passief agressief zwijgen, overgevoelig of niet?

26-01-2021 23:00 470 berichten
Met het risico genadeloos kritiek te krijgen, probeer ik toch eens wat meningen te vragen. Of herkenning. Of tips hoe te reageren.

Ik merk nl. dat bepaald gedrag in mijn allergiezone zit en neig ernaar mezelf boos te gaan voelen, wat natuurlijk olie op het vuur is. Als er herkenning is, ben ik benieuwd hoe jullie (anders/beter) reageren.

Korte situatieschets: mijn ex kon makkelijk en snel boos worden, omdat veel dingen die ik zei erg persoonlijk werden voor hem. Doordat ik dit gedrag jarenlang om me heen heb gehad, ben ik daar heel erg allergisch voor geworden. Waar een ander haar schouders ervoor ophaalt en denkt, je zal je bui wel niet hebben, merk ik dat ik dat nu ook al moeilijk kan bij intieme anderen.

Mijn broer en schoonzus (zij is al bijna 30 jaar in mijn leven) zijn eigenlijk mijn enige familie en zij zijn beiden best dominant (ik zelf overigens ook hoor), waarbij mijn schoonzus ook verbaal niet op haar mondje gevallen is.

Nu valt het me de laatste paar jaar steeds vaker op dat mijn schoonzus een trekje heeft, dat lijkt op gedrag van mijn ex. Namelijk als ik met mijn broer een onderwerp bespreek (of met haar) waar zij bijzit en waar zij een andere mening heeft, dan merk ik al heel snel dat ze geirriteerd wordt en dat er een soort snijdende spanning in de lucht gaat hangen. Dan komen er opmerkingen uit haar mond als "ja uh, moet je eens horen", op een pinnig toontje. Ik merk dat dit de gesprekken tussen mij en mijn broer dood slaat, want we voelen beiden dat ze het er niet mee eens is en eigenlijk ook dat ze het maar belachelijk vindt dat wij het daar over hebben en dat we maar liefst het onderwerp moeten afkappen.

De laatste tijd (als in de laatste maanden) probeer ik het gesprek dan open te breken, door te vragen 'raak je hier geirriteerd om? Waarom dan?' en dan komt er vaak zo'n korte bozige reactie. En omdat ik dit sterk herken als gedrag van mijn ex, zet dit meteen bij mij mijn irritatie in. Ik voel me gewoon boos worden op haar en denk dingen als 'rot dan op, ik zit hier met mijn broer te praten, bemoei je er niet mee als het je niet aanstaat' en het maakt dat ik het contact uit de weg probeer te gaan met haar, omdat ik slecht kan dealen met die snelle irritaties van haar uit.

Ik ben er ook vrij gevoelig voor geworden, maar ik kan in 1 middag of avondje bezoek wel 3 a 4 keer zo'n koude ijswind voelen, waarbij ik gewoon wéét ohoh, ik heb weer iets gezegd/gedaan wat haar niet aanstaat.

Hoe gaan jullie om met zo iemand in je omgeving? Begrijp me niet verkeerd, het contact is me dierbaar, ik besef me dat het ook een eigen pijnpunt is, want ik kan best slecht tegen dat geirriteerde (imo) dominante gedrag. Ik had er een grondige hekel aan bij mijn schoonvader, bij mijn ex en nu loop ik er steeds vaker tegenaan bij mijn schoonzus.

Ik weet dat ik dominant ben, maar soms heb ik het gevoel dat er nog altijd baas boven baas is en dat leidt tot conflict en dat wil ik niet. Met mijn broer ga ik dit zeker niet bespreken, want ze is heel goed voor hem, maar heeft thuis duidelijk de broek aan. En ik wil geen onrust veroorzaken in hun huwelijk of ruzie krijgen met mijn broer hierom.
anoniem_354676 wijzigde dit bericht op 27-01-2021 01:00
0.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Toepasbaar op jouw omgeving of op jou?

Je kunt alleen jezelf veranderen, niet een ander. Draai dus aan de enige knop waar je controle over hebt: die van je eigen gedrag.
diyer schreef:
26-01-2021 23:46
Dat ik dus daardoor bang ben om bij mijn broer langs te gaan en ik voel me toch al beperkt in familie.
Nogmaals: laat je broer naar jou komen ipv jij naar hem, dan krijg je er het gezeik van zijn wederhelft niet bij.
Het is moeilijk om een leuke band te houden met iemand die 'n relatie heeft waarmee je geen klik hebt. Dat zijn toch dingen die ofwel verwateren, ofwel die persoon moet ook inzien dat 1 op 1 afspreken een stuk beter is.
Je bent op visite, gedraag je gewoon.
Koetjes en kalfjes, je hoeft niet altijd een diep gesprek te voeren.
Vraag je broer eens apart of jouw houding hem irriteert, en doe wst met zijn antwoord.
Stop ermee je broer te zien als willoos onderdrukte man.

En ook het stukje hoe je je gedroeg op het genoemde/verwijderde topic. Niet ok.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
27-01-2021 07:45
Het is niet openbreken, het is olie op het vuur.
Het is in ieder geval niet de manier om een constructief open gesprek aan te gaan over de olifant in de kamer.
diyer schreef:
27-01-2021 08:44
Is dit niet iets voor ouders met hun kinderen?
Nee juist niet, zou wel fijn zijn als ouders hun kinderen het al direct aanleren natuurlijk. Dit is voor iedereen en het verbeterd je relaties aanzienlijk.
Alle reacties Link kopieren
LaFleurNoire schreef:
27-01-2021 05:42
Gezien het feit dat je hier vorige week een forummer die hier al jaren was van het forum heb gejaagd met je onmetelijke gezuig, je eigen gelijk maar op een agressieve, dwingende toon blijven doordrammen, onbegrensde betweterigheid tentoonspreidde en haar verzoeken om niet te quoten stelselmatig negeerde omdat jij van mening was dat nuttig was voor de discussie en vervolgens ook nog de quotes niet wilde verwijderen, terwijl ze je dat meerdere malen uitdrukkelijk verzocht heeft en zich dus vervolgens maar uit arren moede heeft laten anonimiseren, waarna de mod het topic heeft verwijderd, vind ik het bepaald niet vreemd dat je in het dagelijks leven blijkbaar ook tegen dit soort zaken op loopt. Tenzij je dit gedrag slechts voorbehoudt voor het forum, maar als ik je posts hier zo lees zie ik toch wel een patroon.
En het is ook bepaald niet de eerste keer dat ik je dit gedrag zie tentoonspreiden. En dat je daar op aan wordt gesproken.

Steek je hand eens in eigen boezem zou ik zeggen.
Dit. Dus.

Je doet hier nu net alsof dit je allemaal steeds maar weer overkomt en alsof je eeeeeecht niet weet waardoor het komt en eeeeeecht open staat om te leren, maar je bent al zo dikwijls geconfronteerd met je gedrag hier door anderen. Je gedraagt je hier op het forum regelmatig als een drammer, een zuiger, empathieloos, betweterig en veroordelend. En dan zou je niet weten hoe het komt dat anderen vervelend op je reageren. Uhuh.

Geen hand in eigen boezem, maar je hele wezen in eigen boezem zou ik zeggen.
viva-amber schreef:
27-01-2021 07:42
Heb je van die stokpaardjes die je steeds weer naar voren brengt?

Wat is de reden dat schoonzus wordt buiten gesloten van de converstatie in haar eigen huis?

Mag er geen andere mening dan de jouwe bestaan?

Wat is de reden dat je een gezellige conversatie bij mensen bij wie je op bezoek bent zo draait dat het gaat om winnen en verliezen?
Dit zijn geen open vragen Amber 😉 maar aannames hoe dit gesprek verloopt en zo gaat het allesbehalve.
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
27-01-2021 09:12
Dit zijn geen open vragen Amber 😉 maar aannames hoe dit gesprek verloopt en zo gaat het allesbehalve.
Ik ben benieuwd wat je kunt met de tip die ik gaf, om terug te gaan naar de basis van wellevendheid/respect voor oftewel jouw gasten oftewel hun gastheer-/gastvrouw schap. En om vooral eens echt geïnteresseerd te zijn in de ander.
mirjam762 wijzigde dit bericht op 27-01-2021 09:22
1.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mirjam762 schreef:
27-01-2021 01:20
Ik zou teruggaan naar de basis van beleefdheid/wellevendheid. Als je bij hen bent, ben je te gast. Als je weet dat je de gastvrouw zo vaak prikkelt met je keuze van gespreksonderwerp, of je wat heftige manier van communiceren, dan doe je iets niet goed. Je hoort zowel gastheer als -vrouw te respecteren, hun huis immers, hun regels, geschreven of ongeschreven.

En als ze bij jou te gast zijn, ben jij verantwoordelijk voor een goede ontvangst/een zo prettig mogelijke sfeer, om je gasten zich goed te laten voelen. Niet alleen met catering, maar ook weer met je conversatiekeuzes.

Ik zou dus echt een paar stapjes terugnemen, op beide momenten, als gast en als gastvrouw, en vooral ínteresse tonen in beiden. Dan krijg je vaak mooie gesprekken. Voor de pittige discussies waar je zo van houdt, en je broer wellicht ook, kies je dan maar een ander medium (Whatsapp? Een boswandeling?).
Eens. Zo los ik dit ook met mijn familie op. Ik ga niet naar mensen om mijn mening over kinderdagverblijven of wasmiddelen te ventileren, maar om ze te zien. Iedereen die op dat moment aanwezig is.
Dus niet alleen mensen die aanhaken op wat ik te melden heb.
Wat bedoel je eigenlijk met Ik weet dat ik dominant ben, maar soms heb ik het gevoel dat er nog altijd baas boven baas is en dat leidt tot conflict en dat wil ik niet. ?


En ben je je bewust van je oordeel over je schoonzus (heeft thuis duidelijk de broek aan) en wat het feit dat jij zo over iemand denkt doet met je houding tov diegene?
het lijkt een beetje op de communicatie zoals die vroeger was tussen man en mij.
Man is verbaal heel sterk, dominant in gesprekken. Wil graag zijn gelijk hebben en haalt er ook 20000 redenen bij om zijn gelijk te krijgen. Daarbij hoort hij wel maar luistert niet. dat is namelijk een verschil.
Ik kan verbaal best sterk zijn, maar niet als iemand te veel het gesprek domineert. Dan bevries ik. man zag dat als passief agressief. Raakte nog geirriteerder etc etc. Als ik aangaf dat de discussie ten einde was ging hij door. Want een discussie moest kunnen en hij moest zeker zijn gelijk hebben.
Nou ja,het heeft wel wat moeite gekost om dit te doorbreken. Als ik nu stop zeg is het stop. Als ik zeg dat hij moet luisteren luistert hij.
dus mijn tips voor jou. Let op signalen van andere. stop als het nodig is en luister eens naar andere zonder dat je bezig bent met wat jij vind en jou mening en jou gevoelens.
Alle reacties Link kopieren
Heb je van die stokpaardjes die je steeds weer naar voren brengt?

Wat is de reden dat schoonzus wordt buiten gesloten van de converstatie in haar eigen huis?

Mag er geen andere mening dan de jouwe bestaan?

Wat is de reden dat je een gezellige conversatie bij mensen bij wie je op bezoek bent zo draait dat het gaat om winnen en verliezen?
diyer schreef:
27-01-2021 09:12
Dit zijn geen open vragen Amber 😉 maar aannames hoe dit gesprek verloopt en zo gaat het allesbehalve.
De laatste tijd (als in de laatste maanden) probeer ik het gesprek dan open te breken, door te vragen 'raak je hier geirriteerd om? Waarom dan?' en dan komt er vaak zo'n korte bozige reactie. - Hiermee maak je er toch een strijd van winnen en verliezen van?

Ik voel me gewoon boos worden op haar en denk dingen als 'rot dan op, ik zit hier met mijn broer te praten, bemoei je er niet mee als het je niet aanstaat' en het maakt dat ik het contact uit de weg probeer te gaan met haar, Rot op ik zit hier met mijn broer te praten, dan heb je haar toch al mentaal buitengesloten van de converstatie, waar met ze trouwens naar toe oprotten in haar eigen huis?

ik probeerde wat voorbeelden te geven (meisjes op de middelbare school, meidenvenijn, etc.) Van die stokpaardjes uit de media over gewelden hij 'ja maar het zijn mannen die oorlogen voeren' en er was niks verhits aan. En schoonzus is bepaald niet op haar mondje gevallen. Voert zelf de grootste discussies (als het in haar straatje past zeker). Maar ze vond dat ik onzin zat te vertellen, want de feiten waren nu eenmaal zo dat mannen agressiever zijn. Dusssss. *insert irritatie*, schoonzus vind mannen agressiever dan vrouwen, dat is haar stokpaardje, waarom is dat erg?

Maar het had net zo goed iets anders kunnen zijn. Twee weken geleden opperde ik dat we misschien een beetje extra aandacht aan een wat verder familielid konden besteden en zij vond dat dikke onzin, want ze bepaalt zélf wel waar ze haar tijd insteekt en dat doet ze alleen maar bij de mensen waar ze wat me heeft *insert koudefront van hier tot Tokio*.
We zijn redelijk zwijgend zakelijk vriendelijk uit elkaar gegaan.
Stokpaarde wij moeten aandacht geven aan?, je schoonzus wil niet dat dat voor haar bepaapld wordt, waarom is dat erg?

TO, ik kan er 100% naast zitten maar ik reageer op wat jij zelf aangeeft. Het is wel een beetje makkelijk om dan te zeggen dat het toch allemaal anders is gelopen, want dat lees ik namelijk niet. Je wil elke discussie winnen en diep in je hart vind je dat je schoonzus moet oprotten en dat straal je ook uit.

Je bent geen aangename gast wanneer je daar bent. Je dramt en je bent onbeleefd. Er mentaal gezien nauwelijk ruimte voor de aanwezigheid van je schoonzus laat staan voor haar mening in de converstatie.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Je krijgt hier verschillende malen reacties die heel duidelijk aangeven waar men hier op het forum over valt wbt jouw manier van reageren.
Die zijn je waarschijnlijk onwelgevallig, want daar reageer je gewoon niet op.
Blijkbaar heb je dat vermogen hier dus wel als er dingen gezegd worden die niet in je straatje passen.
Pas dat dan ook maar eens toe in je echte leven.
Soms is gewoon je grote mond houden de beste oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Als je in gesprekken steeds tegen irritaties oploopt, kan het helpen om je meer luisterend op te stellen.
Nu zet je steeds jouw mening tegen die van je broer/schoonzus. Laat dat een keer los, en luister, vraag door en probeer je in te leven in de achtergrond van hun mening. Zo belangrijk is het niet, dat zij weten hoe jij er over denkt.
Geeft een heel andere dynamiek.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
vuuv
anoniem_639dcde78f69d wijzigde dit bericht op 04-06-2021 22:38
99.55% gewijzigd
Nou wil ik weten wie er op anoniem is gegaan.
Trouwens TO, familiedynamiek kan soms gecompliceerd zijn waarbij 1 persoon soms de boeman is terwijl die objectief gezien echt niks verkeerds doet. Dat kan.

Daarom mijn vraag: heb je vrienden/relaties buiten je familie om? Hoe reageren andere mensen op jou? Merk je dan ook irritaties of dat mensen het contact laten verwateren of dat relaties niet van de grond komen? Zo niet, gaat het daar allemaal goed, dan zou ik gewoon het contact met je familie even wat minder intens maken en wat afstand nemen.
Heb je daar ook problemen dan kan je eens in therapie gaan om te kijken wat jouw aandeel is.
diyer schreef:
27-01-2021 09:12
Dit zijn geen open vragen Amber 😉 maar aannames hoe dit gesprek verloopt en zo gaat het allesbehalve.
Een smiley verandert trouwens niet wat je zegt, ook al denk je het er luchtiger mee te maken. Ook in gesprekken geldt dat dat soort fillers niets afdoen aan wat je daadwerkelijk zegt.
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
27-01-2021 09:25
het lijkt een beetje op de communicatie zoals die vroeger was tussen man en mij.
Man is verbaal heel sterk, dominant in gesprekken. Wil graag zijn gelijk hebben en haalt er ook 20000 redenen bij om zijn gelijk te krijgen. Daarbij hoort hij wel maar luistert niet. dat is namelijk een verschil.
Ik kan verbaal best sterk zijn, maar niet als iemand te veel het gesprek domineert. Dan bevries ik. man zag dat als passief agressief. Raakte nog geirriteerder etc etc. Als ik aangaf dat de discussie ten einde was ging hij door. Want een discussie moest kunnen en hij moest zeker zijn gelijk hebben.
Nou ja,het heeft wel wat moeite gekost om dit te doorbreken. Als ik nu stop zeg is het stop. Als ik zeg dat hij moet luisteren luistert hij.
dus mijn tips voor jou. Let op signalen van andere. stop als het nodig is en luister eens naar andere zonder dat je bezig bent met wat jij vind en jou mening en jou gevoelens.
Herkenbaar. Ik kan ook geen discussies aan met mensen van wie ik het gevoel heb dat het geen serieuze uitwisseling is.
Ben wel verbaal sterk maar dat vind ik heel onplezierig.
En dat horen en luisteren is een mooie.
Die kan ik ook voor mezelf wel gebruiken 😉
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
27-01-2021 09:36
Nou wil ik weten wie er op anoniem is gegaan.
Geen idee of dat gemeld mag worden, maar ze was hier al jaren. En omdat TO maar bleef quoten ondanks verzoeken dat niet te doen en weigerde quotes te verwijderen na veelvuldig aandringen, en dat vroeg ze niet voor niks, is ze maar op anoniem gegaan.
Echt verschrikkelijk onbeschoft en asociaal.
Alle reacties Link kopieren
Niet iedereen zit te wachten op jouw (ongezouten) mening. Ook al heb je daarvoor duizend in jouw ogen goede argumenten.
Luisteren naar een ander is veel belangrijker dan overal je gelijk willen krijgen. Dan ontstaat er pas echt een gelijkwaardig contact.
Alle reacties Link kopieren
Ik word al kriegel als ik je verhaal lees.
Besef je wel dat als je bij je broer bent, dat je ook in het huis van je schoonzus bent? Dat zij dus alles mee krijgt wat jullie bespreken en dat jij niet een aparte gesprekspartner bent van ALLEEN je broer? Als je alleen je broer wilt spreken, dan spreek je toch alleen met hem af?
Het lijkt mij dat je over de grenzen van fatsoen gaat bij je schoonzus. Ook haar huis, háár leefomgeving. Zij stoort zich aan de gesprekken die discussies kunnen/gaan worden en als ze er dan wat van zegt, telt haar mening niet mee. In haar eigen huis.
Bah.
Iedereen vlamt op zijn eigen moment.
Alle reacties Link kopieren
Je doet mij een beetje denken aan mijn eigen schoonzus. Onder de noemer ‘ik bedoel het goed’ voelt zij de ruimte om overal een mening over te geven. Die richt ze dan aan mijn vriend/haar broer, maar gaat natuurlijk net zo goed mij aan. De ene keer is het onze aanstaande verbouwing, dan weer onze financiën, mijn carrière en daarna onze keuze in kinderopvang. Meestal blijf ik eerst afzijdig tot ik echt niet meer op mn tong kan bijten. Daarna ga ik inhoudelijk de discussie aan en als ze dan nog niet afdruipt dan zoekt ze het maar uit. Hierna komt vast nog een stadium van ontploffing, maar die probeer ik op deze manier te vermijden.
Alle reacties Link kopieren
Vervelend dat je bezoekjes aan broer en zijn partner niet prettig verlopen. Ik weet niet of je ze nu tijdens corona nog ziet, maar de maatregelen zijn een uitgelezen kans om hem de ene keer alleen bij jou uit te nodigen en de andere keer evt in te gaan op een uitnodiging om bij hen op bezoek te gaan.
LaFleurNoire schreef:
27-01-2021 09:48
Geen idee of dat gemeld mag worden, maar ze was hier al jaren. En omdat TO maar bleef quoten ondanks verzoeken dat niet te doen en weigerde quotes te verwijderen na veelvuldig aandringen, en dat vroeg ze niet voor niks, is ze maar op anoniem gegaan.
Echt verschrikkelijk onbeschoft en asociaal.
Jammer dat het zo gelopen is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven