat TO dat anders ziet want is bij haar broer en dat is eigen.
Maar dat is natuurlijk niet zo, is ook schoonzus woning. En heeft er gezien de reactie echt geen zin meer in dat soort gesprekken en dan ga je ook nog beetje zitten sneren over haar irritatie.

Maar als mijn schoonzus begint over de verschillen tussen mannen en vrouwen zou ik vragen waarom ze graag generaliseert en dan haar helemaal fileren of aangeven dat ze zulke discussies maar elders gaan houden. Net waar ik zin in heb. :-D :-D

Maar dan ben ik niet de gast maar thuis.

Read the room TO. Wees een leukere gast en leer wanneer je zulke gesprekken wel of niet kan voeren.
Gaat je echt helpen.
Alle reacties Link kopieren
Het moment waarop je denkt "iedereen is gek behalve ik", is het moment om in de spiegel te gaan kijken.
Alle reacties Link kopieren
Misschien vindt je schoonzus dat je uit je nek zwetst? Kan me helemaal voorstellen dat ze ergert aan een dergelijke non discussie. Tegelijk vind ik ook dat jouw broer en jij een non discussie kunnen voeren als jullie daar zin in hebben.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven